Toon posts:

Na nieuwe processorkoeler fouten met boot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe koeler gemonteerd, namelijk een tuniq tower.
Nu heb ik alles weer aangesloten en wou ik dus mijn pc opstarten.
Krijg ik ineens de melding:

"Windows kan niet worden opgestart omdat het volgende bestand "wndows/system32/hal.dll" niet kan worden gevonden of beschadigd is."

Nu weet ik dat dit iets te maken kan hebben met kapotte hardware, alleen vraag ik me af wat er dan precies kapot is.
En zal een format dit probleem verhelpen zodat ik weer kan booten?
Sorry voor de beknopte info en magere TS, maar ik heb maar weinig tijd op deze pc dus als iemand een idee heeft, graag :)

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
HAL klinkt als Direct 3D hal -> directX / videokaart probleem? misschien je videokaart aan gestoten (even alles goed vastdrukken) En tsja, of een format helpt, misschien eerst een bootcd ofzo proberen?

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Als je de foutmelding door Google had gehaald, had je het antwoord al geweten vóórdat je dit topic had aangemaakt... ;)
Foutbericht 'Ongeldige Boot.ini' of 'Windows kan niet worden gestart' bij het opstarten van de computer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het hele mobo eruit moeten halen om die koeler te installeren, en echt soepeltjes ging het inderdaad niet. De ruwe onderkant van mn nieuwe koeler heeft zelfs een paar krasjes op mn heatspreader gemaakt, maar daar kan het toch niet door komen lijkt mij.
Ook heb ik mn videokaart effe met kwastje en stofzuiger goed schoongemaakt dus zou ook een mogelijkheid kunnen zijn...

Nog belangrijk te vermelden: toen ik de eerste keer weer opstartte met alle instellingen zoals eerst ging die automatisch booten van cd. Ik heb toen beetje gespeeld met de boot sequence totdat ie verder ging. Toen kreeg ik dus deze melding.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:13

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 20:20:
Ik heb het hele mobo eruit moeten halen om die koeler te installeren, en echt soepeltjes ging het inderdaad niet. De ruwe onderkant van mn nieuwe koeler heeft zelfs een paar krasjes op mn heatspreader gemaakt, maar daar kan het toch niet door komen lijkt mij.
Ook heb ik mn videokaart effe met kwastje en stofzuiger goed schoongemaakt dus zou ook een mogelijkheid kunnen zijn...

Nog belangrijk te vermelden: toen ik de eerste keer weer opstartte met alle instellingen zoals eerst ging die automatisch booten van cd. Ik heb toen beetje gespeeld met de boot sequence totdat ie verder ging. Toen kreeg ik dus deze melding.
Als je pc dat eerst niet deed en er al wel een bootable CD in zat, is waarschijnlijk je BIOS gereset. Dat kan ook je fout verklaren (waarschijnlijk steekwoord: acpi). Kijk daar ook even naar.

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-05 18:13

Plato112

Da is toch nie normaal!

Stofzuigers en computers zijn niet altijd even goed vrienden maar ik weet niet hoe voorzichtig je geweest bent. Je hebt er dus wel wat aan gedaan en misschien is er inderdaad iets losgekomen, vooral een stekkertje o.i.d. dan.

En over die koeler die krassen maakt op je heatspreader? Ik weet niet of een TT meestal vrij grof geleverd wordt maar dit heeft niet bepaald goede invloed op de effectiviteit van je koeler. Ik zou iig niet blij zijn als m'n koeler dat zou doen.

Ff opgezocht: hal=Hardware Abstraction Layer DLL nja ik heb geen idee wat het betekend maar misschien kun je er iets mee.

