Toon posts:

[ASP.NET] Records verwijderen van GridView werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ben ik weer met m'n gezeur :+

Naja je zult m'n situatie nu wel weten (asp.net site doorontwikkelen van de vorige stagaires die er niks van konden maar, ik ken de taal niet), maar ik ben bijna klaar!

Anyway ik moet records verwijderen uit een GridView, ik heb op internet veeeeel voorbeelden gezien hoe dat moet, forums, msdn, etc. Alleen... geen van alle werken! Ook de msdn voorbeelden niet. Je zou toch zeggen dat MS het aan het goeie eind heeft?

Ik heb t volgende Grid:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
            <asp:GridView DataKeyNames="ID" ID="GridView1" runat="server" AutoGenerateColumns="False" BackColor="White"
                BorderColor="#E7E7FF" BorderStyle="None" BorderWidth="0px" Cellpadding="3" DataSourceID="SqlRelations"
                GridLines="Horizontal" Width="374px">
                <Columns>
                    <asp:BoundField DataField="amount" HeaderText="amount" SortExpression="amount" />
                    <asp:BoundField DataField="number" HeaderText="number" SortExpression="number" />
                    <asp:BoundField DataField="name" HeaderText="name" SortExpression="name" />
                    <asp:ButtonField ButtonType=Image ImageUrl="~/Images/b_drop.png" />
                </Columns>
                   <FooterStyle BackColor="#E0E0E0" BorderColor="Red" BorderStyle="Solid" BorderWidth="1px" Font-Bold="True" ForeColor="White" />
                    <RowStyle BackColor="#F3F3F3" ForeColor="#404040" />
                    <EditRowStyle BorderColor="Red" BorderStyle="Solid" BorderWidth="1px" />
                    <SelectedRowStyle BackColor="#F75244" Font-Bold="True" ForeColor="White" />
                    <PagerStyle BackColor="#E0E0E0" BorderColor="Red" BorderStyle="Solid" BorderWidth="1px"
                        ForeColor="Black" HorizontalAlign="Right" />
                    <HeaderStyle BackColor="#6B696B" BorderColor="Red" BorderStyle="Solid" BorderWidth="2px"
                        Font-Bold="True" ForeColor="White" />
                    <AlternatingRowStyle BackColor="White" BorderColor="Red" BorderStyle="Outset" BorderWidth="1px" />
            </asp:GridView>

Gelinkt aan de volgende DataSource:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
            <asp:SqlDataSource 
            ID="SqlRelations" 
            runat="server" 
            ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:connDrawDB %>" 
            DataSourceMode="DataSet" 
            ProviderName="<%$ ConnectionStrings:connDrawDB.ProviderName %>"
            DeleteCommand="DELETE FROM tabelletje WHERE ID=@ID">
            <DeleteParameters>
                <asp:Parameter Name="ID" Type="Int32" />
            </DeleteParameters>
            </asp:SqlDataSource>

Mijn Select statement voor de DataSource wordt gemaakt in de code-behind file.
SqlRelations.SelectComment = "selectcommand hierzo"

Echter wanneer ik op mijn mooie delete knop druk, dan gebeurd er niks.

Wat doe ik fout? Ik heb de DataKeyNames al ingesteld, heb er DeleteParameters bij gedaan, etc.

Heeft het te maken met dat de select statement gemaakt wordt in de codebehind? Want zover ik weet moet dat wel omdat het een statement is die enkele tabellen aan elkaar joined en ik heb een sessie waarde nodig eruit. Offfff ... heet het te maken dat het ID veld voorkomt in meerdere tabellen? Als ik namelijk tabel.ID doe en @tabel.ID dan gebeurd er geen zak en krrijg ik fouten.

Help ;(

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? I'll love you longtime O+

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zoals je hier kunt lezen hebben we liever niet dat je een topic <24 uur kicked ;) Je loopt daar overigens al lang genoeg voor rond hier om dat te weten.

[ Voor 19% gewijzigd door RobIII op 07-02-2007 13:47 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Sorry maar het heeft enige "haast", ik kan nu niet meer verder gezien dit het laatste is wat nog gemaakt moet worden en ik heb van mijn stage begeleider die tot morgen afwezig is (Yes I know...) geen andere taken gekregen... ;(

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 13:47:
Sorry maar het heeft enige "haast", ik kan nu niet meer verder gezien dit het laatste is wat nog gemaakt moet worden en ik heb van mijn stage begeleider die tot morgen afwezig is (Yes I know...) geen andere taken gekregen... ;(
Dat is dan nog altijd jouw probleem en niet het onze en derhalve geen reden om je topic in <24 uur te kicken. Als er mensen zijn die iets zinnigs te posten hebben op je vraag dan zullen die dat vast doen; tot die tijd mag je, net als iedereen, netjes je replies afwachten.

