Omdat ik slechts een beperkt budget heb, ben - of beter gezegd was - ik op zoek naar een kwalitatief goed setje voor weinig geld. Ik heb in principe mijn keuze gemaakt, namelijk de 5.1 set Canton Movie 60 CX. Canton hoort bij de betere merken bedacht ik, waardoor ik ondanks de lage prijs toch een redelijke set in huis haal. Ik heb echter ook een 5.0 set van Sony beluisterd, de SS-LAP305. Deze set is normaal een stuk duurder dan die van Canton maar flink afgeprijsd en daardoor ook binnen mijn budget. Ik vond echter tijdens het luisteren dat het hoog een beetje achterbleef maar misschien heb ik wat te snel geoordeeld. Ik had geen eigen cd bij me en misschien was de cd van de winkel geen zuivere opname. Nog een mogelijk nadeel is het ontbreken van een subwoofer hoewel dat, gezien de grootte van de satellieten, geen probleem hoeft te zijn. Ik ben niet geïnteresseerd in een zware bas, ik heb liever een egale weergave van het volledige spectrum, zonder harde overgangen tussen laag, midden en hoog.
Sony SS-LAP305:

Canton Movie 60 CX:

Omdat ik weinig ervaring heb met luidsprekers kan ik enkel een beetje gissen en een beetje luisteren. Luistercondities in winkels zijn echter nooit ideaal, apparatuur is altijd weer anders en verkopers werken niet altijd even lekker mee. Is er van deze twee setjes een duidelijke winnaar aan te geven of hangt het toch echt van persoonlijke smaak af? M.a.w. is de kwaliteit van de setjes ongeveer hetzelfde of is het wel duidelijk welke van de twee ik moet nemen?
De receiver is overigens een JVC RX-5062. Ik weet het, een instapmodel, maar niettemin een prima apparaat en volgens mij kun je met een beperkt budget beter wat meer geld uitgeven aan de speakers dan aan de versterker
.
Reviews van speakers zijn erg lastig zo niet onmogelijk te vinden. Ik hoop daarom hier tot een beslissing te kunnen komen.
Sony SS-LAP305:

Canton Movie 60 CX:

Omdat ik weinig ervaring heb met luidsprekers kan ik enkel een beetje gissen en een beetje luisteren. Luistercondities in winkels zijn echter nooit ideaal, apparatuur is altijd weer anders en verkopers werken niet altijd even lekker mee. Is er van deze twee setjes een duidelijke winnaar aan te geven of hangt het toch echt van persoonlijke smaak af? M.a.w. is de kwaliteit van de setjes ongeveer hetzelfde of is het wel duidelijk welke van de twee ik moet nemen?
De receiver is overigens een JVC RX-5062. Ik weet het, een instapmodel, maar niettemin een prima apparaat en volgens mij kun je met een beperkt budget beter wat meer geld uitgeven aan de speakers dan aan de versterker
Reviews van speakers zijn erg lastig zo niet onmogelijk te vinden. Ik hoop daarom hier tot een beslissing te kunnen komen.