Na meer dan 1,5 jaar werken als bezorger/afwasser/sorteerder/administratief medewerker/huishoudelijke klusjesman etc. is het dan eindelijk zo ver! Tijd voor een nieuwe PC! De computer die ik nu heb is in feite nog niet zo heel slecht, maar ik ga volgend jaar op kamers en heb dan sowieso een eigen bak nodig. Daarbij komt dat ik gewoon CNC3 vol moet kunnen spelen! Ik ben tot een budget gekomen van 2200,-. Er is nog wel wat speling, maar eigenlijk niet veel, er komt nog een hoop aan waar veel geld naar moet (gala/eindexamenreis). Het belangrijkste is dat ik de computer vooral kan gebruiken om goed mee te gamen, hij moet ook mee naar LAN's kunnen. Ik was van plan het systeem te bestellen bij Salland vanwege de lage prijzen.
We trappen af met de dingen die ik al in bezit heb en ik ook mee zal nemen:
- X-fi XtremeMusic
- Sony DVD-R brander
Hierbij zal ik verder geen uitwijdingen over geven.
En dan nu mijn samengestelde systeem!
Behuizing: Antec Gamersgear Nine Hundred Zwart € 100,-
Een kast die ik er zelf heel stoer uit vind zien en qua cooling ook wel goed uit de tests komt meen ik. Niet iedereen is er fan van en je moet wel de moeite nemen om de kabels netjes weg te werken, maar dat ga ik zeker wel doen!
Voeding: Zalman ZM600-HP 600 Watt € 101,90
Een vrij dure en krachtige voeding. Ik wil geen gezeur met te zwakke voedingen als ik later misschien nog meer in mijn computer wil steken, vandaar deze. Hij heeft een hoog rendement en is stabiel, daar komt bij dat 'ie ook nog eens modulair is, scheelt toch weer wat kabeltjes om weg te werken
Moederbord: GigaByte Moederbord GA-965P-DS4 Rev. 2.0 € 158,00
De GB DS3 komt als de beste uit de bus als het om overclockbare mobo's gaat, ik ga alleen nog een stapje hoger en neem de DS4, belangrijkste verschil is dat de DS4 over 2 PCI-e x16 sloten beschikt terwijl de DS3 er maar eentje heeft.
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 € 297,00
Dé processor van dit moment dacht ik zo. De andere (minder snelle) varianten schijnen ook heel goed over te klokken zijn, toch lijkt mij dit de beste keuze. Ik wil deze gaan overklokken tot een FSB van 400, zodat het gelijk gaat lopen met mijn PC6400 geheugen.
Processor koeler: Zalman CPU Koeler CNPS9700-CU € 46,99
Scythe CPU Koeler Infinity € 43,99
[i]Een vrij dure koeler! Het is er een van de nieuwste reeks van Zalman, een merk wat als het aankomt op koeling altijd wel betrouwbaar is dacht ik.[/i]
Nog steeds een dure koeler, maar deze blijkt (stupid me) veel beter te presteren! Jammer dat de LED weg is.
DVD Speler: NEC DV-5800 Zwart 16 X, 48 X, IDE € 16,31
Samsung SH-D163A 16 x 48 x SATA € 19,00
Kan hier niet veel over zeggen. Ik neem een brander mee uit mijn oude pc en ik vind het gewoon handig om 2 spelers in mijn computer te hebben. Het is een simpele en degelijke speler.
Floppydrive: NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart € 11,-
Kan ik misschien nog nodig hebben wil ik een RAID setup aanmaken of ooit iets wil flashen.
Geheugen: OCZ Memory EL Gold Gamer EXtreme XTC € 209,20
Ik wil gewoon snel geheugen, ik heb voor OCZ gekozen i.v.m. levertijden. Het is 2048, PC6400, CAS4 geheugen.
Harde schijf 1: WD HDD Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 16 MB € 154,00
De snelste S-ATA (dus geen SAS
) schijf van het moment. Ik wil deze schijf gebruiken voor mijn OS en voor natuurlijk mijn games
. Ik wil met deze schijf de Zalman ZM-2HC2 harde schijf koeler kopen. Veel mensen die hem hebben raden deze aan i.v.m. het geluid wat hij produceert.
Harde schijf 2: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB € 87,89
Deze schijf wil ik gebruiken als storage, voor al mijn muziek/films en meuk.
Harde schijven: 3x Seagate Barracuda 7200.10 250 GB 7200 rpm 16 MB € 220,-
Ik heb gekozen voor een RAID-5 setup, wat dus een hufterproof RAID-0 setup is. Het geeft me 500GB aan ruimte, wat meer dan genoeg is.
Videokaart: EVGA VGA GeForce 8800 GTS MSI VGA GeForce NX8800GTS 640 MB € 355,91
Heibel punt in een gamesysteem. Dit leek mij wel een prima kaartje. Er is verder nog niets bekend over Ati's R600 en daar komt bij dat DX10 nog helemaal zo belangrijk niet is. Ik vervang mijn kaart wel als het echt belangrijk is, en deze leek me duur/goed zat.