Speed limits are like herpes.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even snel geprobeerd via herstellen en dan opnieuw windows te laten zoeken, maar die manier heeft niet geholpen. Ben nu maar aan het formatteren.
Die koeler was trouwens de Tuniq Tower die de krasse nheeft veroorzaakt, het gebeurde toen ik de koeler een beetje heen en weer wou draaien op de CPU om de koelpasta te verdelen, en ben er ook zeker niet blij mee, gelukkig zit het een beetje aan de randen.
Ik ben ook heel voorzichtig geweest met de stofzuiger, geen onderdelen eraf ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu dus format geprobeerd maar na het verwijderen van windows en opnieuw opstarten krijg ik weer de melding, moet ik er maar vanuit gaan dat een onderdeel nu kapot is?

Heb eerst even de bios gereset en toen kwam ik wel verder met de format, ben nu bezig met de windows installatie. Ik hoop maar dat dadelijk alles weer in orde is en ik niet meteen weer die melding krijg bij een reboot.

Nogmaals dank.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 21:01 ]

Verwijderd

Heb je mijn post al gelezen? Microsoft geeft het antwoord gewoon zelf...

Verwijderd

Topicstarter
Jazeker, die heb ik dus precies gevolgd. Alleen kreeg nog steeds dezelfde foutmelding. ben nu al bezig met windows opnieuw erop te zetten en dan moet het gewoon weg zijn :)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:50
Had je niet gewoon je HD op een andere SATA/IDE poort aangesloten?

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:43

Koppensneller

winterrrrrr

therat10430 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 20:14:
HAL klinkt als Direct 3D hal -> directX / videokaart probleem? misschien je videokaart aan gestoten (even alles goed vastdrukken) En tsja, of een format helpt, misschien eerst een bootcd ofzo proberen?
Ter informatie: HAL staat voor Hardware Abstraction Layer, en vormt een brug tussen de hardware in de computer en je besturingssysteem. Het heeft dus niet per definitie met DirectX of zelfs maar je videokaart te maken...

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-03 21:40
hd op andere sata poort aansluiten zou normaal gezien geen problemen mogen geven.
doe dat hier wel redelijk, nog geen problemen gehad.

de hardware abstraction layer, zorgt die er ook niet voor dat irq en zo goed aankomen en verwerkt worden?

Verwijderd

Topicstarter
Na de format van gisteren en herinstallatie van windows doet alles het weer, dus vraag me af waar het probleem nu lag. Wat me ook opvalt is dat het windows bootscherm nu langer duurt dan eerst, misschien een brakke HD? (Heb al langer een raar geluid uit een van de HD's bij het opstarten)
Ik herinnerde me later ook dat ik bezig was geweest met dat "vista transformation pack" dus dat zou ook nog de oorzaak kunnen zijn.
Ik ben iig blij dat mn systeem weer werkt :)

Verwijderd

Mooi dat het weer werkt :)
Voor je harde schijf moet je even op de site van de fabrikant van je schijf een tooltje zoeken, dat kan bepalen of je harde schijf in orde is.
Ook kun je met bijvoorbeeld HDTune testen of alle sectoren ok zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, toch nog een raar verchijnsel nu alles weer leek te werken. Zodra ik online ga gamen speelt het voor geen meter, dwz constante lagstoot om de 3 seconden. Ik dus een uur bezig geweest alle verbindingen te checken en zelfs de router ertussen uit gehaald, maar ook een rechtstreekse verbinding van 1MB/s (speedtest.nl) heeft er nog last van. Ik krijg dus het vermoeden dat mijn onboard netwerk controller de geest heeft gegeven met het vervangen van de koeler, en hierdoor ook die "hal.dll" een fout gaf. Misschien dat iemand mij hier een beetje duidelijkheid kan geven of dat een beetje logisch is?
Zou ik dan het beste een nieuw mobo kunnen halen of zal een losse netwerkkaart volstaan?

Edit: FEAR doet t wel goed online, dus ik denk dat het puur iets is met Steam/CS:S.
Weet alleen nog niet wat, maar ben al blij dat t niet hardwarematig is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2007 20:30 ]

Pagina: 1