Bootproblemen door extra harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• Resistance_NL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-02 10:08
Hallo,

Ik zal even kort de situatie schetsen voordat ik het probleem aandraag.

Ik heb een Athlon XP met een op een moederbord dat standaard geen serial ata controller heeft. Daarom heb ik een serial ata controller die op een pci-kaart zit aangesloten. Zodoende kan ik al een paar jaar gebruik maken van mijn serial ata schijf.

Nu heb ik een tijdje geleden een nieuwe videokaart gekocht en om het systeem ‘schoon’ te houden heb ik Windows XP opnieuw geïnstalleerd. Omdat ik nogal wat documenten en andere zaken had die ik wilde bewaren heb ik deze op een oude, seriële harde schijf geplaatst. Vervolgens heb ik mijn serial ata schijf leeggemaakt en daarop Windows XP opnieuw geïnstalleerd.

Nu het probleem:

Tijdens de installatie van Windows had ik dus twee harde schijven in mijn pc hangen, een seriële harde schijf en een seral ata harde schijf. Vervolgens heb ik op de serial ata schijf Windows geïnstalleerd en de back-upbestanden heb ik terug op de serial ata schijf geplaatst. De seriële harde schijf is nu leeg en zou ik graag uit de computer willen halen (mede omdat hij, door versleten schijfkoppen, het geluid van een kleine slijptol maakt).

Echter, wanneer ik de seriële harde schijf uit mijn systeem verwijder, boot hij niet van de serial ata harde schijf. De meeste problemen kan ik normaal wel oplossen, maar ik heb verschillende configuraties geprobeerd en het komt er telkens op neer dat de pc alleen wilt booten wanneer ik de ‘slijptol’ erin hang.

Radeloos en met een stevige hoofdpijn, deels vochttekort, deels computergeluid vraag ik jullie om advies ;) Nog wat relevante informatie, in Windows is de seriële schijf de ‘c-schijf’ en de serial ata harde schijf de ‘d-schijf’.

Ik hoop dat het probleem duidelijk is, maar vooral dat er een oplossing voor gevonden kan worden :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk staat de bootsector op je "seriele" schijf (waarom noem je het ding eigenlijk seriele schijf, er is vrij weinig serieel aan zo'n ding :P).
Beste wat je kunt doen is gewoon windows installeren op enkel die S-ATA disk en de P-ATA disk gewoon weglaten. Enige waar je rekening mee moet houden is dat je evt in de setup drivers moet laden.

• Resistance_NL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-02 10:08
Aha, dat was al hetgeen ik zelf ook vermoed. Niet het antwoord wat ik hoopte, maar goed dat wordt dus opnieuw installeren.

offtopic:
Waarom ik het tot 10x toe seriele schijf noem weet ik echt niet. Noem het normaal IDE harde schijf. Zal wel wat met dat vochttekort te maken hebben :P

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

IDE wordt ook wel als PATA aangeduid. SATA = serieel en PATA = parallel. En dan hebben we het eigenlijk alleen maar over de interface. :)

Goud is geen geld