Toon posts:

24 inch of 2 monitoren bij 1 programma?

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik zit te twijfelen tussen een 24 inch scherm en 2 kleinere (19 inch) schermen.

Wat kan ik het beste pakken?

Ik gebruik meestal maar 1 programma, dat graag veel ruimte in de breedte heeft.

Als ik een 24 inch pak dan kan ik dat programma helemaal uitrekken.

Bij 2 schermen kan ik het programma niet uitrekken (fullscreen) want dan zit de randen van de 2 schermen in de weg. Dus dan moet ik het programma opsplisen: een paar panels van het programma op scherm 1 en een paar panels op scherm 2.

Wat ik me afvraag, werkt 1 programma op 2 schermen wel lekker?

Ik kan me voorstellen dat de randen van de schermen in de weg zitten, je moet namelijk elke keer over de rand kijken om naar het andere scherm te gaan. Bij een 24 inch heb je deze rand niet en is dit geen storend element in je zicht beweging.

Het zijn voor de duidelijkheid geen functioneel gescheiden onderdelen, wat betekend: als je aan het werk bent zul je om de zoveel seconden de panels op de verschillende monitoren moeten bekijken en moeten "beklikken". Je moet dus constant over die rand kijken.

Wie is wijs? :)

• basvcds
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01-2024

basvcds

Multimonitormannetje

Ikzelf ben altijd fan geweest van meerdere monitoren, simpelweg omdat het mogelijk is om 2 programma's te maximaliseren. Het is heerlijk om bijvoorbeeld word en outlook tegelijkertijd te kunnen overzien, en met bijvoorbeeld webdesign is het fijn om op 1 scherm de code te hebben en op de andere de designversie of een browser. Onlangs ben ik echter ook wel fan geworden van de grotere breedbeeldmonitoren omdat je daar bijvoorbeeld heerlijk mee kan photoshoppen. Voor mij is het dus duidelijk; 2x 20" op 1680x1050 :)

Van de randen van de monitoren heb ik zelf geen last, maar ik gebruik dan ook nooit een programma over 2 monitoren gestrekt. Dit vind ik zelf geen fijne oplossing en in dat geval kun je beter een grote monitor nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door basvcds op 07-02-2007 15:55 ]

www.baskoole.com

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03 19:17
Lastig te beantwoorden :) Ik weet niet om wat voor programma het gaat en ik weet niet of je al ervaring hebt met een dual monitor setup.

Is het zo dat de applicatie echt in tweeën wordt gesneden, of kun je het een beetje mooi verdelen? Wat je vrij regelmatig ziet is dat mensen photoshoppen met dual monitors. Foto op monitor 1, alle toolbars etv op monitor 2. Doe ik zelf ook en dat gaat perfect. Het is dan echter wel zo dat alle toolbars/toolboxes gewoon los versleept kunnen worden en dat de monitor-rand niet een applicatie rucksichtlos doormidden snijdt. Als dat laatste wel het geval is zou me dat vrij irritant lijken.

Als je de applicatie echter enigzins zou kunnen aanpassen, zou ik toch een dual monitor overwegen. Ik werk er al jaren mee en zou nimmer meer terug willen. Het scheelt enorm veel alt-tab werk of gesleep met windows.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-04 12:57

Apache

amateur software devver

Tja, ik gebruik zelf vooral eclipse, heb em gebruikt op 24" (1x 1920*1200) & dual screen setup (2x 1280*1024), ik geef voor programmeren de voorkeur aan één groot scherm, vond het maar vreemd om steeds links & rechts te kijken op 2 schermen want je veranderd toch steeds je hoofd.

Heb een screenshot waar i kbvb een mapping bewerk naast de class voor ORM, maar bvb voor gui's hou ik aan de ene kant de src open en de andere visuele interpretatie ervan, soms een uml schema & code, soms een db schema & code, is niet altijd in dezelfde applicatie maar in veel gevallen wel.

Ik ben aan het twijfelen om een 2e 24" te kopen maar kan me moeilijk voorstellen dat het me dezelfde performance boost geeft als van 19" > 24" :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

de enigste mogelijke oplossing :P

2 schermen van 24'' :p

Verwijderd

Dat ligt eraan, het klinkt misschien beetje raar, maar als je twee schermen van 19" heb, dan moeten ze wel een dunne rand hebben anders werkt het heel onoverzichtelijk als je een programma uitrekt. Wanneer je zoals basvcds zegt, bijvoorbeeld als webdesigner werkt (net als ik) dan prefereer ik het liefst 2 aparte schermen in dual-screen.

