MP3 filenames | Hoe doen jullie het?

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 17:06
Ik ben bezig met het digitaliseren van mn cd-collecties.
Ik loop ff tegen het probleem aan waar ik al wat langer mee zit:

Ik zorg er nu voor dat ik alles netjes tag (met tag&rename en iTunes), maar ik vind het altijd wel lastig om de bestanden te taggen. Ik heb veel muziek op de volgende manier getagged:

01 Artiest - Titel.mp3

Nu zie ik vooral bij gedownloade muziek dat er geen spaties worden gebruikt maar underscores of punten. Wanneer ontstaan er problemen met de spaties? (dat gedoe met %20 ed.) Ik heb er op zich niet zo veel last van maar andere mensen misschien wel? Ik deel namelijk mijn muziek via p2p netwerken.

Zijn hiervoor bepaalde (ongeschreven) richtlijnen? En wat kunnen nog meer nadelen zijn van het taggen met spaties in de bestandsnamen?

Kortom, hoe kan ik het beste de bestandsnamen noemen?

...less is more

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Als tag-purist ben ik er samen met een vriend van me uit gekomen en zie hier het ultime systeem!
(we hebben echt alles omgezet... was veel werk, maar dan heb je ook wat)

Zo ziet het er in je map uit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ixl85/tag1.jpg

En zo in je folders:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ixl85/tag2.jpg

Ik speel zelf alles in Foobar af, die kan je helemaal afstellen zoals jij wilt (de player is zelf kaal en je moet dus dingen toevoegen).
Ik kan nu zonder moeite alles overzichtelijk zien.
/edit
zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ixl85/tag3.jpg

(je kan je layout helemaal zelf invullen... kan dus ook mooier of met meer kleur :D

/edit
alles tag ik ook met foobar, je kan zo je id-tags aanpassen, je bestandnamen en je hebt toegang tot freeDB. Ultiem dus (als je het allemaal door hebt)

[ Voor 22% gewijzigd door ixl85 op 06-02-2007 23:41 ]

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-07 12:28

Huig

Merino Fanatic

Ik heb altijd: Artiest - Album - track - Titel
Dit is geloof ik de Id3tag stijl ofzo?
iig, mijn X5l heeft dat niet, en daarom heb ik het maar zo gedaan.
Persoonlijk vind ik die underscores hondsirritant, omdat dit de hele volgorde vern**kt op m'n mp3.

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

Verwijderd

Gebruik bijvoorbeeld een liggend streepje tussen de woorden en een zwevend-liggend-zwevend streepje tussen artiest en titel :

01_Marco_Borsato_-_Rood.mp3

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 20:48

sjaakaq

It might get loud

M:[Genre] Artiest - Album\TracknummerXX-Titel.mp3

:)

leoaq.fm // Jeune Loop

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-07 06:07

SpamLame

niks

Ha Hed Kandi liefhebber.

Persoonlijk zou ik niet weten van (ongeschreven) regeltjes.
Maar wat je beschrijft kom ik ook tegen (_, ., -, " ", etc), maar zelf nog geen problemen ondervonden.
Bestanden zijn meestal toch wel te vinden op P2P of Usenet ongeacht de notering.

Bij zorgt iTunes voor de mp3 tags en daarmee samenhangend de filename en lokatie en ook hier zie ik mintekesn en spaties afentoe een underscore.

Denk dat je gewoon moet doen wat jou het prettigste lijkt of overlaten aan een tools als iTunes Tag & rename

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:41

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik wil alle info ook in één los bestand hebben.

Bij mij ziet het pad naar een willekeurig mp3 bestand er als volgt uit:

E:\mp3\A-D\Arcade Fire, The\Neon Bible (2007)\

Het bestand zelf heet dan:
The Arcade Fire - Neon Bible - 04 - Intervention.mp3

Het taggen zelf gebeurt met "Tag & Rename".

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ixl85 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 23:32:
Als tag-purist ben ik er samen met een vriend van me uit gekomen en zie hier het ultime systeem!
Ook fijn dat je ff uitlegt wáárom jullie systeem zo ultiem is. 't Ziet er in mijn ogen namelijk vrij onlogisch uit... Je verneuQt nogal sommige dingen die 'logischerwijs' bij elkaar horen.

