Geschikt moederbord voor dit systeem?

Pagina: 1
Acties:

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 11:03
Hallo mede-tweakers,

Reeds lange tijd bouw ik zelf mijn pc's altijd vlotjes gegaan. Vroeger was het kiezen van onderdelen een fluitje van een cent, echter de laatste tijd komen er voor hetzelfde budget zoveel onderdelen uit dat ik soms moeite heb met wat ik nu juist moet kiezen.

Ik heb een koper voor mijn 'oud' systeem, die neemt mijn P4 3,2 ghz met 1 gig ram en GeForce 6800GT over voor 500 euro (complete case). Ik had besloten dit systeem nu te verkopen, aangezien ik er nog een nette prijs voor krijg. Daarboven heb ik nog een budget van circa 750 euro, dus een totaal van 1250 euro.

Nu, ik woon in België en veel alternatieven qua shops zijn er niet echt. De twee uitschieters qua prijs zijn Tones en Forcom. Tones is nog iets scherper qua prijs en de keuze qua onderdelen is net iets uitgebreider, dus mijn systeem zal daarvandaan komen.

De pc gaat gebruikt worden om te gamen, op een 19" tft. Resoluties boven de 1280 x 1024 worden dus nooit gebruikt, echter ik wens alles wel op 1280 x 1024 te spelen, als het kan met hoog detail en anti-aliasing. Dat ging ook goed met de vorige (daar speelde ik WoW en CS mee, maar Titan Quest en Quake4 wilden al minder goed lukken). Verder wordt er met het systeem gesurft, heel veel naar muziek geluisterd en wat foto's bewerkt (simpel photoshoppen, niks bijzonders).

Overclocken: dit wilde met het vorig systeem niet bijzonder goed lukken. Ik had zalmanluchtkoeling steken op CPU en GPU, maar vooral bij het oc'en van de CPU werd het systeem instabiel. GPU overclocken ging wel goed, alleen met titan quest wilde mijn systeem wel regelmatig crashen. Kleine nota hierbij wel: ik heb in dat systeem een Coolermaster 350W voeding steken, misschien lag het daar wel aan, geen idee. In elk geval, indien mogelijk wil ik met dit systeem wel lichtjes gaan overclocken, eerder op de cpu dan, en ook met luchtkoeling. Ik denk dat dit vooral bepalend is voor de keuze van een moederbord.

Even een opsomming geven van de onderdelen waarvan ik quasi zeker ben:

Processor: INTEL CORE2 Duo E6600 (2.40) 4096KB Socket 775
€ 304,9
-> Beste prijs/kwaliteit, heel goeie prestaties, weinig verdediging nodig hier.

Geheugen: OCZ 2048MB Kit (2x1024MB) 800Mhz PC6400 DDR2 Platinum Enhanced Latency XTC Series 4-5-4-15
€ 220 (krijg ik een speciale prijs voor via mijn werk)
-> Ik wilde voor degelijk geheugen gaan, dacht eerst aan corsair, maar krijg dit dus aan heel goeie voorwaarden. Kan handig zijn indien ik wat ga overclocken?

Videokaart: ASUS EAX1950PRO Vista PCI-EXPRESS Radeon X1950PRO 256MB DDR3
€ 192,9
-> Deze kaart komt heel goed naar boven in de reviews die ik las, en ik weet ook niet hoe lang ze gaat moeten dienen. Misschien stap ik na een jaar over naar Vista en DX10, voorlopig nog niet.

Behuizing: ANTEC Performance Case P180B Black
€ 133,4
-> Antec heeft een goeie reputatie met de Sonata II, ik vond deze er net iets beter uitzien. Dat extra geld is het mij wel waard.

Voeding: ANTEC TruePower Trio 550 EC TAGAN Power Supply 480 Watt for P4 Systems (SATA ready) TG480-U15
€ 89,9
-> A-merk voeding die dit systeem wel zou moeten trekken. Nuff said.

Voorts komt er een 320 gig harde schijf en een dvd writer in, later nog een geluidskaart en misschien een raptor-schijf, dat zullen de prestaties moeten beslissen.

Ik zoek dus een moederbord, waar al mijn onderdelen in passen, en waar ik als het kan ook wat mee kan overclocken. WIFI en SLI/Crossfire zijn absoluut niet nodig, maar als die op een goed bord zitten neem ik dat er gewoon bij.

