Toon posts:

surround speakerset: Canton of tóch Sony??

Pagina: 1
Acties:
  • 1.001 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik slechts een beperkt budget heb, ben - of beter gezegd was - ik op zoek naar een kwalitatief goed setje voor weinig geld. Ik heb in principe mijn keuze gemaakt, namelijk de 5.1 set Canton Movie 60 CX. Canton hoort bij de betere merken bedacht ik, waardoor ik ondanks de lage prijs toch een redelijke set in huis haal. Ik heb echter ook een 5.0 set van Sony beluisterd, de SS-LAP305. Deze set is normaal een stuk duurder dan die van Canton maar flink afgeprijsd en daardoor ook binnen mijn budget. Ik vond echter tijdens het luisteren dat het hoog een beetje achterbleef maar misschien heb ik wat te snel geoordeeld. Ik had geen eigen cd bij me en misschien was de cd van de winkel geen zuivere opname. Nog een mogelijk nadeel is het ontbreken van een subwoofer hoewel dat, gezien de grootte van de satellieten, geen probleem hoeft te zijn. Ik ben niet geïnteresseerd in een zware bas, ik heb liever een egale weergave van het volledige spectrum, zonder harde overgangen tussen laag, midden en hoog.

Sony SS-LAP305:
Afbeeldingslocatie: http://www.avland.co.uk/sony/sslap305/sslap305.jpg

Canton Movie 60 CX:
Afbeeldingslocatie: http://www.brumberg.de/pictures/can_movie60cx.gif

Omdat ik weinig ervaring heb met luidsprekers kan ik enkel een beetje gissen en een beetje luisteren. Luistercondities in winkels zijn echter nooit ideaal, apparatuur is altijd weer anders en verkopers werken niet altijd even lekker mee. Is er van deze twee setjes een duidelijke winnaar aan te geven of hangt het toch echt van persoonlijke smaak af? M.a.w. is de kwaliteit van de setjes ongeveer hetzelfde of is het wel duidelijk welke van de twee ik moet nemen?

De receiver is overigens een JVC RX-5062. Ik weet het, een instapmodel, maar niettemin een prima apparaat en volgens mij kun je met een beperkt budget beter wat meer geld uitgeven aan de speakers dan aan de versterker :).

Reviews van speakers zijn erg lastig zo niet onmogelijk te vinden. Ik hoop daarom hier tot een beslissing te kunnen komen.

Verwijderd

Zonder een van beide setjes gehoord te hebben zou ik blind gaan voor Canton.
Bij Canton zijn speakers core business, en dat doen ze al iets van 20 jaar. Bij Sony zijn speakers het zoveelste consumer electronics dingetje dat ze moeten bieden.
Bovendien weet Canton al jaren wat europese luisteraars prettig vinden klinken. Sony heeft daar nog steeds moeite mee, op een paar mooie koptelefoons en oordopjes na...

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:39
Je zou ook iets meer uit kunnen geven en dan voor een set als de JBL SCS178, een van de meest interessante setjes op de markt qua prijs/kwaliteit. Prijzen beginnen vanaf rond de 250 euro

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 23:37:
Bij Canton zijn speakers core business, en dat doen ze al iets van 20 jaar. Bij Sony zijn speakers het zoveelste consumer electronics dingetje dat ze moeten bieden.
Bovendien weet Canton al jaren wat europese luisteraars prettig vinden klinken. Sony heeft daar nog steeds moeite mee, op een paar mooie koptelefoons en oordopjes na...
Ik had al het sterke vermoeden dat Sony af zou vallen maar dit maakt het meteen concreet. De speakers zien er overigens prima uit, zeker geen rommel, maar uiteindelijk telt dat natuurlijk niet echt.
mad-dog schreef op maandag 05 februari 2007 @ 23:47:
Je zou ook iets meer uit kunnen geven en dan voor een set als de JBL SCS178, een van de meest interessante setjes op de markt qua prijs/kwaliteit. Prijzen beginnen vanaf rond de 250 euro
Deze set is wel meteen 75 euro duurder dan de Cantonset. Ongetwijfeld het geld waard maar ik heb helaas mijn grenzen. Zit er trouwens veel verschil tussen de houten JBL SCS 178 en de goedkopere SCS 140? De Canton en de JBL sets zijn vrijwel even duur maar helaas kan ik ze niet vergelijken. Is Canton in de regel 'beter' dan JBL?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 23:37:
De afdeling videocamera's zet echt geen speakers in elkaar hoor. Sony maakt ook goede audio producten, waar echt niks mis mee is. Ik denk zomaar dat de Sony set beter klinkt dan de Canton set. Puur op het oog. De Sony kastjes lijken wat groter en de drivers ook.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:39
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:04:
[...]

