Gamesysteem, budget ~€1650 hoogstens

Pagina: 1
Acties:

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
[UPDATED]

ik ga binnenkort een nieuw systeem bestellen, wat vooral als gamePC gebruikt zal worden, en uiteraard om op te werken voor school, mn muziek vanaf te draaien, en nog een aantal zulke inkoppers, maar niets spectaculairs. ik ga volgend jaar (hopelijk, examentje te gaan nog :P ) elektrotechniek studeren, denk niet dat je daar zo'n speciale dikke bak voor nodig hebt.

goed, een 8800 is way over my budget, en wachten tot die 8600 ultras uitkomen duurt me wat te lang. vandaar zolang een 7300GS als overbrugging. ik hoop die nog te kunnen verkopen tegen die tijd, en anders is het een mooi reservekaartje :P ik had ook een 6200 TC voor €25 ofzo kunnen nemen maar dan haal ik de 10 FPS in patience niet eens :+ dus dan is er helemaal geen gamen bij, en het leek me beter dit risico dus maar te nemen :P dit moet op lage reso nog net wel lukken zo lang :P vervangen door een nauwelijks duurdere 7300GT, zou 256MB RAM daar wel nuttig op zijn? lijkt me eigk ook niet maar het verkoopt dadelijk beter :P
ik heb hier een compaq smartarray 5304 met een zwik schijven liggen, vandaar de wolkenkrabber-achtige behuizing, dikke voeding en zware koeling. een 320 GB schijfje voor muziek enzo moet lukken, het zal waarschijnlijk wel even duren voordat ik uberhaupt buiten mn binnenkort waarschijnlijk 200gb+ snelle disken opslag nodig heb, maar vanwege installeren van drivers enzo (wie weet doet ie moeilijk, zoveel ervaring heb ik er nog niet mee... heb dat ding pas net en in de kast beneden overheaten die dingen de hele tijd, dus gebruik ik ze maar ff niet...) en aangezien die opslag toch wel nodig wordt, toch maar die disk erbij.

goed, waarom nog geen geluidskaart erin? onboard werkt vzviw ook wel redelijk, en ik wacht wel tot voor die X-Fi's fijne drivertjes komen.

wat mij gelijk op mijn volgende punt brengt: ik wil er voor een belangrijk deel linux op draaien en dualbooten naar voorlopig XP, vista pas veel later, voor games. vzviw zijn deze delen niet echt incompatible ofzo, maar toch meld ik het maar even :)

die disken maken een takkeherrie dus ook bij de koeling heb ik daar niet echt op gelet. nou weet ik dat dat scythe ding erg goed wordt beoordeeld, maar ook omdat ie stil is. dit ding gaat waarschijnlijk klinken als de dag des oordeels (maakt niet uit, heb er altijd muziek op standje HARD overheen :P ) alleen al door die dingen dus ook bij de koeling heb ik niet op geluidsniveau gelet. kan ik dan beter een andere koeling nemen?

geheugen: corsair dominator is MOOI O+ en schijnt in performance *redelijk* goed te zijn :P
maar zou dit OCZ geheugen (dont worry. linkt netjes naar azerty zelf) echt performance verschil maken? want €55 verschil...
* iceheart gaat leren zoeken... zojuist bijna €90 bespaard... gewoon "normaal" PC6400C4 ram geplaatst

dan, de harde schijf. ik heb eentje genomen met 16MB cache en 320GB ruimte, maar weet erg weinig van deze dingen af. ik weet dat dit eigenlijk niet mag, maar met iets van €10-€15 speelruimte, zou ik dan een merkbare snelheidswinst krijgen? en nog belangrijker, ik heb de neiging mn pc 24/7/365.242 aan te laten staan. ik weet dat een gewone drive dat niet lief vindt, is er binnen dat budget echt steviger spul te krijgen (met zoveel ruimte, dat echt duurdere disken het beter doen weet ik ja O-) )?

verder: overclocken. ik ben er *echt* nieuw in, mn huidige PC is namelijk een best wel gelockte P4 met een mobo dat ook niet van features overstroomt. de vraag is dus, ga ik hiermee tegen onnodige walls oplopen, of valt hier goed mee te 'leren' ? (en ja ik doe voorzichtig, maar vzv ik begrepen heb is een dusdanig systeem niet clocken toch jatten uit je eigen portemonee? :P )

ten slotte: die headset. goede keus? muis: kan dat goedkoper ook goed, of zou dit zelfs een miskoop zijn? en die speakers. ze zien er GEWELDIG uit, maar klinkt het ook een beetje (lijkt me wel van philips maargoed...)?

