PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
(net als bij. SSH)
inetd.conf
ftp stream tcp nowait root /usr/libexec/ftpd ftpd -l
ntalk dgram udp wait root /usr/libexec/ntalkd ntalkd
telnet stream tcp6 nowait root /usr/libexec/telnetd telnetd
shell stream tcp46 nowait root /usr/libexec/rshd rshd
en dan daar de bovenste regel ff weghalen zeg maar
tip, lees je ff in op inetd, best interresante sjit...
(ik geloof dat dit de juiste manier is)
en je kan altijd ff controleren met "ps | grep" of "top" of een programma nog draait of niet natuurlijk
[ Voor 75% gewijzigd door Japidoff op 05-02-2007 16:54 ]
gang is alles
Inetd en Xinetd zijn soort superdaemons die luisteren op alle in /etc/services gedefinieerde poorten. Zodra daar een request op binnenkomt dat voldoet aan bepaalde eisen (zie /etc/hosts.allow bijvoorbeeld), wordt voor dat request (tijdelijk) een andere daemon opgestart (zoals proftpd). Na het verbreken van de verbinding gaat die tijdelijk opgestarte daemon ook weer vanzelf dood. Veel distro's gebruiken geen (x)inetd meer, omdat veel daemons functionaliteit van (x)inetd in libtcpwrap (of zoiets) gebruiken. Debian loopt altijd wat achter
Trouwens, reactie op bericht hierboven: nooit weghalen, altijd commenten!
[ Voor 16% gewijzigd door wzzrd op 05-02-2007 17:08 ]
of denk ik nu te moeilijk / makkelijk
Ja precies. En dan alsnog wel ff uncommenten in je xinetd.conf, voor de net- en zekerheid.Sa1 schreef op maandag 05 februari 2007 @ 17:11:
is het niet makkelijker om proftpd.conf te editten en als server type standalone te kiezen ipv xined? vervolgens kan je hem gewoon starten via /etc/inid.d/proftpd
of denk ik nu te moeilijk / makkelijk
Als hij dan als standalone draait kun je hem idd als daemon draaien vanuit /etc/init.d/ en een handig tooltje om dit te beheren is rcconf.
apt-get install rcconf
Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
192.168.1.3 - 192.168.1.3:60000 masquerading as ex.te.rn.ip"
Dit zou er toch voor moeten zorgen dat ik ook met mijn externe IP adres erop kan? Nou, mooi niet, hij zegt "Connection failed (Connection refused)"
Netjes poort 60000 geforward naar 192.168.1.3, 60001-60050 ofzo ingesteld voor passive.
DefaultAddress 192.168.1.3 # Static IP MasqueradeAddress ex.te.rn.ip # using an IP address AllowForeignAddress on # Port 21 is the standard FTP port. Port 60000 # In some cases you have to specify passive ports range to by-pass # firewall limitations. Ephemeral ports can be used for that, but # feel free to use a more narrow range. PassivePorts 60001 65000
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Nee, ze luisteren op poorten waarvoor ze geconfigureerd zijn.wzzrd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 17:05:
Inetd en Xinetd zijn soort superdaemons die luisteren op alle in /etc/services gedefinieerde poorten.
Wat het tcpwrappers met xinetd te maken ? tcpwrappers is toegangscontrole op IP basis. Het niet (meer) gebruiker van xinetd hangt meer samen met performance dan met het al dan niet gebruiken van tcpwrappers.Zodra daar een request op binnenkomt dat voldoet aan bepaalde eisen (zie /etc/hosts.allow bijvoorbeeld), wordt voor dat request (tijdelijk) een andere daemon opgestart (zoals proftpd). Na het verbreken van de verbinding gaat die tijdelijk opgestarte daemon ook weer vanzelf dood. Veel distro's gebruiken geen (x)inetd meer, omdat veel daemons functionaliteit van (x)inetd in libtcpwrap (of zoiets) gebruiken.
Probeer es die IP regels weg te laten. Alleen die port regel dus.l0c4lh0st schreef op maandag 05 februari 2007 @ 19:57:
"Starting ftp server: proftpd - setting default address to 192.168.1.3
192.168.1.3 - 192.168.1.3:60000 masquerading as ex.te.rn.ip"
Dit zou er toch voor moeten zorgen dat ik ook met mijn externe IP adres erop kan? Nou, mooi niet, hij zegt "Connection failed (Connection refused)"
Netjes poort 60000 geforward naar 192.168.1.3, 60001-60050 ofzo ingesteld voor passive.
DefaultAddress 192.168.1.3 # Static IP MasqueradeAddress ex.te.rn.ip # using an IP address AllowForeignAddress on # Port 21 is the standard FTP port. Port 60000 # In some cases you have to specify passive ports range to by-pass # firewall limitations. Ephemeral ports can be used for that, but # feel free to use a more narrow range. PassivePorts 60001 65000
Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Mjah, dat bedoel ik: de services zijn waarvoor ze zijn geconfigureerd staan in (x)inetd.conf, de poorten waarop die services draaien staan doorgaans in /etc/services. Zal het voortaan iets beter zeggen. Maar, je hebt gelijk.igmar schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:27:
[...]
Nee, ze luisteren op poorten waarvoor ze geconfigureerd zijn.
Je hebt gelijk: ik haal twee dingen door elkaar. (x)inetd wordt / werd vaak geconfigureerd om met tcpd te werken. De functionaliteit daarvan kan worden bereikt door libwrap te gebruiken, naar het schijnt, zonder nog met (x)inetd te hoeven werken. Veel ervaring daarmee heb ik niet (meer).Wat het tcpwrappers met xinetd te maken ? tcpwrappers is toegangscontrole op IP basis. Het niet (meer) gebruiker van xinetd hangt meer samen met performance dan met het al dan niet gebruiken van tcpwrappers.