G4 iBook, nu echt stuk?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.051 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi

Ik heb september 05 een iBook gekocht (nu dus anderhalf jaar oud) en hij is nu vrij dood lijkt me. Ik open dit topic om even te kijek nwat ik nou nog van Apple kan verwachten, ik denk zelf niet dat het op te lossen is met die iBooK (zou altijd welkom zijn btw).

Er is al 2x een nieuw LogicBoard ingezet afgelopen zomer, en ik ga verder normaal met de iBook om (het is mijn laptopje voor erbij, niet mijn werkstation).

Echter vandaag deed ik mijn laptop open toen ik thuis was en zag blauwe en rode 'staafdiagram'-achtige dingen over mijn beeldscherm flitsen en het hele scherm was blauwig (beetje en te sterk doorgevoerd zwembad-blauw theme).

Ik heb hem toen uitgezet, van de prik gehaald en ben even gaan eten.
Nu start hij wel weer hoorbaar op (cdrom doet wat, hdd, caps en numlock reageren) maar hij geeft geen beeld meer.

Ook niet op de externe uitgang.

Ik ga er hier even van uit dat het ding stuk is (vorige keer zei men een logicboard-repair >300E is)
Nu is het zo dat ik een 1-jarige garantie heb genomen en geen 3-jarige.
Als ik dit http://www.computerconsum...endetail.php?redartID=240 Echter zo lees zou Apple het gewoon voor me moeten vervangen.
Ik ga hier niet lastig doen oid, maar ik vind het een beetje van de zotte dat ik een waardeloos logicboard heb (om over de levensduur van de batterij maar niet te spreken :X) bij zo'n dure laptop (een pruttig acertje is 2x zo goedkoop).

Kan ik hier zowel technisch als juridisch wat mee doen?

edit; het gaat btw om een 1.44gHz 14" model.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Over reparaties buiten de 1 jaar garantie de de meeste winkeliers aanbieden, is in SG wel een hele hoop te vinden. Wil je weten wat je rechten zijn, is dit misschein een goede plek om te beginnen. Er staat in ieder geval een en ander in over garantie.

Volgens mij moet apple gewoon je logicboard weer vervangen, of je moet het over de boeg gooien dat je met twee reparaties en een nieuw defect kunt stellen dat je een ondeugdelijk product hebt gekregen, en op grond daarvan de koop ontbinden.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:50

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

of een nieuw vervangend exemplaar. welke je wel zou kunnen verwachten nu op de grond van deze 2 voorgaande reparaties.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ja zoiets wil ik ook doen.
kijk het gaat er mij niet om dat ik een intel based ding krijg oid, maar ik wil gewoon enorm graag verder kunnen werken.
Ook is de levensverwachting van een laptop bij mij niet 1.5 jaar.

mooi topic zeg barticus, dank je voor de link.
ik heb de laptop bij apple.nl gekocht omdat je daar studentenkorting krijgt, en niet in de gewone apple-winkel.

De garantie heb ik bij de apple-winkel (voornamelijk in eindhoven, maar heb een erg slechte ervaring bij een ander niet nader te noemen filiaal van ze) proberen te krijgen.
Een richtlijn-conforme uitleg leidt ertoe dat de garantie minimaal twee jaar moet duren, maar ook net zo lang als past bij de reële verwachting van de levensduur van het gekochte. Let wel op dat niet elk defect onder de wettelijke garantie valt:het gaat om de vraag of het gekochte voldoet aan de verwachtingen van de koper ten tijde van het sluiten van de overeenkomst.
Ik vind het reeel te verwachten dat een laptop langer dan 1.5 jaar meegaat (25 aug 2005 meen ik is hij gekocht, en de laatste LB-repair was augustus 06)

Ik zal geen vervanging oid willen (alhoewel ik volgens die link moet mogen kiezen); een degelijke reparatie is al heel wat.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Let wel, de apple leverancier in Eindhoven (of welke reseller dan ook) is jouw niets verplicht. Je moet voor dit euvel wel contact opnemen met de apple store waar je zelf ook je laptop gekocht hebt. Waarschijnlijk zullen zij aanbieden om je laptop te vervangen, als je blijft doorzeuren dat je niet akkoord gaat met nóg een reparatie.

Althans, zo heb ik na 6 maanden ook een nieuwe Macbook Pro gekregen omdat de mijne erg veel defecten vertoonde. Ik moest er wel *lang* voor met de helpdesk bellen, en na inmiddels voor de zoveelste keer oorverbonden te zijn wilde een medewerker van de britse (wtf?) apple store mij wel vervanging bieden uit coulance. De NL applestore verbond me met haar britse collega's door omdat ze zelf geen vervanging wilde aanbieden.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
aha dat vind ik ook geen probleem.
Ik moet dus de mensen achter apple.nl bellen, nou dat ga ik dan morgen maar eens doen.

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:34
Boudewijn schreef op maandag 05 februari 2007 @ 20:42:
aha dat vind ik ook geen probleem.
Ik moet dus de mensen achter apple.nl bellen, nou dat ga ik dan morgen maar eens doen.
Correct. Het punt van verkoop moet je contacteren. In jouw geval is dit 0800 0200 570.
Overigens is Apple tot niks veplicht. Ze kunnen je een reparatie via een van de Apple Authorized Service Providers aanbieden op jouw kosten aangezien je Mac buiten garantie is en je niet hebt gekozen voor een AppleCare Protection Plan.

