Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTML mail via exchange server komt niet als html aan

Pagina: 1
Acties:
  • 613 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:05

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
het gaat om een exchange 2000 server waar ik een vaag probleem mee heb, nu ben ik absoluut geen Exchange expert maar ik zoek al tijden naar een oplossing.

het probleem: ik stuur via outlook 2000 die verbonden is met een exchange 2000 server een email in HTML opmaak, stuur ik deze mail naar gmail dan komt deze prima in HTML opmaak aan. stuur ik exact dezelfde mail naar mijn Yahoo of tiscali mail dan is de mail ineens in plain tekst :?

dit val ook te zien in de source van het mailtje:
- mail binnen gmail:
code:
1
2
3
4
5
6
7
------_=_NextPart_001_01C749EC.BB27986D
X-EC0D2A8E-5CB7-4969-9C36-46D859D137BE-PartID: B682CF75-6AA1-48E6-A04B-05E32B891951
Content-Type: text/html;
    charset="us-ascii"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

<html>

dezelfde mail naar tiscali:
code:
1
2
3
4
------_=_NextPart_001_01C749F3.E6EDC10D
Content-Type: application/ms-tnef;
    name="winmail.dat"
Content-Transfer-Encoding: base64

dus blijkbaar verschilt het per provider of de mail wel of niet als HTML indeling gezien wordt. probleem is dus dat bepaalde klanten hun mail niet goed binnenkrijgen. :?

die winmail.dat heeft volgens mij iets met RTF indeling te maken

iemand enig idee waar dit aan ligt en hoe het op te lossen is?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Verwijderd

Wat heb je in System Manager staan onder je default message formats?

Global Settings > Message Formats > Default > Properties

Dit probleem komt me bekend voor, maar kan er zo snel ff niet opkomen hoe het ook alweer precies zat..

Kijk ook hier ff:
Winmail.dat attachments are included in received e-mail messages in Outlook
en
How to Prevent the Winmail.dat File from Being Sent to Internet Users

Weet je trouwens zeker dat het als HTML de deur uit gaat? Het probleem wat je beschrijft ken ik namelijk alleen van RTF mails.. Omdat Outlook namelijk RTF verstuurd en de rest van de wereld niet krijg je dit soort gekke dingen. In Outlook zitten hier ook opties voor over wat hij moet doen met een RTF mailtje; converteren naar text of naar HTML. Options > Message formats.

Puntje is alleen; jij zegt dat je HTML verstuurd.. dan vind er geen conversie plaats volgens mij en krijg je ook niet die vage .dat attachments dacht ik.. Kan er naast zitten.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 22:08 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 21:57:
Wat heb je in System Manager staan onder je default message formats?

Global Settings > Message Formats > Default > Properties

Dit probleem komt me bekend voor, maar kan er zo snel ff niet opkomen hoe het ook alweer precies zat..
die heb ik vanmiddag veranderd van "both" naar "provide message body as HTML" en daarna de exchange services opnieuw opgestart, hiel jammer genoeg niets.

de character sets staan op Western European... geen idee of dat goed is :P

edit: heb even een van de dingen uit bovenstaande artikelen geprobeerd: als ik een neiwue mail maak en een smtp email adres invul, daar op dubbel klik (kom je in de eigenschappen) en dan "internetindeling" verander van "Verzenden in de RTF indeling van outlook" naar "Outlook de beste indeling laten bepalen voor verzenden" dan komt de email wel als html aan bij tiscali en yahoo!

wierd dus... nu moet ik nog kijken of ik dit standaard kan instellen, of beter nog dat de echange server bepaald wat die indeling is... heb er nog geen instellingen van kunnen vinden in de system manager.

[ Voor 33% gewijzigd door Chaoss op 06-02-2007 22:24 ]

Verwijderd

Chaoss schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 22:06:
[...]

die heb ik vanmiddag veranderd van "both" naar "provide message body as HTML" en daarna de exchange services opnieuw opgestart, hiel jammer genoeg niets.

de character sets staan op Western European... geen idee of dat goed is :P
Check mn vorige post nog ff.. heb hem aangepast.

Western European is goed ja, both is ook goed. Er zit ook nog een tabje advanced. Die moet je zetten op determined by user. Dan kun je het in Outlook regelen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/550c23bcafaef79867c053203d99a3d0/full.jpg

Maar goed, dit gaat dus om RTF mailtjes.. Je weet 100% zeker dat je html gebruikt? Gebruik ook eens Outlook als mail editor ipv Word als je dat nog niet deed.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 22:14 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
thanx voor je reply,

tsjek ook even mijn edit in de vorige post.

heeft dus wel met de RTF indeling te maken, als ik een nieuwe mail maak staat er bovenin toch echt dat ik HTML gebruik....

heb overigens op mijn pc outlook 2003 maar dat maakt denk ik niet zoveel uit.

[ Voor 42% gewijzigd door Chaoss op 06-02-2007 22:28 ]

Verwijderd

Ja je stuurt dus niet in HTML formaat, maar in RTF. Dat geeft niks, maar moet je outlook even instellen dat hij er HTML van knutselt als je naar buiten stuurt (zie plaatje). Of je maakt je mailtje in HTML ipv RTF.

Een client die geen RTF kan lezen krijgt de winmail.dat attachment. Een client die het wel kan leest die attachment uit en maakt daarmee je mailtje op.

Gmail kan hier waarschijnlijk gewoon mee omgaan, hotmail e.d. dus niet zo blijkt.

