Toon posts:

Samsung D900 mounten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een Samsung D900-telefoon gekocht en die wil ik nu natuurlijk ook in Linux kunnen gebruiken, synchroniseren, bestanden heen en weer zetten enzo. Hij verbindt met usb. In windows heb je er een aparte driver voor nodig, dus ik hoop dat het onder linux mogelijk is .. ik dacht 's te beginnen met bestanden overzetten, dus heb ik de telefoon in "Massaopslag"-mode gezet en 'm aan een usbpoort gehangen.

`cat /proc/bus/usb/devices` geeft nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
T:  Bus=03 Lev=01 Prnt=01 Port=01 Cnt=01 Dev#=  4 Spd=12  MxCh= 0
D:  Ver= 2.00 Cls=00(>ifc ) Sub=00 Prot=00 MxPS= 8 #Cfgs=  1
P:  Vendor=04e8 ProdID=665c Rev= 1.00
S:  Manufacturer=Samsung
S:  Product=SAMSUNG Mobile USB Modem
S:  SerialNumber=354299-01-714639
C:* #Ifs= 1 Cfg#= 3 Atr=c0 MxPwr=  0mA
I:  If#= 0 Alt= 0 #EPs= 2 Cls=08(stor.) Sub=02 Prot=50 Driver=usb-storage
E:  Ad=03(O) Atr=02(Bulk) MxPS=  64 Ivl=0ms
E:  Ad=83(I) Atr=02(Bulk) MxPS=  64 Ivl=0ms

Dus hij ziet iets en ziet dat de usb-storage-driver gebruikt moet worden.

In m'n log staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Feb  7 01:24:19 pussycat usb 3-2: USB disconnect, address 3
Feb  7 01:26:36 pussycat usb 3-2: new full speed USB device using uhci_hcd and address 4
Feb  7 01:26:37 pussycat usb 3-2: configuration #3 chosen from 1 choice
Feb  7 01:26:37 pussycat scsi2 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
Feb  7 01:26:37 pussycat usb-storage: device found at 4
Feb  7 01:26:37 pussycat usb-storage: waiting for device to settle before scanning
Feb  7 01:26:42 pussycat scsi 2:0:0:0: Direct-Access                                    PQ: 0 ANSI: 0
Feb  7 01:26:42 pussycat sd 2:0:0:0: Attached scsi removable disk sdb
Feb  7 01:26:42 pussycat usb-storage: device scan complete

Dus hij wordt herkend als scsi-removable disk sdb. Dat device wordt ook aangemaakt, maar ik kan 'm niet mounten. Als ik `mount /dev/sdb /mnt/iets` doe, is het antwoord "mount: no medium found". Ook met -t vfat of -t msdos gebeurt er niets (ik ga er maar van uit dat het een windows-achtig filesystem is).

Van logs op internet begrijp ik dat er ook een device /dev/sdb1 aangemaakt zou moeten worden, maar dat is er dus niet. Kan dat een oplossing zijn, en hoe krijg ik dat device dan? Of is het iets heel anders?

Oja, ik gebruik ArchLinux, kernel 2.6.19.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Hee, toevallig liep ik dit weekend tegen precies hetzelfde probleem aan op mijn Ubuntu Edgy Edg systeem... helaas ook (nog) geen oplossing gevonden. Hier heb ik een bericht op de Ubuntu forums geplaatst, maar met nogal weinig reacties tot nu toe (namelijk 0).

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Wat voor filesystem word er eigenlijk gebruikt op die samsung?
Ik zoek ook al tijden iets om mijn Windows Mobile Smartphone te kunnen syncen ook tevergeefs...