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 07-02-2007 13:49 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:27

mulder

ik spuug op het trottoir

Er is geen Button in het Grid die het RowCommand "delete" triggerd?

oogjes open, snaveltjes dicht

Verwijderd

Hm, ik heb zelf al redelijk vaak tooltjes zitten opbouwen met gridviews maar voor zover ik weet kun je niet nadat de Grid gedatabind is verder aanpassen (rijen toevoegen, aanpassen etc). Wat je wel kan doen is iets zoals checkboxen toevoegen dmv <itemtemplates> in de gridview die dan een id geven van een artikel of whatever wat dan net in die rij staat, daarna een knop op het formpje zetten die in zijn postback door de rijen van jou gridview heen gaat en met Findcontrols de selectboxen cast en zo de waardes uitleest, als de checkbox dan op checked staat, lees zijn id uit en voor een delete query uit op dat ID.

Misschien niet een hele schone oplossing maar het heeft tot nu toe voor mij gewerkt :)

• Retonator
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 12:07
Zoals Don al zei er is nergens een Command dat je delete triggered of wel moet je een button template maken met de command name Delete
of je moet dit in je <Columns> zetten
HTML:
1
<asp:CommandField  ShowDeleteButton="True" />

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een Buttonfield met een plaatje in... wederom dit is niet mijn werk :/ moet ik daar een commandfield van maken?

Heb nu dit erin hangen:
code:
1
<asp:CommandField ButtonType=Image DeleteImageUrl="~/Images/b_drop.png" ShowDeleteButton="true" />

Werkt niet :/

Moet ik nog DeleteParameters invullen?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2007 16:02 ]

• Retonator
Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 15:57:
Er zit een Buttonfield met een plaatje in... wederom dit is niet mijn werk :/ moet ik daar een commandfield van maken?
Nope je moet alleen een CommandName="Delete" meegeven dan weet je grid wat ie moet doen

• Retonator
Ik heb het even snel voor je getest dit werkt
in je <Columns>

HTML:
1
<asp:ButtonField HeaderText="testdel" CommandName="Delete" ButtonType="Button" Text="Testdel" />

Verwijderd

Topicstarter
Die prop kan ik nergens vinden, niet in m'n Grid of DataSource of field..

code:
1
2
3
4
5
6
<Columns>
   <asp:BoundField DataField="amount" HeaderText="amount" SortExpression="amount" />
   <asp:BoundField DataField="number" HeaderText="number" SortExpression="number" />
   <asp:CommandField ButtonType=Image DeleteImageUrl="~/Images/b_drop.png" ShowDeleteButton="true" />
</Columns>

Overigens, gaat m'n grid en deleten niet over de zeik omdat ik een JOIN uitvoer met "ID" in meerdere tabellen... en ik kan geen relations.ID aangeven als DataKeyName.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2007 16:07 ]

• Retonator
Dit is de code die je hebt
HTML:
1
<asp:ButtonField ButtonType=Image ImageUrl="~/Images/b_drop.png" />

Dit veranderen in

HTML:
1
<asp:ButtonField CommandName="Delete" ButtonType=Image ImageUrl="~/Images/b_drop.png" />

<asp:CommandField>
Is makkelijk voor het maken van een rij met linkjes

btw: Welke versie gebruik je van asp.net?

[ Voor 19% gewijzigd door Retonator op 07-02-2007 16:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Retonator schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 16:06:
btw: Welke versie gebruik je van asp.net?
2

edit:
werkt niet :/

Gebeurd niks.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2007 16:10 ]

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

Denk er ook aan dat je je GridView rebindt, want anders haalt ie de oude data gewoon uit de viewstate.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dit heb ik nu dus:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
            ID="SqlRelations" 
            runat="server" 
            DataSourceMode="DataSet" 
            DeleteCommand="DELETE FROM relations WHERE relations.ID=@relations.ID">