Dit zijn de garantie voorwaarden waarmee je akkoord ging bij aanschaf via Apple.nl/store

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
heb jij de bovenstaande links wel gelezen, en hoe denk je daar over?

even een quote vand e voorwaarden:
WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN

TEN AANZIEN VAN CONSUMENTEN OP WIE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN IN HUN LAND VAN AANKOOP OF HUN LAND VAN VERBLIJF VAN TOEPASSING IS, GELDT DAT DE DOOR DEZE GARANTIE VERLEENDE VOORDELEN IN AANVULLING KOMEN OP ALLE RECHTEN EN VERHAALSMOGELIJKHEDEN DIE ZULKE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN GEEFT.
ik ben geen jurist, maar het lijkt me duidelijk.

[ Voor 77% gewijzigd door Boudewijn op 05-02-2007 21:10 ]

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:34
In Nederland heb je dan alleen Europese richtlijnen, dit zijn geen wetten.
Enige waar je in aanmerking voor kunt komen is consumentenrecht of iets in die richting, maar dan moet je zelf ook kunnen aantonen dat het defect al in de fabriek aanwezig was of iets dergelijks.

Goed, bel maar morgen en laat het ons weten. Ben zeer benieuwd.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Overigens is Apple tot niks veplicht.
Dat zijn ze wel degelijk. Ze zijn verplicht to het leveren van een deugdelijk product.
In Nederland heb je dan alleen Europese richtlijnen, dit zijn geen wetten.
Er is inderdaad een richtlijn. Aan de hand van die richtlijn zijn in NL wetten opgesteld, die ook door Apple nageleefd moeten worden. De richtlijn zegt dat een leverancier twee jaar garantie moet leveren. De Nederlandse wet heeft dat nog wat aangescherpt, namelijk zolang als verwacht mag worden dat het product redelijkerwijs mee kan gaan. In dit geval dus zeker meer dan 1,5 jaar.
Enige waar je in aanmerking voor kunt komen is consumentenrecht of iets in die richting, maar dan moet je zelf ook kunnen aantonen dat het defect al in de fabriek aanwezig was of iets dergelijks.
Je 'komt niet in aanmerking' voor recht, het is gewoon op je van toepassing, of je nu wilt of niet. Overigens is de leverancier in dit geval de partij die moet aantonen dat het defect is ontstaan door onoordeelkundig gebruik. Lijkt me verdomd lastig in dit geval, of ze moeten sporen van koffie aan de binnenkant van de laptop vinden natuurlijk.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
okay ik ga ze morgen eens bellen en kijken wat er uit komt.
heeft nog niemand dit meer meegemaakt?

offtopic:
De verwachtte levensduur van een laptop is neem ik aan 3 jaar, omdat de fiscus dat ook zo ziet? Of denk ik nu krom? Het is nml mijn bedrijfslaptopje

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Kurkentrekker schreef op maandag 05 februari 2007 @ 21:41:
Er is inderdaad een richtlijn. Aan de hand van die richtlijn zijn in NL wetten opgesteld, die ook door Apple nageleefd moeten worden. De richtlijn zegt dat een leverancier twee jaar garantie moet leveren. De Nederlandse wet heeft dat nog wat aangescherpt, namelijk zolang als verwacht mag worden dat het product redelijkerwijs mee kan gaan. In dit geval dus zeker meer dan 1,5 jaar.
Barticus

Ik heb net even gezocht naar de wettekst, maar ik kan hem niet vinden.
Kun je mij vertellen welke het is?

Doet het wat leuker morgen aan de telefoon (ga ik niet 1-2-3 mee komen, maar alleen als ze erg dwars liggen).

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Boudewijn schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:45:
[...]
Ik heb net even gezocht naar de wettekst, maar ik kan hem niet vinden.
Kun je mij vertellen welke het is?
Dat is de algemene richtlijn van europa. Diegeen waar we hier in nl absoluut niets aan doen. Kan je wel aanspraak op doen maar is niets wettelijk verplicht op. Enige wat ik je kan aanraden is gewoon appel te bellen. Vragen hoe zij daarover nadenken.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik zou het gewoon in alle redelijkheid met Apple overleggen. Zelf heb ik te maken gehad met een Mac Mini die er in de derde week na de garantieperiode mee ophield, en dat zou me honderden euro's aan reparatie gekost hebben. Een telefoontje met Apple en de dealer (ook You Mac Eindhoven trouwens) leverde een repratie onder garantie op. Als jij al 2 keer een nieuwe logic board hebt moeten krijgen dan zit er iets fout in die laptop en moet Apple je gewoon schadeloos stellen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
disjfa schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:51:
[...]

Dat is de algemene richtlijn van europa. Diegeen waar we hier in nl absoluut niets aan doen. Kan je wel aanspraak op doen maar is niets wettelijk verplicht op. Enige wat ik je kan aanraden is gewoon appel te bellen. Vragen hoe zij daarover nadenken.
Ik weet niet hoe je erbij komt maar een EU Richtlijn is niets anders dan een wet. Hij gaat altijd boven een NL wet. De NL Wet mag hooguit strenger zijn (lees: meer in het voordeel van diegeen de Richtlijn of Wet beoogt te beschermen) dan een Richtlijn, nooit soepeler.

Als de NL Wet bijvoorbeeld twee jaar garantie zou zeggen terwijl de EU Richtlijn drie zegt dan is het drie jaar. Als een EU Richtlijn drie jaar zegt terwijl de NL Wet vier jaar zegt dan is het vier jaar (in NL).