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:52
Is dit niet wat, weet niet of de D900 ook ondersteund word, in beschrijving staat wel dat samsung telefoons ondersteund worden. Heb zelf ook de D900 en ga dit binnenkort maar eens proberen.

http://tweakers.net/meuktracker/11149/BitPim-0.8.03.html

[ Voor 15% gewijzigd door Shinji op 07-02-2007 16:19 ]

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:03
Om even te reageren op dit stukje:
GeeMoney schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 10:35:
Ik zoek ook al tijden iets om mijn Windows Mobile Smartphone te kunnen syncen ook tevergeefs...
Het project www.synce.org is hard aan het verbeteren op dit moment, maar nog niet alles werkt volledig op dit moment. Dit dient echt als een vervanging van ActiveSync onder windows.

Een ander project wat wel kan syncen op dit moment, zolang je een TCP/IP verbinding tussen je telefoon en PC hebt ( USB, Bluetooth of WiFi) is FinchSync (www.finchsync.com). Dit project heeft de aanpak dat je een java server applicatie hebt en een C# client applicatie die de agenda/contact informatie op je telefoon uitleest en kan deze syncen met iCal bestanden op je PC.

Helaas is dit laatste project echter NIET open source. Ben op dit moment zelf bezig om een eigen implementatie voglens zelfde principe (C# client + Java server) te schrijven die wel open source zal zijn en waarbij de events/tasks naar iCal bestanden gaan en de contacts naar vCards. Ben er helaas al wel achtergekomen dat dit niet geheel triviaal is en het kost me dus behoorlijk wat tijd op dit moment :)

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
hammerhead schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 17:06:
Om even te reageren op dit stukje:

[...]

Het project www.synce.org is hard aan het verbeteren op dit moment, maar nog niet alles werkt volledig op dit moment. Dit dient echt als een vervanging van ActiveSync onder windows.

Een ander project wat wel kan syncen op dit moment, zolang je een TCP/IP verbinding tussen je telefoon en PC hebt ( USB, Bluetooth of WiFi) is FinchSync (www.finchsync.com). Dit project heeft de aanpak dat je een java server applicatie hebt en een C# client applicatie die de agenda/contact informatie op je telefoon uitleest en kan deze syncen met iCal bestanden op je PC.

Helaas is dit laatste project echter NIET open source. Ben op dit moment zelf bezig om een eigen implementatie voglens zelfde principe (C# client + Java server) te schrijven die wel open source zal zijn en waarbij de events/tasks naar iCal bestanden gaan en de contacts naar vCards. Ben er helaas al wel achtergekomen dat dit niet geheel triviaal is en het kost me dus behoorlijk wat tijd op dit moment :)
Ziet er wel goed uit, en ik zou zeer zeker op de hoogte willen blijven van je vorderingen, echter ben ik absoluut geen programmeur dus kan je weinig helpen ;(

• ajvdvegt
Via BlueTooth moet je veel devices via SyncML kunnen synchroniseren (zie ook bv. MultiSync), maar via een kabeltje is toch wat sneller (neem ik aan). Ik hoopte dat iemand misschien wat opties voor HAL of mount oid had.....

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

mkdir /mnt/test && mount -t vfat /dev/sdb1 /mnt/test

• hammerhead
Helaas doet Windows Smartphone/Mobile niet aan SyncML voor zover ik weet. En sync4j (of funambol tegenwoordig) die een SyncML client in Java implementeert (en verder ook nog server) werkt alleen voor Windows Mobile 2003 devices, helaas niet voor WM5.

@GeeMoney: Zodra ik weer wat tijd heb zal ik er even aan gaan werken. Probleem is dat ik op dit moment alleen bezig ben met het Task sync gedeelte, als dat af is, is het Event stuk redelijk kopieren. Het contact stuk moet ik daarna nog afmaken. Zodra ik de tasks kan syncen, zet ik het online en kunnen andere mensen ook helpen ;)

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 21:03:
mkdir /mnt/test && mount -t vfat /dev/sdb1 /mnt/test
en /dev/sdb1 bestaat dus niet. :O

@Shinji: dat BitPim ziet er wel leuk uit, maar ze ondersteunen iig de D900 niet. Ze waarschuwen op de website dat je telefoon zou kunnen beschadigen met hun software; ik denk dat het wel meevalt maar ik ga het niet proberen :) Laat even weten hoe het afloopt mocht jij 't nog willen proberen!

