Toon posts:

Seagate Barracuda Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Twee weken geleden heb ik een Seagate Barracuda (320Gb 16 Mb cache) in mijn computer gehangen ter vervanging van mijn oude tweede HD (die het begeven had).

Gisteravond heb ik mijn pc gewoon uitgezet, maar toen ik hem vanmorgen aanzette, startte hij maar half op. Hij hing bij het blauwe bureaubladscherm na het WELKOM scherm. Ik kan dan met taakbeheer EXPLORER uitzetten en weer aan, en dan kom ik gewoon op mijn bureaublad. Alleen dan zijn de helft van mijn programmas niet geladen (ik mis ZoneAlarm, NortonAntiVirus en nog wat andere dingen). De pc heeft ook problemen met internet.

Het rare is alleen dat als ik de Seagate afkoppel, de computer wel normaal opstart.

Athlon 1800
MSI KT7 moederbord
512Mb SDRAM
WinXP SP2

Bios en HD instellingen staan natuurlijk goed, heb gechecked, bovendien heeft de pc het 2 weken zonder problemen gedaan. Het is een oud beestje, maar hij doet (deed) het nog goed. Het is de bedoeling dat ie nog tot de zomer meegaat.

Heeft iemand enig idee wat er opeens mis is?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 20:23 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:21

DataGhost

iPL dev

Kijk eens even of je geen bolle elco's op je moederbord hebt. Hierdoor zou het kunnen komen dat je schijfcontroller kaduuk is, wat ook de fouten met je oude schijf kan verklaren (welke misschien niet eens kapot is). Bij schijf- of controllerfouten heeft Windows wel vaker de neiging te hangen.

En je hebt een 40GB schijf met 2MB cache? En 64MB intern geheugen? Beetje weinig, niet? ;) Let ook een beetje op het gebruik van B en b, dit kan soms verwarring veroorzaken, zeker als je het consequent verkeerd doet. Tenzij dit echt je configuratie is

[ Voor 32% gewijzigd door DataGhost op 06-02-2007 20:30 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Heb ik ook gehad, bleek de HDD kapot.

Probeer eens chkdsk te doen :)

Verwijderd

Topicstarter
DataGhost schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 20:28:
Kijk eens even of je geen bolle elco's op je moederbord hebt. Hierdoor zou het kunnen komen dat je schijfcontroller kaduuk is, wat ook de fouten met je oude schijf kan verklaren (welke misschien niet eens kapot is). Bij schijf- of controllerfouten heeft Windows wel vaker de neiging te hangen.

En je hebt een 40GB schijf met 2MB cache? En 64MB intern geheugen? Beetje weinig, niet? ;) Let ook een beetje op het gebruik van B en b, dit kan soms verwarring veroorzaken, zeker als je het consequent verkeerd doet. Tenzij dit echt je configuratie is
Moet zeggen dat -toen ik de HD installeerde- er opeens een condensator ergens vanaf kwam vallen. Heb een beetje vergeleken, en dacht dat ie van mn videokaart kwam. Maar alles werkt in principe nog goed, en tot vandaag ook met mn Seagate. Verder heb ik al aangegeven wat voor systeem ik heb.

Verwijderd

Topicstarter
Dutch_Razor schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 20:31:
Heb ik ook gehad, bleek de HDD kapot.

Probeer eens chkdsk te doen :)
Als ik EXPLORER afsluit en weer opstart dan heb ik gewoon toegang tot de Seagate, ik kan bestanden erop zetten en eraf halen.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik had em als m'n boot schijf maar na een uurtje was ie toch finaal kapot :(

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 20:47:
[...]

Moet zeggen dat -toen ik de HD installeerde- er opeens een condensator ergens vanaf kwam vallen. Heb een beetje vergeleken, en dacht dat ie van mn videokaart kwam. Maar alles werkt in principe nog goed, en tot vandaag ook met mn Seagate. Verder heb ik al aangegeven wat voor systeem ik heb.
Haha, in princiepe 8)7 Ze zitten er niet voor de grap op, zegmaar :+ en je hebt nu problemen, toch?

