Toon posts:

Onbekende aansluiting pick-up

Pagina: 1
Acties:
  • 1.256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Mijn pa heeft nogal flink wat oude platen liggen (vinyl) en heeft ergens een platenspeler opgescharreld.
Nu weet ik dat ik deze via een versterker op de PC kan aansluiten alleen er zit 1 connector op de platenspeler die ik niet ken.

Zie onderstaande foto, de zwarte connector.
Afbeeldingslocatie: http://img174.imagevenue.com/loc228/th_46694_photo_0047_122_228lo.jpg

De platenspeler is een Sony PS-LX35P ... google heeft me echter niet kunnen helpen met dit typenr.

Verwijderd

Het lijkt me gewoon een massadraad zoals je vaker bij platenspelers tegenkomt. Mijn Pioneer heeft er ook 1tje welke verbonden dient te worden met het chassis van de versterker. Als je versterker een Phono ingang heeft zie je daar ook een massapunt bij.

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 20:12
Das een pickup die bij een setje hoorde. Die zwarte kon je aansluiten op dat setje.... soort van flatcable. zodat het samen kan communiceren.

Denk dat ie het zonder dat zwarte stekkertje ook prima doet op een andere versterker. Gewoon die rode en witte gebruiken. Het ding heeft wel een eigen voeding (stekker) toch??

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-02 21:15

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Is je massa/aardedraad. Vaak is het gewoon een vorkje wat je op een schroef/moer dingetje moet schroeven, blijkbaar heeft dit model een specifiek stekkertje ervoor. Op je versterker kun je dat ook terugvinden als ie een phono in heeft, dan is het een kwestie van het stekkertje afknippen en het draadje om de aarde aansluiting van je versterker draaien en vastdraaien met het moertje.

Als je geen aarde aansluit kan je geluid gaan brommen omdat de platenspeler de statische electriciteit, opgebouwd door het over de plaat gaan van de naald niet kwijt kan.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 21:57

Oceria

I've been in between....

Ik ben wel benieuwd naar het type draaitafel waar het hier om gaat ;)

De meeste draaitafles hebben inderdaad een aarde draad, maar dit soort stekkertjes heb ik nog niet voobij zien komen. Misschien dat een inderdaad de aarde draad is en de andere twee voor AB of iets dergelijks? :?

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 21:09

EraZor

Don't mention the war

zal idd van een midi setje zijn. Als het 1 enkel adertje is dan was dat de massadraad geweest. Het lijken er echter meer en die zullen dus voor de communicatie zijn (cd-synchro van het cassettedeck etc.) gewoon los laten hangen. Heb je een zware brom dan één voor één de adretjes tegen het chassis van je versterker houden.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

CD Synchro op een platenspeler?
Nee, als er verder geen spanningsaansluiting op zit, is dit gewoon een voedingskabeltje. Is nog geen ramp; wellicht kun je met wat handigheid en een schroevendraaier erachterkomen wat voor spanning het ding nodig heeft, of je haalt voor een paar euro bij de kringloopwinkel eentje die je normaal aan kunt sluiten. ;)

[ Voor 92% gewijzigd door Kaj. op 07-02-2007 17:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit zijn idd de enige aansluitingen. Dus geen voeding of iets dergelijks.

Hij kan van een setje geweest zijn, ik heb nl. geen idee waar die vandaan komt. Maar als het voeding is zal ik is uitzoeken of ik er een stekkertje aan kan zetten.

Verwijderd

Hopelijk zit je niet te denken aan een stekkertje voor in 't 230V stopcontact, wat dat is gegarandeerd funest voor je draaitafel. Mocht 't al een voedingsstekker zijn (wat ik ten zeerste betwijfel) dan zal 't gelijkstroom van een laag voltage zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde m idd niet meteen op 220 zetten hoor :+. Ik heb 'm nog niet opengeschroefd, want als het een voeding is moet het er wel bij staan denk ik.

edit: er gaan idd 2 draadjes naar een klein print plaatje met + en - erop. Deze loopt weer naar een servotje van 12VDC. Ik moet er dus 12V gelijkspanning opzetten niet?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2007 16:42 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat zou weleens kunnen kloppen, ja. :)

Verwijderd

Hallo!
Ik kwam dit forum toevallig tegen aangezien ik op dit moment met hetzelfde probleem zit. Vash_Stampede, kun je mij wellicht laten weten wat je uiteindelijk hebt gedaan met de stekker en of dat ook daadwerkelijk heeft geholpen?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Mijn versterker/radio heeft overigens geen phone in. De speler doet het wel, maar dus alleen als je hem handmatig aandraait, dat andere kabeltje is voor de voeding om de motor gaande te houden. Ik ben niet zo heel technisch, maar hoop dit toch snel op te lossen.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:08
ik denk dat van het sony spelertje van de ts

er 2 kabeltjes voor de stroom zijn dus bij hem 12 Volt
en 1 is dan gewoon het ground kabeltje.

als je versterker geen phone in heeft moet je er een voorversterkertje voorzetten.

en daar kan je de massa draad dan ook op vastmaken. (hier op mijn set heb ik trouwens de massa draad gewoon op het buitenste ijzertje van een tulp kabel gedaan)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Verwijderd

Oke bedankt, ik ga erachteraan!
Pagina: 1