P5N-E welke CPU cooler?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 23:10
Ik ga binnenkort een nieuwe pc aanschaffen.
Aangezien ik mijn ide schijven en drives mee wil nemen lijkt mij een P5N-E met NForce650i een goed moederbord. Ik wil een E6600 gaan draaien op 8x400. De grafische kaart wordt waarschijnlijk een 8800GTS. Het geheel wordt geplaatst in een Antec P150 of Sonata2. Het moet dus ook een stil systeem worden.

Nu heb ik begrepen dat de northbridge erg heet wordt bij dit bord, zeker als ik 400 fsb wil draaien. In eerste instantie had ik een Scythe Infinity in gedachten. Ik weet echter niet of deze gaat passen in dit bord en of de flow de nb ook voldoende koelt.

Alternatieven die ik zelf gevonden heb:

Scythe Mine, kleinere afmetingen
Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-usa.com/product/cpu/023/images/scsm1000-main_203x203.jpg

Scythe Andy Samurai, een top flow based Infinity met een extra pipe. Echter nauwelijks verkrijgbaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-usa.com/product/cpu/029/images/scasm1000-main2_203.jpg

Thermaltake Bigtype 120, ook top flow based
Afbeeldingslocatie: http://img.clubic.com/download/image.php?id=00133400&h=00B4&w=00B4&crop=2&options=YToxOntzOjU6ImNvbG9yIjtzOjU6IndoaXRlIjt9

De top flow based blazen ook over het mobo en zouden dus de nb en het geheugen ook moeten koelen. Nadeel is echter dat de totale flow in de kast verstoord wordt.

Welke koeler zou het beste bij dit systeem passen? :? Een van deze 4? Een andere?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
De inifinity is wel groot maar koelt super. Ik denk dat je vooral even moet gaan kijken of die wel in je kast past.

Laatst was er op de frontpage een stukje over koelers moet je maar even zoeken.

[ Voor 37% gewijzigd door bassie op 07-02-2007 17:06 ]

Verwijderd

scythe infinity en ninja zijn erg goed :)

• M411007
Al deze koelers zijn goed. De reviews meten echter alleen geluid en core temp. Er wordt niet gekeken naar temp bij overclocken of van northbridge. :/

Niemand met dit mobo die wat ervaring ermee heeft?

Verwijderd

Ik heb zelf dit mobo ook besteld i.c.m. een e4300. Ik heb zelf al een Scythe Ninja liggen van me oude mobo en cpu, ben van plan deze weer te gaan gebruiken. De koeler was super voor het overclocken en ook super zonder fan, wanneer ik me overclock weer naar stock had gezet.
Dus ik zou je de Scythe Ninja of zelfs de Infinity aanraden, gezien deze beter blijkt te zijn.

Ik kan alleen niet zeggen, of het daadwerkelijk allemaal 100% compitable is in de praktijk, moet je nog 2 daagjes wachten ;p

Verder zeggen ze dat de NB idd erg heet word, maar 400 Mhz = 3.6Ghz . . Als ik me niet vergis haalt deze cpu dat vaak niet . . .

Verwijderd

volgens mij was de scythe infinity cooler van het jaar 2006...

• M411007
Verwijderd schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 10:33:
..

Verder zeggen ze dat de NB idd erg heet word, maar 400 Mhz = 3.6Ghz . . Als ik me niet vergis haalt deze cpu dat vaak niet . . .
Ik wil ook 8x400 Mhz = 3.2 GHz draaien :)

• bajaking
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-02 09:27
Koop gewoon een cpu koeler naar keuze en plak evt een kleine fan op de NB sink. Ook kan je er een fan op de NB richten die ook het geheugen meepakt (heb ik gedaan). Op stock speeds wordt de koeler zo heet dat je je vingers er bijna aan brand. Met overklokken 350+ FSB, freezed het hele spul zonder extra koeling (ook verbrand je dan je vingers). Geen van alle koelers hebben genoeg airflow om die NB fatsoenlijk koel te houden, dus een extra fan is noodzakelijk. Als je het helemaal goed voor elkaar wil hebben kan je ook een (grote!) andere NB koeler kopen (thermalright HR-03 of niewe noctua NC-U6). Ik heb dit bord ook en spreek uit ervaring (alhoewel is ie nu dood :'( ).

Verwijderd

is een goede airflow niet genoeg voor die NB?

De scythe ninja en infinity hebben allebei een 120mm fan . . Als daarbij ook nog is 2x een 120mm hebt voor Air in en Out, heb je toch wel een goede airflow . . . of moet er echt specifiek een fan op die NB staan?

• bajaking
Als je wil overklokken is een fan op de NB zeker aan te raden, anders kom je niet erg ver. 120mm in en out is goed, alleen voor 350MHz fsb+ niet meer (dan moet je namelijk chipset voltage verhogen). Die Nforce 650i wordt echt heet. Veel airflow is niet echt nodig hoor, 80mm fan @1000 rpm ofzo is wel genoeg. Anders kun je het gewoon proberen, als je niet verder komt gewoon extra fan gebruiken (alhoewel een NB van 60 C+ ook niet echt gezond is voor 24/7 :X ).
Mijn persoonlijke record is 504 MHz fsb, en daarmee kwam ik in windhoos. Gehaald met 80mm fan @2800rpm en max chipset voltage. Bordje wil dus best wel.

