php MyAdmin integratie in CMS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:09

skate master

Autodesk Educator Expert

Topicstarter
Voor een website gehost door versatel / tele2 heb ik phpMyAdmin op de webserver gezet.
Deze draait gelukkig zonder problemen.
Echter moet ik nu wanneer ik in mn cms kies voor phpmyadmin de login gegevens voor de
phpMyAdmin elke keer weer invullen.
Is er ook een mogelijkheid om dit te integreren in mn cms.
Ik heb op google al gezogd, en ook de documentatie doorgewerkt maar niets gevonden.

Als ik erover heen gekeken heb wijs me dan in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
ik weet dat het kan, cpanel doet zoiets bijvoorbeeld ook.
Weet zo echter niet hoe, maar ben eigenlijk wel benieuwd.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzkizz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-07 07:34

wizzkizz

smile...tomorrow will be worse

Je zou kunnen kijken hoe de index.php het inloggen afhandelt. Op basis daarvan kun je

(1) index.php vervangen door je eigen index.php waarin je ipv doorsturen naar een volgende pagina een makkelijk uit te lezen code retourneert, zodat je e.e.a. met een XmlHttp-request kunt afhandelen (gewoon een POST request sturen met password en username erin, zoals het inlogform ook doet)

(2) een plugin schrijven voor phpMyAdmin en die het inlogproces laten afhandelen, geïnspireerd door de manier waarop het origineel werd afgehandeld en het liefst met gebruik van zoveel mogelijk "originele" functies om compatibel te blijven met eventuele updates.

(3) Geef een link naar je phpMyAdmin installatie, maar zorg dat die link een form submit met daarin de zelfde waardes als je normaal zou invullen in het inlogformulier. Eigenlijk bouw je dan een aangepast inlogformulier met de gegevens pre-filled en hidden, dat alleen nog maar ge-submit behoeft te worden.

Optie (2) lijkt mij het meest wenselijk. Ondersteunt phpMyAdmin geen plugins, schrijf dat een eigen pagina (bijvoorbeeld login.php), waarin je het originele inlogproces kopieert en alleen de output wijzigt in voor jou makkelijk te verwerken data en doe een XmlHttp-request daar naar toe.

Je kunt ook dat inlog-request server-side afhandelen, waardoor je voorkomt dat het wachtwoord eerst naar de gebruiker getransporteerd wordt en daarna naar de mysql server. Je krijgt dan zoiets:

code:
1
2
3
4
5
(1) Gebruiker klikt op 'naar phpMyAdmin';
(2) gebruiker vraagt pagina phpmyadmin_login.php op jouw eigen server op;
(3) phpmyadmin_login.php doet request naar login.php van phpMyAdmin en geeft gebruikernaam en wachtwoord door;
(4) phpmyadmin_login.php krijgt resultaat terug van login.php van de phpMyAdmin;
(5) is resultaat positief, link gebruikt door naar phpMyAdmin, waar hij nu ingelogd is. Is resultaat negatief, zeg dat er een fout is opgetreden of geef mogelijkheid zelf wachtwoord in te geven.

Let er wel op, welke optie je ook gebruikt, dat je waarschijnlijk wachtwoorden over een onveilig netwerk transporteert, waardoor je daar goed over na moet denken hoe je dat wilt aanpakken. Introduceer ook geen bugs in je eventuele inlogroutine.

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master

skate master

Autodesk Educator Expert

Topicstarter
Ik was na mn post eigenlijk ook tot dezelfde oplossingen gekomen als wizzkizz, echter
hoopte ik op een oplossing met een soort van kant en klaar script cq module.
Misschien dat er toch nog iemand is wie weet hoe cpanel dit afhandeld, want hier zit het ook in verwerkt.
We zoeken rustig verder en anders gaan we maar aan het puzzelen met de login routine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Kant en klare oplossingen doen we hier niet aan, dan zou het namelijk een scriptrequest zijn. Verder is dit meer iets voor Programming

[ Voor 17% gewijzigd door André op 07-02-2007 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:59
Ik heb phpMyAdmin ook aangepast zodat dit in het crm-systeem van mijn werk kon worden geïntegreerd.

Het is echt heel simpel. Je past de config.inc.php aan. Hierin zet je authenticatie van je cms. En daarna kan je gewoon alle server toevoegen inclusief wachtwoord. Hierdoor hoef je dus niet meer iedere keer je wachtwoord in te voeren.

En als 2e optie kan je ook nog altijd een javascriptje maken die die waardes voor je invult ;)

LinkedIn - Collega worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master

skate master

Autodesk Educator Expert

Topicstarter
Heb het inmiddels opgelost door het (hidden) inlog formulier te verzenden na het klikken op de link
naar de phpMyAdmin.
Ik had gehoopt dat er een oplossing zou zijn dat ik door het inloggen op mn cms een
cookie/sessie zou kunnen laten maken wie door phpMyAdmin zou worden herkent.
Maar ja, het werkt inmiddels en misschien komt dat van de sessie/cookie nog wel eens.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilbee
skate master schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 14:21:
Heb het inmiddels opgelost door het (hidden) inlog formulier te verzenden na het klikken op de link
naar de phpMyAdmin.
Ik had gehoopt dat er een oplossing zou zijn dat ik door het inloggen op mn cms een
cookie/sessie zou kunnen laten maken wie door phpMyAdmin zou worden herkent.
Maar ja, het werkt inmiddels en misschien komt dat van de sessie/cookie nog wel eens.

Bedankt voor het meedenken.
Dat kan ook als je mijn oplossing gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzkizz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-07 07:34

wizzkizz

smile...tomorrow will be worse

Evilbee schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 08:39:
Dat kan ook als je mijn oplossing gebruikt.
Maar dit heeft als voordeel dat je zonder problemen kunt upgraden. Of kan dat ook als je config.inc.php aanpast?

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilbee
wizzkizz schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 15:07:
[...]

Maar dit heeft als voordeel dat je zonder problemen kunt upgraden. Of kan dat ook als je config.inc.php aanpast?
Jah hoor, moet je bij het upgraden alleen ff voor zorgen dat je je config backuped en na de upgrade weer terug zet.

Pagina: 1