Ik heb een PC met 2 Gb RAM, maar omdat 1 van de 2 sticks defect raakte en deze terug is gestuurd (krijg een nieuwe deze week) zit ik tijdelijk op 1 Gb....
Dus ik dacht: Laat ik eens kijken of Readyboost echt veel helpt, en ik stopte een 1 Gb USB 2.0 stick in mijn PC. Windows Vista herkende em meteen, en wilde wel 870 Mb op de stick voor me reserveren voor ReadyBoost.
Echt veel merkte ik er helaas niet van.... maar ik weet ook niet precies onder welke omstandigheden het voordelen biedt. Een USB 2.0 poort is 480 Mbit/s (USB 1.1 is 12 Mbit/s), maar mijn SATA controller is sowieso 1.5 Gbit/s, en ik dacht zelfs 3 Gbit/s. Nu zal de schijf zelf wel wat trager zijn, maar volgens mij is de gemiddelde schijf al sneller dan 480 Mbit/s.
De snelheidswinst zit em in "random seek". Hier moet een harde schijf de koppen veel bewegen over de platters waardoor kostbare miliseconden verloren gaan, waar een USB stick dat probleem niet heeft. In sequentiele data transfers wint de harde schijf het zeker.
Een page file staat op 1 stuk op de harde schijf dus heel veel kopverschuivingen vinden er niet plaats bij het benaderen van de pagefile. Volgens mij wordt Readyboost alleen gebruikt als een soort van cache, niet om je pagefile te vergroten op een stick.
Ik denk dat Readyboost zeker kan helpen op tragere PC's, maar ik denk dat het op een C2D E6600 met 2 Gb DDR2-800 (tijdelijk dus 1) en snelle SATA schijven niet heel erg veel winst oplevert. Mischien dat iemand het in een wat ouder systeem eens kan testen, bij mij deed het in ieder geval bar weinig.