Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Relais aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lennartkocken
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11 12:53
Heb op school een relais gekregen, en die moet ik aansturen.

als zo de pinnetjes zijn:
code:
1
2
3
A     C
            D
B     E

Heb ik een spanning staan over C en E, en hoor ik het relais 'tikken'. Als ik vervolgens de weerstand meet over A en B, doet de multimeter helemaal niets, alsof ze dus niet met elkaar verbonden zijn. Ik zou zeggen dat ik de relais goed aansluit omdat ik een tik hoor, maar A en B zitten dan 'niet aan elkaar'. Ik wil namelijk een kortsluiting tussen 2 punten in een andere schakeling veroorzaken, om een condensator te ontladen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, echt veel verstand van elektronica heb ik niet, kan alleen schema's nabouwen :P

Verwijderd

pfoei, staat geen schematje op het relais getekend ofzo?

Kan zijn dat punt D het gemeenschappelijk contact is en dan bv A normaal open en B normaal gesloten, dus meet es tussen A en D en B en D.

A__
_______ D
/
/
B__|

Zo dus ongeveer..simpelweg...denk ik :+

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11 16:29
een relais stuur je meestal aan met de + op A1 en de - op A2 (A en B? )

vervolgens zit er op het relais afhankelijk van het type een aantal schakelkontacten
in jou geval waarschijnlijk 1 wissel contact

(normaly closed D en C normaly open D en E ? )
:)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Dat kan je best uitmeten met een eenvoudige ohmmeter.

Tussen de 2 aansluitklemmen van de spoel moet je een weerstand meten die groter is den 0 ohm en kleiner dan oneindig :)
('k heb hier een relais liggen die geschakeld word met 12V DC, en hierbij is de weerstand 275 Ohm)

Nu je de 2 bekrachtigings klemmetjes gevonden hebt blijven er nog 3 klemmen over.

Zoek nu bij de 3 klemmen één klem die naar geen enkele van de andere 2 klemmen geleid.
Dit is het 'normaal open' klemmetje van de wisselschakelaar.

Nu kan je tussen de 2 aansluitklemmen van de spoel een spanning aansluiten zodat het relais 'aanslaat'. Zoek nu een aansluitklem die geleid naar het 'normaal open' klemmetje die je al gevonden hebt. Dit is het 'Common' aansluitpunt van de wisselschakelaar.

Het laatste onbekende klemmetje is dan de 'Normaal gesloten' klem. :)

't lijkt me logisch als A & B de spoelklemmen zijn en D de common klem.

[ Voor 4% gewijzigd door flux_w42 op 06-02-2007 18:26 ]

Verwijderd

C-E is de spoel van het relais, en je "schakelaar" zit tussen A-D en B-D. Een van die 2 is normaal gesloten (NC) en de ander is normaal open (NO).

Vergeet trouwens niet een vrijloopdiode over de relaisspoel te plaatsen, met het streepje naar de + (vooral als je met een transistor schakelt, zonder diode is ie na een paar keer dood).

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 18:56 ]

• lennartkocken
Wat is/doet een vrijloopdiode? Ik zal morgen even kijken of jullie gelijk hebben, maar ik vind het raar, want echt veel ruimte om een klem (krokodillenbekje?) op een pinnetje te zetten is er niet, en al helemaal niet tussen CDE ... maar heel erg bedankt al!

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
Een relais bestaat uit een spoel die een magnetische veld opwekt en zo een contact sluit. Een eigenschap van een spoel is, dat op het moment dat je de spanning verbreekt, de spoel zelf een spanning opwekt met de tegengestelde polariteit. Die spanning maakt je transistor kapot, die kan daar niet tegen.

Die diode laat stroom door in één richting. Normaal geleidt die niet, maar de stroom in tegengestelde richting (die de transistor kapot maakt) geleidt ie wel. Zo wordt de tranistor beschermd.

• lennartkocken
Ik bedoel meer wat het verschil dan is tussen een vrijloopdiode en een 'gewone' diode?

• Thijsch
  • Laatst online: 19-11 10:47
lennartkocken schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:07:
Ik bedoel meer wat het verschil dan is tussen een vrijloopdiode en een 'gewone' diode?
niets. het woord "vrijloop" geeft alleen de functie aan

Verwijderd

Thijsch schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:15:
[...]

niets. het woord "vrijloop" geeft alleen de functie aan
Beware.. in sommige gevallen heb je speciale types diode nodig om als vrijloopdiode te kunnen gebruiken, voornamelijk bij de toepassing van PWM sturingen van motoren en stappenmotoren, deze hebben een heel steil verloop waardoor ze de enorm krachtige pieken die bij snelle pulssturing ontstaan kunnen opvangen.

Maar in 99% van de gevallen kan je idd gewoon een standaard diode gebruiken.

• lennartkocken
Volgende probleem met de relais :P

Ik heb http://www.circuitsonline.net/circuits/view/38 nagemaakt, het werkt, heb 2 codensatoren van 1µf gebruikt, en een potmeter van 250k. Hiermee kan ik ongeveer tot 3-4 seconden instellen. Nou wil ik dat er een relais wordt geschakeld zolang er spanning over het ledje staat, maar het lijkt erop dat het relais alle 'stroom' (is dat het goede woord?) verbruikt waardoor 't lampje (en dus het relais ook) vrijwel metéén weer uit zijn, na het verbreken van de kortsluiting. Ik heb met kleine en grote weerstandjes zitten prutsen, maar hoe zorg ik ervoor dat het wél werkt?

Alvast bedankt!

