Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Beste allen,

Mijn werkgever is van plan mij een contract aan te bieden in onze vestiging in de VS (Houston). Aangezien ik geen ervaring heb met de arbeidsvoorwaarden in de VS, zou ik jullie willen vragen mij advies te geven waar ik op moet letten. Ik ben al een tijdje op zoek naar een adviesbureau dat het voorstel van mijn werkgever (dat men momenteel uitwerkt) eens te bekijken en mij daarin te adviseren, maar ik ben nog geen geschikt bureau tegen gekomen.

Mijn huidige (Nederlandse) contract ziet er als volgt uit:
* Bruto salaris EUR 55.000,00 (incl. 13e maand)
* Lease auto (EUR 25.000,00)
* Pensioenbijdrage
* Onkostenvergoeding (EUR 50,00/mnd)
* Spaarloonregeling

Alle adviezen/opmerkingen worden zeer gewaardeerd. Ik wil voorkomen dat ik in standaardvalkuilen stap.

Groet,

Dirk

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Verwijderd

Ervaring met werken in de VS heb ik niet maar ken wel een hoop mensen die dat wel hebben. Waar je in elk geval op moet letten is zaken als ziektekosten verzekering en pensioenen. Hoewel wij hier in NL daar regelmatig over klagen is het in de VS wat ik ervan hoor, allemaal nog (veel) slechter geregeld.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:02

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Denk eraan dat je in de VS als werknemer een veel zwakkere positie hebt als in nederland.
In principe kan het cliche "you're fired" daar je daadwerkelijk overkomen (als in je bent om onduidelijke redenen per direct ontslagen) + het feit dat je natuurlijk geen aanspraak kun doen op de nederlandse voorzieningen, en de amerikaanse voorzieningen zijn lang niet zo goed als hier, als ze al aanwezig zijn..

denk ook aan pensioensgat, gebroken arbeidsverleden voor WW e.d. zaken

Beste film ooit

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 10:25
Wordt het een echt Amerikaans arbeidscontract of wordt je vanuit NL gedetacheerd in Houston?
In beide gevallen: eis een ziektekostenverzekering! En neem geen genoegen met de goedkoopste...

En zoals al eerder genoemd, als je van plan bent terug te komen, denk aan gaten in NL sociale zekerheid die ontstaan als je in het buitenland werkt en belasting betaalt.

Ben je al eens in Houston geweest om je te orienteren op huisvesting en kosten levensonderhoud?

Gaat je partner mee? Zo ja, maak afspraken over type visum (of hij/zij wel of niet mag werken). En eventueel zelfs over baan voor partner.

Denk ook aan hoeveelheid vakantiedagen, voor de gemiddelde Amerikaanse 10 dagen kun je net met kerst naar familie hier en werk je je de rest van het jaar een slag in de rondte. En over familiebezoek: wellicht een hometrip eens per jaar bedingen?

Ook is het erg handig als men daar een belastingservice voor je regelt (en betaalt). Het Amerikaanse systeem (en bijbehorende formulieren) zijn niet half zo handig als die in NL. Zeker niet als je buitenlander bent met eventueel "foreign income" of nog een huis hier....

Nou.....dan heb ik mijn ervaringen wel zo neergezet, geloof ik.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:08

Qwerty-273

Meukposter

Kijk inderdaad heel goed naar de sociale voorzieningen in je contract, zoals de al eerder vermelde ziektekosten maar ook regelingen waar je in NL op terug zou vallen, WW, arbeidsongeschikt, pensioen. In de VS zijn vaak de lonen hoger (zelfde functie - en omreking levenskosten/draagkracht) dan in NL maar moet je zelf de bovenstaande zaken regelen. Sommige werkgevers hebben wel een goed sociaal pakket in het aanbod.
Verder is een pensioensgat en een gebroken arbeidsverleden niet zo erg groot probleem, als je natuurlijk besluit om in de VS (Houston) te blijven voor lange tijd. Ben je echter van plan om na een paar jaar weer terug naar NL te gaan dan kan het een probleem zijn. Dit kan je weer ondervangen door bepaalde sociale verzerkingen af te sluiten in NL voor de periode dat je in de VS werkt/leeft. (Binnen de EU is er trouwens een regeling dat opgebouwde sociale premies 'gewoon' uitgewisseld kunnen worden tussen de verschillende EU lidstaten (wel een berg papierwerk - maar het is mogelijk))

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

er staat veel op:

http://monster.salary.com/

je kunt daar ook vergelijken wat anderen indezelfde functie verdienen en wat het allemaal betekend.

btw: weet je al ongeveer wat hun voorstel gaat zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2007 12:56 ]

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Ik werk voor een amerikaanse financiele instelling maar (gelukkig) heb ik een Europees contract :)

Hou rekening met het volgende, je PTO (Paid Time Off) neem je niet alleen op voor je vakantie maar OOK wanneer je ziek bent, naar de dokter moet etc. Stel je hebt 1 week PTO - dat zijn 5 dagen - en je bent 2 dagen ziek .. dan heb je nog maar 3 "vakantie dagen" over.