@hammerhead: helaas heeft de d900 geen .net-framework. Maar 't is wel een leuk idee om het zo te doen ..

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

wat geeft een

code:
1
fdisk -l /dev/sdb

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Topicstarter
helemaal geen output, maar ook geen foutmelding.

• hammerhead
Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 21:20:
@hammerhead: helaas heeft de d900 geen .net-framework. Maar 't is wel een leuk idee om het zo te doen ..
Had het niet helemaal duidelijk uitgelegd, mijn fout :) Voor Windows Mobile 2005 ben ik zelf op dit moment een C# .Net applicatie aan het schrijven (at least, trying ... ;) ). Echter, het protocol zal ook open zijn (in vorm beetje gebaseerd op SyncML protocol). Weet niet wat je kunt programmeren op die Samsung telefoon, maar als je daar op de een of andere manier de Event/Contact informatie kunt raadplegen EN je kunt een netwerkverbinding opzetten, you're in business, dan zou het ook moeten kunnen werken, zolang je het protocol alleen maar even implementeert :)

Maar als je even alleen geinteresseerd bent in het syncen van de data, dan ben je snel klaar met alleen installeren van een SyncML server (www.funambol.org geloof ik) aangezien de Samsung wel SyncML kan spreken. Voor het puntje van bestanden overzetten moet je dan helaas nog wel even zoeken.... :)

--Eddie Rickenbacker

• ajvdvegt
@Rainmaker: ook bij mij komt er niets terug. De meeste tools die ik op /dev/sda loslaat geven 'No medium found' terug (dd, cat, tail).

In /proc/bus/usb/devices zie ik (wanneer de telefoon in 'mass storage' mode staat) toch device
04e8:663e, 'SAMSUNG Mobile USB Modem'. Ook als de telefoon in PictBridge modus staat veranderd het ID niet (maar de driver wel).

Ik merk nu wel dat er in PictBridge mode iets van een camera wordt herkend: foto-importeer software wordt automatisch gestart.

Onder Windows (in VMWare) worden er trouwens ook echt andere device drivers geinstalleerd.

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-02 20:12

Gotiniens

Fairly odd Tim

hoe zet je je telefoon in dan in "mass storage mode"? ik heb de e900 en weet daar niks van af. Wat ik wel weet is dat als ik de telefoon aansluit met de kabel zie ik de card reader en een modem. Ik weet niet of de card reader werkt want ik heb er geen card inzitten.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:52
Bij de D900 is het:
Menu -> Instellingen -> Telefoon Instellingen -> USB-instellingen
Daar kan ik dan kiezen tussen Modem, Massaopslag en Pictbridge. Maar misschien dat het bij de E900 anders zit, maar die richting zal het in ieder geval op zijn.

Ik vind het alleen irritant dat de software van Samsung alleen op WinXP (of misschien ook W2K) werkt, heb alleen een win98 installatie vanwege gebrek aan licentie van XP.

Ik ga even me goed inlezen in dat BitPim en even kijken of ik de telefoon kan restoren of iets dergelijks mocht er iets mis gaan. Ik laat het in ieder geval weten als ik wat verder kom.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:43
Bij mij werkt de Mass Storage Mode prima als er een SD kaartje inzit.
Je mount dan alleen het kaartje, je krijgt niets te zien van de D900 layout zelf.

OS Dapper Drake
Kernel 2.6.15-27-686
Kaart 1GB Sandisk MicroSD
D900 SW D900XAFG7

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Verwijderd

Topicstarter
Aha, zou dat het zijn? Ik heb geen SD-kaartje idd. Maar kan in windows wel gewoon bestanden uploaden.
Pagina: 1