15" laptop met game videokaart (max 1700E)

Pagina: 1
Acties:

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 15:33

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Aan de ene kant wil ik graag een game-bak en aan de andere kant wil mijn wederhelft graag geen 17" laptop i.v.m. de grootte. Ik heb al zitten kijken natuurlijk en er zijn sowieso 2 mogelijkheden die interessant lijken.

Asus F3JP

Display: 15,4", WXGA Resolutie 1280x800
Intel Centrino Duo
Processor: Intel Duo 2 Core T7200 (2.00GHz)
Bussnelheid: 667Mhz
L2 Cache: 4MB
Chipset: Intel 945PM
Geheugen: 2GB (2x1GB) DDR2 PC5300 (max 2GB)
Videokaart: ATI Mobility Radeon X1700 512MB DDR VRAM
Harddisk: 160GB SATA 5400rpm
Optische drive: 8x DVD-/+RW Dual Layer
Modem 56K V.90
LAN 1000Mbit
WLAN 54Mbit
1x Express Card, VGA-Out, Microfoon-in, Line-in
4x USB2.0
1x Firewire
TV-Out: S-VHS
1x DVI
7 in 1 Card Reader
Webcam 1.3 Megapixel
Bluetooth
Microsoft Windows Vista Premium
Inclusief draagtas en muis
6 Cells Batterij
Afmetingen: 365x269,5x28-40,5mm
Gewicht: 2,95kg

1541 Euro

Voordelen:

* Beste videokaart die ik heb kunnen vinden in een 15" laptop.
* grote harde schijf
* goede service met pick up & return

Nadelen:

* lage resolutie van het scherm
* trage Harddisk

Dan hebben we nog de;

Zepto Znote 6615WD

Centrino™ DUO technologie
Intel® 945PM / ICH7-M Chipset
15.4" WSXGA+ screen 1680x1050
Nvidia Geforce Go 7600 512MB grafische kaart
2 GB DDR2 PC5300 667mhz
Intel® Core™ 2 Duo 2 GHz
80GB 7200RPM Hitachi Sata HD
4 x USB 2.0 poorten, 1 x Firewire, 1 x VGA uit
Geluid in-en uit, 1 x TV-Out
Ingebouwde 3in1 kaartlezer, ingebouwde Bluetooth
Intel® PRO/Wireless 3945 ABG draadloos netwerk
100/1000 Megabit netwerk, 56K modem
Weegt slechts 2.7 kg, Dim:355(L)x262(B)x27
Geen OS

1462 euro

Voordelen:

* Hoge resolutie scherm
* snelle harddisk

Nadelen:

* kleine harddisk (maar nog aan te passen op de site)
* mindere videokaart dan de Asus

Voor de rest heb ik niet veel alternatieven kunnen vinden met een nog betere videokaart. (bv. de Geforce Go 7900 of Ati X1800/X1900.) Zijn deze er wel? Mijn budget is flexibel, maar meer dan 1700 euro wil ik er niet voor uitgeven. Heeft iemand nog suggesties?

Beauty is in the eye of the beerholder

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-01 21:18
Go 7900 en x1800 en x1900 zijn er wel maar die laptops zijn weer een stukje duurder.
En wil je die videokaarten perse er in hebben kom je toch al gauw op een alienware of een dell

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

the squaler1 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:44:
Go 7900 en x1800 en x1900 zijn er wel maar die laptops zijn weer een stukje duurder.
En wil je die videokaarten perse er in hebben kom je toch al gauw op een alienware of een dell
En je vind ze alleen in 17" ;) Ze zijn te groot.

Ik zou voor de eerste laptop gaan, maar bij de tweede is de resolutie toch wat hoger.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-01 13:27
als je wilt gamen is een iets lagere resolutie misschien wel beter, omdat je toch met wat eyecandy aan wilt spelen en dit nou ook weer niet de top range kaarten zijn. Op een resolutie van 1280 * 800 kan je de spellen dan gewoon mooi spelen. En over een tijdje ook nog.