Er is voor een EU lidstaat geen optie om "ergens niet aan te doen". Als ze dat toch zouden proberen zijn de boetes zo fors dat niemand dat in z'n hoofd haalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Maurits van Baerle op 06-02-2007 01:07 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ik weet nu ook niet meer wat ik ermee moet.
kunnen mensen die zoiets zeggen even een bron aangeven oid, of een wettekst?
ik ga morgen denk ik anders toch even een jurist bellen (ken er paar) om even te kijken wat ik eventueel (!) zou kunnen mocht ik er niet met apple uitkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 06-02-2007 01:39 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Boudewijn schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:06:
offtopic:
De verwachtte levensduur van een laptop is neem ik aan 3 jaar, omdat de fiscus dat ook zo ziet? Of denk ik nu krom? Het is nml mijn bedrijfslaptopje
Die opmerking is alles behalve offtopic. Als consument heb je veel meer rechten dan als bedrijf. Ik hoop dan ook van harte voor je dat de factuur op je eigen naam staat, en niet op de bedrijfsnaam, want anders is het 'ondernemersrisico en veel succes verder', terwijl je als consument aan alle kanten bijzondere regelingen en rechten hebt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
jep.
het is als consument gekocht: pas 1 jaar later mijn bedrijf gestart.
dus dat zit 100% goed.

Alleen gebruik ik hem vooral voor college+bedrijfje.

geef me btw aub bronnen mensen! (anders weet ik niet wie ik moet geloven).

[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 06-02-2007 02:19 ]

Verwijderd

Bel verkooppunt (AppleStore) dan, dan heb je de bron direct aan de lijn!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Helaas, ik ben geen jurist, en ik heb ook geen bron bij de hand. Ik ben niet echt bedreven in het opzoeken van wetteksten.

Wat ik zo snel even voor je kon vinden is de volgende website, als je er even rondklikt dan ben je denk ik al een stuk verder: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=4578

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 14:02:
Bel verkooppunt (AppleStore) dan, dan heb je de bron direct aan de lijn!
ja maar die zijn zo partijdig als de nete ;) (als in: die hebben belang bij 1 specifieke uitleg).

was vandaag beetje ziekig, anders had ik wel even gebeld.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
nou net even Apple gebeld, had helaas geen serienummer bij de hand dus de 1e lijns helpdesker kon me niet al te veel helpen.
Echter was dit duidelijk:

1: Het NL recht mbt garantie geldt (volgens hem...) niet, reden: Apple.nl is geen winkel... als in geen offline winkel.
Mi onzin, in artikel46b staat er niets over (daar zou ik het verwachten). Welk artikel artikel zou mij btw de levensduur garanderen?
2: Apple wil er best met me uitkomen, maar als er geen G4 onderdelen meer zijn heb ik gewoon pech. Boffen dat ik het allerlaatste model heb gehad.

• Falcon
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dit is zo ontzettende bullshit.. en het lijkt er gewoon op dat je te maken hebt gehad met een helpdeskmedewerker die zich eruit heeft weten lullen.

Als ik jouw was zou ik heel snel op dat moment vragen om een leidinggevende en heel duidelijk aangeven dat dit toch niet de service is die je verwacht van Apple.

Poot stijf houden!.. en anders klachtbrief indienen!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Falcon schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 11:42:
Poot stijf houden!.. en anders klachtbrief indienen!
Dat zeker. Apple heeft een reputatie hoog te houden want echt goedkoop zijn ze niet, dus als ze klanten zo gaan behandelen dan zou ik heel ver gaan om garantie af te dwingen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
mja ze zijn goed bezig laatste tijd gaf ik toen ook aan:
koelpasta, batterijen (okay dat is sony) , plakkertjes in de koeling.

fijn hoor, voor een premium merk (met dito prijs).
ik ga even zorgen dat ik mijn serial heb (zo effe naar huis bellen , zit atm @ afstuderen) en dan weer bellen.
pas met mijn serial mag hij me met de klantenservice doorverbinden (WTF?)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:11

SeatRider

Hips don't lie

Jammer dat mensen altijd gelijk met wetboeken, de consumentenbond, kassa en de rijdende rechter gaan gooien :). Ik zou gewoon dat ding bij Apple ter reparatie aanbieden, bij inleveren aangeven dat dit volgens jouw valt onder garantie op de vorige reparatie en dat je uitgaat van gratis herstel. Je kunt altijd een eventuele factuur nog betwisten, maar in mijn ervaring doen bedrijven meestal niet zo moeilijk in deze gevallen (onder meer ooit een keer een Akai videorecorder van 3 jaar oud na 6 reparaties, waarvan de laatste 4 officieel buiten de garantie) vervangen gekregen door een nieuwe).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Kurkentrekker
  • Niet online
1: Het NL recht mbt garantie geldt (volgens hem...) niet, reden: Apple.nl is geen winkel... als in geen offline winkel.
Ten eerste geldt het NL recht gewoon, je hebt immers in Nederland dat ding gekocht, bij een Nederladse webwinkel. Althans, je hebt betaald naar een nederlandse rekening, je hebt naar een nederlands telefoonnummer gebeld, en via een nederlandse website je spullen gekocht.

Mochten ze daar als nog moeilijk over gaan doen, dan is er altijd nog europees recht, wat ook aangeeft dat je langer garantie hoort te hebben dan dat ene jaar.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
SeatRider schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 11:54:
Jammer dat mensen altijd gelijk met wetboeken, de consumentenbond, kassa en de rijdende rechter gaan gooien :). Ik zou gewoon dat ding bij Apple ter reparatie aanbieden, bij inleveren aangeven dat dit volgens jouw valt onder garantie op de vorige reparatie en dat je uitgaat van gratis herstel. Je kunt altijd een eventuele factuur nog betwisten, maar in mijn ervaring doen bedrijven meestal niet zo moeilijk in deze gevallen (onder meer ooit een keer een Akai videorecorder van 3 jaar oud na 6 reparaties, waarvan de laatste 4 officieel buiten de garantie) vervangen gekregen door een nieuwe).
jeetje.
ik ga helemaal geen keet maken voor ik het lief probeer. denk je dat ik het leuk vind om een jurist te moeten bellen?
nee.

