Toon posts:

Asus p5B piepjes probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik heb een probleem met mijn pc. Ik heb vorig jaar oktober mijn syteem aangeschaft.
Kort gezegd zit er het volgende in:

ASUS mobo p5b
2 gig geheugen
ATI X1900XT 512
Windows Vista
250 gig HD-tje

Enzovoorts.

Op de CPU heb ik een arctic cooler gezet en op mijn vga kaart een silencer.

Nu begon de pc ineens sinds vorige week bij het opstarten 1 x een lange piep en 3 x een korte.
Toch begon de pc te ratelen maar de monitor vertoonde geen beeld. Na ongeveer 3 x dit gedonder startte hij ineens wel goed op.

IK ben gaan zoeken op het forum en heb ontzettend veel verschillende meningen en feiten gezien omtrent de piepjes. Ook heb ik de manual van Asus gekeken maar zag geen uitleg van de piepjes.

Ik heb zelf alles een keer los gedraaid en weer vastgezet. Dus alles zit goed bevestigd in de pc.

Ik ben er zelfs vandaag mee naar Salland geweest om te kijken wat het probleem was. Deze constateerden uiteraard ineens geen piepjes meer. Ze hebben in de bios de instelling gewijzigd dat hij de piepjes moest negeren. Ze hebben in de hardware info sectie de lage RPM's op ignore gezet.

Doch, eenmaal thuis. Nog erger als eerst. Ik moest hem nu zeker 5 tot 6 keer rebooten voordat ik eindelijk 1 piep kreeg en de pc kon opstarten.....

Heeft iemand nog ideeen wat het kan zijn en hoe ik dit kan oplossen....? Wordt er behoorlijk gefrustreerd van en het kan nooit goed zijn om een pc vaak achter elkaar te moeten opstarten.

Alvast bedankt!

Paul

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij staat bij Asus zeker wel in de manuel de errorcodes voor de verschillende beepjes.

Klinkt bij mij in de oren als videokaart of geheugen

• Flip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:46

Flip

^^

Één keer een lange piep en drie keer een korte piep betekent zowiezo dat de grafische kaart niet word herkend in het systeem. Het ligt dan hoogstwaarschijnlijk aan je videokaart. Probeer eens een andere videokaart want dan is het probleem verholpen. Zo niet, dan is waarschijnlijk je PCI-e slot kaduuk.

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 01:21
Hmm, echt toevallig, ik heb het zelf hier opgelost.

Allereerst natuurlijk je BIOS flashen naar de laatste versie. Vervolgens voor de zekerheid een setup default values zetten en dan nog eens proberen. Eventjes je videokaart nogmaals aandrukken kan eventueel ook helpen, vooral bij die reusachtig grote kaarten. Het kan natuurlijk zijn dat je speling hebt tussen je kast en moederbord / slot en hij net even niet goed contact maakt.

Bij mij lag het aan de ACPI instellingen binnen het BIOS, als ik 2.0 enable dan kreeg ik die piepjes die je omschrijft (misschien nog in combinatie met andere settings, not sure).

[Edit]
Ik heb wel een P5B-E Plus draaien, maar dat zal wel ongeveer hetzelfde zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door InsjaHH op 07-02-2007 17:55 ]

Website, Flickr, FB, Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Nou voorlopig is het probleem opgelost. Ik heb de bios geflashed en geupdate. Bleek dat dit een bekend probleem was bij de P5B. Hopen dat hij het op deze manier goed blijft doen!

Bedankt voor de reacties!