Dit zijn de borden die beschikbaar zijn bij Tones en ok zijn qua budget:

MSI G965MDH-FI Vista Premium (VGA Onboard, Supports 6,8,9,Core2,Quad Core Int...
€ 139,90

MSI P965 Platinum (Supports 6,8,9,Core2 Intel P4, Dual PCI Express, Intel P96...
€ 139,90

ABIT AB9 Vista (Supports 6,8,9,Core2,Quad Core Intel P4, PCI Express, Intel 9...
€ 133,90

ASUS P5B-VM Green (Supports 6,8,9,Core2 Intel P4, PCI Express x16, Intel Q965...
€ 131,90

ASUS P5B Green (Supports 6,8,9,Core2 Intel P4, PCI Express, Intel P965, 4SATA...
€ 126,90

ASUS P5N-E SLI Vista (Supports 6,8,9,Core2,Quad Core Intel P4, Dual PCI Expre...
€ 119,90

MSI P965 NEO-F (Supports 6,8,9,Core2 Intel P4, PCI Express, Intel P965 Chipse...
€ 98,90

Voorlopig gaat mijn keuze uit naar die laatste omdat die eigenlijk alles heeft wat ik nodig heb, vooral de Intel 965P chipset voor het 800 mhz geheugen. Ik heb echter bitter weinig kunnen vinden over oc-prestaties. Iemand ervaring met dit bord of met één van de andere borden?

Verder weet ik ook niet of dat 800 mhz geheugen echt volledig past in dit systeem, rekening houdend met de rest van het systeem etc.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De P965 Neo van MSI zou ik niet nemen. Ik heb hem gehad, maar hij beviel me erg slecht moet ik zeggen. Verder ben ik zelf totaal geen fan van Asus (al die borden sterven mij veel te snel) dus zou ik voor die Abit gaan. Nu is Abit ook niet het beste merk dat er is vind ik, maar wel de betere in dat rijtje.

Waarom bestel je de plank niet gewoon bij een andere webshop (in NL zijn er zat te vinden). De gigabyte plank met een 965 chipset is best betaalbaar (ook als je internationale verzendkosten meerekent) en toch wel een van de betere die momenteel op de markt is.

Verwijderd

qua voeding zou ik een antec uit de weg gaan, als je alle problemen hier op het forum leest die zich voordoen met een antec-voeding, vind ik dat die toch nogal vaak terugkeren. Aangezien je voor die prijs een even goede tagan kan krijgen, zou ik die nemen. Is een 550W niet extreem zwaar? Ik heb hier een zwakke OCZ 520w (oude, dus nadruk ligt op de 5ipv op de 12v lijn), en die trekt probleemloos 8HD's, een x2 4400 die op 1.6Vcore draait (dus ergens rond de 150w moet verstoken), 2 DVDbrander, een x800gt en 3 pcikaartjes. Jij zal zeker al met een 480-500w voeding toekomen.

verder zou ik je aanraden eens je gewenste systeem door te mailen naar http://www.allinonesystems.be/ Daarbij moet je niet echt opletten op wat zijn site staat, hij levert toch de onderdelen die je zelf vraagt, en vaak aan serieus scherpe prijzen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2007 13:31 ]

Verwijderd

Terw_Dan schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 13:16:
Verder ben ik zelf totaal geen fan van Asus (al die borden sterven mij veel te snel)
Ik heb hier meerdere ASUS bordjes enkele jaren draaien, van 2 tot 8 jaar waar ik nog steeds heel tevreden over ben.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2007 13:43 ]

• Dnomaid
De P965 Neo van MSI zou ik niet nemen. Ik heb hem gehad, maar hij beviel me erg slecht moet ik zeggen. Verder ben ik zelf totaal geen fan van Asus (al die borden sterven mij veel te snel) dus zou ik voor die Abit gaan. Nu is Abit ook niet het beste merk dat er is vind ik, maar wel de betere in dat rijtje.

Waarom bestel je de plank niet gewoon bij een andere webshop (in NL zijn er zat te vinden). De gigabyte plank met een 965 chipset is best betaalbaar (ook als je internationale verzendkosten meerekent) en toch wel een van de betere die momenteel op de markt is.
Wat stond je niet aan aan de MSI?

En bestellen bij een webshop heb ik al wel overwogen, maar ik ga nu eenmaal liever naar de winkel terug met mijn bordje dan dat ik het opstuur. Ik heb die gigabyte (van de best buy guide) al overwogen, maar kon er niet achter komen wat die nu meer biedt dan de MSI.