Ik vind het link om eerst het ding te laten repareen en en daarna alsnog een rekening te krijgen.
Daarom eerst zorgen dat ik zeker weet dat het me niets kost. Bij de youmac in eindhoven zeiden ze dat het laten repareren ettelijke honderden euro's kost (mobo+uurloon, veel uurloon).

Dus ik ga daar niet op gokken.

• SeatRider
  • Laatst online: 13:11

SeatRider

Hips don't lie

Boudewijn schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:08:
[...]

jeetje.
ik ga helemaal geen keet maken voor ik het lief probeer. denk je dat ik het leuk vind om een jurist te moeten bellen?
nee.

Ik vind het link om eerst het ding te laten repareen en en daarna alsnog een rekening te krijgen.
Daarom eerst zorgen dat ik zeker weet dat het me niets kost. Bij de youmac in eindhoven zeiden ze dat het laten repareren ettelijke honderden euro's kost (mobo+uurloon, veel uurloon).

Dus ik ga daar niet op gokken.
Maar heb je het al lief geprobeerd dan, want je loopt nu wel om juristen te vragen. In plaats van helpdeskers te bellen die geen toezeggingen mogen doen en het ons te vragen zou mijn tip zijn om hem gewoon bij apple zelf te brengen en aldaar met het hoofd van de TD te overleggen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Kurkentrekker
  • Niet online
En dat kan dus niet als je hem online hebt gekocht, dan moet je wel via een helpdeskmedewerker proberen aan je ticketnummer voor een reparatie komen. Het is uiteindelijk de meerdere van die helpdeskmedewerker die jouw reparatie bij een applecentre moet betalen. Yourmac wil hem vast met alle plezier repareren, maar als hij buiten de garantie valt dan krijg je gewoon een rekening mee naar huis. Ik geef de TS groot gelijk dat hij eerst zwart op wit van Apple wil hebben dat zijn reparatie vergoed wordt, of dat hij gewoon een deugdelijk product krijgt, hij heeft er immers wel recht op.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
mja ik ben bang dat zo men hem bij de youmac repareert en ik dan 100 (logicboard?) + 250E (uurloon?) mee naar huis krijg.
Domweg omdat ik a: daar mi. recht op heb (gratis reparatie) en b: Wil weten waar ik aan toe ben.

en idd ik kan alleen met die helpdesker wat regelen, wie moet ik anders vragen? ;)
(dus wat barticus zegt)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Alleen al volgens de voorwaarden (in ieder geval van toen je het ding kocht) van de web-applestore(NL) is nederlands recht van toepassing.

Het betreffende artikel staat trouwens nog steeds in de voorwaarden (niet dat dat er iets toe doet, maar is makkelijker dan de voorwaarden van toen voor apple-medewerkers om opzoeken vermoed ik)

"16. Toepasselijk recht en jurisdictie betreffende geschillen

Wij zullen eventuele geschillen snel en efficiënt trachten op te lossen. Indien u niet tevreden bent over de wijze waarop wij met een geschil omgaan en een gerechtelijke procedure wilt beginnen, dient u dit te doen bij de bevoegde rechter in Nederland of de bevoegde rechter in Ierland. Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing."

Er zijn ook diverse(bijna ontelbare ;) ) threads over garantie etc op GoT te vinden, een korte search, en zonder verder de inhoud te hebben kennen, laat mij deze als sugggestie geven. Vast wel iets nuttigs te vinden.

Jurisprudentie inzake garantie
Garantie bij It's op magnetron
Economische levensduur hardware en garantie

• Kurkentrekker
  • Niet online
mja ik ben bang dat zo men hem bij de youmac repareert en ik dan 100 (logicboard?) + 250E (uurloon?)
100 euro logicboard kan ik inkomen, maar een uurloon van 250 euro? Misschien als Steve zelf het bordje erin komt schroeven, maar een TD medewerker van een computerwinkel verdient dat niet hoor. De winkel waar ik zelf werk, welliswaar niets met Apple te maken, rekent 36 euro per uur aan werkzaamheden. Moederbordje is vaak een klusje van een half uur. Zeker bij een Mac, want daar mag je er vanuit gaan dat je niet met drivers hoeft te rommelen, wat bij de windows pc's die wij repareren vaak wel het geval is.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Een G4 logic board voor een Mac Mini is ook al over de $300 dus ik denk niet dat je ver komt met die 100 euro.....

• Kurkentrekker
  • Niet online
Het ging me meer om de 250 euro arbeidsloon, die vond ik een beetje raar.. prijzen van een LB zou ik zo niet weten :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Het ging mij niet om het exacte bedrag, bij de youmac zei men dat het me minstens 300E gaat kosten als ik het zelf door hen laat doen... dus die splitsing was een ruige gok.

mischien een idee voor een modje om de titel te fixen?