Maar met 1680 * 1050, zal je nu waarschijnlijk al bij sommige spellen de instellingen terug moeten schroeven. Als je ook nog eens met anti-aliasing aan wilt spelen.

Verwijderd

Het verschil tussen de Ati X1700 en de go7600 is in mijn ogen absoluut verwaarloosbaar, dus het feit dat de Zepto een mindere videokaart heeft kun je volgens mij vergeten. Ik vind zelf de Zepto de beste van de twee. Van wat ik gelezen heb op onder andere NBR, kwam naar voren dat het scherm van de Asus toch niet echt geweldig is en de resolutie is bovendien minder dan die van de Zepto.

Je geeft als nadeel bij de Zepto ook nog aan, dat de harde schijf minder groot is. Dat kun je zelf configureren, zo kun je bij de Zepto ook nog voor 100GB 7200 schijf gaan, dus ook daar vind ik de Zepto beter. De Zepto is ook nog een stuk lichter dan de Asus. Het enige nadeel van de Zepto is het feit dat de garantie in het buitenland wat minder is en dat de standby/tijd van de accu ook niet echt geweldig is. De standby-tijd van de Asus is volgens mij ook niet langer dan 3 uur.

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 20:29
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 13:10:
Het verschil tussen de Ati X1700 en de go7600 is in mijn ogen absoluut verwaarloosbaar, dus het feit dat de Zepto een mindere videokaart heeft kun je volgens mij vergeten. Ik vind zelf de Zepto de beste van de twee. Van wat ik gelezen heb op onder andere NBR, kwam naar voren dat het scherm van de Asus toch niet echt geweldig is en de resolutie is bovendien minder dan die van de Zepto.

Je geeft als nadeel bij de Zepto ook nog aan, dat de harde schijf minder groot is. Dat kun je zelf configureren, zo kun je bij de Zepto ook nog voor 100GB 7200 schijf gaan, dus ook daar vind ik de Zepto beter. De Zepto is ook nog een stuk lichter dan de Asus. Het enige nadeel van de Zepto is het feit dat de garantie in het buitenland wat minder is en dat de standby/tijd van de accu ook niet echt geweldig is. De standby-tijd van de Asus is volgens mij ook niet langer dan 3 uur.
Ben helaas voor jou, niet geheel hiermee eens. Ik kan niet speculeren of de prestaties van de GO7600 gelijk aan de X1700 is, wel kan ik je vertellen dat de x1700 efficienter met warmte en energie omgaat en niet onder doet dan de Go7600. Een leuke test die ik vorige week had uitgevoerd was het spelen van Battlefield 2142, Settings stonden op max met een schermresolutie van 1024x768, na twee uur intensief te hadden gespeeld was de laptop op de gebied met de videokaart eronder nog maar hand warm.
Daarnaast gaat de accu van Asus zeker weten langer dan een 3 uur mee. Zie hier een F3Ja review met een X1600 GPU die minder efficient met energie omgaat dan de X1700.
Link: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3164

Hier word er al beweerd dat de accu 2.30 uur mee gaat in game modus, laat staan na het aanpassen van de schermbelichting. (let wel op dat de X1700 nog efficienter met energie omgaat)
Volgens de Zepto site gaat de accu van Zepto gemiddeld 2.40 uur mee in idle stand en 1 uur en 5 min mee bij vol vermogen. (flink verschil lijkt mij)

Daarnaast zijn er nog meer nadelen aan de Zepto op te noemen. Standaard word er maar 6 cell accu bijgeleverd met een garantieperiode van 6 mnd terwijl asus een 1 jaar garantie erop geeft, ook betaal je voor deze configuratie dik 1400 euro zonder OS! Laat staan dat er bij de Asus nog eens meer accesoires worden bijgeleverd, zoals een laptop tas, Logitech muis, MS Works etc.