en m'n grid:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<asp:GridView DataKeyNames="ID" ID="GridView1" runat="server" AutoGenerateColumns="False" BackColor="White"
                BorderColor="#E7E7FF" BorderStyle="None" BorderWidth="0px" Cellpadding="3" DataSourceID="SqlRelations"
                <Columns>
                    <asp:ButtonField CommandName="Delete" ButtonType=Image ImageUrl="~/Images/b_drop.png" />
                </Columns>
                   <FooterStyle BackColor="#E0E0E0" BorderColor="Red" BorderStyle="Solid" BorderWidth="1px" Font-Bold="True" ForeColor="White" />
                    <PagerStyle BackColor="#E0E0E0" BorderColor="Red" BorderStyle="Solid" BorderWidth="1px"
                    <HeaderStyle BackColor="#6B696B" BorderColor="Red" BorderStyle="Solid" BorderWidth="2px"
                    <AlternatingRowStyle BackColor="White" BorderColor="Red" BorderStyle="Outset" BorderWidth="1px" />

• Retonator
je moet wel de id die je wilt delete als DataKeyNames in je GridView op nemen anders weet je grid niet wat ie naar de delete moet zenden

Verwijderd

Topicstarter
Not Pingu schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 16:12:
Denk er ook aan dat je je GridView rebindt, want anders haalt ie de oude data gewoon uit de viewstate.
Dat doe ik :)
Retonator schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 16:12:
je moet wel de id die je wilt delete als DataKeyNames in je GridView op nemen anders weet je grid niet wat ie naar de delete moet zenden
die staat er :/

• Retonator
Alleen moet deze naar dezelfde naam mappen als bij je @ en moet je natuurlijk nog een <DeleteParameter> aan maken, btw als je het via de designer een Sqldatasource aanmaakt en dan update,insert,delete aanzet en deze datasource koppelt aan je grid wordt alles netjes voor je gemaakt zoals het hoort ;)

Dus je DataKeysName moet overeenkomen met de naam in je deleteparameter verder zet
Visualstudio [] om alle tabel namen en veld namen misschien werkt dit?

• Retonator
Ik heb je code even aangepast dit moet werken
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
            ID="SqlRelations" 
            runat="server" 
            DataSourceMode="DataSet" 
            DeleteCommand="DELETE FROM [relations] WHERE [ID]=@ID">
                  <DeleteParameters>
                <asp:Parameter Name="ID" Type="Int32" />
            </DeleteParameters>     

en m'n grid:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
                <Columns>
                </Columns>

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik ben een stapje dichterbij, nu wil ie tenminsten een SQL statement uitvoeren alleen 't lukt 'm niet helemaal:

code:
1
ERROR [23000] [MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.20a-nt]You have an error in your SQL syntax.  Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '[relations] WHERE [relations.ID]=@_ID' at line 1

edit:
@retornator: ok effe proberen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2007 16:23 ]

• Retonator
Check de code die ik net gepost heb daarin heb ik je voorbeeld aangepast, dit werkt

Verwijderd

Topicstarter
Retonator schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 16:23:
Check de code die ik net gepost heb daarin heb ik je voorbeeld aangepast, dit werkt
Nope :/
code:
1
ERROR [23000] [MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.20a-nt]You have an error in your SQL syntax.  Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '[relations] WHERE [ID]=@ID' at line 1

Komt het omdat ID in relations voorkomt en ook in andere tabellen die aangeroepen worden in de Select statement?

Dit is mijn select statement:
code:
1
SqlRelations.SelectCommand = "SELECT drawings.ID, drawings.number, drawings.name, relations.ID, relations.amount, relations.drawingID  FROM drawings INNER JOIN relations ON drawings.ID = relations.parrentID WHERE relations.drawingID = '" & DrawingID.Value & "'"

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2007 16:25 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:48

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ondersteunt MySQL uberhaupt wel de @ als parametrized value?
Verder: ID is een integer; daar horen geen single quotes in je SQL statement omheen.

[ Voor 42% gewijzigd door gorgi_19 op 07-02-2007 16:27 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Retonator
Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 16:24:
[...]

Nope :/
code:
1
ERROR [23000] [MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.20a-nt]You have an error in your SQL syntax.  Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '[relations] WHERE [ID]=@ID' at line 1

Komt het omdat ID in relations voorkomt en ook in andere tabellen die aangeroepen worden in de Select statement?

Dit is mijn select statement:
code:
1
SqlRelations.SelectCommand = "SELECT drawings.ID, drawings.number, drawings.name, relations.ID, relations.amount, relations.drawingID  FROM drawings INNER JOIN relations ON drawings.ID = relations.parrentID WHERE relations.drawingID = '" & DrawingID.Value & "'"
Ik denk het wel doe bij eens drawings.ID as drawID en relations.ID as relID en dan DataKeyNames relID als je die wilt hebben natuurlijk en dan natuurlijk wel even je deleteparam enzo aanpassen dat dit ook relID is

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 16:26:
Wordt dat niet door .net ingevuld? :?