Verwijderd

Het vervangen van een logic board doen de meeste TD medewerkers wel rond de 2 uur over ja. toch lijkt een uurloon van 125 euro mij vrij veel. aan de andere kant: vervangen logic board+testen= rond de 2,5 uur. zou opzich wel kunnen kloppen. als je een handig persoon hebt bij de TD kan die het denk ik wel doen in 1 tot 1,5 uur.(ik wel iig :P )

conclusie: iBook is een rotmachine als het gaat om het vervangen van een logic board! echt waar.(ik geef toe dat er moeilijkere machines zijn, maar iBook is zeker veel werk.(PB 12" bijv. ;) voor de kenners)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik heb net 'even' met de helpdesk van apple gebeld.
Het komt erop neer dat (chronologisch):

1: Ze willen het niet alsnog laten vervangen door de winkel, omdat ik 7 maanden over de garantie zou zitten.
2: Ze vinden dat ik maar 1 jaar garantie heb, anders had ik maar Apple care moeten nemen (a xxx euro). Onzin mi, zie artikel 10.3 van hun AV en het BW.
3: Als ik verder iets wil doen moet ik de klantenservice maar schrijven, en dan krijg ik over 3 weken eens antwoord.

* Boudewijn heeft atm de neiging een baksteen bij apple naar binnen te gooien (nee beter, nog een stukke iBook G4).

Wat moet ik hier nou mee?
Jurist bellen en een dikke brief naar ze sturen dat ze buiten de wet om opereren. Volgens de salesmedewerker is het niet eerlijk tov de apple-care mensen om 3 jaar garantie te geven zonder bij te hoeven betalen.

Ik vraag me atm af of ik moet betalen om mijn recht (op garantie) te krijgen.

• benoni
  • Niet online
Nog even geen kosten laten maken door juristen, maar het hele relaas in een aangetekende brief versturen:
- Schrijven dat je moederbord al een paar keer vervangen is, dus dat géén van de moederborden het langer dan een jaar heeft uitgehouden;
- Kopietjes van bewijsstukken erbij;
- Schrijven dat je als consument terecht zeer teleurgesteld bent in het product, volgens de Nederlandse consumentenrecht voor een periode van 2 jaar of langer nakoming van de leverancier mag verwachten als het product niet aan de normale verwachtingen voldoet.
- Schrijven dat je samen tot een redelijke oplossing wilt komen*;
- Een redelijke termijn stellen waarbinnen je antwoord wilt zien (zeg 1 tot 2 weken) en een redelijke termijn stellen waarin je volledige nakoming eist, dat is het oplossen van de reeks problemen met de iBook (zeg 1 maand);
- En wat misschien wel slim is: mededelen dat de correspondentie van Apple betreffende jouw garantiegeval gebruikt kan worden ter evaluatie in publieke forums, tenzij ze uitdrukkelijk boven hun reacties vermelden dat ze dat niet willen.

* Ms. een ander refurbished modelletje voor een klein prijsje, waar je zeker een jaartje mee doorkunt, met garantie, of zo

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
okay dan ga ik dat eens doen.
ik wil nml er niet direct met juristen aan te pas komen, maar ik wil wel mijn recht krijgen (ben student, en startend ondernemer)... en ik baal er gewoon giga van (gaat tegen mijn normen en waarden in dat mensen dit zomaar kunnen flikken).

dank je voor de tip.
Een refurbished vind ik prima, mits in een beetje nette staat (krassen is okay, mits niet te erg).

• benoni
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 15:45:
Een refurbished vind ik prima, mits in een beetje nette staat (krassen is okay, mits niet te erg).
Ik weet niet of ze dat willen hoor, laat maar aan Apple over wat ze gaan doen. Het belangrijkst is dat Apple met een oplossing komt die voor jou een klein jaar computergebruik verzorgt of vergoedt, want we mogen aannemen dat een laptop (zonder gestoot of gestuiter) toch zeker zo'n 2 tot 4 jaar moet kunnen werken.

Addit
Even de TS teruglezend, zou het niet kunnen zijn dat het kabeltje van het beeldscherm is versleten op het punt waar het door de scharnier loopt? In dat geval zouden de kosten voor reparatie wel eens heel erg mee kunnen vallen...

[ Voor 18% gewijzigd door benoni op 15-02-2007 16:36 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ja zeker van een 'goed' merk als apple verwacht ik dat wel (anders had ik wel een acer stoeptegel gekocht).

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Addit
Even de TS teruglezend, zou het niet kunnen zijn dat het kabeltje van het beeldscherm is versleten op het punt waar het door de scharnier loopt? In dat geval zouden de kosten voor reparatie wel eens heel erg mee kunnen vallen...
De laptop krijgt ook geen IP adres van de DHCP server, dit was wel standaard zo.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
zo, het is tijd voor weer eens een schop.
heb het erg druk gehad met college etc, en heb vandaag eens een briefje opgesteld naar apple (ook redelijk afgekickt van mijn laptop gebruik odnertussen >:) ):
Geachte klanten-service,

Deze brief stuur ik u vanwege het feit dat mijn, bij de Apple.nl online store gekochte, iBook G4 (1.44 gHz, 14” , serienummer: ## ## ##) buiten de een-jarige garantie termijn spontaan stuk is gegaan.

Momenteel is het zo dat de laptop weigert enige vorm van beeld te geven, zowel op de interne monitor als op de externe uitgang. Met deze klacht heb ik de helpdesk gecontacteerd (op : ## ## ##) , en deze gaf aan dat dit buiten de door Apple gegeven garantie valt. Ik zou namelijk een Apple Care plan moeten hebben aanschaffen.

