Toon posts:

Zelf aanhanger bouwen --> Regels?

Pagina: 1
Acties:
  • 22.487 views sinds 30-01-2008

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-06-2021
Ik heb samen met een vriend een drive-in show. Voorheen leenden we altijd een aanhanger van verschillende mensen. De zaken beginnen nu een beetje te lopen en we willen eigenlijk niet meer afhankelijk zijn van andere mensen. Een eigen aanhanger dus!
Dit zou dan een dichte aanhanger moeten worden. Die zijn wel te koop, maar voor een net exemplaar betaal je toch al gauw behoorlijk veel.
Het idee is ontsprongen om zelf een aanhanger te knutselen op basis van een bestaand onderstel. Vanwege de regelgeving en de geringe te vervoeren massa, lijkt het ons handig om het maximaal toelaatbare gewicht van de aanhanger onder de 750 kg te houden en een ongeremde aanhanger te maken.

Een aantal vragen:

- Op basis waarvan wordt de maximaal toelaatbare massa bepaald? (adhv het onderstel bv?)
- Moet er een "typeplaatje" op een aanhanger aanwezig zijn?
- Moet een aanhanger onder 750 kg op een of andere manier gekeurd worden?
- Iemand ervaring met het bouwen van een aanhanger?

Tips, suggesties e.d. zijn van harte welkom.

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:52

Beugelfles

I love rusty spoons

http://www.rdw.nl/nl/voer...en/keuring_bij_invoer.htm

Je zal het na alle waarschijnlijk eerst moeten laten keuren door de RDW. Mijn vlugge zoektocht liet me denken dat een aanhanger onder de 750 KG wel gekeurd moest worden, dit blijkt dus niet zo te zijn. Als ik jou was zou ik een belletje geven naar de RDW. Succes ermee.

De RDW kan je waarschijnlijk wel vertellen wat de voorwaarden zijn waar hij aan moet voldoen.

[Voor 34% gewijzigd door Beugelfles op 05-02-2007 23:16]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11 18:43

B-lennium

Volvo 164 1975!

Bij de MTS in ede (ROC A12 Technisch College Ede) hebben ze al eens als project een boottrailer gemaakt (en verkocht).

zij zullen vast hebben uitgezocht wat er allemaal kon en niet kan.

verder kun je bij de RDW je vraag ook stellen.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• TB
grolschbeugel schreef op maandag 05 februari 2007 @ 23:11:
http://www.rdw.nl/nl/voer...en/keuring_bij_invoer.htm

Je zal het na alle waarschijnlijk eerst moeten laten keuren door de RDW. Als ik jou was zou ik een belletje geven naar de RDW m.b.t. de kosten. Succes ermee.
Een aanhanger onder 750 kg hoeft geen kenteken te hebben, dus is een keuring ook niet nodig lijkt me?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien het eenvoudigst om een oude vouwcaravan oid ergens op de kop te tikken en daar alles uit te slopen. Dat zie je wel vaker.

Anoniem: 50683

Palomar schreef op maandag 05 februari 2007 @ 23:18:
Misschien het eenvoudigst om een oude vouwcaravan oid ergens op de kop te tikken en daar alles uit te slopen. Dat zie je wel vaker.
YUP, hebben wij vroeger ook gedaan om ereen een aanhanger voor een catamaran van te maken.
Werkt perfect en je hebt nog 's een uitstekende wegligging ermee.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

misschien een beetje offtopic, maar weet je zeker dat je de komende jaren onder de 750kg blijft??

Heb zelf ook een drive-in show, en dacht een paar jaar geleden ook dat ik nooit zoveel mee hoef te nemen.... en nu rijden we voor de grote shows met een vrachtwagentje...

ik denk trouwens niet dat je met zelfbouw niet onder de prijs van een gekeurde aanhanger kan komen... (of je moet heel goedkoop aan de materialen kunnen komen, en zelf goed kunnen lassen e.d.)

een aanhanger met lading tot 750kg heeft dan geen eigen kenteken nodig, maar ik mag hopen dat hij wel gekeurd moet zijn! (anders zou bij wijze van spreken elke bosmongool een AH karretje achter zn auto vast mogen knopen?)
nu ik er over nadenk, je zal dus aan de politie aan moeten tonen dat jou karretje max 750kg mag hebben... daarvoor moet er dus een typeplaatje opzitten, en daar kom je volgens mij alleen aan, als je hem laat keuren.

• TB
RonnieB82 schreef op maandag 05 februari 2007 @ 23:22:

nu ik er over nadenk, je zal dus aan de politie aan moeten tonen dat jou karretje max 750kg mag hebben... daarvoor moet er dus een typeplaatje opzitten, en daar kom je volgens mij alleen aan, als je hem laat keuren.
precies, dat is de kern van mijn vraag!

