[CSS] Aanpassen linkstijl met A:

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:39
Ik heb een css stijl bij een systeem dat ik gebruik (PHP Nuke) dat gemaakt is door de ontwerper van de stijl.

Helaas zit hier dit stukje code in:

code:
1
2
3
4
A:link          {BACKGROUND: none; COLOR: #000000; FONT-SIZE: 10px; FONT-FAMILY: Verdana, Helvetica; TEXT-DECORATION: none}
A:active        {BACKGROUND: none; COLOR: #000000; FONT-SIZE: 10px; FONT-FAMILY: Verdana, Helvetica; TEXT-DECORATION: none}
A:visited       {BACKGROUND: none; COLOR: #000000; FONT-SIZE: 10px; FONT-FAMILY: Verdana, Helvetica; TEXT-DECORATION: none}
A:hover         {BACKGROUND: none; COLOR: #dd6900; FONT-SIZE: 10px; FONT-FAMILY: Verdana, Helvetica; TEXT-DECORATION: underline}

Maar nu wil ik voor sommige andere links een andere stijl gebruiken. Maar het bovenstaande stuk code geeft direct alle links dezelfde stijl. Dit wil ik dus niet..... Maar ik denk dat als ik dat stuk weghaal dat ik alle links overal een stijl moet gaan meegeven dus wat kan ik nu het beste doen?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:07

Reinier

\o/

Geef de linkjes die je anders wilt hebben een bepaalde klasse en zet die class in je stylesheet. Hier staat hoe: http://www.w3schools.com/css/css_syntax.asp (class selectors)

• MiKeZZa
Dat snap ik wel maar ik had ook nog een andere regel geschreven, namelijk deze:

code:
1
.content2   {BACKGROUND: none; COLOR: #FFFFFF; FONT-SIZE: 10px; FONT-FAMILY: Verdana, Helvetica}

Maar als ik die dan op de juiste manier aanroep bij de link (hetgene waar jij me naartoe linkt maar dat snapte ik al) krijg hij toch de stijl die omschreven staat bij mijn eerder genoemde code.

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Dat komt omdat alle links in je history staan en daarom standaard de stijl van "visited krijgen". Als je andere stijlen voor een bepaald type link wil toekennen, kan je het volgende gebruiken:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
a.class:link { // etc }
a.class:hover { // etc }
a.class:active { // etc }
a.class:visited { // etc }

Waarbij je hier wel een zinvolle class-naam moet gebruiken en niet mijn voorbeeld 1 op 1 overnemen ;)

• MiKeZZa
Rowanov schreef op maandag 05 februari 2007 @ 21:48:
Dat komt omdat alle links in je history staan en daarom standaard de stijl van "visited krijgen". Als je andere stijlen voor een bepaald type link wil toekennen, kan je het volgende gebruiken:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
a.class:link { // etc }
a.class:hover { // etc }
a.class:active { // etc }
a.class:visited { // etc }

Waarbij je hier wel een zinvolle class-naam moet gebruiken en niet mijn voorbeeld 1 op 1 overnemen ;)
Ah ok en dan pakt de link die stijl over áls hij dezelfde naam ziet in de css en anders pakt hij het spul bij A: . Dat is wat ik wilde! Bedankt!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

Houd ook de precedentie van events in de gaten:

1) link
2) visited
3) hover
4) active
(ezelsbruggetje: LoVe HAte)

Dwz. dat de active style de hover style overruled, the hover style de visited style, etc.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• MiKeZZa
Ik heb nu dit staan:

a.wittelink:link {BACKGROUND: none; COLOR: #000000; FONT-SIZE: 10px; FONT-FAMILY: Verdana, Helvetica; TEXT-DECORATION: none}
a.wittelink:active {BACKGROUND: none; COLOR: #000000; FONT-SIZE: 10px; FONT-FAMILY: Verdana, Helvetica; TEXT-DECORATION: none}
a.wittelink:visited {BACKGROUND: none; COLOR: #000000; FONT-SIZE: 10px; FONT-FAMILY: Verdana, Helvetica; TEXT-DECORATION: none}
a.wittelink:hover {BACKGROUND: none; COLOR: #000000; FONT-SIZE: 10px; FONT-FAMILY: Verdana, Helvetica; TEXT-DECORATION: underline}

En bij de link staat dit:

<a style=\"wittelink\" href=\...........

Maar het werkt niet.... Wat doe ik nu nog fout?

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 18:59
Daar zou ik <a class=\'wittelink\' href=.... van maken... :)

Of om lelijke bloated code te krijgen: overal <a style=\'color:white\' href=....., maar dan is ie ten alle tijden wit, ook bij hover :+

Afhankelijk van je layout kan je ook kijken of al deze linkjes binnen een ander element (div bv) vallen. Dan is het mooier om dit element een class (en bij eenmalig gebruik een id!) te geven en vervolgens je css zo te maken:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
.menu a { ... }
.menu a:hover { ... }, enz
of in geval van id
#uniekmenu a { ... }
#uniekmenu a:hover { ... }, enz

[ Voor 120% gewijzigd door Savantas op 06-02-2007 17:23 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• MiKeZZa
Savantas schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 17:16:
Daar zou ik <a class=\'wittelink\' href=.... van maken... :)

Of om lelijke bloated code te krijgen: overal <a style=\'color:white\' href=....., maar dan is ie ten alle tijden wit, ook bij hover :+

Afhankelijk van je layout kan je ook kijken of al deze linkjes binnen een ander element (div bv) vallen. Dan is het mooier om dit element een class (en bij eenmalig gebruik een id!) te geven en vervolgens je css zo te maken:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
.menu a { ... }
.menu a:hover { ... }, enz
of in geval van id
#uniekmenu a { ... }
#uniekmenu a:hover { ... }, enz
Ah ok dit werkt idd stukken beter! Thx voor de tips!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

En nu eens tijd voor zelf-inzet. Gewoon zelf even proberen, gebeurt niks met je hoor ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.