Als ik echter de algemen voorwaarden van Apple lees, vind ik dit:

WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN

TEN AANZIEN VAN CONSUMENTEN OP WIE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN IN HUN LAND VAN AANKOOP OF HUN LAND VAN VERBLIJF VAN TOEPASSING IS, GELDT DAT DE DOOR DEZE GARANTIE VERLEENDE VOORDELEN IN AANVULLING KOMEN OP ALLE RECHTEN EN VERHAALSMOGELIJKHEDEN DIE ZULKE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN GEEFT.

Hier wordt in feite aangegeven dat de nationale wetgeving op het gebied van consumentenrecht van nog steeds van kracht is, en dat de voorwaarden van Apple louter supplementair daarop zijn.

Tevens stelt het Burgerlijk Wetboek (artikel 7:17) het volgende:

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

Het is feitelijk zo dat men van een kwaliteits laptop mag verwacht dat deze langer dan 15 maanden meegaat; dat is hier niet het geval.

Daar bovenop komt nog het feit dat Apple binnen de EU verplicht is 2 jaar garantie te verlenen, en binnen Nederland hier zelfs gedurende 3 jaar verplicht is.

Zou het om deze redenen mogelijk zijn om alsnog tot een passende oplossing te komen?

Hoogachtend,

Boudewijn Ector
Kan ik hier nog meer dingen aan toevoegen?
En kan hier aub een jurist eens naar kijken?

Ik heb totaal geen ervaring met dit soort dingen.

Disclaimer: ik ben niet direct aan het dreigen met juridische stappen, maar hire is een verhaal aan vooraf gegaan. Svp even draad lezen als je me daarop wil wijzen.

• dawuss
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

offtopic:
heb je een rechtsbijstandsverzekering?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
afaik niet. Heb zojuist mijn ouders even een mailtje erover gestuurd.
edit: geen rechtsbijstands verzekering dus.

Mogelijk ken ik echter wel wat juristen die evt wat willen doen als vriendendienst.
Hoezo dat?

vraag blijft of iemand van de juristen hier er eens naar zou willen kijken :)

[ Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 03-04-2007 16:08 ]

• dawuss
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Boudewijn schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 13:16:
geen rechtsbijstands verzekering dus.
Hoezo dat?
Omdat je dan al de juristen hebt die je zoekt ;) Is er geen rechtswinkel in de buurt waar je heen kunt?

In ieder geval lijkt het me de moeite je wat in te lezen op het gebied van wetten mbt garantie, dan kun je meer artikelnummers vermelden in je brief, die mij overigens niet heel formeel aandoet. Heb je dat bewust gedaan?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ja dat heb ik bewust gedaan.
indien ik formeel word loop ik het risico een vrij vijandige toon aan te slaan, en dat is nou net even niet de bedoeling.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Goed, ik zal nog proberen wat extra inzicht te geven, als zijnde ex-medewerker van het betreffende AC ;)

Waarom doet YouMac moeilijk?
Zij hebben je de iBook niet verkocht, en hebben dus niets te maken met het consumentenrecht dat op jou van toepassing zou zijn. Wanneer je bij hen aanklopt met een product dat -volgens Apples garantievoorwaarden- buiten garantie is, probeer je hen op te zadelen met een probleem dat daar niet hoort. Tijd is geld, dus die problemen willen ze niet. Voor jou als klant natuurlijk lullig, en ik weet -daar gewerkt hebbende- dat de dames en heren bij YouMac niet perfect zijn, maar ze doen hun best, en hun standpunt is hier begrijpelijk.

Overigens kan Apple roepen wat ze willen, het consumentenrecht is ook van toepassing op webshops. Oók als die in Ierland gevestigd zitten. Als jij in Nederland verkoopt, is het Nederlandse consumentenrecht van toepassing op de Nederlandse klanten. In principe moet Apple dus gewoon de iBook laten repareren.

Voor wat betreft het voorhanden zijn van spare parts: Apple kan het naar haar klanten toe niet maken dat er geen passende oplossing gevonden kan worden in geval van defecten gedurende de duur van Apple Care Protection Plan. Dat zou inhouden dat -tenzij Apple defecte iBooks gratis gaat vervangen door MacBooks- ALLE spareparts voor de meest recente iBook G4 nog beschikbaar moeten zijn tot minstens Mei 2009 (3 jaar na de introductie van de MacBook). Nu kan ik me voorstellen dat dat met een transitie van PPC naar Intel wat anders ligt, maar ze kunnen het er niet op gooien dat je maar pech hebt als er geen spare parts meer zijn.

Launching containers into space

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
even voor alel duidelijkheid: ik heb geen enkel probleem met het AC (ik neem aan dat je youmac @ eindhoven bedoelt). altijd netjes geholpen (op 1x na). Nette mensen, keurig.

Alleen zit met apple zelf gewoon nu te kl*ten, omdat ik me een beetje gepakt voel omdat ze de wet niet willen kennen.
ik weet dat ik gelijk heb , alleen moet ik nu even goed naar apple communiceren dat ik dat heb.

Dat ze me geen macbook geven vind ik prima: ik wil alleen gewoon een werkende laptop. That's all. (en zonder daar veel geld tegenaan te moeten gooien; een apple is toch al niet de meest goedkope laptop).

Daarom moet ik nu even zorgen dat mijn brief duideljik is... echter kan ik dat neit goed inschatten om persoonlijke redenen.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Boudewijn schreef op woensdag 04 april 2007 @ 12:35:
even voor alel duidelijkheid: ik heb geen enkel probleem met het AC (ik neem aan dat je youmac @ eindhoven bedoelt). altijd netjes geholpen (op 1x na). Nette mensen, keurig.