Verwijderd

Topicstarter
Retonator schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 16:27:
[...]

Ik denk het wel doe bij eens drawings.ID as drawID en relations.ID as relID en dan DataKeyNames relID als je die wilt hebben natuurlijk en dan natuurlijk wel even je deleteparam enzo aanpassen dat dit ook relID is
Ik gaat het proberen!

Uno momentos.

• Retonator
gorgi_19 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 16:26:
Verder: ID is een integer; daar horen geen single quotes in je SQL statement omheen.
Daar dacht ik ook even aan alleen als het goed is moet de sqlprovider dat oplossen.
In .net moet je ook gewoon met SQLServer werken ;)

Maar gorgi kan best weleens gelijk hebben en moet er de mysql provider aangekoppelt worden alleen daar kan ik je weinig over vertellen ;) als je selects enzo wel goed werken.

Best hele grote kans dat gorgi gelijk heeft mysql ondersteunt zoiezo geen @, maar ik hoopte eigenlijk dat .net dat voor je oplost dmv die DeleteParameter

[ Voor 35% gewijzigd door Retonator op 07-02-2007 16:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/user-variables.html

Volgens mij werkt het wel met @'s.

En het werkt wederom niet...

SQL statement:
code:
1
SqlRelations.SelectCommand = "SELECT drawings.ID AS drawID, drawings.number, drawings.name, relations.ID AS relID, relations.amount, relations.drawingID  FROM drawings INNER JOIN relations ON drawings.ID = relations.parrentID WHERE relations.drawingID = '" & DrawingID.Value & "'"

GridView:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<asp:GridView DataKeyNames="relID" ID="GridView1" runat="server" AutoGenerateColumns="False" BackColor="White"
                <Columns>
                </Columns>

DataSource:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
            ID="SqlRelations" 
            runat="server" 
            DataSourceMode="DataSet" 
            DeleteCommand="DELETE FROM [relations] WHERE [ID]=@relID">
            <DeleteParameters>
                <asp:Parameter Name="relID" Type="Int32" />
            </DeleteParameters>     

• Retonator
en je ID is een int? krijg je dezelfde error dan als net?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zelfde error. En volgens mij wel.. :/

Okeeee, nu is de error weg nadat ik de brackets had weggehaald, mag niet bij MySQL schijnbaar... nu schijnt ie het te doen totdat je de data rebind :) En dan is de data er nog. Delete statement is dus niet goed gegaan :/

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2007 16:45 ]

• Retonator
Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 16:40:
Ja, zelfde error. En volgens mij wel.. :/

Okeeee, nu is de error weg nadat ik de brackets had weggehaald, mag niet bij MySQL schijnbaar... nu schijnt ie het te doen totdat je de data rebind :) En dan is de data er nog. Delete statement is dus niet goed gegaan :/
Wat ik meestal in zulke gevallen doe is eerst zorgen dat je het delete statement werkend krijgt dus door de sql rechtstreeks op de db te testen als je hier ziet dat het verwijdert worden dan dit statement door voeren in asp.net page.

maar ik ben weer klaar met werken dus ik ga naar huis suc6

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het project overgenomen van iemand anders.

Ik heb nu de @ voor de waarde weggehaald, ennnnn toen gaf ie:
code:
1
2
Specified argument was out of the range of valid values.
Parameter name: value

Hierbij gebruikte ik relations.ID ipv relID.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 16:51:
Ik heb het project overgenomen van iemand anders.

Ik heb nu de @ voor de waarde weggehaald, ennnnn toen gaf ie:
code:
1
2
Specified argument was out of the range of valid values.
Parameter name: value

Hierbij gebruikte ik relations.ID ipv relID.
Met alle respect, maar we kunnen je niet aan je handje blijven houden. Probeer zélf ook eens iets te debuggen. Als je gewoon in het wilde weg wat gaat aanpassen zonder dat je een idee hebt waar je mee bezig bent dan gaat het allicht fout.

Programmeren is ook debuggen, en debuggen is (o.a.) het interpreteren (en oplossen) van foutmeldingen. De foutmeldingen zijn vooralsnog relatief duidelijk (of anders wel duidelijk wat de oorzaak is, het is immers je recente wijziging die de fout veroorzaakt).

Kortom: Kop op, doe zelf ook een beetje moeite.

Over mij

Pagina: 1