Toon posts:

[Vista] 'Schrinken' partitie slechts beperkt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met partitioneren binnen Vista. Mijn nieuwe laptop is geleverd met één partitie van 100Gb. Aangezien ik altijd graag mij documenten apart van het OS en de software bewaar wou ik deze ene partitie opdelen in onderstaande opdeling:
C: BOOT 15GB
D: PERSONAL 85GB

Als ik echter via schijfbeheer de huidige C: partitie van 100GB wil 'schrinken' om ruimte vrij te maken heb ik slechts de mogelijkheid om er 12GB af te snoepen ipv de gewenste 85GB. Er wordt wel aangegeven dat dit te maken kan hebben met herstelpunten en pagefiles e.d. maar dit kan niet de reden zijn van zo'n groot verschil tussen beschikbare ruimte en te schrinken ruimte.

Iemand dit eerder meegemaakt en heeft er een oplossing voor? :?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien dat je eerst moet defragmenteren?

offtopic:
Overigens zou ik C: wel iets groter maken dan 15GB. Ik heb nu al 20GB gebruikt nadat ik Vista 1 dag geinstalleerd heb en een paar programma's heb geinstalleerd....

• TommyCP
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-08-2025
Als je er maar 12 GB van het laatste stuk van je partitie af kan snoepen, is het mogelijk dat er op 88 GB iets belangrijks staat wat niet door de Windows Vista resize functie verplaatst kan worden. Dit kan heel goed een pagefile of system restore point zijn, de reden die Vista opgeeft is dus lang zo gek nog niet. Misschien dat je meer dan 12 GB kunt resizen als je je pagefile en system restore beide tijdelijk uitzet?

[ Voor 9% gewijzigd door TommyCP op 06-02-2007 17:07 ]

>>>insert witty remark here<<<

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Je kan atuurlijk ook altijd naar third party tools grijpen...

Verwijderd

the_stickie schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 17:17:
Je kan atuurlijk ook altijd naar third party tools grijpen...
Zoals Paragon partition manager, maar de vraag is of je dan bereikt wat je wilt bereiken. Moet er op de andere partitie niet wat ruimte vrij blijven?

Bekijk je plannen eens goed, zet het op papier of maak een schema in Paint en post het eens. Dan kunnen we kijken wat verstandig is want het is lullig om Vista na 2 dagen te moeten herinstalleren omdat je te weinig ruimte hebt op een der partities.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Het uitzetten van system restore en de pagefile was bij mijzelf ook al opgekomen. Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd aangezien ik maar één herstelpunt heb en een pagefile van 2GB. Ik kon me dus niet voorstellen dat dit zo'n 85GB in gebruik zou houden.

@Exuimtum > het eerste wat ik heb gedaan toen ik me laptop binnenkreeg is Vista opnieuw installeren om de bloatware te verwijderen dus de eerste herinstallatie zit er al weer op ;) Volgens mij heb ik me plannen vrij helder beschreven. Ik werk al sinds Win'98 met de werkwijze dat ik op C: alleen ruimte voor het OS en applicaties heb en dat ik mijn eigen bestanden op een aparte partitie houdt. Maakt herinstallatie (wat ik ongeveer om de 6 maand doe) een stuk makkelijker.

Ik zal eens kijken of ik met de beschreven optie of anders met third party tools wat verder kom.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 18:48:
Bedankt voor de reacties. Het uitzetten van system restore en de pagefile was bij mijzelf ook al opgekomen. Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd aangezien ik maar één herstelpunt heb en een pagefile van 2GB. Ik kon me dus niet voorstellen dat dit zo'n 85GB in gebruik zou houden.
Dit heeft geen enkel effect op het probleem. Ik ga op zoek naar third party tools met trail versie. |:(

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de suggestie maar ik heb de Gparted LiveCD hier al liggen, ik heb echter slechte ervaringen gelezen met het gebruik van Gparted en Vista NTSF partities. Eerst even andere opties verkennen.
Pagina: 1