[..]
Ik suggereer ook niet dat je dat gesteld hebt, maar ik leg wel even hun standpunt uit. Lang niet iedereen snapt namelijk waarom een AC (welk AC dan ook) in dit soort situaties niet mee wil werken ;)

Launching containers into space

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
mja ik vind het vrij duidelijk. Apple moet garantie geven, apple-center niet. klaar.
alles wat zij toch voor me doen waardeer ik :)

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 20:13

Praetextatus

the dutch_paki

Wat je ook zou kunnen/moeten vermelden is dat je al 2x een reparatie hebt gehad.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
oh ja dat is ook wel een sterke.

is het ook een idee om erin te zetten dat het toch geen goede reclame is voor apple... en dat ze de laatste tijd wel meer blunderen? (plakkertjes in luchtgaten enzo)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 04 april 2007 @ 15:05:
is het ook een idee om erin te zetten dat het toch geen goede reclame is voor apple... en dat ze de laatste tijd wel meer blunderen? (plakkertjes in luchtgaten enzo)
Dat zou ik niet doen, dat zou hen alleen maar kunnen ergeren. Gewoon je bij jouw punten houden, die zijn duidelijk genoeg in de brief hierboven.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
okay dan doen we dat niet.

ik gooi zo dan wel even een update online. Die zal ik wat formeler schrijven :)

Verwijderd

Heb je online/telefonisch bij Apple gekocht,
check dan de voorwaarden van garantie op de AppleStore zelf: www

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2007 18:52 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
uhh ja dat heb ik.
dat is sowieso gewoon een feit.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Nou de geupdate brief:
Geachte klanten-service,

Vanwege het feit dat mijn iBook spontaan stuk is gegaan, en de helpdesk mij niet verder wilde helpen, stuur ik u deze brief.

De desbetreffende laptop geeft geen enkele vorm van beeld meer , zowel op interne monitor als op externe uitgang. Tevens is het zo dat door Youmac in Eindhoven hier al een nieuw Logicboard in is gezet.

Met deze klacht heb ik de helpdesk gecontacteerd, echter was de helpdesk-medewerker in kwestie van mening dat ik een AppleCare plan zou moeten hebben aangeschaft om nog in aanmerking te komen voor garantie, nu zou ik maar recht hebben op 1 jaar. Echter is het zo dat ik volgens het Nederlands consumentenrecht, recht heb op 3 jaar garantie. Apple heeft in de algemene voorwaarden sowieso al aangegeven dat de algemene voorwaarden een supplement zijn op de landelijk geldende wetgeving.

De gegevens van het toestel luiden als volgt:

Aangeschaft bij de Apple.nl online store, met als order nummer: XXXXXX.
Geleverd: 20 Augustus 2005
Logic Board al eerder vervangen door Youmac Eindhoven
Serienummer: XXXXXX

Zou het om deze redenen mogelijk zijn om alsnog tot een passende oplossing te komen?
Indien dit u niet redelijk lijkt, zou ik graag schriftelijk de reden hierachter van u wensen te ontvangen.

Hoogachtend,

Boudewijn Ector
woops, had edit op vorige post moeten zijn.

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02 22:31
Nederlands recht geeft toch maar 2 jaar garantie?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
EU is 2 jaar, nederlands 3.
Als ik het mis heb en het omgedraaid is: dan geldt altijd de 'beste' van de twee. Dus altijd 3 jaar :)

Verwijderd

hey dan,

Ik had een similar probleem met mijn iBook G4 (geen beeld, start niet op, en ik had ook een fan die hard begon te draaien bij het opstarten).

Hier staat een omschrijving hoe dit probleem te fixen is:
http://coreyarnold.org/ibook/?p=20

Ik heb het zelf toegepast en het werkt nu, ik wil nu alleen proberen om de chip opnieuw te solderen.

Als je probleem hetzelfde is raadt ik je aan die link te lezen en ook door de replies te browsen, er staan veel interesante vindingen in.

dav.

ps.: Ik heb net snel door dit topic heen gelezen en het lijkt erop dat het meer gaat om een reactie krijgen van apple ofzo dan echt het fixen van de computer, dus misschien is mijn reactie niet echt op zijn plaats, maar wilde toch even die link plaatsen voor het geval andere mensen dit topic lezen die hetzelfde probleem hebben.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
mooie link.
als apple echt geen garantie geeft (ik ga tot het bittere einde >:) ), dan is dat een optie.
op het moment dat ik dat nu doe heb ik echter zeker nooit meer garantie.

de brief gaat morgen de post op :)

• lastlong
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-12-2025
Ben erg benieuwd hoe apple op je brief gaat reageren.
Ik heb hetzelfde probleem, moederbord kapot 1,5 jaar na aankoop. Ik wacht jouw resultaten af en ga dan ook actie ondernemen.

• lastlong
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-12-2025
ik las dit net op de site consuwijzer:
Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. Dit is een misverstand.

In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.

Echter, volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan.
link: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=4578

Betekent dit dat we weinig kans maken? of betekent "recht op een deugdelijk product" dat apple de iBooks kostenloos moet repareren?

[ Voor 15% gewijzigd door lastlong op 11-04-2007 13:54 . Reden: quote bijgewerkt ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
quote hem dan even volledig:
Nederlandse regelgeving

Echter, volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan.
Bron : zelfde page

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
en de soap gaat weer verder.
vandaag is het apple eindelijk gelukt mij te bellen (toch lastig hoor :+).

Daaruit kwam dit: ik denk dat het Logicboard stuk is, temeer daar dat al eerder vervangen is.

