Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mark 2 IR Extender werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:57
Omdat de digitale decoder in een kastje staat, wou ik een IR extender bouwen,

Ik heb gekozen voor de Mark 2 , vooral omdat ik de meeste onderdelen nog had liggen.

Opgebouwd, als ik de afstandsbediening richt, begint mooi het ledje te knipperen, en via de camera in mijn mobiel zie ik dat de IR diode hetzelfde doet.

Toch reageert de TV/Video/Radio/Decoder er niet op, heb al wat oude afstandsbedieningen opengemaakt en die diodes geprobeerd, helpt echter niets!

Als ontvanger heb ik een Tsop1738 gebruikt.

Iemand een idee?

/edit: Ik zie net dat ik in plaats van een 109C een 109B heb gebruikt, kan dit het probleem zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door LiquidSmoke op 05-02-2007 14:24 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03
Als ik het goed heb zijn er voor IR afstandsbedieningen een paar "standaarden", met name icm de carrier wave. Deze ontvanger gebruikt een 38kHz carrier wave, maar ze zijn er ook met 40 of 42 geloof ik.

B en C aanduidingen op transistoren geven vaak alleen de hFE aan (iig wel bij een bc547 :P ). Je hebt door de 0,7V spanningsval en de 10k weerstand een basisstroom van 0.43mA. Je hFE is volgens de datasheet minimaal 180, 180 * 0.43 is 77.4 mA, meer dan genoeg om je ledjes aan te sturen dus je tor staat netjes in saturatie.

[ Voor 44% gewijzigd door Paul op 05-02-2007 15:17 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 10:00
oke je ontvangt dus netjes een signaal. Dan is de TSOP1738 dus goed lijkt mij. Anders zou je een TSOP1736 moeten nemen maar dat is nu dus niet nodig.

Er wordt dus een signaal ontvangen en je IR led knippert ook. Dan zal de IR led wel een verkeerde freqentie hebben denk ik. Probeer eenseen andere?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Ik zie het al, de TSOP filtert de carrier-frequentie uit het IR signaal (en laat trouwens enkel signalen door die op die rond die frequentie liggen), dus enkel het (manchester-encoded) signaal van de afstandsbediening blijft over. In het schema dat je wil bouwen wordt een IR-ontvanger gebruikt die die carrier-frequentie grotendeels doorlaat.
En je TV of whateaver zal enkel reageren op IR signalen die op een carrier-frequentie van rond de 38KHz staan (dus niet reageren op zonlicht, 50Hz signalen uit TL's,...).

Wat je dus nog nodig hebt, is een oscillator van rond de 38KHz, die je tussen de emitter van Q1 en de massa nog eens laat schakelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

* Sprite_tm agrees met z'n collega. Hoe ze op die website eropgekomen zijn dat de TSOP17xxs ook gebruikt kunnen worden, is me een raadsel... Pak een NE555, zoek een schakeling op die 38KHz kan genereren en zet die tussen de inverter en de tor en je kan een heel end komen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• LiquidSmoke
Aha, dus eigenlijk het uitgebreide schema van die site (de Mark 4 bijvoorbeeld).

Ik had er al iets over gelezen, dat je het carrier signaal kwijt zou zijn...

Ik heb het zo opgebowd omdat ik de meeste onderdelen nog had liggen, ik zal van de week eens een 555 halen in de Mark 4 bouwen.
When an IR signal is received, decoded control pulses turn Q1 off and on. Each time Q1 turns off, pin 4 of the 555 timer goes high and an oscillation will be produced for the duration of each data pulse.
Als ik het goed begrijp, wordt hier door middel van de Ne555 weer een carrier toegevoegd.

Sprite,wat bedoel je met je opmerking over de TSOP17xx? Had het een 18xx moeten zijn of bedoel je iets heel anders?

[ Voor 8% gewijzigd door LiquidSmoke op 05-02-2007 19:23 ]

• naftebakje
Zie mijn uitleg, waarom die TSOP niet kan gebruikt worden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• LiquidSmoke
naftebakje schreef op maandag 05 februari 2007 @ 19:32:
Zie mijn uitleg, waarom die TSOP niet kan gebruikt worden.
Owja :P stuk duidelijker...

Door m.b.v. een ne555 een carrier toe te voegen zou het goed moeten zijn...

Is er een 'simpelere' manier, rechtstreeks signaal opvangen en aan de andere kant weer uitgeven?

[ Voor 3% gewijzigd door LiquidSmoke op 05-02-2007 20:31 ]

• naftebakje
LiquidSmoke schreef op maandag 05 februari 2007 @ 20:31:
[...]Is er een 'simpelere' manier, rechtstreeks signaal opvangen en aan de andere kant weer uitgeven?
Nope. Er zit IR overal, als je zomaar alles gaat ontvangen en versterken dan ga je de IRontvanger van je TV verblinden.

• LiquidSmoke
naftebakje schreef op maandag 05 februari 2007 @ 20:55:
[...]
Nope. Er zit IR overal, als je zomaar alles gaat ontvangen en versterken dan ga je de IRontvanger van je TV verblinden.
Heb ook niet veel ervaring met elelkro etc, schema's nabouwen en wat simpele dingen gaat wel.

Je zit dus gebonden aan de carrier die je moet oppikken en mee moet sturen (of genereren met ne555 dus).

Weet ik ff genoeg en ga ik aan het puzzelen :)
Pagina: 1