[HD/SATA] WD 200GB kaduk?

Pagina: 1
Acties:

• c0deaddict
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01 12:11

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn WD 200GB SATA schijf heb ik ruim een half jaar geleden aangeschaft. Hij heeft het ook een half jaar lang zonder problemen gedaan. Ik gebruik de schijf onder windows voor opslag van films, muziek, etc.

Sinds kort (vlak nadat ik windows opnieuw geinstalleerd heb) doet de schijf erg vaag. Uit het niets hangt m'n hele pc opeens, en begint de WD schijf wild te klikken :( Het vage is dat dit meestal niet gebeurt als ik shit an't kopieren ben van/naar de schijf, maar juist als ik de schijf helemaal niet gebruik...

Als de schijf begint te klikken hangt m'n hele pc dus vast. Niks reageert meer (zelfs Numlock niet) en de HD-led brand constant. Na een geforceerde reboot blijft de schijf klikken (vanaf de reboot, dus geen driver probleem ofzo) en herkent m'n SATA controller de schijf niet meer. Alleen als ik de pc helemaal uitzet en na een paar minuten de pc weer aanzet doet ie het weer. Na een paar keer vasthangen kwam ik er achter dat als ik de SATA kabel uit de schijf ruk, dan gaat de pc weer vrolijk verder :) De schijf doet het zelfs als ik de kabel er weer in terug doe.

Ik heb de WD diagnostic tool de schijf laten scannen op fouten. Vreemd genoeg bevat het oppervlak van de schijf geen fouten volgens de tool (heb een Extended Test gedaan). Dus mijn volgende gok was of de SATA kabel (kan die wel kapot zijn?) of de SATA controller. Dus ik heb beide vervangen en getest maar helaas, beide geven ze hetzelfde resultaat: de schijf doet het (soms) niet.

Ik denk dat de schijf maar terug moet naar WD voor een RMA. Het probleem is dat ik dat liever niet doe. 2 maand geleden heb ik een Maxtor SATA schijf voor RMA terug gestuurd naar Duitsland, en ik heb nog steeds niks terug :( Dus ik vermijd RMA liever als het kan :)

Klinkt iemand dit bekent in de oren? Is er een oplossing voor?

Alvast Bedankt!

Specs:

HD: Western Digital 200GB SATA II P/N: WD2000JS-00MVB1
SATA#1: Silicon Image Si3112 (onboard, nieuwste BIOS)
SATA#2: Promise Fasttrak TX4 (nieuwste BIOS)

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-02 16:34

PaulX

Beyond your imagination...

Hmm,
misschien een goed idee om de temperatuur van de schijf in de gaten te houden.
En misschien dat je iets meer te weten komt over de schijfstatus als je de S.M.A.R.T.
info even inleest met bijvoorbeeld de Hiren's BootCD ofzo.
:)

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als eerste zou ik eens bij Seagate gaan vragen waar je Maxtor schijf blijft, want twee maanden is veel te lang, volgens mij gaat daar iets mis. Ik heb wel vaker een Maxtor schijf terug gestuurd, maar nooit langer hoeven wachten dan 10 werkdagen.

Voor je Western Digital schijf, ga eens na of misschien ergens iets van powermanagement hebt ingeschakeld staan die de schijf uitschakelt op het moment dat er geen data activiteit is. Zoals ook al gezegd kijk ook even naar de temperatuur van de schijf. Een sschijf zou eigenlijk niet warmer moeten worden dan 45-50 graden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• c0deaddict
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01 12:11

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
Mja, Seagate heeft er een bende van gemaakt met m'n schijfje. Ik heb al ruim een maand email contact met hun maar ze rekken het steeds verder uit. Ze zeggen nu dat ze de schijf verstuurd hebben maar ze kunnen me nog geen tracking number geven :S

Wat de WD schijf betreft, ik heb de SMART gecheckt met het WD tooltje, alles is OK en zelfs een extended check gaat helemaal goed. Dus het oppervlak lijkt OK. De temperatuur van de disk komt nooit boven de 40 C uit. Ik zal is in de powermangement kijken als ik weer thuis ben :)