Ik had al het sterke vermoeden dat Sony af zou vallen maar dit maakt het meteen concreet. De speakers zien er overigens prima uit, zeker geen rommel, maar uiteindelijk telt dat natuurlijk niet echt.

[...]

Deze set is wel meteen 75 euro duurder dan de Cantonset. Ongetwijfeld het geld waard maar ik heb helaas mijn grenzen. Zit er trouwens veel verschil tussen de houten JBL SCS 178 en de goedkopere SCS 140? De Canton en de JBL sets zijn vrijwel even duur maar helaas kan ik ze niet vergelijken. Is Canton in de regel 'beter' dan JBL?
Sja, het frequentiebereik van die 178 ligt gewoon net even wat hoger, maar de SCS 140 zal ook ongetwijfeld prima zijn. Ik ben zelf in het bezit van een SCS178 sinds 3 jaar en ben er erg te spreken over.
Canton is absoluut niet beter dan JBL, zitten beetje op hetzelfde niveau(als JBL niet beter is)

Verwijderd

Canton Movie 60 CX:

ik vind dat net een clone van magnat cube
En als dat net zo klinkt laat dat dan maar zitten.

Maar goed wat is zijn doel?
Muziek of films?

Voor films maak het allemaal niet zo veel uit.

Voor muziek maak het wel veel uit en dan zal ik geen speakers kopen met kleine drivers en behuizing plus een sub die zwaar over zijn nek moet gaan.

Ik weet niet wat je budget is?
Maar zal even verder kijken naar volwaardige speakers die ook als het nodig is muziek goed kunnen weer geven.

Maar de grootste tip
Ga ze zelf luisteren met een goeie dvd

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:09:
De afdeling videocamera's zet echt geen speakers in elkaar hoor. Sony maakt ook goede audio producten, waar echt niks mis mee is. Ik denk zomaar dat de Sony set beter klinkt dan de Canton set. Puur op het oog. De Sony kastjes lijken wat groter en de drivers ook.
De kwaliteit lijkt inderdaad niets mee mis te zijn en de afwerking is schitterend. Echter, op hifi-sites is vrijwel niets van Sony te vinden dus ik denk niet dat ze een serieuze speler zijn op de audiomarkt. Omdat de set normaal iets van 400 euro kost en voor de helft de deur uitging dacht ik dat het misschien wel beter zou kunnen zijn dan een Canton instapsetje maar ik had mijn twijfels en die zijn nu wel sterker geworden.

De JBL SCS 140 set zou het wel eens kunnen worden. Ziet er prima uit, krijgt goede gebruikersreviews op een aantal sites en, nog een klein pluspuntje, er zitten ophangbeugels bij :). Klinkt misschien onbelangrijk maar die dingen kunnen nog behoorlijk duur zijn. De site waar ik de Cantonset wilde aanschaffen, heeft de set op voorraad waardoor ik met wat geluk woensdag al kan genieten van een mooi stukje muziek.

M'n volgende set wordt ongetwijfeld iets van Kef maar voorlopig voldoet de JBL-set (hopelijk) prima.

Verwijderd

[PC Speakers] Teufel, wat zijn de ervaringen?

Dit is misschien ook niks voor je?
Met een dvd speler met 5,1 uitgang of een leuke dolby digital voor versterker (leveren hun ook)
kan je ook een leuke set hebben.

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Barry|IA schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:09:
Ik denk zomaar dat de Sony set beter klinkt dan de Canton set. Puur op het oog. De Sony kastjes lijken wat groter en de drivers ook.
Dat idee heb ik ook. De Canton heeft 80mm woofers met 15mm tweeters, terwijl de Sony set 100mm woofers met 19mm tweeters heeft. De speakers van Sony zijn behoorlijk groot voor satellieten, die van Canton hebben een inhoud van minder dan een liter. Gezien het gewicht lijkt het erop dat de Sony's metalen luidsprekerkasten hebben en zijn die van Canton gewoon van kunststof. Enige nadeel van de Sony set is dat daar wel nog een subwoofer bij moet. Gelukkig heb dan wel weer de mogelijkheid iets beters te kopen dan een 9" subwoofer zoals bij die Canton set.

Waarschijnlijk kan je die Sony set zo goedkoop krijgen omdat die alweer een dikke vier jaar oud is. Dat is dan ook de reden waarom je er zo weinig over kan vinden. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:25:
Maar goed wat is zijn doel?
Muziek of films?

Voor films maak het allemaal niet zo veel uit.