nougoed, lang verhaal, dan nu eindelijk het boodschappenlijstje maar eens (plus nog een paar kabeltjes die ik nog nodig heb)

Chieftec CA-01B-B-SL, Zwart, grijs € 79,09
Cooler Master 4-in-3 Device Module € 13,16
3 stuks Antec TriCool 120mm DBB, 120 x 120 x 25 mm, 0 € 34,23
5 stuks Arctic Fan 9, 92 x 92 x 38.5 mm, Geen LED € 19,70

Zalman ZM600-HP, 600 Watt, Retail € 112,46
OEM 220V aansluitkabel€ 2,37
Akasa TK-01 Cable Management Kit, cm€ 4,26€

Asus P5N-E SLI, Retail€ 113,47

Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed € 293,63
Scythe Infinity€ 38,04

2 stuks G.E.I.L GX21GB6400UDC, 1024 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x, €197,78

Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 €88,26

2 stuks NEC AD-7170S, Serial ATA150, Zwart, OEM € 64,96

Asus EN7300GT SILENT/HTD, 256 MB, DDR2, PCI Express x16 € 77,86

Iiyama E1900WS-B3, 19 inch, Zwart€ 201,72

OEM SCSI Interne aansluitkabels IDC68 Male€ 14,66
Akasa TK-01 Cable Management Kit, cm€ 4,26€

Logitech G15 Gaming Keyboard, Zwart, Retail€ 61,09
Razer Diamondback, Plasma, Retail€ 40,42
Logitech Precision Gaming Headset€ 26,82
Philips MMS460, Zilver en zwart€ 76,81

Totaal € 1565

ik heb echt zelf naar dingen gezocht maar weet het nèt ff niet zeker, vandaar dat ik toch jullie hulp inroep. als ik nog iets over het hoofd gezien heb, zeg het maar, en lock dit svp niet meteen :P

alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door iceheart op 07-02-2007 13:50 . Reden: wijzigingen doorgevoerd ]

• Crvdwoestijne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03-2020
Waarom neem je als tussenpaus niet een 7300GT ipv die GS. Zie bij Azerty er 1 voor 5,50 meer. Wel met maar 128 MB geheugen maar ja, je hebt geen fluit aan dat geheugen als je kaart niet snel genoeg is om dat geheugen vol te maken. Zo'n GT is toch alweer een stuk sneller ook met minder geheugen.

Hoofdsysteem , Usenetdownbak

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:39

PauseBreak

derp!

Wat betreft je geheugen;
Dat maakt niet uit.
Stiekeme tip: Azerty verkoopt ook PC6400 geheugen bij het deel "DDR2 non-ecc" (de gewone ddr2 modules dus).
GeIL PC6400, is wel maar 1GB maar als je dat 2x bestelt ben je echt wel goedkoper uit dan met dat overclock geheugen en het klokt net zo goed.
Wel eerst even een mailtje naar ze sturen hoe het zit met levertijd, die staat nu op 14 dagen namelijk.
En anders kan ik je wel aan sowieso 1 setje (2x 512) ervan helpen, ligt hier op mijn bureaublad niks te doen nadat ik er een setje van 2x 1GB in heb gezet van Corsair.

Wbt je hdd, kijk eens naar de Seagate Barracuda 7200.10 schijven. Die zijn op dit moment de snelste die er te krijgen zijn (uitgezonderd de 10k schijven etc).

Vergeet trouwens niet om een 120mm fan op je Scythe Infinity te (laten) installeren.
Geluid kan ik nog niks over zeggen, zal het morgen in de Philips personeelswinkel wel even testen (als ze ze daar nog verkopen).

Wil je trouwens per se die G15? Je hebt namelijk ook de G11, die wel de knoppen maar niet het LCDtje heeft. Kost wat minder ;)

Nee, merp!

• iceheart
tja, die G15, noem het kinderachtig, maar dat LCDtje is juist dè reden om voor dat tobo te gaan :P

oke, ik ging er dus van uit dat die OC modules echt meerwaarde boden, maar bedankt :) dat spaart een boel :P maar ik ga er wel voor op de lange termijn naar 4GB te upgraden, dus modules van 512... tja... maar heel erg bedankt :)

die fan, das waar ook :P lol nòg meer van die dingen :P

nieuw schijfje

graka update: 7300 GT :P da's inderdaad heel heel erg waar, stom van me :P

heb nu haast, update binnekort startpost wel ff :)

• iceheart
alles doorgevoerd :)

• Crvdwoestijne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03-2020
Ziet er prima uit zo. Je kan met dat geheugen idd nog genoeg overclocken. Zowiezo zou je 3,6 ghz kunnen halen zonder dat je zelfs je geheugen overclockt. Mits de processor en het mobo het aankunnen natuurlijk.