Muis: Logitech G5 Laser USB € 57,00
Ik ben nu in het bezig van een MX510 Logitecht muis en deze bevalt me zeer goed, deze is helaas al wel goed versleten. Ik heb de G5 als eens vastgehad en ben er al verliefd op geworden
In de BBG wordt nu voor een andere muis geopteerd maar ik blijf bij deze.
Toetsenbord: Logitech Keyboard G11 Gaming USB € 47,00 Razer Tarantula Gaming Keyboard € 119,-
Ik koos eerst voor de G11, maar deze leek me toch wel beter. Hij komt overal beter uit de reviews dan de G11. Hij is daarentegen wel erg duur, maar ik wil niet besparen op mijn invoerapparatuur. Daarbij ziet deze er ook schitterend uit. Mijn budget laat het tevens toe.
Monitor: Samsung TFT 206BW 20 inch 2 ms € 303,00 Samsung TFT SyncMaster 931C 19 Inch, 2 Ms € 285,86
Volgens alle reviews is dit een perfect gamers scherm en daar is het mij vooral om te doen
Er schijnt wel een probleem te zijn met de kleurenweergave, soms spreken ze van een oranjeachtige waas. Maar het feit dat het een ontzettend goed gamersscherm is en het er zo geweldig uitziet halen mij over.Heb gekozen voor een WS scherm van samsung, met hetzelfde design/spec's. Hier schijn ik dus meer uit mijn systeem te kunnen halen en ik denk dat ze daar gewoon gelijk in hebben. Gamen zal hier ook goed op gaan
OS: Microsoft Windows Vista 64 Bit Ultimate, NL, OEM, € 161,39 Microsoft Windows XP Professional + Vista Coupon NL € 135,01
Heb nu gekozen voor een normale windows XP i.p.v. Vista. Coupon zit er bij dus ik kan upgraden wanneer de driversupport wat beter is.
Koelpasta: Artic Silver 5
Ik ben van plan de koelpaste van de processor te vervangen door deze, of ik nog meer vervang zie ik later wel als ik het mobo beter kan bekijken. Ook koop ik hier een flesje remover en purifier bij.
Prijs: € 2168,88 inclusief verzendkosten
Vragen:
- Zijn er dingen in mijn systeem die jij anders zou doen? Vertel het me! Alles wordt gewaardeerd!
- Hoe zit dat precies met Windows Vista, ik heb gehoord dat je hardware het soms niet doet vanwege de driver ondersteuning, en al helemaal bij de 64-bits variant. Ik heb juist voor deze variant gekozen omdat mijn processor 64-bit was.
- Is mijn keuze voor de videokaart een goede? Of moet ik echt wachten op de R600, ik wilde hem eigenlijk in de carnavalsvakantie bestellen. (Voor de mensen boven de rivieren: 16 t/m 23 februari.)
EDITED:
- Prijzen en OEM-versie erbij gezet.
- DVD-Speler verandert, van IDE naar S-ATA.
- Processor koeler veranderd naar een Scythe Ninja.
- Floppydrive toegevoegd.
- Videokaart veranderd; van EVGA naar MSI wegens kostenverschil (42,59)
- OS aangepast
- Hdd setup volkomen aangepast
- Toetsenbord verwisseld
- Ander scherm
We trappen af met de dingen die ik al in bezit heb en ik ook mee zal nemen:
- X-fi XtremeMusic
- Sony DVD-R brander
Hierbij zal ik verder geen uitwijdingen over geven.
En dan nu mijn samengestelde systeem!
Behuizing: Antec Gamersgear Nine Hundred Zwart € 100,-
Een kast die ik er zelf heel stoer uit vind zien en qua cooling ook wel goed uit de tests komt meen ik. Niet iedereen is er fan van en je moet wel de moeite nemen om de kabels netjes weg te werken, maar dat ga ik zeker wel doen!
Voeding: Zalman ZM600-HP 600 Watt € 101,90
Een vrij dure en krachtige voeding. Ik wil geen gezeur met te zwakke voedingen als ik later misschien nog meer in mijn computer wil steken, vandaar deze. Hij heeft een hoog rendement en is stabiel, daar komt bij dat 'ie ook nog eens modulair is, scheelt toch weer wat kabeltjes om weg te werken
Moederbord: GigaByte Moederbord GA-965P-DS4 Rev. 2.0 € 158,00
De GB DS3 komt als de beste uit de bus als het om overclockbare mobo's gaat, ik ga alleen nog een stapje hoger en neem de DS4, belangrijkste verschil is dat de DS4 over 2 PCI-e x16 sloten beschikt terwijl de DS3 er maar eentje heeft.
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 € 297,00
Dé processor van dit moment dacht ik zo. De andere (minder snelle) varianten schijnen ook heel goed over te klokken zijn, toch lijkt mij dit de beste keuze. Ik wil deze gaan overklokken tot een FSB van 400, zodat het gelijk gaat lopen met mijn PC6400 geheugen.
