Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:05

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Na lang wikken en wegen heb ik vandaag de OEM versie van Vista Ultimate aangeschaft. Allereerst even wat relevantie informatie over mijn systeem:

AMD 2700+ XP, 1024mb Ram

1 harddisk 80gb -> bestanden van word, downloads ed...
1 harddisk 250gb -> 2 partities:

Partitie 1 (ong. 80gb) Windows Vista, Office 2003 etc...
Partite 2 (ong. 170gb) Games, foto's, backup, overig

De installatie van windows XP verloopt vlekkeloos na de installatie werkt alles ook nog lekker. Alleen: Windows start goed op MITS de installatie cd in de drive zit. Zit deze er niet in, dan krijg ik een "oud" bootscreen van windows XP waarbij ik kan kiezen uit:

- Windows XP mediacenter
- Windows Vista Ultimate (RC2)

Ik boot.ini heb ik ooit is gemaakt toen ik RC2 aan het testen was. Vanzelfsprekend verwijst "Windows Vista Ultimate (RC2)" naar een verkeerde (niet meer bestaande) locatie en leid dit tot het herstarten van de pc.

Het selecteren van "Windows XP mediacenter" leid ook tot herstart, simpelweg omdat ook hier verwezen wordt naar een niet bestaand locatie.

het komt er dus op neer dat ik zonder installatie-cd niet in windows Vista kom, en simpelweg blijf hangen in een vicieuze cirkel van herstarten.

Het hele rare aan dit verhaal is natuurlijk dat Vista geen gebruik meer maakt van boot.ini. Ook heb ik de partitie waar windows Xp op stond en de partitie waar RC2 op stond verwijderd en later samengevoegd tot deze bestaande partitie. Er zou dus nergens meer iets over moeten zijn van eventuele oude boot files.

Ik heb zelf al de volgende acties ondernomen:

- Via msconfig de optie "oudere windows versies" verwijderd. Alleen de optie "Windows Vista Ultimate" is nog beschikbaar, deze staat ook geselecteerd.

- Ik heb gezocht naar boot.ini op de pc, maar niks gevonden.

Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit lastige probleem kan verhelpen???

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:13
Wat is je keuze harde schijf in je BIOS?
Welke partitie is primary?

Ik vermoed dat het naar een oud stuk verwijst en dat vista de MBR op de andere harde schijf heeft neergezet.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Ik heb de informatie even opgezocht:

In de BIOS staat HDD1 (die van 250gb) als secundary boot-device, de cd-rom speler staat als primary.

Windows vista is op partitie 2 van schijf 1 geinstalleerd. In schijfbeheer wordt deze partitie ook als primary gezien.

Wel iets wat me opviel in schijfbeheer: De omschrijving van de 1e partitie van de 250gb schijf:

In orde, systeem, actief.

De omschrijving van de 2e partitie:

In orde, opstarte, wisselbestand, crashdump, primaire partitie.

Beetje raar dat er "systeem" staat bij partitie 1. Enig idee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:13
http://www.pro-networks.org/forum/viewtopic.php?t=79102

Gevonden op internet. Misschien kom je hier verder mee.
Ik ben bang dat de boot directory zich in de 1e partitie bevindt. Waarschijnlijk moet je dan doorverwijzen of de boot verplaatsen naar partitie 2.

Als het bovenstaande geen oplossing biedt denk ik dat je je harde schijf even low level formateerd en daarna overnieuw begint zonder andere harde schijven. Dan weet je zeker dat het goed gaat.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:37
Probeer eens Vista boot Pro van hier: http://www.vistabootpro.org/ . Het is een gratis tool die je middels een GUI de boot laat aanapssen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Oké, het heeft even geduurd, maar ik heb het nu eindelijk werkend. Voor future reference hierbij nog even de stappen die ik heb ondernomen om alles in orde te krijgen:

- Allereerst heb ik via partitionmagic gezorgd dat de windows partitie als 1e stond en niet als 2e

- Vervolgens gaf het startten van windows de foutmelding "BOOTMGR is missing, press alt+ctrl+del to restart".

- Toen heb ik even geprobeerd Windows XP te installeren maar zodra setup klaar was kreeg ik dezelfde foutmelding bij het opstarten van XP. Vreemd, omdat XP geen gebruik maakt van de bootmanager van windows vista.

- Uiteindelijk heb ik alle belangrijke data van m'n 2e partitie gebackupped en boot sector erase gedaan via de hitachi DFT utilities. Ook dit had geen effect.

- Vervolgens een complete low-level format gedaan, opnieuw partities aangemaakt etc...

- En als laatste windows vista geinstalleerd via een schone installatie op de 1e partitie van de harddisk. Nu werkt alles eindelijk.

Ik hoop dat iemand hier in de toekomst nog iets aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

job

Mooi dat het werkte, maar zoals EricJH aanraadde had je beter vista boot pro kunnen gebruiken.
Dan was je in 1 minuut klaar geweest.
Pagina: 1