Daarnaast beschikt de Asus laptop over een ingebouwde webcam en een TPM chip.Ook word erbij de Asus standaard Win Vista Home Premium bijgeleverd. Verder als ik naar de garantie voorwaarden kijk staat er nergens bij Zepto wat het max tijdsduur van een reparatie is. Bij Asus hanteren zij max 7 werkdagen gerekend vanaf de dag dat het opgehaald word.

Wat ik verder nog over het scherm probleem mis, is dat je er niet bij vermeld dat er al een oplossing voor is. Ik geef toe dat het scherm in het begin last had van dithering, echter na een bios update was dit probleem verholpen en is de kwaliteit van het scherm super te noemen.

Kortom:

Zou je nu nog bij Zepto een grote HD en Vista Home premium bestellen, om ongeveer gelijk specificaties te krijgen dan kom je bij Zepto bijna op 1600 euro.

Gezien de voor en nadelen, geef ik jou het advies om voor de Asus te gaan.

Succes met je keuze, voor mij is het duidelijk bij welke laptop je meer waard krijgt voor je geld.

[ Voor 1% gewijzigd door PCMedic op 06-02-2007 14:40 . Reden: punten vergeten erbij neer te zetten ]

Verwijderd

PCMedic schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 14:31:
[...]

Ben helaas voor jou, niet geheel hiermee eens. Volgens de Zepto site gaat de accu van Zepto gemiddeld 2.40 uur mee in idle stand en 1 uur en 5 min mee bij vol vermogen. (flink verschil lijkt mij)

Wat ik verder nog over het scherm probleem mis, is dat je er niet bij vermeld dat er al een oplossing voor is. Ik geef toe dat het scherm in het begin last had van dithering, echter na een bios update was dit probleem verholpen en is de kwaliteit van het scherm super te noemen.
Ja wat dat betreft heb je gelijk, ik gaf ook al aan dat het grote minpunt van de Zepto de batterij is en de garantie. Dus in principe geef je dezelfde nadelen als ik. Verder heb ik ook genoemd dat de 7600 niet onderdoet voor de x1700 en andersom ook niet. Qua warmte en energie heb je idd gelijk, maar er werd gevraagd naar prestaties.

Over het dithering in het Asus-scherm had ik het nog niet eens. Ik doel erop dat ik op meerdere reviewsites gelezen heb dat de inkijkhoeken bij de Asus vrij matig zijn voor een notebook uit die klasse. Bij de Asus worden idd ook leuke accesoires en een OS meegeleverd, dat klopt. Maar een ingebouwde webcam heeft de Zepto ook.

Ook heb ik gezegd dat ik vind dat de garantievoorwaarden van de Zepto onderdoen aan die van Asus, dus dat hoef je mijn inziens ook niet uit te leggen. Het mag natuurlijk wel.

Anders raad ik de TS aan eens een kijkje te nemen in beide fora (van de Zepto 6615 en de Asus F3-serie) hier op GOT.

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 20:29
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 15:40:
[...]

Ja wat dat betreft heb je gelijk, ik gaf ook al aan dat het grote minpunt van de Zepto de batterij is en de garantie. Dus in principe geef je dezelfde nadelen als ik. Verder heb ik ook genoemd dat de 7600 niet onderdoet voor de x1700 en andersom ook niet. Qua warmte en energie heb je idd gelijk, maar er werd gevraagd naar prestaties.

Over het dithering in het Asus-scherm had ik het nog niet eens. Ik doel erop dat ik op meerdere reviewsites gelezen heb dat de inkijkhoeken bij de Asus vrij matig zijn voor een notebook uit die klasse. Bij de Asus worden idd ook leuke accesoires en een OS meegeleverd, dat klopt. Maar een ingebouwde webcam heeft de Zepto ook.

Ook heb ik gezegd dat ik vind dat de garantievoorwaarden van de Zepto onderdoen aan die van Asus, dus dat hoef je mijn inziens ook niet uit te leggen. Het mag natuurlijk wel.

