Toon posts:

Harde schijven worden niet herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
He!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met dit probleem.

Ik heb hier een harde schijf liggen waar ik bestanden af moet halen. Ik heb alles netjes aangesloten, IDE-kabeltje erin, voeding goed, jumpertje op slave, maar als ik 'm in de BIOS invoer herkent hij 'm niet ('Unknown Device'). Ik heb het jumpertje op alle mogelijke plaatsen gezet, geen effect. Het zou dus kunnen dat die harde schijf kapot is, hoewel dat zeer zeer onwaarschijnlijk is aangezien hij in een andere computer gewoon een foutmelding laat zien bij het opstarten. Daar wordt hij dus wel herkend

Nou heb ik vandaag een nieuwe harde schijf gekregen, en het leek me wel een nuttig experiment om die erin te hangen, maar ook die wordt niet herkend. Ik heb ook geprobeerd om een van de nieuwe harde schijven Master te maken, maar ook dan wordt hij niet herkend. Mijn computer, of misschien de BIOS, heeft kennelijk een of andere nieuwe harde schijven fobie of allergie, want de enige harde schijf die hij leest is de degene die vanaf het begin ingebouwd was.

Het lijkt me niet dat mijn computer te oud is. Het is een Dell Dimension 2400 uit 2004. Verder zijn de harde schijven ook niet heel oud, recenter dan de computer denk ik. Zou het eraan kunnen liggen dat Dell een of andere BIOS beperking op m'n pc heeft gezet? Of een ander naaitrucje waardoor ik geen nieuwe harde schijven erin kan stoppen?? Weet iemand misschien waar dit aan ligt??

Alvast bedankt!
Pistachio

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 18:15
ik denk dat je mobo het heeft begeven geef eens wat specificaties van je systeem

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:34
Heb je ook een andere P-ATA kabel geprobeerd?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

hdd even aan de tweede ide connector hangen, zit je ook niet met het master/slave gebeuren

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat m'n moederbord stuk is. M'n pc werkt namelijk prima met eigen harde schijf, CD-rom werkt prima, alleen die andere harde schijven willen er niet in. Verder aan specificaties.. ik heb geen idee wat voor moederbord ik heb, de harde schijven die ik erin wil hangen zijn een Samsung SP1604N (160GB) en een Maxtor DiamondMax Plus 8 (40 GB).

Verder heb ik beide IDE-kabeltjes al geprobeerd, op allebei geen effect.

Verwijderd

toevallig ide kabel zonder nokje en kabel omgedraaid?

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:55
Als je hem idd aan de 1e kabel hebt hangen (samen met je eigen hdd) kan het zijn dat die eerste schijf is ingesteld op master, maar dat hij ook op "master with slave present" gezet kan worden d.m.v. een jumper. Het is aan te raden dit even na te kijken. (afaik hebben alleen wd schijven dit)

Verwijderd

Topicstarter
Sja, ik heb zo ongeveer alle jumper standen al geprobeerd, en ik heb ook de nieuwe hdd's als master in de computer gestopt, maar ook dan wordt hij niet gepakt. Alle kabeltjes zitten goed, aangezien de oude hdd nu prima draait. Ik stop ze niet op een andere manier in de nieuwe hdd's.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:45
Reset de BIOS eens. Die kan soms in de war raken van moeilijk te herkennen harde schijven.

Verwijderd

Topicstarter
Op het gevaar af dat ik een hele domme vraag stel: hoe reset ik de BIOS?

Ik heb net ff rondgekeken in de BIOS, maar d'r is geen optie 'Restore default' of 'Reset'. Is er een andere truc voor ofzo?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

2e harde schijf wordt niet herkend

Het is niet de bedoeling om meerdere topics te starten over hetzelfde probleem. Mocht jouw topic zover naar beneden zijn gezakt in de actieve topiclisting dat deze niet meer zichtbaar is, dan kun je het topic wel weer onder aandacht brengen met een subtiele schopreactie. Maar ga beslist niet opnieuw hetzelfde topic starten. Of mocht je de startpost willen wijzigen, gebruik hiertoe dan gewoon het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knopje (moet je wel eerst voor zijn ingelogd) ;)

Verwijderd

IK denk , dat de fout in de bios zit , herkent schijven boven 80 GB niet,
Oplossing andere hd schijf van 40 gb proberen of dell bellen voor bios update

eekhoorn51

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:45
Om de BIOS te resetten moet je de bijbehorende jumper tien seconden omzetten en daarna weer terugzetten.

Zoek de jumper voor de BIOS reset op in de handleiding van het moederbord en kijk hoe lang de jumper omgezet moet worden (meestal 10 s).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip, ik ga het later vanavond proberen!
Pagina: 1