Grafische kaart is zo prima. Een 7300 Gs heeft maar 64 bits geheugen dus dat scheelt nogal. Of je 256 MB geheugen op die kaart nodig hebt is natuurlijk wel de vraag. Je hebt meer geheugen nodig als je spellen met veel eyecandy speelt. FSAA en hoge resoluties etc vragen veel geheugen. Aangezien die kaart daar toch weer te langzaam voor is in principe zou het niet veel uitmaken. Maar ik heb ook wel eens Battlefield 2 bijvoorbeeld gespeeld en daarmee merkte ik wel een enorm verschil tussen vergelijkbare kaarten met 128 MB geheugen en eentje met 256 MB.

Nu is die Asus 7300 GT 128 MB wel iets hoger geklokt dan de silent 256 MB uitvoering. Het geheugen draait volgens de website van die 128 MB versie op 1000 en voor de 256 MB uitvoering op 800. Bij de coreklok zijn er grotere verschillen. Maar daar is wel weer een oplossing voor te vinden >:)

Hoofdsysteem , Usenetdownbak

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

iceheart schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 08:22:

oke, ik ging er dus van uit dat die OC modules echt meerwaarde boden, maar bedankt :) dat spaart een boel :P maar ik ga er wel voor op de lange termijn naar 4GB te upgraden, dus modules van 512... tja... maar heel erg bedankt :)
Die Geil modules die je nu hebt besteld zijn ook 512 MB 8)7

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• iceheart
OOOOOPS, zie dat nu ook pas :S stom van me :S

drie mogelijkheden nu:

corsair twinx, duurste van de 3
OCZ spul
kingston hyperX spul, goedkoopste setje

voor zover ik begrijp gaat er geen verschil zijn en kan ik gerust dat kingston HyperX nemen toch?

oh en btw, videokaart: LOL? da's raar :P maar zoals je al zegt: daar zijn oplossingen voor te vinden. er staan zoiezo 2 fans vanuit mn zijpaneel op te blazen, en ik kan er altijd nog een slot cooler tegenaan zetten :P moet nog wel wat te klokken zijn dan :D

oh en ik leid mn geluid wel door mn audio installatie, dan koop ik later zo'n setje bij (waarschijnlijk wel hetzelfde, die dingen zijn echt om te smullen kwa looks :P ) spaart nu ook weer :P

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Ik heb zelf dat OCZ setje daar in bestelling staan maar das meer omdat ik ook een behuizing met window heb besteldt :P Maar als je niet die hard gaat overclockken lijkt me het goedkoopste ruimschoots voldoende .

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• FereiDON
  • Laatst online: 22-01 18:30
Neem anders geheugen van TwinMOS, is ook te doen en ook mee over te klokken.

Het is iig goedkoper http://www.azerty.nl/prod...2-pc6400-800-mhz-2-x.html

Scheelt toch weer €20! :)

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:49
600 Watt voeding, dude wat ben je van plan :? Die hele pc kan lopen op een 300 Watt noname, niks spectaculair. Neem een kast met een voeding ingebouwd, voldoen prima en doe die rounded zooi en die 20 fans ook maar weg :').

Neem een X1950Pro als je wilt gamen en geen 7300GT. Ik zou zelf voor minder duur en spectaculair geheugen gaan, gewoon goedkoop geheugen voldoet zijn taak ook.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Termi schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 21:56:
600 Watt voeding, dude wat ben je van plan :? Die hele pc kan lopen op een 300 Watt noname, niks spectaculair. Neem een kast met een voeding ingebouwd, voldoen prima en doe die rounded zooi en die 20 fans ook maar weg :').
Eh, 300 watt noname? :X
Neem een X1950Pro als je wilt gamen en geen 7300GT. Ik zou zelf voor minder duur en spectaculair geheugen gaan, gewoon goedkoop geheugen voldoet zijn taak ook.
Als een 7300GT ook aan zn eisen voldoet kan hij die beter nemen imo. Bespaard toch weer geld, aangezien het een overbruggingskaart moet zijn.