Anders raad ik de TS aan eens een kijkje te nemen in beide fora (van de Zepto 6615 en de Asus F3-serie) hier op GOT.
Wat ik vooral met mijn uitleg wou vertellen is welke voor en nadelen er zijn bij deze twee laptops. Dat jij wist dat de garantie voorwaarden minder zijn dan bij Asus, is voor ons niet echt belangrijk. (No offence) Maar wat ik wil zeggen is dat het ook belangrijk is om te vermelden wat eraan slecht is. Verder neem je een aantal conclusies wat niet worden onderbouwd, hierdoor vind ik het belangrijk om wat punten aan toe te voegen om de TS duidelijk te maken wat eraan goed of mis is.

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 15:23

Tusk

Sticky Bomb likes you!

ik ben ook aan het kijken naar een vergelijkbare laptop. Zowel de asus en de zepto zijn aantrekkelijk. Maar zoals genoemd schrikken de garantie en accuduur mij af. Je kunt wel een 12 cell accu nemen maar die steekt 3 cm uit. je hebt ook nog de Asus V1J maar die is ook al een stuk duurder

Verder vraag ik me af of het het waard is om een hele dure videokaart te nemen zoals de 7900.
want dan wordt het ipv 1700 al snel 2300 euro. http://www.laptops4u.nl/i...0-100-7200-2048-1213.html (erg geil :))
en ik wil toch de nieuwe games en de games die nog komen gaan op hoge settings kunnen spelen..

maw. hoe lang kun je nog gamen met een x1700/7600?

[ Voor 6% gewijzigd door Tusk op 07-02-2007 13:06 . Reden: linkje ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:53
Hangt totaal van je eisen af. Ik vind low 30fps het laagste wat ik wil. Daaron inder is het onspeelbaar (hangt ook van het spel af). Zo heb ik het ongeveer exact 3 jaar met een GeForce 2 MX400 gedaan (op het laatst moest alles op Low, Farcry). Op het moment van aanschaffen was de GeForce 3 en 4 serie al uit. Dus ik liep behoorlijk achter en het was dan ook de slechste kaart in een benchmark zag ik later. Ik denk dat je dat moet vergelijken met het kopen van een 6600 op dit moment (omdat de 8 serie er echt bijna is). 3 Jaar moet te doen zijn gok ik dus.

Verwijderd

Tusk schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 12:35:
Verder vraag ik me af of het het waard is om een hele dure videokaart te nemen zoals de 7900.
want dan wordt het ipv 1700 al snel 2300 euro. http://www.laptops4u.nl/i...0-100-7200-2048-1213.html (erg geil :))
en ik wil toch de nieuwe games en de games die nog komen gaan op hoge settings kunnen spelen..
Als ik het over de 7900 heb, dan doel ik op de 7900gs die in een aantal 17inch notebooks te vinden zijn. Bijv. de Inspiron 9400, die kost rond de 1500 euro. Dat notebooks met een 7900gtx duur zijn, is nogal logisch natuurlijk.

Ik denk dat je nog best lang kan doen met een go7600 of x1600/1700, maar alle settings op hoog lijkt mij (nu al) vrij lastig. Ik heb in mijn desktop zelf een 7800GT en zelfs daarmee is dat bij sommige spellen op een vrij lage resolutie bijna onmogelijk.

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 15:23

Tusk

Sticky Bomb likes you!

mijn 6800GT draait bf2142 op 1280x met alles op high en 2x AA :)

En ik doelde eigenlijk op een 7900 gtx die oa. in XXODD en dell 1710 notebooks zit.
of is het verschil met de gs dusdanig klein voor dat geld?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Verwijderd

Er zit zelfs een 7950GTX in die Dell. Het verschil tussen die en een 7900GS kun je zelf even opzoeken op tomshardware, bij VGAcharts. Bovendien kun je daar ook nog kijken hoeveel verschil er zit tussen een 7600 en een 7900GS, maar ik kan je nu al vertellen dat dit heel veel is.

