Nieuwe voeding - Gaat dit werken

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02 23:08

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Daar dit mijn eerste keer op dit forum is hoop ik dat jullie mild zullen zijn als dit in een verkeerd gedeelte is geplaatst :$ :)

Edit:(ongelovelijk, ik ontdek net dat dit in het "Overige hardware" gedeelte hoort.. excuses aan de locale mod, u zult dit topic moeten moven :P)
--------------------------------------

Allereerst zal ik eerst mijn systeem specs kort samenvatten.

CPU: Pentium IV 2,66 ghz
Geheugen: 512 mb 266 mhz ddr
HDD: 80 GB western digital met 2mb cache
Drives: 1 dvd speler en 1 dvd/cdrw combo
GPU: Geforce 4 MX 440
Voeding: 250W van Bestec ofzo
Mobo: onbekend, onveranderd sinds aankoop

Nu heb ik een nieuwe GPU aangeschaft, te weten een x1650pro van ati. Daarvoor heb ik natuurlijk een nieuwe voeding nodig, ik ga niet eerst proberen om met mijn nieuwe vid kaart erin de computer op te starten.

Enfn, ik op mycom.nl een leuke voeding gevonden, maar nu weet ik niet hoe het zit met de koeling van de voeding.. Om een lang verhaal kort te houden heb ik maar een paar foto's gemaakt, excuses voor de kwaliteit, ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn :).

Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/2497/s5000352tx6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/1170/s5000355ta5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img506.imageshack.us/img506/4892/s5000356gp2.jpg

Hier heb ik een link naar de voeding die ik op het oog heb. http://www.mycom.nl/Produ...t%2cSata_Cable/95425.aspx

(graag ook commentaar op de keuze van mijn voeding :D)
Zoals je op de foto ziet zit de ventilator aan de bovenkant. Maar zoals je op de foto's van mijn pc kast kan zien is er in mijn kast amper ruimte daar aan de bovenkant, hooguit 1 a 2 centimeter. Als daar die ventilator komt te zitten heeft dat dus bar weinig nut lijkt mij. Kan hij dan ook ondersteboven erin, of moet ik naar een andere voeding uitkijken of MISSCHIEN zelfs -liever niet- een nieuwe pc kast?

Bij voorbaat dank!

[ Voor 5% gewijzigd door Murk op 06-02-2007 15:38 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• Novi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:58
Is niet de bovenkant, maar de onderkant. :P
Gaat dus makkelijk passen.

[ Voor 25% gewijzigd door Novi op 06-02-2007 15:39 ]

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:39
Als eerste welkom! *O*

Op dat plaatje zit de voeding omgedraaid, in het echt zal de fan gewoon aan de onderkant zitten hoor!
Dat gaat dus gewoon werken in jouw kast!

No Shame, only Fame!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Als 2 mensen dat zeggen zal het wel kloppen :P

En dan wou ik nog graag weten wat het verschil is tussen ATX en PSU?

Edit: Oja, en is 350W genoeg voor mijn systeem?

[ Voor 17% gewijzigd door Murk op 06-02-2007 15:48 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:00

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Welkom op GoT!

De plaatjes zijn tegenwoordig vaak omgedraaid. Ik heb zelf ook nieuwe voeding gekocht waarbij dit ook het geval was.

Kijk altijd even op de website van de fabrikant of een review. Bij een overview-shot van de voeding zie je dan altijd de positie van de fans en bekabeling.

Zo kun je alsnog bepalen of je voeding past/geschiikt is! :)

Als ik me niet vergis heeft die ASUS maar 18A op de 12v lijn. (Ook bekeken vandaag) Als je een zware videokaart in je systeem hebt zitten en je wilt meer op je 12v lijn, dan zit je alsnog krap (denk aan twee extra schijven in de nabije toekomst).

Spire (ook bij mycom) heeft voedingen in dezelfde prijscategorie, maar dan et meer vermogen op de 12v-lijn (en soms eendubbele 12v lijn :) ) + 3 jaar garantie.

EDIT: PSU is je voeding, ATX is de standaard (afmetingen van je mobo/voeding/aansluitingsmogelijkheden)
Bij ATX hangt de voeding bv vaak bovenin, bij BTX onderin :)

[ Voor 11% gewijzigd door Michael Knight op 06-02-2007 15:49 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Murk schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 15:46:
Als 2 mensen dat zeggen zal het wel kloppen :P

En dan wou ik nog graag weten wat het verschil is tussen ATX en PSU?

Edit: Oja, en is 350W genoeg voor mijn systeem?
ATX duidt op het type moederbord. Daar zijn andere voedingen voor nodig dan voor AT of BTX.
PSU is een aanduiding voor Power Supply Unit. Inderdaad, de voeding zelf.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
alhoewel ik niet denk dat dit topic een lang leven is beschoren zal ik je toch maar even verblijden met een beetje info:

- Ja het kan. Hij MOET zelfs met de koeler naar onder er in. De kast die jij gerbuikt is gewoon een standaard ATX kast. Die indeling is globaal hetzelfde bij vrijwel alle ATX kasten. En warme lucht stijgt op ; koeler aan de bovenkant heeft geen zin als het om het aanzuigen van koele lucht gaat en het afvoeren van warme lucht uit de kast.