Wanneer je een 24" heb kan je altijd nog programma's gebruiken die je scherm opsplitsen (Acer heeft ook zoiets; GridVista dacht ik) die stellen je ook alsnog in staat om binnen het aangegeven deel wat ze van je scherm hebben, te kunnen 'maximaliseren'...

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een soortgelijk programma als Apache's eclipse, het is een IDE voor softwareontwikkeling. In de nieuwste versie kun je van alles verslepen en docken. Dus je zou bepaalde onderdelen naar een ander scherm kunnen slepen.

Ik gebruik overigens maar 1 programma, de andere programma's zoals browser en email draaien wel op de achtergrond maar het is niet zo dat ik die constant in beeld wil hebben.

Maar eigenlijk zijn alle onderdelen constant nodig bij het werk, dus als je een bepaald onderdeel op het andere scherm zet overzie je het geheel niet meer.

Het lijkt me net als je de toolbar van Word op een ander scherm zet. Je zou het gaan missen en de efficientie is onderbroken doordat je steeds opzij moet kijken naar het andere scherm.

Of overdrijf ik een beetje, want ik heb zelf nooit met twee schermen gewerkt?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2007 22:34 ]

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:44
Ik heb een tijd lang met 2 schermen gewerkt, maar vond het vooral ontzettend irritant dat ik mijn wacom tablet maar op 1 scherm tegelijk kon gebruiken. Gewoon je tablet area verdelen ('uitrekken') over het oppervlakte van je scherm is niet ideaal, want als je dan je tablet gebruikt om te schetsen of iets dergelijks is alles ingekrimpt. En om nu steeds de muis erbij te pakken....

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03 19:17
Ik denk dat je inderdaad wat overdrijft wat betreft het "verliezen van het overzicht". Als er één ding is dat je iedereen hoort zeggen die is begonnen met het werken met twee monitoren, is het wel dat ze enorm aan overzicht gewonnen hebben. In plaats van een ander scherm naar voren te moeten halen, kun je het gewoon naast elkaar zetten en is er niks meer voor nodig dan een oogbeweging. Natuurlijk vergelijken zij het wel met hun beginsituatie, in veel gevallen 1 enkele 17" monitor.

Ik ga zelf momenteel (de boel is in bestelling) van twee 17"-monitoren naar drie 21" monitoren. Eén monitor zal dienst doen als permanent dashboard met inkomende mail, rss-feeds, tasks en andere administratieve zaken. De middelste monitor wordt mijn hoofd-scherm voor m'n editor en/of CMS, een de derde wordt een diversen-monitor met voor documenten, browser en e-mailprogramma. Voor het geld van de monitors had ik ook één supergrote monitor kunnen kopen, maar ik zie dan op tegen het gesleep met de schermpjes en het ge-alt-tab. Overzicht is voor mij dat ik de gewenste informatie met een oogbeweging kan zien zonder een fysieke handeling te hoeven verrichten. Ik denk dat dat voor jou ook de belangrijkste afweging moet zijn.

Ik moet hierbij zeggen dat het screenshot van Apache een heel goed argument is om met 1 grote monitor te werken. Die applicatie lijkt daarvoor geknipt. Maar als een applicatie vrij goed over twee monitoren verdeeld kan worden zou het - voor mij althans - toch een ander verhaal worden. Ik vind het bijvoorbeeld geweldig handig om tijdens het devven een manual op monitor 2 geopend te hebben, een FTP/SSH-programma er neer te zetten of gewoon iets anders in een oogopslag te kunnen zien.

Wat Koen zegt, met een tablet is het werken met dual of triple monitors inderdaad een drama. Ik heb zo'n ding liggen maar gebruik het dan ook praktisch nooit.

Wat de toolbar van Word betreft, dan is het de vrag of je die ook daadwerkelijk gebruikt. Bij Photoshop ken ik de keyboard-shortcuts van de meest gebruikte tools uit mijn hoofd, en ik photoshop dan ook met 1 hand aan de muis en het ander aan het keyboard. De toolbars gebruik ik dus niet constant maar enkel in bepaalde gevallen, en dan is het juist erg prettig dat ze in een tweede scherm staan: in een oogwenk te bekijken maar niet in de weg op je hoofdscherm.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Verwijderd

Amen to that Anders. Ik werk precies hetzelfde als jij met Photoshop (illustrator ook trouwens) en ik moet zeggen dat 1 heel scherm kunnen gebruiken voor een programma toch wel érg lekker werkt. De opstelling van drie 21" schermen, daar ga ik nu maar even over dromen!! :z
Pagina: 1