Bij ons krijgt een beginnende werknemer in het eerste jaar 1 week PTO en dat groeit dan elk jaar. In doorsnee genomen hebben mijn amerikaanse collega's ongeveer 2 tot 3 weken PTO per jaar - exclusief de federale en lokale feestdagen. Omdat ik in Duitsland aangesteld ben, heb ik 6 weken vakantie waar niet van gesnoept wordt als ik eens een dag ziek ben. Een klein verschil dus.

Hou er ook rekening mee dat je amerikaanse salaris in USD betaald wordt ipv Euro natuurlijk. Mijn amerikaanse collega's hier in Europa hebben wellicht een riant salaris naar VS begrippen maar geloof me - de huidige dollar koers maakt het leven voor hun in Europa erg duur. Daar heb je natuurlijk geen last van als je in de VS woont maar toch. Zou ik mijn huidige salaris in Euro's krijgen terwijl ik in de VS zou wonen en werken (wat overigens wel mogelijk is bij mijn werkgever) - dan ben ik de lachende derde.

Daarnaast is er gewoon geen zekerheid wat betreft je baan. Er kan morgen gewoon een grijze doos op je bureau staan en je krijgt dan 30 minuten de tijd om je spulletjes te pakken - veelal onder zeer streng toezicht. Dat is natuurlijk per industrie anders maar in de financiele / bankaire sectoris dat vrij normaal. Men hoeft je niet eens te vertellen waarom je mag vertrekken en veelal heeft het ook helemaal niets te maken met je werk of jezelf - maar iemand besloot dat er maar wat kosten gespaard moesten worden. Logica en management hebben vooral daar weinig met elkaar te maken. (We hebben net een ontslag ronde gehad in de VS en dat ging ongeveer zo).

Aan de andere kant is het wel zo dat je in de VS meestal niet zoals hier in NL of erger Duitsland, tig gesprekken hebt met een bedrijf. Veelal heb je met 1 gesprek een baan - je kan er snel uitliggen maar je bent vaak ook enorm snel aangenomen ergens anders.

En men is dol op allerbei bonus regelingen, stock opions etc etc. Veel van onze werknemers hebben niet een bijzonder hoog salaris maar dat wordt normaal goed aangevuld met extra's. Alleen is onze markt in VS in elkaar gezakt en wat is het mooie aan dit soort regelingen? Dat het management de kraan zo weer kan dicht draaien en mensen ineens 20 - 30% minder inkomen hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door tazzman op 07-02-2007 15:03 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

weet je al meer of wat gaat je keuze zijn denk je?

ik ben nieuwsgierig omdat ik zelf ook graag een keer de overstap naar de USA wil maken.

Verwijderd

It'll be in English - butyou need to get used to this.

I had a very different experience when I worked in the US and did not see the negatives as presented here. I was working in software for Xerox in Los Angeles - and I stayed for five years in total.

If you work for a decent sized company, they will have all of the secondary benefits as we have here.

You'll only very very rarely get a company car. Only senior management get them - VP, Exec VP etc You'll need to get a car - and you WON'T get credit easily - because you have no credit history in the US. You might want to arrange credit with your NL bank prior to leaving... Get your credit cards in NL before you go - the first few months are the most expensive. Insurance costs can be $200-300/month and so you should assume the cost of a car to be maybe $700/month... You need this extra in your salary. €55000 here might mean yu need $100K there.

It was never my experience that American companies are badly organised (organized :-) ) with respect to health insurance - but you need to check the level of coverage you'll get. There may be high own-risk or it may miss coverage of dental etc. You need to talk to someone in the HR in US BEFORE you go. Essentially demand the same level of coverage you receive here.

Try get any pensions paid into your NL pension.

No spaarloonregeling.

Be careful of TAX - the first and last years you might be liable for tax in both countries... Secondly there are deductions available to "foreigners" which only last a couple of years - so your take-home salary might appear artificially high. They might also pay salary every 2 weeks. Which takes some managing too...

Check apartment/house rental prices in the area you will live in to asses your expenses.

The pluses of living in the US far outweigh the minuses...enjoy it. I wouldn't worry about being fired quite yet - your employer WANTS you to go there for him - so they already value you, it's unlikely they'll fire you in the short term. They still have the same rules as here : 1month salary for every year worked + 1.
Pagina: 1