[Internet]Hosts file lijkt geen effect te hebben op browsers

Pagina: 1
Acties:

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Ik heb mijn website verhuisd, maar moet wegens backup-omstandigheden nog even terug naar de oude site. Deze is echter niet meer bereikbaar (het was shared-hosting en de host heeft er geen scriptje/URL voor.)

Nu wilde ik dus in de hosts-file een vermelding maken van de vorige domeinnaam. Nu heb ik het volgende gedaan op mijn tiger 10.4.8 install:

1. /etc/hosts (=== /private/etc/hosts) een vermelding gemaakt
2. lookupd -flushcache

En dan gebeurt er iets raars:
3. ping, traceroute en telnet resolven allemaal naar de nieuwe host
4. Firefox, Safari en zelfs Lynx (!) resolven allemaal nog naar de ouwe IP.

Wat gaat hier fout?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:09

Coach4All

I'm a Coach 4 All

www.domeintje.nl in de hosts gezet en surfen naar domeintje.nl (of andersom)?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• pelleke

pelleke

Topicstarter
code:
1
IP.ip.ip.ip domeintje.nl www.domeintje.nl

Zowel domeintje.nl als www.domeintje.nl pingen allebei naar het aangepast IP-adres, maar de browsers gaan allemaal hun eigen gang, bij zowel www.domeintje.nl als bij domeintje.nl, en luisteren niet naar de hosts-file.

Volgens mij kan het in dit geval ook niet aan de DNS-cache liggen van de browsers, die heb ik bij firefox uitgezet.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

lookupd -flushcache. Maar dan zonder # ervoor want dan wordt 't een comment in bash en voert 'ie het niet uit :P En met maar één streepje, maar als je 't daadwerkelijk uitgevoerd had zou lookupd daarover geklaagd hebben ;)

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 05-02-2007 19:02 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

CyBeR schreef op maandag 05 februari 2007 @ 19:01:
lookupd -flushcache. Maar dan zonder # ervoor want dan wordt 't een comment in bash en voert 'ie het niet uit :P En met maar één streepje, maar als je 't daadwerkelijk uitgevoerd had zou lookupd daarover geklaagd hebben ;)
Kan ook betekenen dat 'ie het als root draaide. Probeer eens:
code:
1
sudo killall lookupd

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Sorry, met het #tje bedoelde ik dat ik hem als root flushde. Ik heb het ook met de gewone user geprobeerd. :) Killall maakt ook geen verschil. <edit> en sudo killall ook niet.</edit>

Het zou trouwens kunnen dat ik vanaf hier via een proxy ofzo zit te draaien (staat niet ingesteld, maar ik hang wel aan een groot netwerk, misschien elders) die een dikke DNS-cache heeft, waardoor mijn locale hosts-file niet meer wordt bekeken. Bestaat er niet een of ander proxy-appje die deze omzetting kan regelen (in plaats van de hosts-file)?

Ook lees ik op internet verschillende dingen over netinfo, (machine toevoegen met ip_address en name) maar die workarounds bieden eveneens geen oplossing.

[ Voor 17% gewijzigd door pelleke op 05-02-2007 20:02 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als een goede flush van lookupd niet werkt dan bestaat de kans dat je idd via een proxy surft. Dat wil zeggen, een transparante proxy die je niet in hoeft te stellen. Stel de host eens in op localhost en zie of 't dan wel werkt (afgezien van dat je dan niet op de goede plek uitkomt :P)

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 19:22
Misschien een stomme opmerking, maar heb je firefox al een keer gerestart? Deze cached de dns lookups namelijk. Als je dus iets wijzigt in je hosts file dan moet je hem even restarten

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Michael schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 12:47:
Misschien een stomme opmerking, maar heb je firefox al een keer gerestart? Deze cached de dns lookups namelijk. Als je dus iets wijzigt in je hosts file dan moet je hem even restarten
Op zich een goede tip, ik denk dat we allemaal impliciet aannamen dat de TS dit al gedaan heeft, maar het is nuttig om te weten of het inderdaad zo is. Iemand hier had wel eens in z'n sig staan: "Aannames zijn fataal."

Het plan zou dan zijn om de browser(s) af te sluiten, killall of flush te doen en dan de browser nogmaals te starten.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Safari cached echter niet, dat laat 'ie aan lookupd over.

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Inderdaad. En de firefox dns cache kan je ook uitzetten :)

Ik vermoed dat hier inderdaad sprake is van een transparante proxy; de browsers trekken zich echt TOTAAL niks van die hosts-file aan. Bovendien staat hier in dit netwerk een webfilter die blockt op domeinnaam, maar niet op IP-adres.

Is er een workaround voor denkbaar? Een klein proxy-appje die gewoon de http-request bij een andere IP aanvraagt die je kan instellen?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

pelleke schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 17:51:
Bovendien staat hier in dit netwerk een webfilter die blockt op domeinnaam, maar niet op IP-adres.
Dat is een tell-tale sign van het hebben van een transparante proxy :) Enige manier daaromheen is een tunnel.

• troxx
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-01-2020

troxx

Vechain maximalist

kan het ook niet zijn dat je prover zijn zonefiles nog effe moet refreshen?

aka Crypto T

Pagina: 1