Verder is er met dit bord nix aan de hand, op de NB koeler na. Alleen heeel erg jammer dat de bios chip op het mobo is gesoldeerd, daarom is mijn mobo nu dood door verkeerde flash.

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:56
Ik heb ook de Asus P5N-E, ook in combinatie met een e6600, en een xfx 8800gts.
Zelf heb ik een Arctic Freezer 7 pro dr op zitten, welke mijn NB aanraakt, maar aangezien de NB vrij warm wordt, zie ik dat niet als een probleem.

Voor NB temperaturen, zie hier.

Wanneer je koeler hoog genoeg is, zoals dus die Scythe Mine, past ie volgens mij prima.

• M411007
Ik zie je FSB niet hoger dan 350 gaan.

Gister vond ik ook dit 975X mobo dat ook 2 ide aansluitingen heeft.
Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/g/gpef10.jpg

Hier zit al een koeler op de NB. Ben alleen bang dat die wat veel lawaai maakt. Zou die natuurlijk kunnen vervangen door een passieve.

Ik heb liever een passieve koeler voor de NB omdat ik een stil systeem wil. Is best lastig een stil systeem samen te stellen dat 4 ide devices en E6600 @ 8x400 kan draaien.

• Bramm
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:52
Ik ook van plan om dezelfde upgradeset als de TS te halen en ik wil dan mijn Zalman CNPS7000B AlCu-LED die ik nu in m'n pc heb zitten overzetten hierop mbv de Zalman CS-1 clip (extra clip om deze koeler compatible te maken met Socket775). Heeft iemand hier al ervaring mee?

edit: Bajaking, is het chipsetkoelblok van de P5N-E SLI gemakkelijk te verwijderen of is dat een gevaarlijk werkje? Zeg, moeilijker dan het verwijderen van een koeler van een GPU?

[ Voor 25% gewijzigd door Bramm op 09-02-2007 13:09 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45
Ik heb een P5B deluxe met een E6600 op 3.4Ghz 375FSB x 9.
Deze is gewoon nog passief, zelf onder zware omstandigheden is het nog stabiel. Met een Arctic Freezer 7 Pro. Soms, wat ik wel had is dat je er een extra fan bij krijgt die je op de heatpipes kan plaatsen op je mobo. Zo wordt je chipset ook gekoeld.

• M411007
ID-College schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 13:10:
Ik heb een P5B deluxe met een E6600 op 3.4Ghz 375FSB x 9.
Deze is gewoon nog passief, zelf onder zware omstandigheden is het nog stabiel. Met een Arctic Freezer 7 Pro. Soms, wat ik wel had is dat je er een extra fan bij krijgt die je op de heatpipes kan plaatsen op je mobo. Zo wordt je chipset ook gekoeld.
P5B heeft een Intel965 chipset, deze wordt niet zo heet als de NForce 650i.

Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden voor mijn probleeem: MSI Moederbord P6N SLI Platinum met 650i.
Die heatpipe constructie zou toch goed moeten koelen, zeker als ik de Scythe Infinity erover laat blazen. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/30478.jpg

• bajaking
Bramm schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 13:05:
Ik ook van plan om dezelfde upgradeset als de TS te halen en ik wil dan mijn Zalman CNPS7000B AlCu-LED die ik nu in m'n pc heb zitten overzetten hierop mbv de Zalman CS-1 clip (extra clip om deze koeler compatible te maken met Socket775). Heeft iemand hier al ervaring mee?

edit: Bajaking, is het chipsetkoelblok van de P5N-E SLI gemakkelijk te verwijderen of is dat een gevaarlijk werkje? Zeg, moeilijker dan het verwijderen van een koeler van een GPU?
Hartstikke makkelijk. Als je een cnps7000 hierop gebruikt heb je geen last van hete NB, blaast er lekker overheen. CS-1 clip was bij mij een beetje waardeloos, ik moest de bevestigingsbeugel van de 7000 bijbuigen omdat die niet hard genoeg klemde. Nadat ik dit had gedaan koelde het prima.

@TS,
Misschien is de Abit IB9 een idee? Heeft 2 Pata poorten via een fatsoenlijke controller (geen jmicron) en P965 NB. Ik heb alleen geen idee hoe dat bord klokt. Die MSI ziet er wel goed uit :) .

• Bramm
bajaking schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 14:03:
[...]

Hartstikke makkelijk. Als je een cnps7000 hierop gebruikt heb je geen last van hete NB, blaast er lekker overheen. CS-1 clip was bij mij een beetje waardeloos, ik moest de bevestigingsbeugel van de 7000 bijbuigen omdat die niet hard genoeg klemde. Nadat ik dit had gedaan koelde het prima.
is dat bijbuigen gewoon met een tangetje te doen of is 't moeilijker?

