[Vista] USB stick als ram gebruiken*

Pagina: 1
Acties:
  • 472 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:14
Hey,

ik heb windows vista ultimate geinstaleerd en nu hoorde ik dat er een functie was om een usb stick als ram geheugen te gebruiken? Bestaat dit echt en werkt het goed of is het eigenlijk nutteloos? En waar vind ik deze functie?

alvast bedankt,

martijn

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Readyboost, meer zeg ik niet :)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

RAM is iets anders dan opslag ;)

Pak je een HD van je iPod heb je opeens 30GB RAM, I don't think so :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Het woord dat je zoekt is 'readyboost'. Als je daar even op google-t is er zat over te vinden.

offtopic:
Spuit 11 :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2007 17:43 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
CLB schreef op maandag 05 februari 2007 @ 17:42:
RAM is iets anders dan opslag ;)

Pak je een HD van je iPod heb je opeens 30GB RAM, I don't think so :)
Dat is wel zo, maar heel trage ram waar je weinig aan hebt ;) Net zoals de windows swapfile als je ram vol zit...

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ja ik ben ook aan 't googlen op 'readyboost' , blijkt dat ik uit m'n nek lulde

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03 22:41
Klopt, het heet inderdaad Readyboost. Maar dit is alleen te gebruiken met flashgeheugen (SD kaartjes enzo denk ik) en mischien met speciale USB-sticks. Het wordt inderdaad als RAM gebruikt, en is sneller dan de swapfile van de hardeschijf.

Lees dit eens als je precies wilt weten hoe het zit.

En dit zijn de eisen:

* The capacity of the USB device must be at least 256 MB
* The USB device must support USB 2.0
* The device should have an access time of 1ms or less.
* The device must be capable of 2.5 MB/s read speeds for 4 kB random reads spread uniformly across the entire device and 1.75 MB/s write speeds for 512 kB random writes spread uniformly across the device.
* The device must have at least 235 MB of free space
* The initial release of ReadyBoost supports one device.

[ Voor 60% gewijzigd door Avalaxy op 05-02-2007 17:53 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

CLB schreef op maandag 05 februari 2007 @ 17:50:
Ja ik ben ook aan 't googlen op 'readyboost' , blijkt dat ik uit m'n nek lulde
mwah niet echt.
Het is nogsteeds geen RAM. Het is een soort buffer tussen RAM en pagefile.
Vanwege de lage zoektijden kan je er een boost uit halen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik heb een PC met 2 Gb RAM, maar omdat 1 van de 2 sticks defect raakte en deze terug is gestuurd (krijg een nieuwe deze week) zit ik tijdelijk op 1 Gb....

Dus ik dacht: Laat ik eens kijken of Readyboost echt veel helpt, en ik stopte een 1 Gb USB 2.0 stick in mijn PC. Windows Vista herkende em meteen, en wilde wel 870 Mb op de stick voor me reserveren voor ReadyBoost.

Echt veel merkte ik er helaas niet van.... maar ik weet ook niet precies onder welke omstandigheden het voordelen biedt. Een USB 2.0 poort is 480 Mbit/s (USB 1.1 is 12 Mbit/s), maar mijn SATA controller is sowieso 1.5 Gbit/s, en ik dacht zelfs 3 Gbit/s. Nu zal de schijf zelf wel wat trager zijn, maar volgens mij is de gemiddelde schijf al sneller dan 480 Mbit/s.

De snelheidswinst zit em in "random seek". Hier moet een harde schijf de koppen veel bewegen over de platters waardoor kostbare miliseconden verloren gaan, waar een USB stick dat probleem niet heeft. In sequentiele data transfers wint de harde schijf het zeker.

Een page file staat op 1 stuk op de harde schijf dus heel veel kopverschuivingen vinden er niet plaats bij het benaderen van de pagefile. Volgens mij wordt Readyboost alleen gebruikt als een soort van cache, niet om je pagefile te vergroten op een stick.

Ik denk dat Readyboost zeker kan helpen op tragere PC's, maar ik denk dat het op een C2D E6600 met 2 Gb DDR2-800 (tijdelijk dus 1) en snelle SATA schijven niet heel erg veel winst oplevert. Mischien dat iemand het in een wat ouder systeem eens kan testen, bij mij deed het in ieder geval bar weinig. ;)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Vind je het gek, flash geheugen is zo traag als *** vergeleken met RAM. Zelfs vergeleken met een harde schijf (behalve misschien als je die nieuwe flash disks die een paar ruggen kosten gebruikt).

