Asterisk: ISDN2 en groepsschakelingen met Asterisk

Pagina: 1
Acties:

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 20:19
Ik werk met gentoo, asterisk en bristuff van junghanns.

Ik heb een probleem met asterisk en groepsgeschakelde lijn met 2 isdn2 kaarten.
Ik heb getest met een quad bri kaart met hfc chipset en de junghanns drivers en de qozap module voor quad bri kaarten.

En ik heb getest met 2 isdn2 kaarten met de gewone bristuff hfc-s driver deze hebben dus ook gewoon een hfc-s chipset.

In niet groepsgeschakelde lijnen gaat dus alles goed kan ik vanaf asterisk bellen en gebeld worden. Maar zodra ik dus de verbinding op een groepsgeschakelde lijn aansluit bijvoorbeeld 2 nt1’s die dus groepsgeschakeld zijn, Kan ik altijd gebeld worden maar zodra ik naar buiten probeer te bellen via asterisk zeggen de ZAP lijnen dat de lijn bezet is dit is altijd zo.
Daarna gaat dit gepaart met de melding dat het d kanaal op de aangesloten lijnen down zijn.
Zodra ik direct daarna gebeld wordt zijn ze wel weer up zegt asterisk en kan ik dus nog steeds gewoon gebeld worden.

Sowieso is die melding opzich al raar aangezien op een groepsgeschakelde lijn het D kanaal altijd vast staat. Dit is vervolgens ook nog geverifieerd door een kpn monteur die is langs geweest omdat wij in eerste instantie een storing aangemeld hebben. De lijn is dus in orde bevonden door de monteur die langs is geweest.

Nu hebben we in het verleden met de oude junghanns drivers inderdaad D kanaal problemen gehad dit omdat de driver in duitsland geschreven wordt en ze er daar geen last van schijnen te hebben omdat de telco’s daar de D kanalen wel altijd up houden en de kpn dit dus op enkele lijnen standaard niet meer doet.
Maar dat is wel opgelast vanaf een bepaalde versie en toen waren de D kanaal problemen ook heel anders van aard dus feitelijk is wel uitgesloten dat dit geen downgaand D kanaal probleem is. Toen konden we gedurende een x aantal seconden ook niet naar binnen bellen als het d kanaal down ging.

Mijn vraag is dus wat moet ik doen om asterisk uit te laten bellen op een groepsgeschakelde lijn.
Hieronder nog mijn /etc/asterisk/zapata.conf

[channels]
language=nl
context=inbound
switchtype=euroisdn
pridialplan=local
prilocaldialplan=dynamic
priindication = local
internationalprefix = 00
nationalprefix = 0
signalling=bri_cpe_ptmp
rxwink=300 ; Atlas seems to use long (250ms) winks
cidsignalling=dtmf
cidstart=ring
hidecallerid=no
callwaiting=yes
usecallingpres=yes
callwaitingcallerid=yes
threewaycalling=yes
transfer=yes
cancallforward=yes
callreturn=yes

echocancel=yes
echocancelwhenbridged=no
echotraining=50

rxgain=4.0
txgain=0.0
callgroup=1
pickupgroup=1

immediate=no
callerid=asreceived
busydetect=yes
busycount=8
busypattern=500,500

group = 1
channel => 1-2
#channel => 4-5
#channel => 7-8
#channel => 10-11

usecallerid=yes
canpark=yes

/etc/zaptel.conf

loadzone=nl
defaultzone=nl

span=1,1,3,ccs,ami
#span=1,1,3,esf,b8zs
bchan=1-2
dchan=3

#span=2,1,3,ccs,ami
#span=2,1,3,esf,b8zs
#bchan=4-5
#dchan=6

#span=3,1,3,ccs,ami
#span=3,1,3,esf,b8zs
#bchan=7-8
#dchan=9

#span=4,1,3,ccs,ami
#span=4,1,3,esf,b8zs
#bchan=10-11
#dchan=12

De uitgecommente dingen zijn dus voor testen enz omdat hij nu weer op mijn isdn2 verbinding hangt. Uitgaand bellen gaat hier natuurlijk weer perfect met de quadbri kaart aangesloten op 1 port.

Ztcfg -tvvv

Zaptel Configuration
======================

SPAN 1: CCS/ AMI Build-out: 399-533 feet (DSX-1)

Channel map:

Channel 01: Clear channel (Default) (Slaves: 01)
Channel 02: Clear channel (Default) (Slaves: 02)
Channel 03: D-channel (Default) (Slaves: 03)

3 channels configured.

Dit ziet er ook gewoon allemaal goed uit ook als er meerde lijnen aangesloten zitten en ze inschakel er kan ook op alle lijnen gebeld worden in de groepsschakeling.
Zodra je dus 1 keer naar buiten probeert te bellen gaat het fout.

Ik heb al heel veel op internet gezocht maar nog geen oplossing voor mijn problemen, Ik heb wel wat gelezen over ptp en pmp maar of dat het toverwoord is durf ik ook niet te zeggen. Ik heb het ook nog niet kunnen testen omdat ik voorlopig die groepsgeschakelde lijn niet tot mijn beschikking heb.

https://www.afrikareisopmaat.nl