Toon posts:

Problemen Casema Cable en Linksys

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een vriend van mij kocht enkele dagen geleden een nieuwe laptop en wilde gelijk gebruik maken van de wireless optie in zijn laptop. Omdat hij nog een pc thuis heeft staan en van beide gebruik wil maken van het internet werd hem een Linksys WAG54GS VER 2.0 verkocht. Deze heb ik voor hem aangesloten en alles leek naar behoren te werken.

Echter de volgende ochtend was hij zijn internet verbinding kwijt. Na het spanningsloos maken van de router en dan weer onder spanning te zetten van de router (powercycle) was er weer een internetverbinding. Steeds wanneer de router lange tijd idle is lijkt alles dood te vallen en moet de router een powercycle krijgen.

Na wat verder gekeken te hebben zag ik dat bij de WAN kant van de router bij de instellingen een optie ontbreekt die wel bij PPPoE en PPTP connecties aanwezig is, te weten "Keep connection alive". Maar omdat Casema gebruik maakt van DHCP zijn de eerder genoemde protocollen niet te gebruiken. Bij de optie DHCP is de optie "Keep connection alive" dus niet beschikbaar.

Ik heb hem teruggestuurd naar de winkel met de opdracht een router mee te nemen welke wél voorzien is van deze keep alive functie. Helaas kreeg hij ditmaal wederom een linksys WRT54G mee, maar deze heeft exact het zelfde euvel.

Het kan gewoon niet waar zijn dat je bij de start van elke dag de router moet herstarten om er gebruik van te kunnen maken.

Zelf ben ik in het bezit van een Draytek Vigor met eveneens een Casema cablemodem, en hier zit wel een "Keep alive" optie en mijn verbinding valt dan ook nimmer uit.

Iemand anders ook deze ervaringen en of tips voor mogelijke oplossingen?

En met name de opmerking: waarom ondersteund Linksys dit niet!

Gr Martin

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Het enige wat me in dit verhaal opvalt is dat de WAG54GS een ADSL modem is en Casema alleen kabel aanbiedt?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Gunner schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 14:57:
Het enige wat me in dit verhaal opvalt is dat de WAG54GS een ADSL modem is en Casema alleen kabel aanbiedt?
Ik kan mij vergissen in het exacte model van de eerste router, maar het gaat dus om de router en dus niet om een ADSL modem van linksys

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 15:01:
[...]

Ik kan mij vergissen in het exacte model van de eerste router, maar het gaat dus om de router en dus niet om een ADSL modem van linksys
Wees dan op z'n minst accuraat in je informatie want zo krijg je niet echt snel een goed antwoord. de WAG54GS is 100% zeker een ADSL modem. Punt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12 12:54

TheBorg

Resistance is futile.

Probeer een firmware update, als dat niet helpt moet de router gewoon terug. Het probleem zit niet zo zeer in de keepalive maar in de IP lease time. The renew werkt bij een aantal Linksys routers bijzonder bagger.

Verwijderd

Topicstarter
Gunner schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 15:03:
[...]

Wees dan op z'n minst accuraat in je informatie want zo krijg je niet echt snel een goed antwoord. de WAG54GS is 100% zeker een ADSL modem. Punt.
Dank voor het, overigens terecht, wijzen op mijn fout vermelde typenummer, maar dat was niet het initiele probleem.

Verwijderd

Topicstarter
TheBorg schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 15:08:
Probeer een firmware update, als dat niet helpt moet de router gewoon terug. Het probleem zit niet zo zeer in de keepalive maar in de IP lease time. The renew werkt bij een aantal Linksys routers bijzonder bagger.
Helaas was de eerste router al voorzien van de laatste firmware, ook de huidige is al voorzien van de laatste firmware. Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van Linksys juist vanwege dit soort 'vage' problemen. Ik kan er wel een boekje over open doen, maar dat is off-topic ;)

Het alternatief lijkt inderdaad een andere router, maar het 'gat' tussen een linksys (ca EUR 70) en een Draytek (ca EUR 200) is nogal groot. En aangezien het niet voor mijzelf is weet ik niet of dat ook opgevult kan worden, vandaar mijn vraag of wellicht meer mensen hier last van hebben. Ik ben bang dat ik op zoek mag gaan naar een even zo slecht alternatief als linksys, zoiets als sitecom of zo. Maar voor ik dat doe wil ik eerst nog even enkele reacties en eventuele tips afwachten.

In elk geval bedankt voor jou tip!

Groetjes,
Martin

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:03

job

Een router die z'n ip via dhcp verkrijgt heeft geen "keep connection alive" functie nodig.
De modem zorgt er namelijk voor dat de internetverbinding alive wordt gehouden. De verbinding tussen router en modem zal gewoon altijd werkend zijn.

Je moet dus zien te achterhalen wat er nou misgaat met de routers. Dus als het internet het de volgende ochtend niet doet, moet je eens via een utp kabel in de router config page kijken wat er op dat moment plat ligt. Ligt het wan gedeelte plat? Heeft de router geen ip adres meer? Is de router geheel vastgelopen?

Daarnaast zou ik nu heel hard de WRT54G mijden, en maar mooi de WRT54GL aanschaffen. Dat ding is goedkoper, maar heeft betere specs (en rocksolid net als de oude WRT's).

[ Voor 7% gewijzigd door job op 07-02-2007 18:55 ]

Pagina: 1