Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Grote fan aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:53
Wij moeten voor ons profielwerkstuk een windtunneltje bouwen, en nu hebben we een autoventilator gekocht.
Echter als we deze aansluiten op de computervoeding die we hebben valt de voeding uit (op 12v levert hij maar 6A)
Op 5v werkt hij wel, we gokken omdat de voeding daar meer ampere op levert.

Nu is onze vraag, kan je bv 2 voedingen of 1 voeding en enkele transformatoren (die je bv op je laptop aansluit ofzo, leveren 1A ong) aansluiten op de fan.

Dan maken we toch geen kortsluiting ofzo?

dus
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Voeding          Transformatoren
  |                         |
  |12v / 6A             |12v / x A
  |                         |
  ---------------------------
             |
             |12V /  (6+x A)
             |
            fan
             |
             |aarde van voeding + transformatoren

edit:
na wat beter speurwerk gok ik dat het niet gaat lukken? hoewel dat over 2 voedingen gaat en niet over transformatoren. :x

[ Voor 7% gewijzigd door XyS op 05-02-2007 16:15 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Volgens mij moet hij het gewoon doen op 12v, deze leveren flink wat amps over die lijntjes heen, iig meer als 6!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:53
Megamind schreef op maandag 05 februari 2007 @ 16:40:
Volgens mij moet hij het gewoon doen op 12v, deze leveren flink wat amps over die lijntjes heen, iig meer als 6!
de oude computervoeding die we hebben levert maar 6ampere, dat is het probleem een beetje ;)
voeding trekt het dus niet want de fan heeft ong 8 a 9 ampere nodig

Verwijderd

Megamind schreef op maandag 05 februari 2007 @ 16:40:
TS zegt juist dat zijn voeding maar 6A levert op de 12V lijn...

Ik zou je aanraden om eens te kijken hoeveel ampere die fan nodig heeft. Kijk dan naar een sweex/tybotech voeding die op zijn 12V dat amperage kan leveren (de sweex 400w Gold levert al 12A op 12V, en dat voor maar 16€)

Ok, een sweexvoeding is rommel, maar je kan er best je ccfl's / leds / fan's mee aansturen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2007 16:47 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:16
Heb je die 12 volt van je pc voeding door middel van 1 kabeltje aangesloten?

Ik denk dat je met 6 ampere wel genoeg moet hebben, maar ik denk ook dat de kabeltjes van een computervoeding te veel weerstand bieden als je er 6 ampere doorheen haalt. Je zult dus waarschijnlijk 2 of 3 voedingslijnen van je voeding af moeten halen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Bij 6A heb je nog niet zoveel verlies over die draadjes hoor, en dan nog is dat geen probleem, dan draait de fan minder hard en trekt ie ook minder stroom.
Wat wel een probleem kan zijn: een PC voeding kan het vaak niet aan om onbelaste uitgangen te hebben, nu trek je heel wat stroom op de 12V waardoor de 5V beïnvloed wordt (is vaak een geschakelde voeding met één trafo voor zowel 5V als 12V, als je dan stroom trekt op de 12V en niets op de 5V zal die 5V een ferm hoger spanning geven, en de voeding in beveiliging gaan). Er is heel wat over te vinden, onderandere in de FAQ, over hoe je dit oplost.

Verder: staat er geen typeplaatje op die fan, of kan je em niet eens aan een flinke labovoeding hangen, om te zien hoeveel stroom je nu eigenlijk nodig hebt, dat maakt de zoektocht heel wat eenvoudiger.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

2 van die ouwe voedingen op 12V parallel zetten. Heb je 12A in plaats van 6, dat moet toch in principe wel genoeg zijn, en als je dan toevalllig een ouwe AT PSU eruit knalt, da's jammer dan ;)

5V belasten is altijd een goed idee, omdat je dan je spanningen zoals Nattebakje zegt inderdaad behoorlijk stabieler houdt. Een AT/ATX PSU is er vor gemaakt om meer amps op de 5V te leveren dan de 12V, de nieuwere ATX2.0 voedingen leveren ook een aardig vermogen op de 12V, o.a. voor P4 en PCI-Express.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Stoney3K schreef op maandag 05 februari 2007 @ 18:20:
2 van die ouwe voedingen op 12V parallel zetten....
Dat zou ik liever niet wagen. Stel dat de ene 12.1V levert, en de andere 11.9V, dan zit je met flinke kringstromen en blaast de ene voeding de andere op...
Beide voedingen voorzien van een flinke schottky-diode is een minimale vereiste.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
kringstromen bij een chopper ?

Waardoor moeten die dan terug vloeien !? Een puter PSU kan niet sinken.

[url=klik]http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/psu-pc400sch-outputs.gif[/]

[ Voor 10% gewijzigd door Sine op 06-02-2007 01:36 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

een autofan heeft niet zo'n afgevlakte spanning nodig.
een gewone transfo met diode(brug) zou al meer of voldoende moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2007 00:21 ]

Pagina: 1