• bajaking
Kan je gewoon met je vingers doen. Of anders een stukje karton gebruiken ter opvulling. Is in ieder geval simpel en goed te doen.

• M411007
Afbeeldingslocatie: http://my.so-net.net.tw/johnnyliu/MS-7350/MSI-7350.475FSB.DDR1120.2.2v.GIF
De MSI wordt het :)

• Bramm
die geheugentimings :X 8-8-26 2T

• M411007
is dat niet goed? Ik weet nog niets over timings. Ging mij meer om dat hij met lucht een fsb van 475 weet te halen op dit mobo. :9

Verwijderd

Ik heb dit mobo en e4300 . . .

Nu boot me pc alleen niet meer als ik de rated FSB op 1300 zet.

1200 gaat prima @ stock voltage, 1uur prime en NB voltage @ 1.3 . . ( kan 2 stappen hoger)
Ram staat gelockt op 667 Mhz . . .

Ik heb bios geflast, cpu en NB voltage geprobeerd te verhogen, geen succes . .

voordat je aan het limit zit, kan je toch op ze minst een paar keer het voltage verhogen?

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:57
NB-Heatsink van de P5N-E is wel goed te verwijderen volgens mij, gewoon 2 standaard pins. Ding is alleen zo groot dattie er daarom misschien wel te makkelijk afkomt ;). Verder heeft NB geen extreme koeling nodig, maar wel voldoende airflow en dat is bij een aantal performance coolers nog wel eens een probleem (Arctic Freezer 7 Pro als perfect voorbeeld natuurlijk, tenzij je hem van boven naar beneden kan laten wapperen). Bij mij vond ik hem stock zelfs wat aan de warme kant (met Arctic Alpine als CPU fan), totdat ik de caseflow verbeterde door de airduct af te tapen. Op Anandtech is een vrij uitgebreid topic over de P5N-E, staat ook een lijstje populaire oplossingen.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 00:22:
Ik heb dit mobo en e4300 . . .

Nu boot me pc alleen niet meer als ik de rated FSB op 1300 zet.

1200 gaat prima @ stock voltage, 1uur prime en NB voltage @ 1.3 . . ( kan 2 stappen hoger)
Ram staat gelockt op 667 Mhz . . .

Ik heb bios geflast, cpu en NB voltage geprobeerd te verhogen, geen succes . .

voordat je aan het limit zit, kan je toch op ze minst een paar keer het voltage verhogen?
Ga je dit in elk topic vragen :? En wat heeft dit met koelers te maken?

• broti
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-11-2025
Hoe krijgen die mensen hier dat NB voltage zo hoog??? Mijn mobo draaide een FSB van 2033 MHz en Windows boote gewoon. NB voltage op 1,39 (2e stap dus) en de vcore op 1,31 en dan nog die optie dat je 100Milivolt meer hebt. Toen ik de fsb van 2033 naar 2066 verhoogde boote die niet meer. Ook niet met andere voltages. Ik denk dat mijn cpu niet meer verder wil (C2D E6300) Hij werd wel erg warm met standaard koeling. 65 graden op 3,558 Ghz IDLE!!!! Ik heb hem maar snel uitgezet en geen stress test ofzo gedaan, want dit zou fataal kunnen zijn:P Gegeugen op 700 MHz.

Ik wil ook heel graag andere koeling want die standaard beun koelt nog geen geil wijf af. Ik zat te denken aan de Tt Blue Orb 2. Deze heeft ongeveer het zelfde formaat als de zalman 7000 serie, en blaast ook lekker over de NB. Een andere leuke koeler leek me de Coolermaster Hyper 6+ of de Aerocool HT-102, bij deze koelers kun je aan de voor en achterkant een 120mm fan plaatsen. Dit zal ook wel lekker gaan. Ik ben er zelf nog niet uit. Jij nog succes met de aanschaf.

EDIT: Ow nee sorry die NB voltage kon ik tot 1800 mhz op 1,39. Eenmaal hoger moest ik naar 1,53.

[ Voor 4% gewijzigd door broti op 16-03-2007 00:31 ]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Als het koel moet blijven maar wel stil, zit je toch vast aan een Intel 965 chipset denk ik. Losse controllers zijn ook te koop he! Anders een kast met cross-flow of side intake voor over de chipset.

Die Abit IB9 is een goede optie (Intel 965 & 2x PATA) heb 'n revieuw gezien van 400+ FSB (hoewel je natuurlijk nooit garanties hebt, is de kans klein dat de jouwe dan geen 400 FSB haalt)

Hier is/zijn mijn bronnen over de Abit IB9

Edit: Die MSI is niet de meest super overclocker volgens revieuws. Mijn MSI P965 Platinum was ook een zware teleurstelling (ding haalde niet eens de 400FSB, Jmicron controller deed vaag, haperende audio...)

[ Voor 16% gewijzigd door Cio op 16-03-2007 00:35 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Pagina: 1