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat een onzin en onbegrip allemaal; :) Readyboost wordt helemaal niet als "RAM" gebruikt. Het dient als extra pagefile, dus als harde schijf vervanger. Kleine random reads zijn namelijk veeeeeeeeeel sneller dan van een harde schijf, en die worden dus uitgevoerd op de usb stick. Sequentiele data gaat nog steeds van de schijf.

Dus met veel ram zul je er veel minder van merken dan met veel ram, en daarnaast hangt het erg af van wat voor soort schijftoegang er nodig is.

specs

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00

Sick Nick

Drop the top!

Voor grote files wel maar de accesstime bij kleine files is echt een stuk beter op flash geheugen. Een snelle HD heeft een effectieve accesstime van grofweg 12 ms terwijl een flashkaartje 1ms heeft (volgens HDtune in ieder geval).

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-03 16:19
het ideee achter het hele verhaal is wel handig te noemen.

maar uiteindelijk komt het erop neer dat je een 2gb memorystick koopt die lekker snel is en dan je pagefile daarop zet. hierdoor meot vista minder vaak swappen naar je hdd.

waar ze bij ms geen rekening mee gehouden hebben is dat de meeste memorysticks tegenwoordig supergoedkoop (en superlangzaam) zijn en dat je nits hebt aan deze techniek uiteindelijk

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-03 22:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ik me in het kader van dit topic dan dus afvraag zijn 2 dingen:

- Is er al iemand aan het prutsen / devven om readyboost ook op XP beschikbaar te krijgen, en zo nee, waarom niet :P

- Aangenomen dat ik Readyboost gebruik en dus een USB stick inzet, wat dan als ik even mijn stikckje (half danwel volledig) nodig heb om data te transporteren :? Werkt het systeem dan nog wel :? En kan dat on the fly of moet er dan eerst een shutdown aan vooraf gaan om het e.e.a. swap veilig te stellen :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00

Sick Nick

Drop the top!

Het is redundant dus de data zelf staat ook op je schijf zelf dus je kan gewoon je kaartje eruit halen of het formaat van de readyboost instellen. Geen reboot nodig.

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
heeft een bijvoorbeeld Sandisk Extreme III SD-kaart zichtbare voordelen ivm een gewone Sandisk SD-kaart? Lees en schrijfsnelheden zijn van eerstgenoemde namelijk een stuk sneller. Het wordt mij niet echt duidelijk of dat dan ook voordelen biedt
The Eagle schreef op maandag 05 februari 2007 @ 18:43:
- Aangenomen dat ik Readyboost gebruik en dus een USB stick inzet, wat dan als ik even mijn stikckje (half danwel volledig) nodig heb om data te transporteren :? Werkt het systeem dan nog wel :? En kan dat on the fly of moet er dan eerst een shutdown aan vooraf gaan om het e.e.a. swap veilig te stellen :?
dat werkt niet, omdat ReadyBoost ruimte reserveert. Die ruimte kun je dus niet gebruiken.

[ Voor 51% gewijzigd door SURFivor op 05-02-2007 19:53 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03 22:41
Als je er een USB apparaat in propt dat kun je kiezen uit Data afspelen, Map openen, Readyboost gebruiken, etc... Ik neem dus aan dat je de USB stick er ook gewoon zo uit kunt trekken. Je systeem ziet vanzelf wel dat het geen readyboost meer kan gebruiken.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

leonpwner1 schreef op maandag 05 februari 2007 @ 20:22:
Als je er een USB apparaat in propt dat kun je kiezen uit Data afspelen, Map openen, Readyboost gebruiken, etc... Ik neem dus aan dat je de USB stick er ook gewoon zo uit kunt trekken. Je systeem ziet vanzelf wel dat het geen readyboost meer kan gebruiken.
Yup werkt perfect, kameraad van mij heeft een kaartje voor readyboost in zijn laptop, en ik heb het al vaak eruit getrokken omdat ik t ff nodig had ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-03 01:14
Ik ga dat denk ik ook eens proberen. Heb nu ultimate draaien op ibm thinkpad x23: 384 ram, 866 mhz, 8 Mb graka, 4200 RPM HD. Ik heb een sd card reader, zijn die sneller dan usb sticks? Heb nog een sd kaartje van 256 MB, dus dat zou wel eens kunnen helpen.