Kijk maar even of er niet nog meer condensatoren los zitten ofzo, of ze bol staan en/of er bruine zut uit komt. Zo ja: vervangen die handel (mailtje naar MSI en dan sturen ze gewoon nieuwe op, naar mijn weten. Als je in de search even zoekt naar 'bolle elco' en dan klikt op het topic met *PICS* in de titel heb je volgens mij degene te pakken waar ook een mailadres in staat, anders moet je zelf even zoeken). Zo nee: schijf in een andere pc proberen en even kijken of je met Seatools nog fouten kan vinden :)

Verwijderd

Topicstarter
DataGhost schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 21:02:
[...]

Haha, in princiepe 8)7 Ze zitten er niet voor de grap op, zegmaar :+ en je hebt nu problemen, toch?

Kijk maar even of er niet nog meer condensatoren los zitten ofzo, of ze bol staan en/of er bruine zut uit komt. Zo ja: vervangen die handel (mailtje naar MSI en dan sturen ze gewoon nieuwe op, naar mijn weten. Als je in de search even zoekt naar 'bolle elco' en dan klikt op het topic met *PICS* in de titel heb je volgens mij degene te pakken waar ook een mailadres in staat, anders moet je zelf even zoeken). Zo nee: schijf in een andere pc proberen en even kijken of je met Seatools nog fouten kan vinden :)
Snap niet waarom die problemen opeens pas na twee weken zich voordoen.
Ik heb MTS + HTS (-E) diploma's, ben dus niet helemaal een noob op elektronica gebied. Ik weet hoe een bolle elco eruit ziet :)

Mn MB zier verder goed uit, kan geen afwijkingen zien (maar ook niet de plek waar die elco eventueel vanaf gekomen kan zijn).

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 21:55:
[...]

Snap niet waarom die problemen opeens pas na twee weken zich voordoen.
Ik heb MTS + HTS (-E) diploma's, ben dus niet helemaal een noob op elektronica gebied. Ik weet hoe een bolle elco eruit ziet :)

Mn MB zier verder goed uit, kan geen afwijkingen zien (maar ook niet de plek waar die elco eventueel vanaf gekomen kan zijn).
Mja, dat staat zelfs niet in je profiel dus ik kon het niet weten :+
Als het verder de elco's niet zijn zou ik gewoon even met Seatools kijken of je iets kan achterhalen dus.
Termi schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 23:52:
Bolle Elco's is zoals het woord al zegt een Elco die bolstaan, dit zijn Elco's geproduceerd tussen ongeveer 2000 en 2003. De MSI KT7 is een mogelijk slachtoffer daarvan, daarnaast kan het een rot moederboard zijn. Heb zelf ook een KT133A die alleen op 100 Mhz goed draait. Mijn tip, klok ht hele zaakje is eens wat terug.
nofi, maareh... :+

[ Voor 27% gewijzigd door DataGhost op 07-02-2007 08:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
ga één dezer dagen ff kijken. tis nu laat, moet morgen werken. dank voor de replies iig.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56
Bolle Elco's is zoals het woord al zegt een Elco die bolstaan, dit zijn Elco's geproduceerd tussen ongeveer 2000 en 2003. De MSI KT7 is een mogelijk slachtoffer daarvan, daarnaast kan het een rot moederboard zijn. Heb zelf ook een KT133A die alleen op 100 Mhz goed draait. Mijn tip, klok ht hele zaakje is eens wat terug.

Verwijderd

Kijk eens in je logboeken, had dit probleem namelijk ook. De HD had beschadigde sectoren en stierf beetje bij beetje tot ie er helemaal mee kapte. Ook problemen met opstarten, want hij moest perse iets lezen van deze beschadigde sectoren wat niet lukte, dus wordt het constant opnieuw geprobeerd waardoor het lijkt of hij blijft hangen en sommige programma's niet laadt. Kun je ook zien aan je HDD led als deze constant brandt.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, PC uit elkaar gehaald en het MB nog eens goed bekeken, en er zitten inderdaad 2 bolle elco's op.

Denk dat ik aankomend weekend een ritje naar de plaatselijke electronicaboer ga maken.

Dank voor de info, en ik laat weten of mijn probleem na dit weekend is opgelost.
Pagina: 1