Toon posts:

Externe HDD niet bruikbaar vanwege usb 1.1 laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn jongere broer heeft voor kerst een 320 gig WD externe HDD gekregen zo'n USB 2.0 geval.
Dit wou hij graag hebben omdat z'n laptop hardeschijf vol aan het raken was.
Echter meneer had niet in de gaten dat die laptop alleen maar usb 1.1 plugs bezit.
Gevolg hij kan die HDD niet gebruiken.
Vervolgens heb ik een PCMCIA kaart gekocht met 4 USB poorten ..
Helaas helaas kom ik erachter dat de Intel 845 chipset protesteert aangaande de chipset op die PCMCIA kaart kortom nog geen USB 2.0. voor die arme knul..
Nou is ie van de week naar een pc boer geweest die hetzelfde vermoedde en hem gevraagd heeft om langs te komen met die laptop zodat de beste man verschillende merken PCMCIA USB 2.0 kaarten kan uitproberen omdat hij meent dat het van de chipset afhangt of de intel chipset al dan niet de kaart laat functioneren..
En nu komt het ...
Tevens melde de beste man dat hij anders nog wel een "kastje" had rondslingeren waarmee je USB 2.0 kon omzetten in Firewire ..
Met andere woorden zo legde mijn broer(tje) het uit ..
Je koppelt de HDD met usb 2.0 aan het kastje en vervolgens koppel je het kastje middels een Firewire stekker aan de laptop ..
Iemand hier bekend mee ??
Of word het toch PCMCIA kaarten testen ??

Hartelijk dank voor de moeite van het eventuele reageren ..

• Attixx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-01 15:31
Het is geen antwoord op je vraag, maar USB 2.0 is backwards compatible met USB 1.0, waardoor die harde schijf ook gewoon zou moeten werken.

zie: nieuws: Uitleg over USB 2.0 op Hardware.info en http://www.everythingusb.com/usb2/faq.htm
You may have heard that USB 2.0 is "backward-compatible" with USB 1.0/1.1 (Full-Speed USB). While that's true, USB 1.1 is also forward-compatible with USB 2.0.

Vandaag nog men USB 2.0 schijf aangesloten op een oude laptop met 1.0 usb poorten ging perfect.
Ik zou eerst eens kijken of die harde schijf nog wel werkt.

[ Voor 44% gewijzigd door Attixx op 06-02-2007 03:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard dat ik op de hoogte ben van die backwards compatibility van USB.
Echter was dat géén probleem geweest dan had ik deze vraag uberhaupt niet gesteld !

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Ga er maar vanuit dat een usb 2.0 apparaat probleemloos gaat werken op computer met usb 1.1 aansluitingen (snel is anders, maar het werkt). Als het hier niet werkt is er wat aan de hand.

Heb je de HD al getest op een andere pc?
Heb je al andere usb 2.0 apparaten getest op desbetreffende pc?

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Drukte hier 's nachts... :)

Het is ook mijn ervaring dat USB 2.0 apparaten niet altijd goed werken op oudere systemen met USB 1.0. Ervaring is slechts gestoeld op een enkele laptop, en het kan derhalve ook liggen aan andere verouderde componenten/software.

Desalniettemin wil je niet 320G, de harddisk van broer van TS, met USB 1.0 moeten gebruiken. Extreem traag....!!!!

Helaas heb ik geen goed ontopic antwoord op je concrete vraag betreffende Firewire en USB. Kan alleen adviseren in de BIOS te kijken of je de onboard USB 1.0 kan uitschakelen.

Dit is geen signature...

Verwijderd

Topicstarter
De Hdd werkt op 1.1 alleen is er dus sprake van behoorlijke performance verlies !
Lees mijn vraag nog is en vraag je dan is af of je antwoord/vraag relevant is !
Blijkbaar is niet iedereen helder genoeg rond dit late uur.

Ik wil dus weten of zo'n "kastje" c.q apparaatje bestaat die usb 2.0 omzet naar Firewire !

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 04:47 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 04:38:
De Hdd werkt op 1.1 alleen is er dus sprake van behoorlijke performance verlies !
Lees mijn vraag nog is en vraag je dan is af of je antwoord/vraag relevant is !
Blijkbaar is niet iedereen helder genoeg rond dit late uur.

Ik wil dus weten of zo'n "kastje" c.q apparaatje bestaat die usb 2.0 omzet naar Firewire !
Kijk dat had je er niet bijgezegd.
Als jij neerzet:
Gevolg hij kan die HDD niet gebruiken.
Dan denk ik dat de HDD helemaal niet werkt.

Een omzetter van usb naar firewire bestaan wel (ebay staat er vol mee).
Maar als je slim bent ruil je die HD in voor een variant met een firewire aansluiting.
Dan ben je af van al dat gedoe om het aan het werk te krijgen, en heb je iets wat gewoonweg werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 06-02-2007 04:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 04:52:
[...]
Als jij neerzet:
[...]

Maar als je slim bent ruil je die HD in voor een variant met een firewire aansluiting.
Dan ben je af van al dat gedoe om het aan het werk te krijgen, en heb je iets wat gewoonweg werkt.
Mmm zou je zo vriendelijk willen zijn en mij zo'n ebay veiling kunnen verschaffen zodat ik weet waar ik exact naar moet zoeken.
En helaas kan hij de HDD niet meer omruilen omdat de boel geopend is en meneer de bon kwijt is..
Daar deed meneertje van Mycom zeer lullig over :P

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 04:52:
[...]
Als jij neerzet:
[...]

Mmm nou fijn dus dat je wel suggereert te weten wat ik bedoel doch vervolgens mij niet helpt met de beeldvorming ... :S

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2007 20:46 ]

Pagina: 1