Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

nieuwe ontwikkelingen in zuinige motortechniek

Pagina: 1
Acties:

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 18:23
Het is zover. Binnenkort mogen er geen auto's meer verkocht worden die meer uitstoten dan 130g co2 per km. Dat zal voor de kleinere auto's niet zo'n probleem zijn maar voor de grotere auto's wordt dat een ramp (de gemiddelde uitstoot per auto bedraagt ong 180g/km)

Ik denk dat de toekomst meer zal zitten in technieken zoals die in bijvoorbeeldde chevy volt worden toegepast. Motor volledig loskoppelen van de motor van het aandrijvsysteem en het gebruik van een elektrisch systeem om het aante drijven. Waarom? bij energie opwekken kun je er voor zorgen dat de benzine motor altijd op de piek vermogen werkt en je dus weinig tot geen verlies hebt wat je zou krijgen bij optrekken afremmen etc... Wel een nadeel is het extra gewicht van de accu's de motoren etc...

Verder. Ik denk dat de sixstroke engines (zestakt) hun intrede gaan doen. Hiervan zijn er al een aantal types van deze meeste presteren het om 40% zuiniger te zijn bij hetzelfde vermogen tov een 4takt. Vooral de crower engine en de Trivandrum zijn interessant. Ze kunnen namelijk met de huidige 4takt motoren geimplementeerd worden.

verder kan dewarmte benut worden met een stirling engine. dit is echter wat meer theoretisch geneuzel. Het is maar de vraag hoeveel kracht je nog uit de overgebleven warmte kunt genereren.

Deze 2 technieken zijn voor zover mogelijk direct te implementeren zonder al te veel research.

[ Voor 7% gewijzigd door justice strike op 07-02-2007 20:41 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 13:01

TheBorg

Resistance is futile.

Bedoel je misschien de Chevrolet Volt? Ik begrijp niet dat dat nog niet eerder is toegepast, het wordt ook toegepast in boten. Een accu is niet noodzakelijk maar kan natuurlijk wel helpen voor een beter rendement/piekvermogen.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het wordt toegepast, op het ViTo in Mol hebben ze al zoiets dergelijks om te gebruiken voor plantsoenwagens welke werden omgebouwd. De resultaten waren vrij waardeloos eigenlijk.
5de en 6e takt met water inspuiting. Hier is het vooral afhankelijk van de druk waarmee het ingespoten wordt voor een betere verneveling zodat de delaytime kleiner wordt . Hiervoor moet er energie van de motor gebruikt moet worden voor de hoge druk pomp wil je de delaytime kort houden.
Leuk maar niet meer dan dat.
en de Trivandrum zijn interessant.
Wat hier speciaal aan is zie ik niet. Je moet de motor nu geen 720 krukas graden laten draaien maar 1080 voor een verbranding waarbij je maximaal 180 graden aan plezier hebt? Die verbranding van 180 graden wordt wel beter doordat de spoeling beter is maar wat ze nu doen is gewoon de motor aan/uit zodat die geen HC's verstookt.
verder kan dewarmte benut worden met een sterling engine
Stirling. Heb ik 4 jaar geleden eens meegewerkt, werd er niet warm van. Leuk voor de borrelpraat maar bijlange geen reële optie.

[ Voor 100% gewijzigd door Chevy454 op 07-02-2007 19:01 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• justice strike
Chevy454 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 18:52:
5de en 6e takt met water inspuiting. Hier is het vooral afhankelijk van de druk waarmee het ingespoten wordt voor een betere verneveling zodat de delaytime kleiner wordt . Hiervoor moet er energie van de motor gebruikt moet worden voor de hoge druk pomp wil je de delaytime kort houden.
Leuk maar niet meer dan dat.
er schijnt wel wat betere efficienty ermee te behalen zijn. wat dat betreft lijkt het me wel enigszins interessant (niet te vergeten dat je geen energie meer kwijt bent aan het koelsysteem)
Wat hier speciaal aan is zie ik niet. Je moet de motor nu geen 720 krukas graden laten draaien maar 1080 voor een verbranding waarbij je maximaal 180 graden aan plezier hebt? Die verbranding van 180 graden wordt wel beter doordat de spoeling beter is maar wat ze nu doen is gewoon de motor aan/uit zodat die geen HC's verstookt.
wat ik begrepen heb is dat het principe is hetzelfde als bij de crower engine. alleen ipv water te gebruiken gebruiken ze lucht wat gaat uitzetten door de hitte. Erzijn opzich ook wel andere six strokes, maar die zijn niet te implementeren met de huidige motoren. je zou dan speciale motoren moeten ontwikkelen ervoor.
Stirling. Heb ik 4 jaar geleden eens meegewerkt, werd er niet warm van. Leuk voor de borrelpraat maar bijlange geen reële optie.
idd geen reele oplossing voor aandrijving idd. Maar wel leuk om elektriciteit op te wekken van de overige warmte die overblijft. zo probeer je maximale efficiency te halen uit je brandstof. afijn, het kan goed zijn dat het gewicht van een stirling niet opweegt tegen de energie die je er van krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door justice strike op 07-02-2007 20:48 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
justice strike schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 20:45:
wat ik begrepen heb is dat het principe is hetzelfde als bij de crower engine. alleen ipv water te gebruiken gebruiken ze lucht wat gaat uitzetten door de hitte.
Dat is onmogelijk, dan zou je een perpetuum mobile hebben.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• justice strike
huh? wat bedoelt je... de lucht zet gewoon uit door de warmte. Is de warmte weg dan zet het lucht niet uit. dat is dus geen perpetuum mobile
The first four strokes are the same as a four stroke internal combustion engine.After the exhaust stroke, instead of air/fuel mixture ( as in case of petrol engines) fresh air is sucked into the cylinder from the air filter, and which is removed during the sixth stroke

Pagina: 1