Zo passen artiest + album-naam goed 'naast' elkaar. Om er dan 't jaar van uitgave er tussen te proppen is IMO nogal onlogisch.

Verder heb ik zelf alle 'echte' albums in een map, de OST's in een map en de verzamelalbums in een losse map. En in de Albums-map alle artiesten ook een los mappie met daarin de albums.

• ixl85
Osiris schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 23:41:
[...]

Ook fijn dat je ff uitlegt wáárom jullie systeem zo ultiem is. 't Ziet er in mijn ogen namelijk vrij onlogisch uit... Je verneuQt nogal sommige dingen die 'logischerwijs' bij elkaar horen.

Zo passen artiest + album-naam goed 'naast' elkaar. Om er dan 't jaar van uitgave er tussen te proppen is IMO nogal onlogisch.

Verder heb ik zelf alle 'echte' albums in een map, de OST's in een map en de verzamelalbums in een losse map. En in de Albums-map alle artiesten ook een los mappie met daarin de albums.
Tuurlijk niet, zo staan ze altijd in chronologische volgorde op artiestnaam.
Mooi overzichtelijk en alles netjes op een rijtje!
Anders krijg je ineens in je playlist de cd van 2005 boven aan, daarna eentje van 1998 en dan weer een van 2003....
Tisk tisk... dat kan toch niet :p

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ixl85 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 23:32:
(we hebben echt alles omgezet... was veel werk, maar dan heb je ook wat)
Ik heb hier zelf ook over nagedacht toen ik mijn 3-400 CD's ging rippen naar MP3's. Mijn systeem is bijna hetzelfde als de jouwe:

Mappen krijgen een naam als "band (jaar) albumtitel" en de tracks gaan "01 - songtitel.mp3" heten. Dit sluit goed aan bij mijn gewoonte om de CD-kast alfabetisch te sorteren op uitvoerende en de albums per uitvoerende op jaar van release. Voor verzamelaars houd ik iets afwijkende tracknamen aan: "01 - band - songtitel.mp3"

De %20 weergave van spaties heeft zuiver met webservers te maken. In een URL mogen geen spaties voorkomen en die worden automatisch omgezet naar %20. Als je dat niet wilt zul je dus de spaties door een ander karakter moeten vervangen, bijvoorbeeld een underscore.
Integendeel, ik vind de volgorde van release veel belangrijker dan de titel. Titels zeggen me niks maar vaak weet ik wel of ik een vroeg of juist een later album van iemand wil beluisteren. Je zet de tracks van een album toch ook niet op alfabetische volgorde maar in de volgorde waarin ze op de CD stonden.

[ Voor 22% gewijzigd door downtime op 06-02-2007 23:52 ]

• Osiris
  • Niet online
ixl85 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 23:43:
[...]

Tuurlijk niet, zo staan ze altijd in chronologische volgorde op artiestnaam.
Mooi overzichtelijk en alles netjes op een rijtje!
Anders krijg je ineens in je playlist de cd van 2005 boven aan, daarna eentje van 1998 en dan weer een van 2003....
Tisk tisk... dat kan toch niet :p
In mijn systeem zou 't niet uitmaken, aangezien je daar probleemloos 't jaartal vooraan kan plaatsen, aangezien alles toch in losse (artiest-)mappen zit :)

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-07 15:46

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ik heb in verband met traag scrollende tekst op mijn mp3 speler als volgt:

\Artiest\Album(jaar)\Track##. Titel.EXT

en verder gewoon alle tags compleet voor winamp, die

totale nummer in playlist. artiest : titel [tijd]

laat zien

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• malbolgia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-05-2021

malbolgia

huh? nee hoor ik ben een engel

Ik gebruik altijd eerst id3kill (id3v1 en id3v2 tags)om alle tags weg te halen en dan alles er weer opzetten met tag en rename.
Vooral het eerste progamma is erg fijn om schone mp3tjes te krijgen.

Ik had wel eens gezeur met mijn Zen om fatsoenlijke albums te krijgen ipv een heleboel artiesten met 1 nummer. Dit gebeurde voornamelijk bij albums met "Various artist" |:(

keep it cool, keep it watercooled

• ixl85
Osiris schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 23:49:
[...]