- Maar helaas heb je niet echt een supervoeding gekozen. Bij een voeding is het wattage maar een heel beperkte informatiebron. De verdeling van het vermogen over de verschillende voltlijnen en de amperes die via de lijnen geleverd kunnen worden zijn veel interessanter. Wat ook heel belangrijk is waar mindere voedingen vaak door de mand vallen is efficiëntie: hoeveel % van het opgenomen vermogen (uit het stopcontact) wordt er daadwerkelijk door gestuurd naar de componenten. Een lagere efficiëntie betekend dat het systeem niet echt zuinig zal werken en dat er behoorlijk wat restwarmte zal zijn: dat betekend extra hitte in je kast en veel herrie door de ventilatie van de voeding.

Het opgenomen vermogen van je systeem zal zelfs met de x1650 nog maar op 150-200 watt liggen maximaal. Maar vanwege de verdeling van het voltage over de lijnen en de kwaliteit van de huidige voeding is het wel handig om een nieuwe te halen, maar liefst één van een laag wattage. Want als een voeding maar heel laag belast wordt is deze meestal niet erg efficiënt.

Goede voedingen zouden zijn: Seasonic S12 serie 330/430 watt. Bij verschillende shops uit de pricewatch te krijgen voor een schappelijk prijs.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Die Bestec voedingen zijn hele degelijke voedingen en het is imo dan ook totaal niet nodig om deze te vervangen. Je huidige systeem zal totaal geen problemen hebben met een X1650 erin.

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Hartelijk dank voor de snelle reacties. Thenv40man zegt dat Seasonic S12 serie van goede kwaliteit is en ik vraag me af of er misschien op deze site ergens een overzicht is van voedingen en hun kwaliteit? :)

Edit: mad-dog zegt dat ik mijn videokaart er gerust in kan proppen, maar ik wil dit eerst zeker weten voordat ik het zaakje beschadig :$ Kunnen mensen bevestigen dat deze voeding goed genoeg is? In de beginpost kan je op de 2e foto de spec's zien :)

[ Voor 37% gewijzigd door Murk op 06-02-2007 16:06 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Voedingen horen inderdaad niet in Processors, Moederborden of Geheugen, maar in Overige Hardware. Ik move even...

Move PMG -> OH :z

Oslik blyat! Oslik!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Ik zou graag nog even weten of het klopt dat mijn huidige voeding afdoende is, zoals mad
-dog beweert :$

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 13:25

job

Murk schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 22:00:
Ik zou graag nog even weten of het klopt dat mijn huidige voeding afdoende is, zoals mad
-dog beweert :$
Daar kan je eigenlijk maar op 1 manier achterkomen :P.
Inderdaad, proberen. Als je systeem door de voeding teveel vermogen vraagt valt je pc gewoon uit/reboot hij zich.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
en als toevoeging voor de duidelijkheid, dat richt geen instant schade aan ofzo. zou het niet constant blijven doen, maar een keertje 24h stresstesten is het probleem niet. valt ie uit => andere voeding. anders gewoon houden. dat spaart toch redelijk wat weer :)

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Hmm ok.. en is er misschien ergens een handige site/programma om precies uit te rekenen hoeveel watt ik nodig heb?

Verwijderd

Murk schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 22:07:
Hmm ok.. en is er misschien ergens een handige site/programma om precies uit te rekenen hoeveel watt ik nodig heb?
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1178496/23
Een heel topic nog wel, mét allerhande handige linkjes.

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Ik wou even dit kwijt: de kaart is geïnstalleerd en doet het op het eerste gezicht prima. Heb ook geprobeerd met intensieve programmas om de voeding op zijn knieën te krijgen, maar deze oude trouwe bestec voeding doet zijn werk zeer goed :)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:00

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zeer mooi!

Controleer tussentijds wel je voltages (mbv bios of bv speedfan in windows)... als je merkt, dat je 12v-lijn erg fluctueert dan is het tijd voor een andere voeding. Een afwijking van 5% is toegestaan..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Wat ik zei :)

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Aha, excuses maar ik heb geen flauw idee hoe ik Speedfan kan oproepen? :)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:43

Theo

moederbord

Speedfan is een programma wat je kan downloaden (directe link) en moet installeren.

Echter kun je beter met een goede multimeter de spanningen controleren (5 en 12 volt kan gewoon aan een vrije molex als de pc aanstaat) omdat speedfan er nog wel eens naast wilt zitten..

Nu met WP, PV, EV en PC

Pagina: 1