Toon posts:

Mobo kapot? ( computer is dood )

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hier is wat er gebeurd is:

Ik zat te werken achter mijn comp en ik moest een foto van mijn mobiel overzetten naar pc dus ik sluit mijn mobiel aan en plug de USB in mijn computer. Toen viel mijn computer uit en sindsdien krijg ik het niet meer aan.

Hij doet helemaal niets meer!!!

Wel brandt het lampje in de mobo..

Ik dus opbellen naar een IT bedrijf en die zeiden dat waarschijnlijk de USB mijn mobo vernield heeft. Nu wil ik graag jullie mening weten wat er aan de hand kan zijn, anders haal ik morgen een nieuwe mobo..
Bij voorbaat dank!

Brandon

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Geen opstart piep? 80% kans dat je mobo kapot is.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het kan ook je voeding zijn, dus probeer die van een andere PC even..

Verwijderd

Topicstarter
nee geen piep, helemaal niets!! hij doet gewoon niets. maakt niet uit hoevaak ik de startknop indruk. heb al hardeschijven eruit gehaald, voedingstekkers veranderd ( niet de voeding zelf.. ) maar ik ga er dan ook vanuit dat mijn mobo kaduuk is.. ik wou eiogenlijk alleen nog war meer zekerheid want dan bestel ik morgen alvast nieuwe onderdelen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 17:13:
Ok, hier is wat er gebeurd is:

Ik zat te werken achter mijn comp en ik moest een foto van mijn mobiel overzetten naar pc dus ik sluit mijn mobiel aan en plug de USB in mijn computer. Toen viel mijn computer uit en sindsdien krijg ik het niet meer aan.

Hij doet helemaal niets meer!!!

Wel brandt het lampje in de mobo..

Ik dus opbellen naar een IT bedrijf en die zeiden dat waarschijnlijk de USB mijn mobo vernield heeft. Nu wil ik graag jullie mening weten wat er aan de hand kan zijn, anders haal ik morgen een nieuwe mobo..
Bij voorbaat dank!

Brandon
Heel merkwaardig en deze keer zoek ik het niet bij je phone, maar bij het systeem zelf. ik vermoed dat dit een voedingsprobleem is; een probleem met een van de componenten in de voeding. Het kan ook zijn dat de telefoon aarde maakt, maar dat lijkt me stug. Op mijn RJ45 jack staat 72 volt lekstroom en mijn machine loopt er al bijna 2 jaar op.

Meet vene met een voltmeter de spanningslijnen. Sorry, maar ik denk toch echt dat je voeding kassie wijle is omdat een telefoon een normaal USB apparaat is met lage spanning gewoon P&P. Moederbord lampjhe brand maar op 1,5 volt dus het kan alsnog je voeding zijn.

Weet je heel erg zeker dat het geen ESD is? Had je geen acryllen trui aan of een kunstvezel shirt.
Als ik iets aanraak in de PC of iets extern aansluit trek ik altijd mijn trui 2 minuten vantevoren uit. Pas geleden ook een vonk in mijn kast en alles sloeg uit. Kapot? Nee, even de stroom eraf gehad en sindsdien niets merkwaardigs gezien. Het bleek dat ik sluiting maakte met de aarde van de CAI; die 72 volt nl. Omdat het amperage zo enorm klein is heeft het geen schade berokkend aan mijn PC, maar van een phone met een batterij (een gesloten circuit) vindt ik dit een vreemde zaak. Het zou met niet verbazen als je PC al op springen stond.

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 17:59:
nee geen piep, helemaal niets!! hij doet gewoon niets. maakt niet uit hoevaak ik de startknop indruk. heb al hardeschijven eruit gehaald, voedingstekkers veranderd ( niet de voeding zelf.. ) maar ik ga er dan ook vanuit dat mijn mobo kaduuk is.. ik wou eiogenlijk alleen nog war meer zekerheid want dan bestel ik morgen alvast nieuwe onderdelen!
Ook de fan van je voeding niet? Reken er dan namelijk maar op dat het niet je moederbord, maar je voeding is die de geest heeft gegeven.

Verwijderd

Topicstarter
dus je wilt eigenlijk zeggen dat het waarschijnlijk mijn voeding is? en dat ik misschien door de statische elektriciteit het uitgaat.

Als ik de computer aanzet ( hij doet verder niets ) en daarna achter de stroom eraf haal maakt hij wel een geluidje ( alsof alle electriciteit ineens wegloopt.. )
Maar wat bedoel je met pc op springen precies?

• TheZeroorez
  • Niet online
Het hoeft niet eens door statische elektriciteit, je USB wordt namelijk -via je moederbord- gevoed door je voeding.

Het geluid wat je hoort, klinkt dat als een soort van zoem, wat je normaal ook hoort bij een PC die aan staat? Draait die fan achter bij je voeding dan? Stroom hoor je normaal gesproken namelijk niet 'lopen'.. :P

Probeer eens een andere voeding in je PC te zetten, om dat te verzekeren, of uit te sluiten.

Vergeet verder niet om voortaan eerst in je OS aan te geven dat je je USB eraf gaat halen (zodat je het veilig kunt verwijderen), en hem er vervolgens rustig uit te halen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een nieuwe voeding gekocht, de fans draaien al als ik alleen al de de voeding aanzet.. verder krijg ik geen beeld of een piepje dat de computer opstart.
Het is ook niet mogelijk om de computer met de power knop uit te zetten. Daarvoor moet ik de voeding switch weer uitzetten..

Dus het wordt toch maar een nieuw moederboord denk ik dan..

Verwijderd

Dit lijkt erg veel op het probleem wat ik gehad heb: voeding die je moederbord sloopt... Bij mij met twee moederborden, daarna nieuw moederbord en voeding en hij liep weer perfect!

Succes ermee he!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

zoals ik hier al meldde Nieuwe onderdelen
neem de troubleshooter eens door, dan kun je achterhalen waar het probleem zit :)
Pagina: 1