Over de voeding, daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Ik denk dat ik die 480W van Tagan over het hoofd heb gezien, pas ik meteen aan!

Edit: ik zie net dat daar "for P4 systems" bijstaat, daarom dat ik die geskipt heb. Hij voldoet wel degelijk prima neem ik aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Dnomaid op 07-02-2007 13:47 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 13:40:
[...]

Ik heb hier meerdere ASUS bordjes enkele jaren draaien, van 2 tot 8 jaar waar ik nog steeds heel tevreden over ben.
Ik heb hier meerdere Asus borden gehad die binnen een paar weken tot maanden al ongelovelijk brak draaiden of zelfs helemaal nooit goed gewerkt hebben. Daarbij zie ik gewoon teveel uitval bij die dingen (ook op mijn werk komen heel veel Asus borden langs die gewoon niet deugen) daarom komen ze er bij mij niet meer in.
BobbyD82 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 13:45:
[...]

Wat stond je niet aan aan de MSI?

En bestellen bij een webshop heb ik al wel overwogen, maar ik ga nu eenmaal liever naar de winkel terug met mijn bordje dan dat ik het opstuur. Ik heb die gigabyte (van de best buy guide) al overwogen, maar kon er niet achter komen wat die nu meer biedt dan de MSI.
Hij wordt sowieso completere geleverd, heeft een S-ATA connector meer en als ik me niet vergis ook een wat betere netwerkchip.

http://tweakers.net/productsurvey/142328 voor wat betreft die MSI.
Edit: ik zie net dat daar "for P4 systems" bijstaat, daarom dat ik die geskipt heb. Hij voldoet wel degelijk prima neem ik aan?
Kijk gewoon even wat voor connectoren daar aanzitten, als alles erop zit wat je nodig hebt dan voldoet zo'n ding prima.

• Dnomaid
Review van de MSI zegt inderdaad genoeg, beste optie is dus om de gigabyte te bestellen denk ik. Blijkbaar staat hij bij komplett.be voor een degelijke prijs ...

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik zelf heb ook de MSI P965 Neo-F en ben er tevreden over. Ik heb geen problemen gehad, alleen is de IDE ondersteunding beetje vervelend. Maar voor Bobby is het sowieso niet echt een goede keuze want hij neemt PC6400, dus waarschijnlijk is hij van plan om 400 MHz FSB (3,6 GHz) te doen en MSI is max 333 (3,0 GHz)

Misschien nog handig om een CPU fan aan te schaffen?

[ Voor 9% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 07-02-2007 15:42 ]

Verwijderd

Asus P5W DH Deluxe _/-\o_

Verwijderd

Terw_Dan schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 13:57:
[...]

Ik heb hier meerdere Asus borden gehad die binnen een paar weken tot maanden al ongelovelijk brak draaiden of zelfs helemaal nooit goed gewerkt hebben. Daarbij zie ik gewoon teveel uitval bij die dingen (ook op mijn werk komen heel veel Asus borden langs die gewoon niet deugen) daarom komen ze er bij mij niet meer in.
Misschien ligt dat eerder aan jezelf dan Asus.
Asus is soms een beetje finetuning nodig maar als het eenmaal loopt dan loopt het ook goed.
Ben altijd erg tevreden over de asus bordjes en heb er nu 6 versleten en nog geen 1 kapot.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2007 15:45 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 15:44:
[...]

Misschien ligt dat eerder aan jezelf dan Asus.
Asus is soms een beetje finetuning nodig maar als het eenmaal loopt dan loopt het ook goed.
Ben altijd erg tevreden over de asus bordjes en heb er nu 6 versleten en nog geen 1 kapot.
Ik denk (weet zeker) dat het niet aan mezelf ligt. Ik heb het geluk dat ik redelijke hoeveelheden hardware heb en/of kan lenen waardoor hardware incomptibility uit te sluiten is.
Daarnaast zie ik Asus planken niet alleen bij mezelf bij bosjes doodgaan, ook in andere systemen waarbij Asus gewoon brak draait.

Maar goed, ik vind Asus nu eenmaal een k*tmerk en zal er nooit meer inkomen, maar het is aan de TS om te kijken welk merk het beste uit de bus komt.

