Toon posts:

Dual Channel combinatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag allen..

voorafgaand, ik ken de werking van dual channel redelijk. heb de search gebruikt, maar vindt daarin geen antwoord op mijn vraag.

het gaat hier om dual channel geheugen, en vooral de combinaties ervan. ik weet, het wordt aangeraden om voor dual channel identieke geheugenmodules te gebruiken. mijn vraag is echter, moeten ALLE modules even groot/snel zijn? of werken de 2 kanalen apart van elkaar, en gaat het er dus om dat er PER KANAAL identieke modules in zitten?

situatieschets 1:

moederbord: Asrock ConroeXFireSata2

stel nou, ik wil het op deze manier doen:

in de 2 oranje slots stop ik 2x512mb (kingston, 533mhz,)
en in de 2 gele slots stop ik 2x1024mb (twinmos 533mhz)

gaat dit werken? wordt er dan evengoed gebruik gemaakt van de dual channel functie?

situatieschets 2:

moederbord: Asrock ConroeXFireSata2

stel nou, ik wil het op deze manier doen:

in de 2 oranje slots stop ik 2x512mb (kingston, 533mhz,)
en in de 2 gele slots stop ik 2x1024mb (twinmos 667mhz)

gaat dit uberhaupt werken? wordt dan het twinmos geheugen teruggeklokt naar 533? of zal er helemaal niet gebeuren, behalve de bekende piepjes uit het moederbord...

Verder vroeg ik mij af, ik heb een Intel C2D e6600 cpu, en heb vernomen dat in combinatie met die processor het 533mhz geheugen het meest effectief is (wat logisch is als je de berekening maakt). zal het dan zo zijn dat 667 geheugen daadwerkelijk langzamer zal werken? of zal dit zichzelf terugklocken? in eerste instantie heb ik geen behoefde aan overclocking...

in de hoop op een antwoord is mijn dank groot..

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2007 16:23 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

het gaat hier om dual channel geheugen, en vooral de combinaties ervan. ik weet, het wordt aangeraden om voor dual channel identieke geheugenmodules te gebruiken. mijn vraag is echter, moeten ALLE modules even groot/snel zijn? of werken de 2 kanalen apart van elkaar, en gaat het er dus om dat er PER KANAAL identieke modules in zitten?
Nee, juist andersom :z

Per kanaal mogen de modules verschillen, maar de inhoud van beide kanalen moet hetzelfde zijn. Als je dus twee DIMMs van type A hebt en twee van type B, dan moet je zorgen dat de eerste DIMM in iedere channel een A is en de tweede een B. Dan zijn de channels identiek voor de mem controller en kan het in dual channel werken.

Overigens gaat bovenstaande niet op voor de ALi Aladdin 7 en nVidia nForce en nForce2 chipsets, daar kan in beginsel iedere combo dual channel draaien.

Oslik blyat! Oslik!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Misschien wikipedia even proberen?

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 10:43
of de RAM FAQ uiteraard :)

Verwijderd

ff een quote uit de FAQ:
DIMM's: de geheugenreepjes die samen een Dual Channel paar vormen hoeven niet hetzelfde te zijn. Bij de Dual Channel chipsets voor de Athlon XP mogen de DIMM's in alle opzichten verschillend zijn: merk, type, grootte, chipopbouw, etc. Bijvoorbeeld de nForce2, zie ook hieronder bij nForce2 Dual Channel en Synchroniteit. Voor de Dual Channel chipsets voor de Pentium4 en de Athlon64 zijn wat strengere eisen, zo moet de grootte en de chipconfiguratie van het paartje identiek zijn. Echter de merk en type mogen hier nog wel verschillen. En de paren mogen ook qua grootte en chipconfiguratie van elkaar verschillen. De zogenaamde Dual Channel kits die je kunt kopen zijn niets anders dan 2 geheugenreepjes van dezelfde merk/type, die door de fabrikant zijn getest in een DC configuratie en aldus verkocht als zijnde "gegarandeerd DC compatibel paar". Echter dat is puur marketingtechnisch. Zo verdient de fabrikant een aardig centje aan alleen het testen en de stempel "Dual Channel capable" op de reepjes.
dus ik kan maar 1 ding zeggen: beter lezen/zoeken!!! ;) nofi btw

en btw vreemd dat je geen search results krijgt... dit soort vragen komen minimaal 10x per dag voor...

zie hier de results: http://gathering.tweakers...e+modules&where=Dit+forum

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2007 15:07 ]