Voor muziek maak het wel veel uit en dan zal ik geen speakers kopen met kleine drivers en behuizing plus een sub die zwaar over zijn nek moet gaan.
All round. Helaas heb ik geen plek voor grote speakers. Ik vind vermogen ook niet zo belangrijk. Lijkt mij dat bij lagere vermogens de grootte van de speaker minder bepalend is voor de kwaliteit.
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:25:
Ik weet niet wat je budget is?
Maar zal even verder kijken naar volwaardige speakers die ook als het nodig is muziek goed kunnen weer geven.
De sets die hier besproken worden, zouden je een idee kunnen geven van mijn budget. Ik kijk dus met name naar instapmodellen tot 200 euro. Ik moet het nu nog doen met een 5.1 computerspeakerset dus iedere keuze zal een enorme vooruitgang zijn. 300-400 euro heb ik momenteel nog niet over voor een speakerset ondanks dat dat beter is dan de hier besproken sets.
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:34:
[PC Speakers] Teufel, wat zijn de ervaringen?

Dit is misschien ook niks voor je?
Met een dvd speler met 5,1 uitgang of een leuke dolby digital voor versterker (leveren hun ook)
kan je ook een leuke set hebben.
Ooit van gehoord maar Teufel levert met name actieve speakersets en ik heb al een receiver aangeschaft.
evEndzhar schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:36:
Enige nadeel van de Sony set is dat daar wel nog een subwoofer bij moet. Gelukkig heb dan wel weer de mogelijkheid iets beters te kopen dan een 9" subwoofer zoals bij die Canton set.

Waarschijnlijk kan je die Sony set zo goedkoop krijgen omdat die alweer een dikke vier jaar oud is. Dat is dan ook de reden waarom je er zo weinig over kan vinden. ;)
Een losse subwoofer is behoorlijk prijzig. Dan gaat een complete 5.1 set makkelijk richting 300 euro terwijl ik nu voor iets meer dan de helft klaar ben. Dat die set wat ouder is weet ik, maar met weinig vinden bedoelde ik Sony in het algemeen. Hun sets worden nooit echt serieus genomen, misschien onterecht maar wel verdacht.

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:45:
Een losse subwoofer is behoorlijk prijzig. Dan gaat een complete 5.1 set makkelijk richting 300 euro terwijl ik nu voor iets meer dan de helft klaar ben. Dat die set wat ouder is weet ik, maar met weinig vinden bedoelde ik Sony in het algemeen. Hun sets worden nooit echt serieus genomen, misschien onterecht maar wel verdacht.
Gezien de prijs waarvoor deze speakerset origineel verkocht werd en Sony's reputatie als het om speakers gaat is het niet zo vreemd dat niet zoveel mensen ervaring met deze set hebben. Dat Sony's speakers niet serieus genomen wordt is inderdaad niet helemaal terecht, want ze maken af en toe speakers die wel het geld waard zijn. ;)

Als een subwoofer erbij kopen te ver boven je budget en je ook niet later alsnog een subwoofer erbij zou willen kopen denk ik dat je inderdaad beter zoiets als die Canton set kan kopen.

Verwijderd

oke misschien gek van me?

Maar voor surround achter heb je geen top speakers nodig (elke speaker geschikt)
Voor center speaker juist wel voor stemmen (films)
Voor muziek heb je juist goeie voor speakers kopen.
Goeie voor speakers kan je ook goed film kijken met explosies in de film
Sub is niet echt nodig

Nu zit je met je budget ?

Ik zal gewoon de heco vista 200 kopen (80euro per stuk) als front speakers
Deze gaan van 32hz tot 36000hz (geen sub nodig) (boeken kast speakers)

Voor surround een leuke speaker (eventueel gebruikt) (40euro is haal baar als set)

De center speaker zal ik nu nog niet kopen (dolby digital kan ook met 4speakers) (center speaker gaat over de voor speakers)

Wat je ook kan doen is kijken naar gebruikte speakers op markplaats .
Er zijn mensen die erg zuining zijn met hun speakers die gewoon iets nieuws zoeken.

Zelf heb ik een stel jamo cornet in de verkoop die als nieuwe er uit zien (is misschien al verkocht)
Deze zijn al 8jaar oud maar als ik ze in de winkel zet zal je het niet kunnen zien .

Soms kan je hele mooie speakers gebruikt kopen die beter zijn dan een budget van 200euro

Bij vraag en aanbod hier op tweakers staan een stel speakers van sony te koop
Stel goeie front speakes met achter speakers voor 100euro (niet van mij)

Mog je vragen waarom heco speakers hier neer zet?
Deze heb ik pas gekocht om mijn jamo cornet 195 te vervangen (wegens verhuizing)
Zeer helder kwa hoog en laag kunnen ze ook gaan (ik heb de heco vista 300)

Je kan kijken in rotterdam bij correct in de koopjes kelder mog je daar ergens in de buurt wonen.
Pagina: 1