[geluidsbewerking] clipping wegfilteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 346 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb een stemopname die niet zo goed opgenomen is. Er treedt nogal veel clipping op: de stemmen zijn gewoon te luid opgenomen.
Ik weet dat ik daar onmogelijk een perfecte opname van kan maken, maar bestaat er geen software die de kwaliteit toch een beetje kan verbeteren? Wie heeft er tips?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-12 17:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat weg is kun je niet meer terug halen, zeker niet als het te extreem is.

Wat je kunt doen om het wat minder erg te maken is het hoog wat wegfilteren. Proggie om dat mee te doen is Audacity bijvoorbeeld.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• willem7q
  • Niet online
OK, dat helpt inderdaad al een beetje. Zo'n tips zocht ik.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-12 17:38

DJ Vincento

1422055

voodooless schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:28:
Wat weg is kun je niet meer terug halen, zeker niet als het te extreem is.

Wat je kunt doen om het wat minder erg te maken is het hoog wat wegfilteren. Proggie om dat mee te doen is Audacity bijvoorbeeld.
Ik weet hier niet zoveel van af, maar moet je juist niet wat laag wegfilteren? het zijn bijna altijd de lage tonen die gaan vervormen bij brakke opnames, omdat lage tonen een opname medium veel verder uitsturen dan een hoge tonen. Het weergeven van lage tonen vraagt toch ook meer vermogen dan het weergeven van hoge tonen?

Maar zoals ik la heb gezegd weet ik weinig van dit soort dingen af dus ik zou het best welleens fout kunnen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door DJ Vincento op 06-02-2007 21:02 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

DJ Vincento schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 21:01:
Ik weet hier niet zoveel van af, maar moet je juist niet wat laag wegfilteren? het zijn bijna altijd de lage tonen die gaan vervormen bij brakke opnames, omdat lage tonen een opname medium veel verder uitsturen dan een hoge tonen. Het weergeven van lage tonen vraagt toch ook meer vermogen dan het weergeven van hoge tonen?
Zou je denken ja. Maar effectief los je daar het probleem van het clippen niet mee op. Wat dat doet dat clippen nu: het voegt een berg harmonischen toe, en dit zijn dus hogere frequenties dan de basis. Verder is het meest hoorbare van clippen, de overgang van het normale signaalverloop, naar het geclipte signaal (dus tegen de maximale uitsturing aan. Dat is een scherpe overgang. Als je die kunt afzwakken, dan klinkt het al een stuk prettiger. En dat kun je dus doen hoor wat hoog wel te halen :)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

In Audacity zit ook een clipping restoration functie, zou ik even proberen :) Verwacht er echter geen wonderen van ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Clippen gebeurt idd met name in korte hoge frequenties .....
Om een dergelijke opname nog enigzins te redden zou je het originele bestand door een (software matige) compressor kunnen halen die zodanig is ingesteld dat de "geclipte" pieken enigzins worden teruggerekend naar acceptabele vormen.
Een stukje geluids restauratie dus.

Ik zou niet veel doen aan het weghalen van hoge tonen .... dat beinvloed het klankbeeld te veel.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 23:00:Om een dergelijke opname nog enigzins te redden zou je het originele bestand door een (software matige) compressor kunnen halen die zodanig is ingesteld dat de "geclipte" pieken enigzins worden teruggerekend naar acceptabele vormen.
Dat werkt misschien wel ja. Je maakt de rest relatief een stuk harder, waardoor het clippen minder op valt. Het blijft echter scherp en schel.

Als je alle hoog boven de 13~16 Khz weg haalt is er op zich niets aan hand. Zeker bij 16 Khz hoort niemand dat.

• willem7q
  • Niet online
blobber schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 22:59:
In Audacity zit ook een clipping restoration functie, zou ik even proberen :) Verwacht er echter geen wonderen van ;)
Die ben ik nog niet tegengekomen (Audacity 1.2.6), of heeft die een andere naam? Of is dat een plugin die je apart moet installeren?

• willem7q
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 23:00:
... (software matige) compressor ...
Heb je daar een voorbeeld van?

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

wvbesien schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 01:44:
[...]

Die ben ik nog niet tegengekomen (Audacity 1.2.6), of heeft die een andere naam? Of is dat een plugin die je apart moet installeren?
Excuses, ik zat in audition te werken en dacht dat het audacity was 8)7
Audition dus :X

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Pagina: 1