Toon posts:

Blender Animatie & Painting probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet hoe ik specifieke gedeelten van een figuur kleur kan geven, bijv. dit ene stukje rood en dat andere stukje blauw.

Weet iemand ook een tutorial die uitlegt hoe je een animatie filmpje maakt met blender?

Bvd :)

Tripper

Verwijderd

Je kan je model verschillende kleuren geven door verschillende materialen toe te wijzen, of inderdaad door er gewoon een texture overheen te gooien en die te beschilderen.

Dat laatste doe je door een nieuwe texture te maken in de image/uv editor ("Image" > "New"), deze net als anders op je model te plakken (unwrappen en zo) en daarna kan je schilderen via de image editor door "Image" > "Texture Painting" aan te zetten. In het "View" menu kan je een dialoogje vinden waar de texture tools in staan.

Als je Blender 2.43 gebruikt (de release candidate), dan kan je ook rechtstreeks in het 3d venster schilderen door naar de "Texture Paint" mode te switchen en daar je geunwrapte model te bekliederen :) De paint tools staan dan in de Editing tab van de knoppenbalk (F9).

Zorg er trouwens wel altijd voor dat je texture bv. 256x256, 512x512, 1024x1024, 2048x2048, etc. pixels groot is (256x512 kan natuurlijk ook), anders zal het schilderen erg langzaam gaan.

Het maken van een simpele animatie wordt uitgelegd in oa. deze tutorial.

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:27
http://www.blendernation....terials-on-a-single-mesh/
Video tutorial te downloaden daar. Google op multiple materials icm blender als je er niet uit komt. s6

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Verwijderd

Topicstarter
He bedankt man! ik ga mijn best doen... ben net nieuw met blender dus vandaar ;)

• Loy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-01 14:14

Loy

Even voor de duidelijkheid: er zijn dus 2 oplossingen voor wat je wil doen. En natuurlijk moet je zelf afwegen wat voor jou het handigst is ;) . De ene manier is het 3D en 2Dpainten in realtime, na dat je eerst je model heb ge-UVunwrapped. Doe dit goed, want als de faces in de unwrap over eklaar liggen, en je paint één van die 2 overlappende faces, dan worden ze beiden gekleurd.
Kwam ik laatst dus achter...

De andere manier is de manier die Jogai voorstelde. Volgens mij kun je dit overigens ook bereiken door 2 aparte meshes met verschillend materiaal te joinen (1+1 meshes selecteren, ctrl+j dacht ik).
Op die manier zie je de settings voor verschillende materialen op één mesh, misschien handig.

Chaos is more logic than you understand