Edit:
Hmm.. in een nieuw mailtje kun je ook het formaat aanpassen. Als je van RTF naar HTML wil moet je geloof ik eerst plain text aan klikken en dan pas HTML (lichte twijfel hier..)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 22:32 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 22:08:

Western European is goed ja, both is ook goed. Er zit ook nog een tabje advanced. Die moet je zetten op determined by user. Dan kun je het in Outlook regelen.
kheb die optie "determined by user" veranderd naar "never use" en nu worden de externe mailtje blijkbaar als HTML verstuurd, want het werkt zonder dat ik per geadresseerde de indeling hoef aan te geven.

dank voor de tips

Verwijderd

Chaoss schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 22:45:
[...]

kheb die optie "determined by user" veranderd naar "never use" en nu worden de externe mailtje blijkbaar als HTML verstuurd, want het werkt zonder dat ik per geadresseerde de indeling hoef aan te geven.

dank voor de tips
No problem.

Als je hem op determined by user hebt staan moet je het dus in Outlook goed zetten. Ik heb outlook 2007 en daar is het iets anders dus ik kan zo niet zeggen waar die optie zit. Ik gok iets van Tools > Optoins > Message Formats.

De andere manier is wat jij gedaan hebt, altijd uit op de server.

Maar je stuurde dus geen html mailtjes ;) Klein detail :P

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 22:51:
[...]

No problem.

Als je hem op determined by user hebt staan moet je het dus in Outlook goed zetten. Ik heb outlook 2007 en daar is het iets anders dus ik kan zo niet zeggen waar die optie zit. Ik gok iets van Tools > Optoins > Message Formats.

De andere manier is wat jij gedaan hebt, altijd uit op de server.

Maar je stuurde dus geen html mailtjes ;) Klein detail :P
op de server is in mijn geval handiger, er zijn in totaal zo'n 35 outlook 2000/20003 client op mijn werk, geen zin om ze handmatig in te stellen. tis beter als de exhange server deze instelling overruled

dat van die html/rtf snap ik nog steeds niet, mijn outlook 2003 client staat echt in de opties ingesteld op html-indeling... :? maargoed het werkt daar gaat het om :+

nog even iets anders, ik wil nu in de mail een soort van voetekst meesturen waarin ons bedrijfslogo staat hoe kan ik dit het beste oplossen: logo online zetten op onze webspace en dan in de html code als plaatje laden (dus elke ontvanger laad het plaatje vanaf onze wespace)... zijn er bij deze oplossing misschien veel spamfilters die mails met externe links blokken?

of kan ik exhcange op een of andere manier het plaatje mee laten sturen?

Verwijderd

Chaoss schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 23:35:
[...]

op de server is in mijn geval handiger, er zijn in totaal zo'n 35 outlook 2000/20003 client op mijn werk, geen zin om ze handmatig in te stellen. tis beter als de exhange server deze instelling overruled

dat van die html/rtf snap ik nog steeds niet, mijn outlook 2003 client staat echt in de opties ingesteld op html-indeling... :? maargoed het werkt daar gaat het om :+

nog even iets anders, ik wil nu in de mail een soort van voetekst meesturen waarin ons bedrijfslogo staat hoe kan ik dit het beste oplossen: logo online zetten op onze webspace en dan in de html code als plaatje laden (dus elke ontvanger laad het plaatje vanaf onze wespace)... zijn er bij deze oplossing misschien veel spamfilters die mails met externe links blokken?

of kan ik exhcange op een of andere manier het plaatje mee laten sturen?
Op exchange zelf niet. Op mn werk hebben we hiervoor een custom tool draaien van MS. Die plukt de mailtjes van SMTP af en plakt er een footer (disclaimer) aan en stript de header eraf en plakt er een eigen header op.

Er zit weinig anders op dan signatures te gebruiken op de clients. Die gaan gewoon door spamfilters heen en daar kun je plaatjes etc in knutselen (vraag is of je dat wil met veel traffic).
Wat ook kan is een SMTP gateway gebruiken die de mailtjes voorziet van een footer. Nadeel is alleen dat dit je flink centen gaat kosten.

• NLskippyNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-07-2021
Man man man... heel jammer deze issue.

Zelf ook problemen mee, wanneer ik een HTML e-mail stuur wordt ook bij mij de layout gesloopt... Sommige dingen worden wel mee genomen, andere dingen weer niet. Maar ook niet consistent? Bij de ene regel wordt het juiste lettertype weergegeven, de andere regel weer niet. Ook de tabel wordt 'gesloopt' :(

Wanneer ik hem vervolgens in onze webmail open wordt wel de juiste weergave weergegeven... dus lijkt het puur een Microsoft Office Outlook bug. 2007 en 2010 geprobeerd, beide hetzelfde...

Binnen Outlook gekeken onder Extra -> Opties -> E-mailindeling zitten spelen met de 'HTML-indeling' vinkjes en de 'Berichtindeling' maar ook dit biedt geen soelaas. (sorry van 't Nederlands :P)

Hoop dat jullie hiermee nog bezig zijn?

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-11 15:50
Heb je door dat je op een post uit 2007 reageert. Denk dat het na 10 jaar wel is opgelost.

• NLskippyNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-07-2021
Haha ik heb goede hoop ;) Ik zal zelf ook nog ff blijven zoeken.

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 06:06
Op welke versie van exchange zitten jullie? Heb je plugins in outlook? (en welke)
Pagina: 1