Toon posts:

SCSI of IDE devices?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Iemand adviseerde mij, om tot een zo stabiel mogelijk systeem/workstation voor 3D modelling te komen, o.a. het volgende:

1) Alleen hoogst noodzakelijke devices en software installeren (dus bijv. geen zipdrive als het niet echt noodzakelijk is).

2) Liever geen CD-brander en vooral GEEN IDE-brander. Eventueel wel SCSI.

3) Windows 2000 OS en alle hardware checken of deze standaard door Windows 2000 herkend worden.

Mijn vraag gaat vooral om punt 2. Ik dacht dat de nieuwste generatie DVD-spelers en CD-branders (bijv. Pioneer-DVD en Plextor-burnproof) in IDE vorm en Win2000 drivers aardig stabiel waren. Kan iemand mij vertellen of ik nu wel/niet voor SCSI-devices moet gaan, voor een zo stabiel mogelijk systeem? Of is het veel beter om die apparaten in mijn oude PC(P-166, 64 Mb, fulltower dus plek zat) in te bouwen en in een netwerk met m'n nieuwe PC te gooien? Ik moet tenslotte wel mijn werk aan derden kunnen leveren/tonen/uitwisselen.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

even puntje voor puntje:
Alleen hoogst noodzakelijke devices en software installeren (dus bijv. geen zipdrive als het niet echt noodzakelijk is)
zo weinig mogelijk installeren is altijd een goed idee voor de stabiliteit. nog belangrijker is het om vooral niet op componenten te bezuinigen. neem a-merken.
Liever geen CD-brander en vooral GEEN IDE-brander. Eventueel wel SCSI.
een brander maakt de rest van een systeem niks meer of minder stabiel dan bijv een cdrom. het is veel vaker de combinatie van meerdere apparaten op de ide bus die problemen geeft.
pas als je meer wilt aansluiten dan alleen een harddisk en een cdrom is het echt zinnig om scsi te gaan gebruiken.
mijn advies: als je alleen harddisk en cdrom wilt kun je gewoon ide nemen. wil je meer (of exotische) apparaten aansluiten dan kun je beter een ide harddisk kopen en voor de andere onderdelen scsi gebruiken.
een scsi harddisk zou ik alleen kopen voor een server of als je geld teveel hebt.
Windows 2000 OS en alle hardware checken of deze standaard door Windows 2000 herkend worden.
wat betrouwbaarheid betreft zijn de meningen een beetje verdeelt tussen nt en windows 2000. nt is uitontwikkeld en heeft stabiele drivers. voor windows 2000 zijn nog niet alle drivers 100%.
als je toch win2000 wilt draaien heel goed opletten welke componenten in jouw pc zitten ivm driversupport. sommige fabrikanten werken iets serieuzer aan hun drivers dan anderen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, /downtime/. Fijn dat er mensen zijn die tijd en moeite nemen om een serieus antwoord te geven :) .

Ik wilde een DVD/CD-rom combineren met een brander, om zo sneller cd's te kunnen back-uppen en mijn eigen (muziek) cd's te kunnen samenstellen, zonder eerst alles op de harddisc te moeten zetten. Maar treedt zo'n mogelijk IDE-conflict alleen op tijdens het daadwerkelijk gebruiken van de verschillende devices en is het een kwestie van niet tegelijkertijd modelleren en cd's lezen&branden om een crash (en daarmee gegevensverlies) te voorkomen? Of is een crash altijd mogelijk, ook als je alleen maar van cd-rom naar cd-r/rw kopieert of alleen in een programma werkt?

Ik vrees dat het dus een IDE harddisk wordt met 2 SCSI apparaten. Hmmm....nou nog die Win2000 compatability list doornemen.

Heeft iemand nog suggesties voor een goede (SCSI) combinatie van DVD/CD-ROM speler en een brander onder Win2000?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wat crashes betreft valt het gelukkig wel mee allemaal. de meeste problemen met ide-conflicten hebben te maken met trage harddiskperformance en, als je pech hebt, af en toe een verprutste cd-r.
in heel gevallen zal het met alleen een dvd/cdrom en een brander trouwens wel goed gaan maar soms moet je er wat tijd insteken op alles op orde te krijgen.

als je toch scsi neemt: het belangrijkste is een goede controller (adaptec ofzo). het hoeft niet perse een dure ultra-scsi controller te zijn zolang windows 2000 'm maar ondersteund.
zelfs scsi-2 is goed genoeg voor een dvd/cdrom en een brander. voor maar 130 piek heb je een adaptec 2904 (scsi-2). da's een goede controller. je kunt er alleen niet van booten.
zelfs gebruik ik een adaptec 2940au. da's een erg goede ultra-scsi controller maar eigenlijk te duur (+/- 400 piek) om er alleen maar een dvd'tje en een brander aan te hangen.
de keus in scsi-componenten is nog simpeler. compatibileitsproblemen tussen apparaten doen zich vrijwel nooit voor en slechte fabrikanten maken geen scsi-spullen dus je kunt niet echt de boot ingaan.

Verwijderd

Heb je geld teveel koop dan alles in scsi.

Anders is een dvd + plex burnproof een goede keuze naar mijn idee.

Verwijderd

Topicstarter
Heb wel geld, maar niet teveel ;).

Ik wil 'gewoon' een stabiel en snel win2000/Thunderbird systeem voor professioneel 3D model/render werk, met dvd en brander zonder onnodige problemen. Vaak lees je dat die branders software hebben die niet win2000 compatible is. Nog iemand tips/advies hiervoor?

Verwijderd

nero en clonecd zijn w2k proof en dat zijn de enige die je nodig hebt (misschien fireburner nog...)

w2k en kx133 is een beetje vragen om problemen (als we ome tom moeten geloven) dus koop een kt133 boardje

Verwijderd

Topicstarter
KT 133 bedoelde ik ook. Bedankt voor de info. Heb jij ervaring met Plextor burnproof brander?

Verwijderd

Ik heb met mijn plex 8432 geen last van buffer underruns. Dan zal die burnproof versie het wel helemaal goed moeten doen lijkt mij.
Pagina: 1