Ja die vergelijking over mijn 7800GT gaat eigenlijk op voor MS FSX. BF 2142 speel ik niet.

Maar goed, back on topic...

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Leuk topic dit met 2 zeer g**le laptops...

Aangezien ik de TS van het Zepto 6615WD topic ben
vind ik de Zepto natuurlijk erg mooi! Maar die Asus is ook erg, erg nice!

@ TS: Je moet echt bedenken wat voor resolutie je wilt hebben:
1280 x 800 --> neem de Asus
1680 x 1050 --> neem de Zepto

De videokaarten zijn ongeveer gelijk qua performance!
@ PC Medic: Lijkt me niet dat een laptop 2,5 vol kan staan draaien (gamen) op 1 acculading...
Tas, muis en dergelijke zou ik ook niet over naar huis schrijven eerlijk gezegd....

Tsjaa ik ben dan wel de TS van dat Zepto topic, maar die Asus is ook wel erg, erg mooi...
Maak je keuze dus wat schemresolutie betreft en dan ben je er denk wel uit! Succes ermee!

EDIT: Voor de rest moet je ook eens kijken naar het design... Je hebt zowel de Asus als de Zepto aangedragen als kanshebbers, maar ze hebben allebei wel een heel erg ander uiterlijk... De Zepto heeft meer kleurverschillen, maar ziet er toch strak uit. De Asus heeft gewoon een zakelijk uiterlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door CLB op 07-02-2007 21:04 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 00:10
Tusk schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 12:35:
ik ben ook aan het kijken naar een vergelijkbare laptop. Zowel de asus en de zepto zijn aantrekkelijk. Maar zoals genoemd schrikken de garantie en accuduur mij af. Je kunt wel een 12 cell accu nemen maar die steekt 3 cm uit. je hebt ook nog de Asus V1J maar die is ook al een stuk duurder

maw. hoe lang kun je nog gamen met een x1700/7600?
Het grote nadeel van laptops met een 7900 videokaart erin is dat deze altijd 17" zijn, voor mij vallen ze dan gewoon compleet af omdat het wel portable moet blijven.
Zelf zit ik te azen op een Asus A8JS (14" met een Geforce 7700, toch weer net iets meer power dan een X1700/GF7600) maar deze is in nederland niet leverbaar.

• CLB
  • Niet online

CLB

Ik ben benieuwd of een GO 7700 spellen beter draait dan een GO 7600...
Allebei op 'n resolutie van 1280 x 800 en ik denk dat 'n GO 7600 dan al uuuber is...

Die Asus is idd wel nice, maar jammer genoeg alleen in Duitsland verkrijgbaar >:)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:53
De Go 7700 is net wat beter. Is ook zuiniger maar heeft iig 4 pixel pipelines meer. Voor meer details moet je ff wikipedia raadplegen en "geforce" intypen. op het eind staat een link naar een comparisation chart voor alle kaarten :)

• CLB
  • Niet online

CLB

Uiteraard beter, maar ben benieuwd waar je het verschil in gaat merken...

1280 x 800 is voor 'n GO 7600 makkelijk bij te houden op hoge instellingen dus..
Maar ik ga even kijken op Wikipedia, kan toch niet naar de sportschool met al die k*tsneeuw

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 00:10
Ikzelf heb een 22" WS monitor welke op 1680x1050 draait en zal als ik game het toch vooral op dat scherm draaien, dus die extra power van de 7700 lijkt mij best nuttig.

Vind dit wel een mooi overzichtje:

http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html

Volgens die tabel zou een 7700 toch zo'n 25-30% beter moeten presteren dan een 7600.

Vind het alleen zo idioot dat in nederland geen enkele laptop (<15.4") met een 7700 verkrijgbaar is.
Pagina: 1