Processor koeler: Zalman CPU Koeler CNPS9700-CU € 46,99
Scythe CPU Koeler Infinity € 43,99
[i]Een vrij dure koeler! Het is er een van de nieuwste reeks van Zalman, een merk wat als het aankomt op koeling altijd wel betrouwbaar is dacht ik.[/i]
Nog steeds een dure koeler, maar deze blijkt (stupid me) veel beter te presteren! Jammer dat de LED weg is.
DVD Speler: NEC DV-5800 Zwart 16 X, 48 X, IDE € 16,31
Samsung SH-D163A 16 x 48 x SATA € 19,00
Kan hier niet veel over zeggen. Ik neem een brander mee uit mijn oude pc en ik vind het gewoon handig om 2 spelers in mijn computer te hebben. Het is een simpele en degelijke speler.
Floppydrive: NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart € 11,-
Kan ik misschien nog nodig hebben wil ik een RAID setup aanmaken of ooit iets wil flashen.
Geheugen: OCZ Memory EL Gold Gamer EXtreme XTC € 209,20
Ik wil gewoon snel geheugen, ik heb voor OCZ gekozen i.v.m. levertijden. Het is 2048, PC6400, CAS4 geheugen.
Harde schijf 1: WD HDD Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 16 MB € 154,00
De snelste S-ATA (dus geen SAS
Harde schijf 2: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB € 87,89
Deze schijf wil ik gebruiken als storage, voor al mijn muziek/films en meuk.
Harde schijven: 3x Seagate Barracuda 7200.10 250 GB 7200 rpm 16 MB € 220,-
Ik heb gekozen voor een RAID-5 setup, wat dus een hufterproof RAID-0 setup is. Het geeft me 500GB aan ruimte, wat meer dan genoeg is.
Videokaart: EVGA VGA GeForce 8800 GTS MSI VGA GeForce NX8800GTS 640 MB € 355,91
Heibel punt in een gamesysteem. Dit leek mij wel een prima kaartje. Er is verder nog niets bekend over Ati's R600 en daar komt bij dat DX10 nog helemaal zo belangrijk niet is. Ik vervang mijn kaart wel als het echt belangrijk is, en deze leek me duur/goed zat.
Muis: Logitech G5 Laser USB € 57,00
Ik ben nu in het bezig van een MX510 Logitecht muis en deze bevalt me zeer goed, deze is helaas al wel goed versleten. Ik heb de G5 als eens vastgehad en ben er al verliefd op geworden
Toetsenbord: Logitech Keyboard G11 Gaming USB € 47,00 Razer Tarantula Gaming Keyboard € 119,-
Ik koos eerst voor de G11, maar deze leek me toch wel beter. Hij komt overal beter uit de reviews dan de G11. Hij is daarentegen wel erg duur, maar ik wil niet besparen op mijn invoerapparatuur. Daarbij ziet deze er ook schitterend uit. Mijn budget laat het tevens toe.
Monitor: Samsung TFT 206BW 20 inch 2 ms € 303,00 Samsung TFT SyncMaster 931C 19 Inch, 2 Ms € 285,86
Volgens alle reviews is dit een perfect gamers scherm en daar is het mij vooral om te doen
OS: Microsoft Windows Vista 64 Bit Ultimate, NL, OEM, € 161,39 Microsoft Windows XP Professional + Vista Coupon NL € 135,01
Heb nu gekozen voor een normale windows XP i.p.v. Vista. Coupon zit er bij dus ik kan upgraden wanneer de driversupport wat beter is.
Koelpasta: Artic Silver 5
Ik ben van plan de koelpaste van de processor te vervangen door deze, of ik nog meer vervang zie ik later wel als ik het mobo beter kan bekijken. Ook koop ik hier een flesje remover en purifier bij.
Prijs: € 2168,88 inclusief verzendkosten
Vragen:
- Zijn er dingen in mijn systeem die jij anders zou doen? Vertel het me! Alles wordt gewaardeerd!
- Hoe zit dat precies met Windows Vista, ik heb gehoord dat je hardware het soms niet doet vanwege de driver ondersteuning, en al helemaal bij de 64-bits variant. Ik heb juist voor deze variant gekozen omdat mijn processor 64-bit was.
- Is mijn keuze voor de videokaart een goede? Of moet ik echt wachten op de R600, ik wilde hem eigenlijk in de carnavalsvakantie bestellen. (Voor de mensen boven de rivieren: 16 t/m 23 februari.)
EDITED:
- Prijzen en OEM-versie erbij gezet.
- DVD-Speler verandert, van IDE naar S-ATA.
- Processor koeler veranderd naar een Scythe Ninja.
- Floppydrive toegevoegd.
- Videokaart veranderd; van EVGA naar MSI wegens kostenverschil (42,59)
- OS aangepast
- Hdd setup volkomen aangepast
- Toetsenbord verwisseld
- Ander scherm
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 15:39 ]