• CowArt
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:10

CowArt

DPC Team Switch Pensionado

RonnieB82 schreef op maandag 05 februari 2007 @ 23:22:
Volgens mij zet je de wereld nu op zijn kop, en mag geen enkele aanhanger meer dan 750kg wegen (inclusief belading), tenzij je een goedkeuring RDW en een kenteken hebt. :)

• Anoniem: 69767
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
TB schreef op maandag 05 februari 2007 @ 23:08:

Tips, suggesties e.d. zijn van harte welkom.
Ik zie dat je al meer dan 2800 posts op Tweakers hebt. Dan moet je toch wel weten dat dit topic niet in SG hoort maar in Vervoer:

(Vervoer)
Hier klets je over alles op wielen (en wat ermee te maken heeft).
Waarom plaats je hem dan toch hier?

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 06-02-2007 04:21]

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

^
Anders doe je gewoon een topicreport en ga je niet de moraalridder zitten uithangen.

Het beste wat je kunt doen is gewoon even de RDW bellen dan weet je het tenminste zeker. Toch denk ik dat het moeilijk gaat worden om zelf iets degelijks te bouwen voor minder geld dan dat je een tweedehands fabrieks exemplaar koopt.

[Voor 58% gewijzigd door Devil op 06-02-2007 08:16]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:32

Soggy

vroemmmm

Houd er ook rekening mee dat de meeste auto's géén ongeremde aanhanger van 750 kg mogen trekken! de maximaal toegestane gewichten voor een geremde aanhanger liggen veel hoger.

Voor mijn auto mag ik bijvoorbeeld een geremde aanhanger trekken van 1.100 kg, maar ongeremd is dit slechts 390 kg. Het is ook geen pretje om met een zware ongeremde aanhanger te rijden!

De tip om een gebruikt onderstel van een vouwwagen o.i.d. te gebruiken is een hele goede!

If it works, tweak it

• TB
Een vouwwagen, met die kruiwagenbandjes? Nee, het moet er ook nog een beetje uitzien.

Er zal gereden worden met een Avensis Wagon 2.2 D4d en een Vento 1.9 TD. Deze mogen allebei 500 ongeremd trekken (valt me toch een beetje tegen!). De vracht zal niet meer dan 200 kg bedragen. Hoe zwaar zal een aanhanger ongeveer zijn?

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:32

Soggy

vroemmmm

Kruiwagenbandjes? Kijk eens op marktplaats naar een oude alpenkreuzer; die heeft een normale bandenmaat.

If it works, tweak it

• Anoniem: 4629
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
SG --> VV

Anoniem: 32447

Ik weet niet hoeveel je uit wil geven, maar op traileroutlet.nl kost de goedkoopste nieuwe trailer € 1600 ex. btw. Een tweedehands kan je voor onder de € 750 kopen.
Ik denk niet dat je dat veel goedkoper (en veiliger) kan doen.

• TB
Ik hoef toch ook geen trailer...

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Een trailer is een goedkope manier om aan een gekeurd en veilig onderstel te komen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• TB
Zo goedkoop zijn ze anders niet!

Op een politieforum kwam ik de volgende informatie tegen:

Zolang eigen gewicht + laadvermogen niet boven de 750kg uitkomt, hoeft de aanhanger niet gekeurd te worden, omdat er ook geen kenteken op hoeft. De as zal ook niet voorzien zijn van een type-plaatje met gewichtsaanduiding, dus ook daar zal weinig mis mee zijn. Natuurlijk zal de aanhanger wel aan het VR moeten voldoen. Houdt ook het geremd/ongeremd aanhangergewicht van de trekkende auto in de gaten. omdat er geen type-aanduiding is, wordt dit (mede)bepalend voor je laadvermogen.

• TB
Nou toch maar even met dr RDW gebeld.

Keuring is niet nodig, het typeplaatje met gewichtsaanduiding moet ik van een bestaand onderstel verwijderen en voor de rest ziet hij totaal geen problemen! Simpel dus eigenlijk...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, alleen zou ik nooit aan ongeremd beginnen... Afgezien van dat het niet fijn rijdt, is het minder veilig ook...

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• TB
Hm ja, zoals de rdw het brengt zou je ook een 1200 kg geremd onderstel kunnen gebruiken. Typeplaatje eraf et voila, je hebt een aanhanger met MTM van 750 kg, maar wel mooi geremd en degelijk.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TB schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 10:51:
Hm ja, zoals de rdw het brengt zou je ook een 1200 kg geremd onderstel kunnen gebruiken. Typeplaatje eraf et voila, je hebt een aanhanger met MTM van 750 kg, maar wel mooi geremd en degelijk.
:Y

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:23

Part

Helemaal niets.....

TB schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 10:27:
Nou toch maar even met dr RDW gebeld.

