[P5B Deluxe] Q-fan werkt onder XP, niet onder Vista

Pagina: 1
Acties:

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02-2025
Q-fan control op mijn Asus P5B-Deluxe werkt prima in XP, het is muisstil. Maar in Vista blazen alle fans op volle toeren, wat ik ook verander aan het power profile (vraag me uberhaupt af of dat invloed heeft?). Heeft iemand dezelfde ervaring? Heb ik nog een aparte driver nodig of is het een bekend bios probleem (mijn bios versie is 0804)?

Tia
-lite

Verwijderd

same here. Snap er geen r**t van.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik dacht dat Q-fan werd aangezet buiten je OS om. Op de Asus moederborden die ik al in m'n handen heb gehad werkte Q-fan van zodra het BIOS geladen was.

Verwijderd

zou ik ook denken. Op mijn Asus A8N-SLi werkte het als een zonnetje, en hoewel de topicstarter een iets ander mobo heeft als ik (heb zelf een P5N32-E-SLi) ervaar ik hetzelfde probleem. Zalman 9500 koeler overigens.

• litemotiv
Admiral Freebee schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 11:48:
Ik dacht dat Q-fan werd aangezet buiten je OS om. Op de Asus moederborden die ik al in m'n handen heb gehad werkte Q-fan van zodra het BIOS geladen was.
hmja dacht ik ook, kennelijk spelen er nog meer factoren mee dus..?

'fan-software' doet hier in ieder geval ook niks onder vista, met de asus tool of speedfan verandert er niks aan de rpm. :'(

• litemotiv
shit, het is de fan van mijn 7600GT die voornamelijk de boosdoener is.. dat zal vast met die brakke vista drivers te maken hebben. :(

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
ahh dat kan bijna niet, onder linux werkt mijn fan zelfs nog (ik bedoel het langzamer draaien), waarom onder vista niet dan?

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• litemotiv
jealma schreef op zondag 11 februari 2007 @ 21:57:
ahh dat kan bijna niet, onder linux werkt mijn fan zelfs nog (ik bedoel het langzamer draaien), waarom onder vista niet dan?
geen idee, het moet toch een driverprobleem zijn lijkt me. ik heb net met nTune de fan (die standaard op 65% draait) naar 25% gezet en het wordt meteen nagenoeg stil. helaas niet echt een permanente oplossing want de automatische control staat dan uit en de temperatuur schiet fors omhoog wanneer er iets intensiefs op het scherm gebeurt.

in xp hoor ik het fangeluid wegvallen zodra het windows bootlogo verschijnt, de fan spint alleen weer op wanneer er iets heftigs gebeurt. in vista blijft de fan altijd even lawaaiig, ondanks dat de idle temperatuur met 65% en 25% fanspeed slechts 2-3 graden verschilt (46 en 48 graden)..

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:43
speedfan niet een oplossing?
dit programma kan je fanspeed ook automatisch regelen, ik ben zelf niet zo'n fan van q-fan omdat dit met intervallen werkt (elke 20 seconden word er gecheckt of er meer fansnelheid nodig is)
Kan dus als je bijvoorbeeld 3dmark gaat gebruiken, vrij funest voor je cpu/gpu zijn...

Speedfan Home

Even niets...

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-05 09:24
Ik heb hier ook een P5B-Deluxe, heb ook vista geprobeerd, maar geen enkel probleem met Q-Fan, blijft allemaal netjes draaien zoals het was. En voor zover ik weet gaat dit ook allemaal via het BIOS, zou dus niet uit moeten maken of je XP of Vista gebruikt

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 08:52

TommyGun

Stik er maar in!

thijs_cramer schreef op zondag 11 februari 2007 @ 22:29:
speedfan niet een oplossing?
dit programma kan je fanspeed ook automatisch regelen, ik ben zelf niet zo'n fan van q-fan omdat dit met intervallen werkt (elke 20 seconden word er gecheckt of er meer fansnelheid nodig is)
Kan dus als je bijvoorbeeld 3dmark gaat gebruiken, vrij funest voor je cpu/gpu zijn...

Speedfan Home
litemotiv schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:36:
[...]

hmja dacht ik ook, kennelijk spelen er nog meer factoren mee dus..?

'fan-software' doet hier in ieder geval ook niks onder vista, met de asus tool of speedfan verandert er niks aan de rpm. :'(

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Hier ook een P5B Deluxe met Q-fan aan in Vista.
Geen issues.
Heb ook geen software van Asus of iets anders geinstalleerd staan, gaat allemaal netjes via de BIOS.
Flash eens naar de meest recente BIOS (1004)?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 22:52 ]

Pagina: 1