Trackball gaat stroef, schoonmaken of vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:10

Theo

moederbord

Topicstarter
Een dik jaar geleden heb ik een Logitech Trackman wheel trackball gekocht omdat de gewone muis mij alleen maar een zere pols bezorgde. De trackball gebruik ik erg intensief, een uurtje of 4 per dag is best reeel. In ghet begin was ik er zeer tevreden over. Hij was net zo precies als mijn muis en ging oko zeer soepel.Als ik de bal hard liet draaien dan draaie hij net zo soepel als een fietswiel, hij bleef erg lang doordraaien.
Helaas lijkt het wel of de trackball zijn beste tijd gehad heeft. Hij gaat echt zwaar en schokkerig, een mooi strak lijntje in ms Paint kan ik er niet mee maken, dat gaat echt schokkering. ik kan er ook niet meer fatsoelijk mee gamen, daar moet ik echt een gewone muis voor gebruiken. De bal draait ook niet meer soepel, als ik hem een zwieper geef en hij gaat draaien in de kom dan stopt hij al met draaien binnen één seconde. Als ik een beetje vettige huid heb dan glijd mijn duim nog wel eens over de bal heen terwijl de bal zelf niet beweegt :X

Ik maak regelmatig de trackball schoon door de bal er uit te halen en het stof uit de "kom" te halen waar de bal gewoonlijk in ligt. Ook de bal wordt regelmatig schoon opgepoetst. Echter krijg ik het maar niet voor elkaar dat de trackball weer vloeiend gaat en net zo presies is als mijn muis. Ik heb ook de trackball uit elkaar gehaald en de kom en bal schoongemaakt met een warm sopje. Ook dit mocht niet helpen.

Weet iemand een manier om de trackball wel goed soepel te krijgen, of moet ik echt kijken naar (weer) een niewe trackball?

Ik heb in Paint een circel getekend met daaromheen een vierkant. Links is met een gewone muis, en rechts is met de trackball. Resultaat staat hier

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:21

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Is het een optische trackball? Dwz, is de bal rood met zwarte stippeltjes? Kijk in de trackman zelf of je niet een klein 'raampje' ziet. Als dat helemaal bedekt is met stof enzo, kan de bal-beweging niet goed afgelezen worden en is alles nogal schokkerig.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Het raampje is schoon. De beweging wordt niet schokkering afgelezen, de bal die schokt gewoon, hij gaat gewoon niet soepel en de optische sensor leest de correct de schokkende beweging af.

Ik heb net wat siliconenspray in de kom gespoten, dit lijkt (tijdenlijk) wel iets te helpen

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:21

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ah, de bal zelf? Hoe oud is dat ding eigenlijk? Slechts 1 jaar? Moet langer kunnen uithouden. Mijn ouwe ging pas na 5 jaar echt te erg aanvoelen (en dat is dan niet alleen de bal zelf). Ik denk niet dat je perse je bal een wasbeurt moet geven, dat maakt het TE schoon (en dus stroef)? Gewoon eens oppoetsen ofzo, denk ik. En de contactpunten waar de bal aangeraakt wordt eens schoonwrijven?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
De bal poets ik regelmatig op en ook de contactpuntjes ontdoe ik vaak van de viezigheid. Alleen wilt dit ook niet werken, de bal blijft stroef gaan, alsof er echt iets tegenwerkt in de trackball.
De bal zelf is ook nog perfect rond en glimt nog

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Niemand die weet wat ik kan doen om m'n trackball te redden??

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:45
Mis je misschien 1 van de drie witte puntjes die op de dragers zitten voor de bal?

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Die zitten er nog alledrie

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fincarre
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-03-2023
Recentelijk liep mijn trackball M 570 stroef de cursor ging alle kanten uit,
Soms was het niet meer te zien.

Oplossing: alle schroeven onder de muis 4 schroeven 1 zit verborgen onder de batterij.
Nadat de onder van de bovenzijde waren gescheiden zag ik de oorzaak
10 jaar stof had zich opgehoopt rondom het wieltje, met mijn stofzuiger grootste deel verwijderd

De rest met een kwast en tandenstoker.
Ik raad iedereen aan de plastiek kap die bij de verpakking hoort niet weg te doen.
dek de muis daarmee af zo komt er geen stof van bovenaf in de muis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:23
16 jaar later… ik mag hopen dat TS intussen een vervangend exemplaar heeft gehaald! 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 11:46
Haha ik vraag me dan af hoe je na 16 jaar op dit forum komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JDillinger schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:07:
Haha ik vraag me dan af hoe je na 16 jaar op dit forum komt.
Waarschijnlijk met de search...

Maar voor jou en @Archer_VC10 :

De enige goede reden om een oude topic te kicken is met nieuwe inzichten die voor TS maar ook voor anderen die er via de search op komen nuttig kunnen zijn. Dat is exact wat @fincarre hier doet, dus verdient hij niet een paar neerbuigende reacties maar juist een pluim :)

Sowieso:
Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics

Als je denkt dat een post fout is, ga niet in-topic offtopic erover posten, maar maak een topicreport aan zonder in de topic te posten. Staat wel zo netjes - vooral als je zorgen onterecht zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:23
Bedankt dion_b, een goed punt en excuses als mijn post neerbuigend overkwam, dat was zeker niet mijn intentie. Het is (helaas) zeldzaam dat een topic na 16 jaar wordt aangevuld met een dergelijke nuttige aanvulling. Daar probeerde ik op te reageren, maar dat had beter gekund.

Muizen kunnen volledig optisch, zonder enige mechanische toevoegingen, goed werken maar dat geldt niet voor trackballs waar de meting wel optisch kan zijn maar er altijd iets van mechaniek nodig is. Dat maakt de 'maak je balletje schoon' skills uit de jaren 90 en eerder nog steeds relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Archer_VC10 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:56:
16 jaar later… ik mag hopen dat TS intussen een vervangend exemplaar heeft gehaald! 😆
Volledigheidshalve moet ik nog wel reageren hoe het uiteindelijk is afgelopen ter afsluiting van dit topic. Ik heb toentertijd Logitech benaderd en het probleem uitgelegd. (16 jaar geleden, waarschijnlijk nog met zo'n telefoon met een draaischijf eraan). Zij stelde voor dat ik de usb connector afknipte van de trackball, deze naar hun opstuurde waarop zij mij een nieuwe trackball hebben gestuurd (usb plug opsturen omdat dit goedkoop was qua verzending, en de trackball z'n waarde en functie verloor, en dus afval werd)
De vervangen heeft het een drietal jaren uitgehouden voordat deze ook stroef ging lopen. Hierna heb ik het maar opgegeven en heb ik 'm weggegooid en de opvolger gehaald.
Inmiddels zijn we twee opvolgers verder, ben ik al 10+ jaren fulltime aan het werk en is het een normale gang van zaken om periodiek muizen en trackballs te vervangen. Niet alleen bij mij gaan ze maar een paar jaar mee..

Klaarblijkelijk kunnen een trackball, of sommige muizen ook een verbruiksartikel zijn.

7400 Wp op het dak

Pagina: 1