[Excel] Laten berekenen van E-macht

Pagina: 1
Acties:
  • 1.219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik wil voor een meetverslag waarin werd gemeten aan een condensator (oplaad/ontladen verloopt via e-macht / e-kromme) een grafiek in excel maken die ik naast mijn gemeten resultaten kan leggen om op die manier te laten zien wat het verschil is tussen het berekende en hetgene dat ik heb gemeten. Ook wil ik graag (als excel het kan) een tweede en derdemachts e-macht laten zien.

In mijn grafische rekendoos kan dat gewoon, maar om nou elk punt van zon grafiek over te gaan nemen en dat weer in excel te gaan pasten vind ik onhandig. In mijn grafische rekendoos (Casio CFX9850GB Plus) is dit de formule die ik gebruik om de oplaadkarakteristiek te laten zien:

U*e-(X/(R*C))

Waarbij:
U = bronspanning (in dit geval 10)
e = E-macht
X = grafiek iets
R = weerstand
C = Capaciteit condensator.

Het gedeelte (R*C) kan ook worden vervangen door 10, omdat de weerstand 100Kohm is en de condensator 100E-6F. Hoe zet ik deze formule om naar iets wat Excel kan begrijpen? De GoT search heb ik geraadpleegd maar veel van die wiskunde die daar voorbijkomt snap ik niet, Wikipedia geeft hierover al helemaal geen info en de Excel helpfunctie doet het niet eens: die geeft een melding dat er iets word geoptimaliseerd en vervolgens niets meer. Iemand die hier meer over weet?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In mijn geval (Excel 2000) zit er gewoon een wiskundige functie in die e-machten kan gebruiken :)

Afbeeldingslocatie: http://img164.imageshack.us/img164/8885/naamloos1lj1.jpg

Dat zou gewoon moeten lukken volgens mij. En anders moet je ff kijken of je een e-macht naar een normale logaritme om kunt zetten, bestaan ook formules voor :)

Edit: e^1 = e he, dat weet je ;)

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 07-02-2007 18:16 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06 10:08
Ik neem aan dat je voor een bepaalde bronspanning de uitkommst wilt hebben->
type in een nog lege cel: =(cel waar U staat)*EXP(X/(R*C))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ah kijk, voor een E-macht is dus een gewone functie! Dan zit ik nog met de X, dat is geen X van 5x5=25, maar een speciale X. Ik heb eigenlijk geen idee wat dit is, vaag herriner ik me dat dit iets had te maken met de X as van de grafiek maar echt zeker weet ik het niet. Op mijn rekendoosje is het deze knop.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/DSC00294.JPG

Ik zal vanavond ff de manual doorspitten wat dit precies is, mocht iemand toevallig weten wat het is ben ik benieuwd!

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125474

The Widow Maker schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 18:41:
Ah kijk, voor een E-macht is dus een gewone functie! Dan zit ik nog met de X, dat is geen X van 5x5=25, maar een speciale X. Ik heb eigenlijk geen idee wat dit is, vaag herriner ik me dat dit iets had te maken met de X as van de grafiek maar echt zeker weet ik het niet. Op mijn rekendoosje is het deze knop.

Ik zal vanavond ff de manual doorspitten wat dit precies is, mocht iemand toevallig weten wat het is ben ik benieuwd!
dit is om functies, rijen te gebruiken

bv f(x) = 2x+3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202804

De X in de formule is de tijd die verstrijkt; dus (-t/RC) en de tijd t wordt op de X-as uitgezet.
In de praktijk zegt men dat na 5RC-tijden de condensator geladen (ca 99,4% van de eindwaarde) is.
Pagina: 1