Femme schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 12:31:
Er is destijds (in het jaar 1999) gekozen voor popups omdat de gebruiker dan makkelijk de reacties of het nieuwsbericht waarop hij wil reageren naast het reactieformulier kan plaatsen en in de pagina met het artikel en de reacties kan scrollen zonder dat het reactieformulier zich verplaatst. Dit is wel zo handig omdat de tekst waarop iemand wil reageren zich niet altijd onderaan de pagina bevindt, zoals bij een forum met een "platte" layout waarin er geen sprake is van een hierarchische relatie tussen reacties.
Tegenwoordig zijn er mooiere oplossingen voor het bovenstaande probleem. De popup zal daarom ook een keer verdwijnen.
Bedankt voor je toelichting.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je hier mee wilt zeggen. Als een gebruiker op reageren klikt mogen we aannemen dat hij terstond een reactie wil plaatsen en niet eerst tien andere tabs afloopt om vervolgens een tijdje later terug te keren naar de reactiepopup.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je je als site moet realiseren dat je een van de velen bent en dat je de users dus niet moet 'monopoliseren' door jezelf naar de voorgrond te dringen met pop-ups (dit staat er negatiever dan ik het bedoel). Ik begrijp uit bovenstaande uitleg dat er een duidelijke reden aan ten grondslag ligt, maar ik neem aan dat dat te ondervangen is zonder dat je gebruik moet maken van pop-ups.
Waarom mag je verder aannemen dat een user meteen wil reageren. Ik stel dat er mensen zijn die later willen reageren en die sluit je met deze oplossing uit. Het kan best dat ik iets lees en dat ik een reactie wil geven waarvoor ik iets op moet zoeken (en waar ik op dat moment even geen zin in heb of tijd voor heb). Zeker op een technische website als tweakers waar er op het scherpst van de snede gediscussieerd wordt lijkt me dit niet ongewoon.
Het is aannemelijk dat de gebruiker dan al weer zodanig afgeleid is dat dit het geven van commentaar op een reactie of artikel in de weg staat. De meeste gebruikers zullen om die reden direct reageren na het lezen van reactie of artikel waarop zij commentaar hebben en zich niet eerst laten afleiden.
Het lijkt mij aannemelijker dat de gebruikers op tweakers.net die er bewust voor kiezen om tabbed te browsen die attention span gewoon hebben. Anders zou het een vrij nutteloze exercitie zijn om uberhaupt tabbed te browsen (om het argument maar even fundamenteel door te trekken). Hoe dan ook zou ik er in ieder geval niet voor kiezen om die groep uit te sluiten (en aangezien het op de roadmap staat: te lang uitgesloten te laten), temeer omdat je er gewoon veel voor terug kunt krijgen.