Toon posts:

Nut van videokaart bij grafische programma's

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vraag:
In hoeverre zijn videokaarten (en in dit geval met name voor notebooks) nuttig voor grafische programma's als Adobe Photoshop, Illustrator en Flash?

Als je de notebook in geen geval gebruikt voor games (met uitzondering van Worms 2 dan;), maar alleen voor bovernstaande programma's, kom je dan ook uit de voeten met een Duo Core CPU, en eventueel 64 of 128 MB shared en geintegreerd (in CPU)?

En als je dan voor de geintegreerde oplossing gaat. Is een AMD/ATI combi dan te prefereren boven een Intel oplossing, of andersom?

Sam

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 23:02 ]

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Er wordt veel gezegt dat nieuwe(re) videokaarten een betere kwaliteit geven. Denk dat kwa combinatie het niet veel uitmaakt. Als je toch niet gamed, presteerd elke onboard kaart. (Of je moet windows vista willen draaien).

Patient gamer

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Voor Aero full heb je een DX 9 kaart nodig.

Ik zou gewoon een laptopje kopen met een Geforce Go 7 series, of ATI x1k series, met deticated RAM, dan blijft die mooi van je echt RAM af

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Snakiej schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 09:41:
Voor Aero full heb je een DX 9 kaart nodig.

Ik zou gewoon een laptopje kopen met een Geforce Go 7 series, of ATI x1k series, met deticated RAM, dan blijft die mooi van je echt RAM af
Dat zou je denken idd. maar toch draait Aero fantastisch op een Intel GMA 950. Al verschillende toestellen in onze winkel vergeleken en de 950 moet niet onderdoen voor een midrange Radeon of Geforce in standaard Windows Vista omgeving. Wat me wel opviel is hoe zwaar de screensavers zijn. Een Geforce 7500 trekt het niet op 1680x1050: lage FPS tot en met.

Mijn ervaring met grafische kaarten in non-3D toepassingen is dat het geen reet uitmaakt. Laten we de 8MB PCI-kaartjes even erbuiten laten wel. Photoshop en Premiere zullen even snel lopen en het is interessanter om in beide gevallen beter de meerprijs te investeren in meer RAM of een snellere (dual-core) processor.

Verwijderd

Ik zelf maak ook gebruik van Photoshop en Illustrator op mijn Acer 5102WLMi (ATi X1100/X300) en onderga totaal geen problemen (als je programma's zoals After Effects, 3DsMax of Blender gaat gebruiken, dan is 1ghz RAM en een 'echte' videokaart overigens wel een vereistte)!

*BTW, ook ik heb gewoon Aero kunnen draaien, zonder enige moeite! O-)

Edit: In mijn laptop zit ook een AMD Turion 64 X2 (dual-core dus) in combinatie met hierboven vernoemde ATi-chip en het werkt erg goed. Ook het renderen bij bijvoorbeeld After Effects gaat lekker snel; in tegen stelling tot mijn oude PC waar een P4 2,00Ghz inzat..

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2007 16:31 ]

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Toen ik Google Sketups wou gebruiken begon me onboard shit wel te zeuren.
Met X850XTPE draait toppie:)

Verwijderd

Alleen bij echte 3D pakketten (3dMax, e.d.) doet de grafische kaart ertoe omdat die pakketten bepaalde taken die die CPU zou kunnen doen, veel sneller kunnen laten doen door een GPU. Voor photoshop en soortgelijken volstaat elke grafische kaart omdat hier alleen de CPU zijn werk moet doen.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:16
ik heb een tijd lang illustrator, flash, photoshop gedraaid op een 1.4 ghz celeron met 1 Gb ram en GME855 video (extreme graphics 2) en dit ging perfect.

Met 3DS en Autocad kwamen wel problemen, en gamen hoefde ik niet te proberen, maar verder no problemo!
zorg wel voor 1Gb Ram minimaal

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Voor een louter 2D-desktoptaken voldoet iedere moderne videokaart (vanaf de Matrox Millenium). Het enige wat comfort oplevert is een eigen kaartje met eigen geheugen, maar zelfs een moderne geintegreerde kaart zal voor fotosoep enzovoort prima voldoen.

3D-spellen en tegenwoordig Vista moeten pijplijnen hebben en zoveel mogelijk, maar dat is voor 2D dus geen issue.

• .lunatic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:25
Photoshop gebruikt de videokaart zoiezo alleen op de MAC, in windows is die functie om de een of andere manier uitgezet. Kijk maar bij preferences.

En verder koop gewoon een goedkoop videokaartje, altijd handig om erin te hebben zitten.
Pagina: 1