Keuring is niet nodig, het typeplaatje met gewichtsaanduiding moet ik van een bestaand onderstel verwijderen en voor de rest ziet hij totaal geen problemen! Simpel dus eigenlijk...
Kijk dat is goed nieuws.
Ik heb hier nog een mooie geremde as en trekboom met een type plaatje tot 850Kg op de as.
Zou ik die er afhalen en altijd onder de 750kg blijven dan is het dus goed. _/-\o_

Op de trekboom met rem zit ook een plaatje waar opstaat 750kg tot 1250kg. Dat slaat op de rem installatie. Kan dat plaatje er op blijven?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom zou je eigenlijk persé onder de 750 kg blijven?

Als dat plaatje erop zit kun je als het meezit zo een kenteken krijgen...

• Part

Part

Helemaal niets.....

MikeyMan schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 12:55:
Waarom zou je eigenlijk persé onder de 750 kg blijven?

Als dat plaatje erop zit kun je als het meezit zo een kenteken krijgen...
Maar moet de hele aanhangwagen dan niet door de RDW keuring?
Nu is het alleen nog maar de as en boom (zonder papieren ofzo).

[Voor 3% gewijzigd door Part op 06-02-2007 13:06]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Alleen als er geen typegoedkeuring voor afgegeven is, voor zover ik weet...

laatste keer dat ik een aanhanger heb laten keuren liepen ze er alleen een rondje omheen...

• Part

Part

Helemaal niets.....

MikeyMan schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 13:08:
Alleen als er geen typegoedkeuring voor afgegeven is, voor zover ik weet...

laatste keer dat ik een aanhanger heb laten keuren liepen ze er alleen een rondje omheen...
Ik denk dat ik ik het maar mooi op 750kg hou. Die 100kg extra is me de moeite niet.
Hij komt onder een caravan vandaan en het moet een open aanhangwagentje worden.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-11 11:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Mijn broef heeft een tijdje geleden voor gratis een aanhangwagen op de kop getikt die ook door een zelfbouwer in elkaar is geknutseld. Er zit nog een plaatje op de dissel dat een gewicht hoger dan 750 kg noemt dus kennelijk is ie ooit onderdeel geweest van een zwaardere aanhanger. Het verbouwen van aanhangwagens gebeurd dus kennelijk wel vaker.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

verbouwen van van vouwwagens/aanhangers gebeurd inderdaad vaker ..

ik denk dat in het geval van de DJ een vouwwagen als voordeel heeft dat er uitdraai pootjes onder zitten (stabieliteit etc ..

alleen kijk wel naar waterdichtheid en deksel die er reeds opzit of dat nog goed is als je gaat verbouwen.

(topic was tijdje terug geopend maar vond dit wel ff handig voor anderen erbij te vermelden)

leest meer dan reageert

Anoniem: 50683

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik was opzoek op GOT naar info en kwam dit topic tegen, de TopicStarter zoals ik las zou beter af zijn geweest als hij een 2de hands vouwwagen opgehaald had bij hem in de buurt en die verbouwd.
denk aan
- vaste draai tafels
- platen/cd/mp3 collectie klaar voor gebruik
- kabel haspels verwerkt.
- stopcontacten
- boxen klaar voor gebruik
zouden de voordelen zijn

Naast de eerder opgemerkte uitdraaipootjes .. is het wel handig dat ik ervanuit ga dat hij de aanhanger mee naar binnen zou kunnen nemen. dus zou kunnen fungeren als podium/draaitafel of dat hij op het strand/veld ofzo ook nog feest kan geven

hoewel in dat topic (van mij) de bak handig zou zijn voor hier, (op de deksels bv speakers) als je de bak als vervoer en als draai podium ofzo laat fungeren. (buiten concert ofzo) alleen een Alpenkreuzer is smaller en heeft misschien wel meer kans om binnen te staan.

het gaat er wel om,
- hoeveel ruimte heeft hij nodig.
- welk doel (binnen/buiten?)
- wat is zijn budget.

mijn zoektocht heeft me ook langs zelfbouw aanhangers gebracht

leest meer dan reageert

• MauriceRD
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-08-2019
Zelf bouwen is veel duurder dan gebruikt of nieuw kopen mits je een goedkoop en bruikbaar onderstelletje weet.

*knip*

[Voor 63% gewijzigd door deepbass909 op 18-01-2018 17:39]

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:37
MauriceRD schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:43:
Zelf bouwen is veel duurder dan gebruikt of nieuw kopen mits je een goedkoop en bruikbaar onderstelletje weet.

*knip*
Netjes, topic kicken van meer dan 11 jaar! oud. Snap nog steeds niet hoe iemand hier überhaupt uitkomt?

[Voor 112% gewijzigd door deepbass909 op 18-01-2018 17:40]

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:22

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

MauriceRD schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:43:

*knip*
Modbreak:Een kick van een topic van 10 jaar oud is volledig nutteloos en je links neigen erg naar reclame. Het heeft geen enkele waarde om dit topic nog langer op te houden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
[html][norml][/norml][/html]

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee