Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voeding werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb dus mijn originele Acer laptop voeding opgeblazen, hoe dat weet niemand maar hij stopte er gewoon mee :P

Dus als echte tweaker eerst geprobeerd open te maken, maar volgens aanwijzingen was dit vrijwel onmogelijk en na veel prutsen en zwoegen toch maar opgegeven.

Nu had ik een winkel op eBay gevonden en die had precies dezelfde, voor maar 10 dollar! Dus gelijk besteld, met spoed, paar dagen later lag er een nieuwe REPLICA acer voeding op tafel.

Deze replica ziet er dus hetzelfde uit, maar is een stuk lichter en heeft andere materialen, zodoende ook de plug naar de laptop, deze is zo uitgevoerd dat je hem in de laptop moet blijven drukken zodat hij contact krijgt. Daar heb ik dus niks aan, bij de originele zat een soort geel plugje.

Nu wil ik dus het plugje van mijn doorgebrande origineel overzetten op mijn replica om toch een backup voeding te hebben.

Nu zag ik dat op beide laptops een zwart blok zat, is dit een soort connector of is het gewoon een soort stop draad ding, blok plastic, zonder eigenlijk nut? Of moet ik toch gewoon beide draden doorknippen en gaan solderen?

Ik bestelde dus deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.hahuo.com/image/chanpin/aco/acer19V316-2.jpg
En kreeg er 1tje waarvan ik zo snel geen plaatje kan vinden, maar ipv LiteON staat er:
FOR LiteON!

En ik moet dit stekkertje hebben.

Verwijderd

Pak de oude voeding er even bij, op de achter van de voeding waar de plus en de min zijn aangesloten.
Kijk maar op het plaatje dat je heb meegezonden.
Bij deze de buitenzijde de min en de middelste de plus. Knip de oude stekker vlak bij de voeding af en bij de nieuwe bij de plug. Voorzichtig eerst de buitenmantel strippen en bij elkaar draaien dan voorzichting de binnenmantel strippen. Dit doe je ook bij de oude kabel. Schuif voor het solderen twee stukken krimpkous over de kabel, 1 over de binnenkabel en de andere over de buitenkabel soldeer de binnenkabel vast en schuif de krimpkous over de soldering en maak het warm. Soldeer dan de buitenkabel en schuif de krimpkous hier weer overheen, warm maken klaar.
Maar je kan ook een losse plus kopen en aan de nieuwe voeding vast solderen. Ben sneller klaar. Gebruik een goede kwaliteit soldeertin met een harskern en geen soldeervet of S39 gebruiken, daar gaat de soldering van rotten en krijg je een hogere overgangsweerstand.
Succes.

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

'k heb gisteren ook een acer voeding opengeprutst om de voedingskabel te wisselen.

't is waarschijnlijk niet de bedoeling van de fabrikant om de voeding ooit nog open te krijgen want die zat vastgelijmd (geen enkele vijs, en ook geen klik systeem). Ik heb mijn voeding opengekregen door met een fijn metaalzaagje het plastic door te zagen op de rand van de voeding mooi op de lijn waar de 2 helften samenkomen. Daarna de kabel lossolderen, en een nieuwe (die wel past op m'n laptop) eraan zetten. Dan heb ik met secondelijm de 2 helften van de behuizing weer mooi dichtgelijmt. Misschien niet zo stevig meer als voordien (bij zware schokken komt de boel waarschijnlijk weer los) maar 't is natuurlijk niet de bedoeling om met je voeding te gaan gooien hé :D

Dat dikker zware blokje aan de kabel van de voeding (vlak tegen de behuizing) is een soort trekontlasting die de kabel vastmaakt aan de adapter. Dit zorgt er voor dat als er aan de kabel getrokken word, hij tenminste niet van de print los loskomt :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Die "zwarte blok" is waarschijnlijk een ferrietring rond de draad, als je dat niet kent lijkt het idd gewoon een plastic verdikking van de draad, deze is nodig om storingen te vermijden en laat je dus best zitten.

Als je de replica voeding wil gebruiken, kan je waarschijnlijk het best gewoon de aansluitdraad naar de laptop toe verwisselen, dus ergens op 10cm naast het voedingsblok doorknippen, en netjes de juiste draden aan elkaar solderen, en weer goed afschermen met krimpkous of dergerlijke.

Er zijn trouwens geen garantie's dat dit gaat werken, en als je de polariteit omwisselt kan je je laptop opblazen, bedenk dus voor je begint of je voldoende kennis in huis hebt.

Edit: ik ben traag :)
@flux_w42: in die geschakelde voeding zitten condensatoren die tot 315V DC opgeladen zijn, daar kan je dodelijke schokken van krijgen, het lijkt me dus zeker niet aangewezen die voeding open te halen.

[ Voor 14% gewijzigd door naftebakje op 05-02-2007 22:50 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

naftebakje schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:47:
in die geschakelde voeding zitten condensatoren die tot 315V DC opgeladen zijn, daar kan je dodelijke schokken van krijgen, het lijkt me dus zeker niet aangewezen die voeding open te halen.
Ja, weet ik. Ik zorg er altijd voor dat de voeding niet aangesloten is op het net voor een tijdje (minuut of 5) voor ik hem opendoe. Daarna sluit ik die dikke elco kort (zie foto) met een schroevendraaier of zo. Meestal is er nadat de voeding 1 of 2 minuten losgekopeld is van het net, geen spanning meer op de condensator.

Daarna is het veilig werken :)

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm080124/l_voeding.jpg