Apple wil nu de volgende deal maken:

Ik ga ermee naar de youmac in eindhoven (of andere gecertificeerde serviceboer) en als deze inderdaad concluderen dat het het Logicboard is .... dan mag ik het uurloon van de monteur betalen en Apple het LB. Als dat niet zo is draai ik gewoon voor de volle kosten op.

De reactie van Apple op mijn referentie naar het consumentenrecht was als volgt:
[quote]Tsja sorry meneer, maar dan moet u wel binnen 6 maanden aantonen dat de fout bij ons ligt.

Ik lees dat echter totaal niet terug in het BW....
Echter, volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar.
Bron: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=4578

Volgens mij proberen ze me dus af te schepen. Erg zonde...
Wat kan ik hier nou weer mee doen?

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
SeatRider schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 11:54:
Jammer dat mensen altijd gelijk met wetboeken, de consumentenbond, kassa en de rijdende rechter gaan gooien :).
Weet je wát jammer is? Dat het tegenwoordig kennelijk zelfs bij A-merken nodig is om je als consument te verdiepen in dit soort zaken om gebruik te kunnen maken van je garantie. Het is feitelijk een schande dat bedrijven de wettelijke bepalingen aan hun laars proberen te lappen en jou hun eigen verzonnen regeltjes (die soms lijnrecht ingaan tegen de wet!) opleggen. Of je een extraduur onzin product als Apple Care proberen aan te smeren.

Ik heb af en toe het idee dat je beter bij de Aldi wat Medion spul kunt halen, want daar is het gewoon geen-gezeik-omruilen-maar wat de klok slaat.

• blackjack21
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik denk dat je het beste ConsuWijzer kan bellen (0800 0 70 70 70) hoe je dit kan aanpakken.
Gelijk hebben is één, krijgen is twee.

Ze weten dondersgoed dat ze fout zitten, daarom een dealtje.

Tevens, de fabrikant moet aantonen dat het niet aan hun ligt, niet andersom. Zou anders mooi zijn, laat een onsument maar eens bewijzen dat het LB kapot is (moet dan openschroeven en is de garantie direct velropen.)

Nog een quotje;
Bewijslast
Een ander voordeel is dat niet u, maar de verkoper moet aantonen waarom het product defect is. Dit ‘bewijsvoordeel’ kent de wet de eerste zes maanden na aankoop tegenwoordig ook.

Als in de eerste zes maanden na aflevering van een product blijkt dat het niet aan de overeenkomst beantwoordt dan gaat de wet ervan uit dat het gebrek al aanwezig was op het moment van aankoop.

De verkoper moet eventueel maar aantonen dat het gebrek niet in het product zit, maar bijvoorbeeld door uw toedoen is ontstaan.
http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=530

Jouw gebrek was er echter niet tijdens de aankoop, maar na enkele reparaties. De 6 maanden regel is er om de consument te beschermen zodat een fabrikant niet kan zeggen "Het werkte de eerste dag dus wij hebben een goed product afgeleverd".
Dus de 6 maanden reactie slaat op kut nog op dirk.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 20:13

Praetextatus

the dutch_paki

Damn wat een gedoe zeg.
Ik zou inderdaad gewoon de consuwijzer opbellen zoals blackjack voorstelt.

Jij hoeft volgens mij helemaal niets te betalen zelfs als je de regels van apple volgt en wel voor de volgende reden:

Stel jij koopt op 1 januari 2006 een laptop en je hebt recht (volgens apple) op 1 jaar garantie dwz perrfect werkend systeem. . Op 30 juni 2006 gaat de LB kapot en deze wordt vervangen. Dan moet de LB dus gewoon 1 jaar werken en dus een garantie krijgen van 1 jaar en niet van 6 maanden!
Dus volgens de regels van 'apple' zou je in dit geval aanspraak op garantie moeten krijgen tot 30 juni 2007!

Dit heeft bij mij goed gewerkt. Mijn zusje haar Ipod had ook steeds kuren. Uiteindelijk hebben ze na dik een jaar een nieuwe gegeven. :*)
Het gaat mij niet om een nieuwe, maar het gaat om principes. Je betaalt tenslotte geld ervoor. Maakt niet uit of dat iets is van 2 tientjes of 10.000 euro. |:(

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
de consuwijzer krijgt zo eens een belletje denk ik.

ik vind het een beetje ranzige actie van apple om zo'n deal te proberen te maken.

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:19
Heb je nog nieuw bericht van Apple of nieuws van de Consumentenwijzer? Ben wel benieuwd.

Zit hier ook met een kapotte G4 (bekende logic board probleem), alleen zonder eerder hersteld moederbord. Aankoopdatum is van augustus 2004, dus minder gunstig dan jou situatie.

Verwijderd

lastlong schreef op woensdag 11 april 2007 @ 13:05:
Betekent dit dat we weinig kans maken? of betekent "recht op een deugdelijk product" dat apple de iBooks kostenloos moet repareren?
Dat betekent dat uiteindelijk een rechter invulling geeft aan de term 'deugdelijk product'. Bijkomende vraag is dan ook of jij als consument het product 'deugdelijk' hebt gebruikt. Ga er niet blind vanuit dat het consumenten recht je goed beschermt. Nu zit je bij laptops doorgaans wel goed aangezien de gemiddelde afschrijving bij bedrijven zo'n 3 jaar is. Dat is een redelijke maatstaaf waarnaar gekeken kan worden voor een dergelijke bepaling. Voor een desktop systeem is de afschrijving langzaam opgekrikt tot zo'n 4 jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2007 16:47 ]

Pagina: 1