In mijn systeem zou 't niet uitmaken, aangezien je daar probleemloos 't jaartal vooraan kan plaatsen, aangezien alles toch in losse (artiest-)mappen zit :)
Tja, ookal zou ik die optie hebben dan zou ik het nog zo doen.
Zo kan je nm ook meteen zien welk album er eerst was.
Nooit gezoek of gedonder, alles netjes compleet en op chronologische volgorde.

Maargoed, als je mijn manier niet goed vind mag dat natuurlijk.
Ik vind het tot op heden de beste manier :P
ik ga maar weer eensch slapen :z

• Osiris
  • Niet online
ixl85 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 23:52:
[...]

Tja, ookal zou ik die optie hebben dan zou ik het nog zo doen.
Zo kan je nm ook meteen zien welk album er eerst was.
Nooit gezoek of gedonder, alles netjes compleet en op chronologische volgorde.

Maargoed, als je mijn manier niet goed vind mag dat natuurlijk.
Ik vind het tot op heden de beste manier :P
ik ga maar weer eensch slapen :z
In jouw situatie is 't ongetwijfeld optimaal, maarja, niet iedereen heeft dezelfde uitgangspunten, zoals een nette hiërarchie. :P

• funk-e
thnx voor de ideeën

Blijkt wel weer dat dit heel persoonlijk is zie ik.
Die underscores zijn dus alleen nodig voor gebruik in internetadressen begrijp ik. Dan vind ik het toch mooier om spaties te gebruiken.

Ben het wel eens met ixl85 met betrekking tot jaartallen.
Ik deed het op deze manier:

Air - Pocket Symphony (2007)

Dat is imho netter dan: Air - 2007 - Pocket Symphony

Maar de albums gaan bij de eerste variant op alfabetische volgorde en dan staat alles door elkaar heen (qua jaartal)

malbolgia=> hele goede tip, er blijft bij gedownloade muziek vaak allerlei troep (url's) achter in de verschillende velden (comments, composer enz.)
(edit: ID3Killer bestaat niet meer :s)
dan maar: Tag proberen

[ Voor 4% gewijzigd door funk-e op 07-02-2007 00:02 ]

...less is more

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Osiris schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 23:56:
In jouw situatie is 't ongetwijfeld optimaal, maarja, niet iedereen heeft dezelfde uitgangspunten, zoals een nette hiërarchie. :P
Iedereen heeft zo z'n redenen. Ik heb alle albums in 1 map staan zonder hierarchie zodat ik in 1 oogopslag kan zien hoeveel albums ik heb en zodat ik meerdere albums ineens kan selecteren en naar m'n MP3 speler kan kopieren. Als je je albums hierarchisch plaats zul je vaak meerdere kopieerslagen vanuit verschillende mappen moet doen.

Geen belangrijk verschil maar net reden genoeg.
funk-e schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 23:58:
(edit: ID3Killer bestaat niet meer :s)
wel goed spellen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door downtime op 07-02-2007 00:06 ]

• funk-e
downtime schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 00:02:
[...]

Iedereen heeft zo z'n redenen. Ik heb alle albums in 1 map staan zonder hierarchie zodat ik in 1 oogopslag kan zien hoeveel albums ik heb en zodat ik meerdere albums ineens kan selecteren en naar m'n MP3 speler kan kopieren. Als je je albums hierarchisch plaats zul je vaak meerdere kopieerslagen vanuit verschillende mappen moet doen.

Geen belangrijk verschil maar net reden genoeg.

[...]

wel goed spellen ;)
The ID3KILL project has been cancelled for now. By the time I wrote it, there were no good removal tools for ID3 tags available. Today, I see no reason to continue and I don't have the time to maintain and update ID3KILL as much as I'd want to. I will eventually release a revised version with a few updated function, but basically ID3KILL will stay like it is now.

(staat niet meer op download.com, vandaar)

maar ik heb hem nog wel kunnen downloaden vanaf de site :)

...less is more

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

Mja, ik zie hier niet echt een discussie-waarde voor in, hooguit voor Tweakers Huiskamer. Gezien TS echter daar nog geen toegang voor heeft sluit ik het topic ipv het te verplaatsen. :)

Signature

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.