• Dnomaid
SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 15:40:
Ik zelf heb ook de MSI P965 Neo-F en ben er tevreden over. Ik heb geen problemen gehad, alleen is de IDE ondersteunding beetje vervelend. Maar voor Bobby is het sowieso niet echt een goede keuze want hij neemt PC6400, dus waarschijnlijk is hij van plan om 400 MHz FSB (3,6 GHz) te doen en MSI is max 333 (3,0 GHz)

Misschien nog handig om een CPU fan aan te schaffen?
De MSI komt er echt heel slecht uit in de productsurvey, en ik heb in mijn huidige pc een gigabyte moederbord steken en ben daar heel tevreden over. Ik ben dan nu ook van plan de gigabyte P965-DS3 aan te schaffen, dat lijkt mij een goede koop.

Over de fan, die wordt aangeschaft over een tijdje, samen met geluidskaart en eventuele raptor.

Ivm overclocken, 3 ghz achtte ik wel haalbaar, gaat 3,6 probleemloos met een arctic silencer of een zalman?

[ Voor 6% gewijzigd door Dnomaid op 07-02-2007 16:57 ]

Verwijderd

Tja jou mening, ik vind het altijd een beetje lullig om mensen van een merk af te praten als je er zelf een keer een probleem mee hebt gehad. Asus staat gewoon heel goed bekend en levert altijd top produkten.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 15:09

Ravefiend

Carpe diem!

BobbyD82 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 13:05:
Nu, ik woon in België en veel alternatieven qua shops zijn er niet echt. De twee uitschieters qua prijs zijn Tones en Forcom. Tones is nog iets scherper qua prijs en de keuze qua onderdelen is net iets uitgebreider, dus mijn systeem zal daarvandaan komen.
Zercom en 4Launch kan ik je warm aanbevelen. Dit zitten net over de grens in Eindhoven .... :+ ;) }:O

Verwijderd

BobbyD82 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 16:55:
[...]

De MSI komt er echt heel slecht uit in de productsurvey, en ik heb in mijn huidige pc een gigabyte moederbord steken en ben daar heel tevreden over. Ik ben dan nu ook van plan de gigabyte P965-DS3 aan te schaffen, dat lijkt mij een goede koop.

Over de fan, die wordt aangeschaft over een tijdje, samen met geluidskaart en eventuele raptor.

Ivm overclocken, 3 ghz achtte ik wel haalbaar, gaat 3,6 probleemloos met een arctic silencer of een zalman?
Kan wel, maar kan ook heb zelf een Enginering Sample die klokt erg makkelijk maar bij de standaard versie's zitten er goede tussen maar ook gewoon mindere die slechter te overclocken zijn.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tja, of je de 3.6GHz kunt halen blijft afwachten natuurlijk.
Ik krijg als het goed is morgen de DS3 binnen en dan ga ik kijken hoe ver ik mijn E4300 kan krijgen (ook een MP van 9, maar standaar lagere FSB en minder cache. met OCen moet je ze op vrijwel dezelfde snelheden kunnen krijgen als een standaard E6600 :9). Ik ga gewoon de stockkoeler proberen en ik zie wel ho ver dat ik daarmee kom, de koeler is altijd nog wel te vervangen :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:25

rapture

Zelfs daar netwerken?

't Is België, op de 2 bovengenoemde shops zijn er geen bruikbare in België te vinden. En Nederlandse shops doen niet allemaal mee aan het verzenden naar België en een overschrijving naar het buitenland gebeurd op een vage wijze (dat we ook liefst willen voorkomen).

Forcom staat goed geprijst, Tones is een concurrent. Tones probeert alles dat Forcom heeft, nog ietsje goedkoper te verkopen en Tones verdient geld met exotisch spul dat Forcom niet in hun assortiment heeft.

In maart is er computerbeurs in Antwerpen, daar staan alle computerwinkels van het land bij elkaar zodat ze elkaar een weekend lang kapot kunnen prijzen. De inkomkaartjes verdien je snel terug met de lagere prijzen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

rapture schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 17:08:
[...]
't Is België, op de 2 bovengenoemde shops zijn er geen bruikbare in België te vinden. En Nederlandse shops doen niet allemaal mee aan het verzenden naar België en een overschrijving naar het buitenland gebeurd op een vage wijze (dat we ook liefst willen voorkomen).
Het grootste gedeelte van de shops geeft gewoon de IBAN en BIC nummers op de site mee, dus kan me niet voorstellen dat ze niet versturen naar België. Daarbij is overschrijving naar het buitenland niet vaag te noemen hoor. Gewoon buitenland overboeken met IBAN en BIC en je kunt het overmaken zonder problemen (doe ik heel regelmatig).

• Dnomaid
Ondertussen is alles besteld bij Tones, afgezien van het moederbord en het geheugen (die bestel ik via 't werk). Ik betaal 120 voor het moederbord, da's nog niet zo'n slecht prijs, en ik hoef het niet naar Nederland op te sturen als er iets mee mis gaat. Allemaal bedankt voor de goede adviezen, nu maar hopen dat alles snel opgestuurd wordt. Ik hou in de toekomst zeker rekening met Zercom en 4Launch, ik moet tenslotte nog cpu-koeling en een geluidskaart kopen.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 15:09

Ravefiend

Carpe diem!

Veel plezier met je aankoop!

Verwijderd

BobbyD82 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 10:37:
Ondertussen is alles besteld bij Tones, afgezien van het moederbord en het geheugen (die bestel ik via 't werk). Ik betaal 120 voor het moederbord, da's nog niet zo'n slecht prijs, en ik hoef het niet naar Nederland op te sturen als er iets mee mis gaat. Allemaal bedankt voor de goede adviezen, nu maar hopen dat alles snel opgestuurd wordt. Ik hou in de toekomst zeker rekening met Zercom en 4Launch, ik moet tenslotte nog cpu-koeling en een geluidskaart kopen.
Cool-Prices.nl doet ook naar belgie is erg goed(koop) en erg snel.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:25

rapture

Zelfs daar netwerken?

Terw_Dan schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 17:10:
Het grootste gedeelte van de shops geeft gewoon de IBAN en BIC nummers op de site mee, dus kan me niet voorstellen dat ze niet versturen naar België. Daarbij is overschrijving naar het buitenland niet vaag te noemen hoor. Gewoon buitenland overboeken met IBAN en BIC en je kunt het overmaken zonder problemen (doe ik heel regelmatig).
IBAN en BIC nummers gebruiken is idd vaag tov de normale binnenlandse overschrijving. En ik heb een aantal computerwinkels uit de pricewatch gecontacteerd ivm het versturen naar België, meestal doen ze niet aan het verzenden naar België.

Als Nederlandse shops in België zaken willen doen, dan moeten ze voor een normale Belgische rekening zorgen (erg belangrijk om de vaagheden weg te halen) en liefst een Belgische vestiging om de verzendingskosten te drukken. Op vlak van online bestellen is een Belg zodanig conservatief gesteld, dat we online enkel een bestelling met een formulier indienen en we gaan naar de computerwinkel om het op te halen. Verzenden wordt veel minder gedaan, vandaar dat de onlineshop-markt in België heel wat kleiner is dan de Nederlandse onlineshop-markt. Fotokonijnenberg is een goed voorbeeld van een Nederlandse shop, die in België zaken doet.

[ Voor 36% gewijzigd door rapture op 08-02-2007 15:56 ]

• Dnomaid
Ik wil iedereen nog eens bedanken voor zijn/haar reactie(s). Het systeem is ondertussen al ineengezet en ik moet zeggen: ik ben echt uiterst tevreden! Vooral de kast en de voeding bleken een heel goede keuze, alles is echt muisstil en de temperaturen blijven heel laag (cpu rond de 30°, kast rond de 35°) onder medium load.

Ik ben ook tamelijk verrast door de videokaart: quake4 draait op maxium resolutie, max detail en anti-aliasing heel vlot, en dat is toch wel een lust voor het oog!

Kleine waarschuwing wel voor wie nog van plan is de Antec Performance 180P case te nemen: de voorziening voor de voeding is niet erg groot, je zal de casefan die op de voeding blaast even moeten demonteren, en erachter zetten. Dit is niet zo'n probleem, tenzij je ook de onderste trays voor de harde schijven wilt gebruiken ...

[ Voor 11% gewijzigd door Dnomaid op 20-02-2007 11:31 ]

• Moneta
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Welk bord heb je gehaald? :)
Die Productsurvey is ook onzin..

De MSI P965 Neo-F, iP965 werd beoordeeld door één gebruiker

Nou nou, dat zijn er veel! hahaha

That's the way the cookie crumbles.

• Dnomaid
De Gigabyte P965 DS3 (rev. 2.0).

Systeem haalt op stock snelheden 10165 3DMarks (3DMark 05).
Pagina: 1