http://specs.tweak.to/16567

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-03 22:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SURFivor schreef op maandag 05 februari 2007 @ 19:52:
heeft een bijvoorbeeld Sandisk Extreme III SD-kaart zichtbare voordelen ivm een gewone Sandisk SD-kaart? Lees en schrijfsnelheden zijn van eerstgenoemde namelijk een stuk sneller. Het wordt mij niet echt duidelijk of dat dan ook voordelen biedt

[...]

dat werkt niet, omdat ReadyBoost ruimte reserveert. Die ruimte kun je dus niet gebruiken.
Ik snap dat die ruimte gereserveerd is ;) Waar ik dus meer op doelde was of, als ik mijn stick als halve swap gebruik en ik in het USB-icoontje aangeef dat ik hem uit wil werpen, Vista zijn swap weer netjes (zonder reboot) op de HDD neerzet en de ruimte vrijgeeft.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-03 08:20

Gé Brander

MS SQL Server

The Eagle schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 10:17:
[...]

Ik snap dat die ruimte gereserveerd is ;) Waar ik dus meer op doelde was of, als ik mijn stick als halve swap gebruik en ik in het USB-icoontje aangeef dat ik hem uit wil werpen, Vista zijn swap weer netjes (zonder reboot) op de HDD neerzet en de ruimte vrijgeeft.
Het is als buffer tussen de swap file op disk en je RAM geheugen. Dus er hoeft alleen in Vista de omleiding naar je Readyboost device omgezet te worden, en dat kan zonder herstart.

Het vervangt dus niet een stuk van je swap file...

Juist omdat het een buffer is (dus alleen voor leesacties naar het geheugen toe vanuit de swapfile) en omdat er alleen de dingen in komen te staan die voordeel hebben van de random toegang waar de flash beter in is, heeft het voordeel.

[ Voor 3% gewijzigd door Gé Brander op 06-02-2007 10:22 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• m0nkm0nk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-03 12:53
Bij mij liep het niet barre goed,

Steek de kaart erin ( Scandisk usb 2.0 1gb ) enable ready boost
en in no-time haperde mn systeem de heletijd... dus er maar weer uit met die stick
was het ook niet echt nodig , maar voor de test ;)

[ Voor 3% gewijzigd door m0nkm0nk op 06-02-2007 12:18 ]

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je moet het dan ook in combi met superfetch gebruiken. Hier een kleine uitleg van hoe superfetch en readyboost werken.

http://gizmodo.com/gadget...-it-affect-you-234109.php

• Astennu
  • Laatst online: 07-03 01:01
Je moet een Flash drive hebben die Radyboost Ready is (Deze zijn aanzienlijk sneller dan normale USB drives maar ook veel kleiner en moeten aan minimum eisen voldoen.). Anders zijn ze echt heel langzaam of werkt het zelfs niet.

En zelfs dan betwijfel ik of het wel helpt. Als je 2 HD's hebt helpt het niet. Het helpt alleen bij een systeem waar 1 hd in zit. Waar je dus swapt op de HD waar ook je gegevens vandaan komen en waar je HD dus te veel tegelijk moet doen. Dan helpt het maar. Zelfs een 4200 RPM HD is sneller dan een USB drive. Vooral acces times zijn veel sneller.

Dus je kunt beter een 2e HD in je systeem zetten. De eerste gebruiken voor windows rest voor data. Ik gok dat dat een sneller is. Zelf heb ik 2x300 GB raid 0 voor windows en gewoon data zoals dvd's mp3 en 2x200 GB raid 0 voor de games. Dit werkt super goed. Maar wel een dure oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 06-02-2007 12:36 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Astennu schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 12:35:
Je moet een Flash drive hebben die Radyboost Ready is (Deze zijn aanzienlijk sneller dan normale USB drives maar ook veel kleiner en moeten aan minimum eisen voldoen.). Anders zijn ze echt heel langzaam of werkt het zelfs niet.
**knip**
Zelfs een 4200 RPM HD is sneller dan een USB drive. Vooral acces times zijn veel sneller.
**knip**
Volgens mij werken bijna alle usb sticks, er zijn geen speciale readyboost sticks (of het is een marketing truk)

HD's hebben een accesstime van rond de 15-25ms. Een goede stick heeft een accesstime van 1ms, dus dat HD verhaal is onzin.

☻/
/▌
/ \

• Astennu
Kixtart schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 12:46:
[...]

Volgens mij werken bijna alle usb sticks, er zijn geen speciale readyboost sticks (of het is een marketing truk)

HD's hebben een accesstime van rond de 15-25ms. Een goede stick heeft een accesstime van 1ms, dus dat HD verhaal is onzin.
Ik heb giganties veel mensen gezien die hun stick niet aan de gang kregen. En ik heb zelf ook wat tests gedaan Ik kwam op 40+ MS voor me USB stick.