• naftebakje
  • Laatst online: 08:44
Hoe en waar heb je nu je relaisspoel gezet?
Wat zeker zal werken: dat schema van CO gewoon namaken, en dan de + van je relais aan de positieve voeding hangen, de - van je relais gaat naar de collector van een NPN transistor (die de stroom voor het relais aankan), emittor gaat naar massa, de basis verbind je via een weerstand (te berekenen met de hFE en de stroom die het relais trekt) aan de kathode van de led.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• lennartkocken
Nou die werkt dus niet, de NPN transistor blijft maar open staan, dus heb ik een PNP transistor gebruikt, en die blijft maar dicht staan...

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij werkt inderdaad niet. Het spanningsverschil tussen de kathode van de LED, en de massa blijft namelijk altijd meer dan 0,7 volt, waardoor de NPN altijd in geleiding is.
Misschien dat het wel werkt als je de PNP transistor met de basis via een weerstand aan de kathode van de LED hangt, de emittor aan de +, de collector aan de + van het relais, en de - van je relais aan de ground.
Als dit niet werkt zou het kunnen komen omdat de spanningsval over het LEDje te klein is, je kunt dan nog proberen om twee ledjes in serie te zetten in plaats van 1, of om een extra weerstandje in serie met de LED te zetten.

• lennartkocken
Heb je enig idee hoe groot die Weerstand dan moet zijn?

• jerbro
  • Niet online
De weerstand is afhankelijk van de stroom die het relais nodig heeft, en de hFE van de transistor. Maar ik zou gewoon eens een 1K weerstand proberen, en kijken of het werkt.

• lennartkocken
Zo, dát werkt al :)
nu een ander probleem, ik wil dat het 2e circuit van de relais zichzelf voedt, dus dat het relais bij één kleine puls al 'dicht' gaat, en dat het volgende circuit het relais dicht houdt. Iemand enig idee? (En graag een schematische tekening erbij?)

• jerbro
  • Niet online
Het is waarschijnlijk wel mogelijk om het tweede circuit het relais aan te laten houden, maar hoe het precies kan weet ik niet, omdat ik geen idee heb wat het tweede circuit doet ;( . Zo heb ik een aantal vraagjes.
Wat doet dat tweede circuit?
heb je na het aansluiten van het tweede circuit nog aansluitingen vrij op het relais?
Heeft het tweede circuit dezelfde aarde als het eerste circuit?
Hoe is het tweede circuit aangesloten op het relais?

• lennartkocken
Ik wilde eigenlijk alle circuits parallel aansluiten op dezelfde voedingsbron, maar als je dit echt afraadt regel ik wel wat andere voedingsbronnen. Ik zal even een schematische tekening laten zien hoe het moet werken... moment :+

Afbeeldingslocatie: http://www.manageplus.nl/uploads/relais_tweakers.PNG

[ Voor 13% gewijzigd door lennartkocken op 15-02-2007 19:05 . Reden: Schematische weergave ]

• jerbro
  • Niet online
Ik snap nog steeds niet wat je precies wilt.
Ik ga ervan uit dat het linker relais door het schema van circuits online aangestuurd wordt. Maar wat wil je nu precies met het rechter relais. Wil je dat als het groene ledje brand dat het relais bekrachtigd blijft? Zodat als het groene ledje eenmaal brandt het altijd blijft branden totdat de voeding uitgeschakeld wordt? En wanneer moet het rode ledje gaan branden?

PS bij de ledjes horen natuurlijk ook nog weerstanden.

[ Voor 4% gewijzigd door jerbro op 15-02-2007 19:37 ]

• naftebakje
  • Laatst online: 08:44
Je wil een soort van start-stopschakeling maken, als ik het goed heb (of zowiezo kan je best eens kijken naar dergerlijke schakeling). Daarbij zal een klein pulsje (druk op de startknop) ervoor zorgen dat het relais aantrekt, en aangetrokken blijft tot je op de stopknop drukt (of de voedingssspanning wegvalt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• lennartkocken
Oke even helemaal wat duidelijker dan ;)
Ik heb 2 IR's. De 1e is verbonden met een timer, en die timer is verbonden met de rechter relais. Dus 1.5 seconden staat de Groene-led-verbinding open, en de rest van de tijd de rode. Het 2e IR bekrachtigt Relais 2 (links) en dan is de Groen en rode led-circuit gesloten, dus gaat er één lampje branden. Als het groene ledje brandt, moet de rechter relais (Relais 1) gesloten blijven (anders niet), en het 2e relais (links) moet na één puls altijd gesloten blijven.

• jerbro
  • Niet online
Volgens mij kun je dan het eerste relais laten aansturen door de spanning die het groene ledje krijgt via een weerstand op het relais te zetten (de blauwe verbinding in het schema). De weerstand is te berekenen met de stroom die het relais nodig heeft, en de voedingsspanning.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8rkYLimiA88E1BYhGAEUuu8N/full.jpg
Zo zou het volgens mij dus aangesloten kunnen worden. De dingen met de lichtblauwe lijn eromheen zijn de relais. Het rechter relais kan je nog aan je timer hangen.

[ Voor 8% gewijzigd door jerbro op 20-12-2007 22:21 . Reden: link naar plaatje verandert ]

• lennartkocken
Heb het geprobeerd met één relais, maar dit lukt niet, er staat altijd spanning op het relais...

• jerbro
  • Niet online
Met welk relais heb je het dan geprobeert? en bij welk relais staat altijd spanning?
Brand een van de twee ledjes wel als je het aan zet?
Werkt het oorspronkelijke deel nog wel? (dus dat je na het indrukken van de knop een aantal seconden het relais omschakelt)
Pagina: 1