• bassie
  • Laatst online: 03-11-2025
Termi schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 21:56:
600 Watt voeding, dude wat ben je van plan :? Die hele pc kan lopen op een 300 Watt noname, niks spectaculair. Neem een kast met een voeding ingebouwd, voldoen prima en doe die rounded zooi en die 20 fans ook maar weg
Misschien moet hij zelf even een voeding in elkaar solderen is hij voor €10 klaar. Airflow is ook niet nodig gewoon buiten zetten dat ding. :N

• iceheart
OLOL@bassie.

@Termi
ik gooi hier nog 5 a 10(!) (afhankelijk van of een tweedehandsje goed uitpakt ;) ) SCSI disken in, vandaar de idiote koeling. vandaar de giga kast. en deze kast heeft geen bijgevoegde voeding, dus moet ik er wel eentje kopen. en dan voor een paar tientjes meer deze (aangezien ik toch redelijk wat juice nodig heb) vind ik wel zo'n goed plan :)

dat, en ik wil een modulaire voeding.

en een raampje kan er na mn examen als ik de tijd heb (oke, wss niet, ga oa met mn vriendin ook al een elektrische viool bouwen, ik wil te veel...) ook wel inkomen :) bovendien, dat TwinMos spul is C5...

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:49
RoD schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 22:44:
[...]

Eh, 300 watt noname? :X

[...]

Als een 7300GT ook aan zn eisen voldoet kan hij die beter nemen imo. Bespaard toch weer geld, aangezien het een overbruggingskaart moet zijn.
Jep 300 Watt noname is mijn voeding en die voedt ongeveer het onderstaande:
Opteron 144 @ 2.7 Ghz
Ati X800
4 Hd's
2 PCI kaarten
2*512 Mbyte geheugen
Dvd-brander
En dan nog wat usual shit :).

Maar goed, kijk als hij zegt dat hij wilt gamen kan je beter een X1950pro halen, deze krijg je veel waar voor je geld. En daarbij kan je beter nu een goeie kaart kopen ben je van een hoop gezanik af, dan steeds upgraden :).

Over ventilatie, ik werk gewoon met me standaard ventilatie heb helemaal geen extra ventilatoren geplaatst.

[ Voor 7% gewijzigd door Termi op 08-02-2007 13:32 ]

• iceheart
@360FlorisWii

da's excl. monitor, valt dus al buiten mijn budget. helaas is de kast bij lange na niet groot genoeg voor wat ik van plan ben.

verder wel lekker bakkie voor dat geld ja ;)

een Ati kaart is qua driversupport onder linux ook feest, zoveel vertelt google me al. da's dus geen optie helaas.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Als je nou een E4300 processor neemt en een 2GB PC5300 geheugensetje (2x1GB) voor 150Euro dan bespaar je een hoop geld, kun je lekker mee overclocken.
Verder: OEM 220V aansluitkabel€ 2,37 --> deze zit ook al bij je voeding neem ik aan? Ik heb nog nooit een voeding gezien die zonder netsnoer geleverd werd. En verder heb je volgens mij veel te veel casefans in je lijstje. Acht stuks tel ik er. 2 of 3 is toch wel genoeg? Acht raak je er nooit kwijt in je kast. En pobeer budget te maken voor een ATi 1950pro kaart :)

[ Voor 5% gewijzigd door kutkip op 09-02-2007 00:36 ]

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-01 17:38
Als ik gamesysteem denk, en ook nog voor max 1600 euro, denk ik aan de pc van een vriend van mij die voor dit bedrag een 8800GTS heeft...

There is no replacement for displacement!

• iceheart
@eXistenZ_
€1600 zonder scherm zeker? oh en mijn behuizing/voeding zijn relatief duur gezien wat ik hier al heb liggen wat er nog bijgepropt wordt... dus 8800GTS vind ik errug optimistisch :P maargoed, back to the drawing board, want als dat lukt...

oh en die kabel stond in dat lijstje omdat ik die hier nog ergens voor nodig heb, let daar maar niet op :P

punt is helaas een beetje dat ik veel pruts en dingen probeer waar ik eigenlijk weinig aan heb voor de lol (ja ik weet het, is slecht maargoed...) en die virtualizatiezooi wil ik eigenlijk niet missen ;) maar als met een bordje uit deze prijscategorie een E4300 ook echt lekker ver gaat, kan ik dan inderdaad een 8800GTS erin stoppen :D

**maakt diepe buiging voor hen hierboven**
http://www.freewebs.com/usct/boodschappenlijstje.jpg
YEEY, geen idee hoe het opeens past (miss. die goedkope GTS ;)

[ Voor 14% gewijzigd door iceheart op 09-02-2007 16:13 . Reden: me opeens bedacht dat het mss wel slim was te kijken hoeveel ram mn graka had ]

Pagina: 1