Flash kaartjes hebben vaak een stukje super snelle flash en daar na een stuk langzame flash. Die snelle wordt als buffer gebruikt.

Bij dit soort dingen gaat het om Random read en daar zijn die kaartjes en USB drives heel slecht in. Die nieuwe "Vista ready" Flash kaartjes voldoen aan een specificatie van MS waar de meeste USB sticks en flash kaartjes niet aan doen. En daar gaat het vooral om de random acces en Random read write. Achter elkaar zijn ze wel redelijk snel maar met random totaal niet. Ik heb op mijn USB drive gewoon een HD test laten draaien en de resultaten waren echt triest. De HD was een keer of 6-8 sneller. Zelfs mijn notebook HD was veel sneller. ( Corsair Flash Voyager USB 2.0 stick 2GB )

Dus wat ik zeg is geen onzin heb het zelf getest. Met meerdere programma's en kwam tot dezelfde conculussie. Wat ik van Corsair's Readyboost Ready Stick heb gehoor is dat hij twee flash geheugens heeft die via een Dual channel controller aan elkaar hangen waardoor hij sneller zou moeten zijn. Of dit echt zo is weer ik niet. Maar zou idd wel kunnen helpen. Maar ik zal er wel eens een proberen te krijgen en die testen tegen een HD.

Maar het is gewoon zo dat je HD heel snel is al hij maar een ding doet. Komt er iets bij wordt hij traag. Bij flash is dit nog erger MAAR !!! Als je nu je HD gebruik voor de data ophalen en de Flash kaart voor Swap doen ze allebei maar een ding waardoor het geheel sneller is/aanvoelt en dat is wat ready boost doet. Mensen met twee hd's waarbij de data van de tweede hd geladen wordt hebben hier dus weinig baat bij. Ik merk het zelf heel goed als ik een PC heb met 1 of 2 hd's. ( Met de dingen die ik doe )

Edit:

De eisen van MS:
ReadyBoost to function properly, you will need at least a 64MB Hi-Speed USB flash drive (which goes without saying) that exceeds 3.5MB/s for 4KB random reads and 2.5MB/s for 512KB random writes uniformly across the device. You will get more benefits from this if the capacity and small file size speeds excel the baseline requirements.
En er zijn er genoeg dit dit dus niet halen. Gewoon lezen wel maar random read/write is het probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 06-02-2007 13:12 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Kixtart schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 12:46:
[...]

Sowieso is een HD vaak ook in gebruik, dus dan is de beschikbare doorvoersnelheid al een stuk trager. (en daarom is het bvb handig om je swap file op een andere schijf te zetten dan diegene waar Windows op geinstalleerd is)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 13:13 ]

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-03 16:21
Gewoon genoeg ram in je systeem donderen lijkt me de beste oplossing d:)b

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Astennu
Keiichi schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 13:17:
Gewoon genoeg ram in je systeem donderen lijkt me de beste oplossing d:)b
Dan moet je dus een 64 Bit windows pakken met 4 GB ram of meer. Want het probleem is dat je windows zijn swap wel uit kan zetten en dan alles in je ram stoppen maar dan zal dat aardig vol zitten. En lopen je programma's niet al te lekker want dan moet hij die programma's gaan swappen dus dan moet je echt veel ram hebben. Zelf had ik 2 GB ram en toch zal window het een en ander swappen. Dus als je dan maar een HD hebt kan het helpen.

Maar idd Ram is de beste oplossing en dan zo snel mogelijk ram geheugen met lage latancy's. Maar dat is best duur. En 2 GB is zeker niet genoeg. Want met swap haal ik al 89% ram gebruik. Dus dan moet je naar 4 GB + kijken. En dus ook win 64 Bit want 32 ging dacht ik tot 3.3 GB.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ondanks de erg magere topicstart pas ik je topic titel nog even aan en maak ik daarmee het topic ook wat algemener :)

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik gebruik zelf een 512 Jetflash USB stick als readyboost voor 430 mb. en ik moet zeggen ik merk het wel aardig.. ik heb intern 1 gb ram zitten (ddr 333) en als ik aan het surfen ben met readyboost aan dan laden de pagina's stukken sneller en soepeler. trek ik de stick eruit dan merk je het wel dat ie extra aan het swappen is voor IE
Pagina: 1