[Vista] OEM formatteert hele harde schijf?

Pagina: 1
Acties:

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:49
Ik draai op dit moment een pc met Ubuntu (EX3) en XP Pro met nog een derde (fat32) partitie voor data. De XP partitie formatteer ik en daarop moet Vista komen. Nou kan ik nergens uitsluitsel vinden dat je ook bij de OEM-versie de partitie kan kiezen zodat ik niet alle data en mijn andere OS kwijt ben. Iemand die dit al heeft gedaan, of een bron heeft dat het kan?

• koen
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
heb twee partities (een voor windows en een voor data) en kon bij nieuwe installatie van vista keurig de partitie kiezen die ik wilde gebruiken voor vista en al m'n data stond nog gewoon op partitie 2 na installatie. :)

• Dutch_Baseline
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-12-2024
Heb jij wel een OEM versie net zoals de TS? Daar zit ook nog wat verschil in namelijk!

ASUS A8N-E SLI, AMD Athlon 4200+ X2 (Manchester), XFX 7900GT, 2048 DC, X-FI Fatal1ty, Samsung Syncmaster 226, Playstation 3, PS3 UN (EU account): basvandiggele, PS3 UN (VS account): dutch_baseline

• Autoreply
Dutch_Baseline schreef op maandag 05 februari 2007 @ 14:30:
Heb jij wel een OEM versie net zoals de TS? Daar zit ook nog wat verschil in namelijk!
Da's de hele reden dat ik de vraag stel. Bij een normale installatie kan het namelijk zowieso

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het lijkt me dat het wel moet werken. Het enige waarin een OEM licentie speciaal is, is het feit dat het hardware (lees: moederbord) gebonden is, maar dat maakt voor de installatie totaal niet uit. Zelfs upgradelicenties zijn te installeren op een andere partitie dan waarop XP staat.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb net de OEM geinstalleerd en ik kon gewoon booten van CD en dan de partitie van mn oude XP deleten en daarop Vista installeren. Mn andere partities bleven gewoon intact. Dus ja, wat jij wil dat kan :) (ik twijfelde zelf ook een beetje toen ik eraan begon, dus kan je vraag begrijpen ;)).

Overigens zal de Vista bootloader ws. wel je Ubuntu bootlader overschrijven. Dus wel een kans dat je die na installeren weer terug moet zetten om Ubuntu weer te kunnen starten. Maar ik neem aan dat hierover wel iets op het Ubuntuforum staat.

[ Voor 38% gewijzigd door Palomar op 05-02-2007 14:38 ]

• Dutch_Baseline
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-12-2024
Hann1BaL schreef op maandag 05 februari 2007 @ 14:34:
Het lijkt me dat het wel moet werken. Het enige waarin een OEM licentie speciaal is, is het feit dat het hardware (lees: moederbord) gebonden is, maar dat maakt voor de installatie totaal niet uit. Zelfs upgradelicenties zijn te installeren op een andere partitie dan waarop XP staat.
Toch wel, bij een OEM versie kun je niet kiezen of je 32- of 64 bit wil gebruiken. Bij de retail kun je bij de installatie kiezen of je 32 of 64 bit wilt... Bij OEM moet je vóór aanschaf bepalen of je 32 of 64 bit wilt hebben. Achteraf kun je dus niet meer kiezen.... (teminste, dat had ik begrepen...)

ASUS A8N-E SLI, AMD Athlon 4200+ X2 (Manchester), XFX 7900GT, 2048 DC, X-FI Fatal1ty, Samsung Syncmaster 226, Playstation 3, PS3 UN (EU account): basvandiggele, PS3 UN (VS account): dutch_baseline

• Autoreply
Palomar schreef op maandag 05 februari 2007 @ 14:35:
Ik heb net de OEM geinstalleerd en ik kon gewoon booten van CD en dan de partitie van mn oude XP deleten en daarop Vista installeren. Mn andere partities bleven gewoon intact. Dus ja, wat jij wil dat kan :) (ik twijfelde zelf ook een beetje toen ik eraan begon, dus kan je vraag begrijpen ;)).
Daar was ik naar op zoek, hartelijk dank!
Overigens zal de Vista bootloader ws. wel je Ubuntu bootlader overschrijven. Dus wel een kans dat je die na installeren weer terug moet zetten om Ubuntu weer te kunnen starten. Maar ik neem aan dat hierover wel iets op het Ubuntuforum staat.
Klopt. Via de Boot-dvd van Ubuntu kan je het bootbestandje terug aanpassen. Da's dus geen probleem.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-03 14:52
Ik denk dat je Recovery-CD's hier een beetje door de war haalt met OEM cd's.

Veel computer merken verkopen XP/Vista OEM gewoon bij een nieuwe computer, maar verkopen dan niet het Cdtje van Microsoft maar hun eigen Recovery-CD, met de nodige troep erbij. Deze formatteren (naar keuze van de fabrikant) wel de HDD, andere doen dat weer niet.

Als je een losse OEM koopt mag je er vanuit gaan dat dit geen Recovery-CD is. Een losse OEM is qua daat gelijk aan de retail, en zou dus ook niet zomaar gaan formatteren.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Pagina: 1