ouwe ATA schijf meenemen naar nieuw (SATA) systeem?

Pagina: 1
Acties:

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:14
Hoi,

Ik vrees dat ik maar is een investering moet gaan doen in een nieuwe computer.

Echter in mijn ouwe bak zitten 2 (80GB+200GB) harde schijven, en als ik die niet meer zo intensief gebruik kan ik er net zo goed eentje meenenen naar mijn nieuwe bak als back-up data opslag.

Ik zat dus eraan te denken om mijn Maxtor Diamondmax 9 200GB schijf Als 2de HD in een nieuw systeem te zetten. Punt is dat die ouwe schijf ATA is en mijn nieuwe bak waarschijnlijk een SATA controller krijgt.

Kan dat op een magische manier aan elkaar gekoppeld worden?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

filipy23 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 08:33:
Kan dat op een magische manier aan elkaar gekoppeld worden?
Ja. Ze noemen dat IDE poorten die hoogstwaarschijnlijk gewoon op je nieuwe moederbord zitten. Maar omdat je niet veel informatie geeft wat voor mobo je hebt kan ik dat niet met zekerheid zeggen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Meestal zitten er nog IDE poorten op een nieuw moederbord.

Oh, en als ze redelijk nieuw/snel zijn is de snelheid waarschijnlijk niet veel minder dan die van een SATA schijf, en kan het slim zijn daar je wisselbestand (swapfile) op te zetten. Dat kan een flink stuk schelen.

[ Voor 65% gewijzigd door pinockio op 07-02-2007 08:35 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Op zo goed als alle moderne moederborden zit ook nog gewoon een ouderwetse ATA controller (hoewel vaak wel maar met 1 kanaal ipv 2).

Het moet dus geen enkel probleem zijn de oude schijf in je nieuwe systeem te gebruiken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt converters kopen (rond de 15€), maar de meeste pcs hebben zeker nog 1 P-ATA IDE connector erin hangen, dus mocht je deze nog niet gebruiken kun je daar je hdds aanhangen.
Anders zou je ervoor kunnen kiezen voor een USB behuizing.

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:14
Toppie!

Ik heb nog geen specifiek mobo op het oog idd, maar nu SupCom eraan komt was ik maar is begonnen met rondkijken voor een nieuwe computer ;P

Thx!
Pagina: 1