Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[555/LEDs] Knipperlicht

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09 10:12
Voor een deel van mijn profielwerkstuk wil ik drie parallel geschakelde leds laten knipperen op een frequentie van ongeveer 1,5Hz. Hiervoor moet ik, volgens zeggen, een 555 Timer IC voor gebruiken. Ik weet dat er bergen schema's hierover zouden moeten zijn, ik kan ze alleen niet vinden. O-)

Ik heb een voeding met 5V en GND. Hoe moet ik dit oplossen, want van die 555 snap ik niet veel na het lezen van de datasheet. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 05-02-2007 11:02 ]

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

www.madwizard.org

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

[google=555 knipperlicht] Makkelijker: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/15 Na aanpassen van R1 en R4 werkt het ook op 5 volt.

• ERIKvanPAASSEN
Had ik wel op gezocht, maar ik ben niet heel gevorderd met elektrotechniek, en daarbij in mijn oplossingen ook een beetje beperkt. Vrijwel alle schakelingen die ik tegenkom gaan op 9V, mijn voeding is 5V.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Voeden met 5V is geen enkel probleem, zie de datasheet waar je zelf naar linkt (Vcc tussen 4.5 en 18V).
En als je bang bent dat de timing verandert bij een lagere voedingsspanning: je gaat me toch niet vertellen dat je geen metronoom of dergerlijke hebt gevonden, waarbij de snelheid kan geregeld worden met een potmetertje....ff draaien aan het potmetertje en hij staat zoals je wil.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 10:00
gewoon die 555 schakeling van CO bouwen en ff aan de potmeter draaien. Eventueel de hierbovengenoemde weerstanden weghalen en het werkt ook op 5 volt.

Die 1,5hz valt wel uit te rekenen. Google maar eens op freqentie+555 of iets dergelijks dan vind je wel een formule

grtz Bas

PS waar bestaat je profiel werkstuk uit? en waarom moet het op 1,5hz?

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Je kan ook zoeken op NE555.

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:10

BasilFX

BasilFX

Ik kom toevallig dit net tegen via hack-a-day:

http://www.josepino.com/c...x?one_second_timebase.jpc

Het is dan wel 1Hz. Ik weet niet of dit binnen jouw ongeveer 1,5Hz past?

http://www.basilfx.net

• ERIKvanPAASSEN
naftebakje schreef op maandag 05 februari 2007 @ 11:28:
En als je bang bent dat de timing verandert bij een lagere voedingsspanning: je gaat me toch niet vertellen dat je geen metronoom of dergerlijke hebt gevonden, waarbij de snelheid kan geregeld worden met een potmetertje...
Bij dezen.. 8)7 Maar misschien komt dat ook wel een beetje omdat ik het aansluiten van zo'n 555 niet helemaal snap.
bazzzzzz schreef op maandag 05 februari 2007 @ 12:51:
gewoon die 555 schakeling van CO bouwen en ff aan de potmeter draaien. Eventueel de hierbovengenoemde weerstanden weghalen en het werkt ook op 5 volt.
Dat is me niet helemaal gelukt, had alleen condensatoren van 47F in huis |:(.
En met die weerstanden krijg ik de frequentie niet omlaag. Deze blijft iets van 1/30Hz o.i.d.

Verder heb ik geprobeerd dus een 555 aan te sluiten volgens een schema in een elektronica-agenda uit '83. Nou kan ik je zeggen, m'n soldeerbout wordt minder warm. :| Ik weet niet precies wat ik verkeerd gedaan heb. |:(
bazzzzzz schreef op maandag 05 februari 2007 @ 12:51:
PS waar bestaat je profiel werkstuk uit? en waarom moet het op 1,5hz?
Een karretje dat aan de hand van twee afstandssensoren automatisch objecten moet ontwijken. Die schakeling werkt al prima, maar nu was ik nog bezig met de verlichting in het karretje om de hele boel wat op te leuken. Ik wilde dus knipperlichten maken, da's ongeveer 1,5-2Hz denk ik. Binnenkort zal ik, als het geheel af is, mijn PWS wel even op GoT posten. ;)

En ja, als ik vooraf had geweten dat er knipperleds bestonden. :P

[ Voor 50% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 05-02-2007 20:56 ]

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 10:00
koop toch gewoon een paar knipperleds dat is toch geen probleem? Kost je voor stuk of 10 nog geen 5 euro inclusief verzendkosten enzo. Anders moet je wat elektronica onderdelen halen. Want er zijn nog wel veel simpelere 555 schakelingen die minstens even goed werken

• ERIKvanPAASSEN
bazzzzzz schreef op maandag 05 februari 2007 @ 21:46:
koop toch gewoon een paar knipperleds dat is toch geen probleem? Kost je voor stuk of 10 nog geen 5 euro inclusief verzendkosten enzo. Anders moet je wat elektronica onderdelen halen. Want er zijn nog wel veel simpelere 555 schakelingen die minstens even goed werken
Ik kan wel knipperleds bestellen, maar dan moet ik de ledjes in die kar gaan vervangen, en die zitten wel mooi vast. :9 Plus dat ik erg graag zou weten hoe het wel zou moeten, in mijn leven zal ik vast nog wel eens een schakeling met een 555 willen bouwen. :P Ik heb trouwens wel de mogelijkheid onderdelen aan te schaffen.

Ik zou graag uit willen gaan van dit schema:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/13
Zou ik deze ook gewoon kunnen voeden met een 5V en een GND? Of moet ik deze dan aanpassen?
Sorry dat mijn kennis hier wat tekortschiet, ik ben meer van de logische poorten e.d. 8)7

EDIT:
Inmiddels maar knipperleds besteld, maar dat neemt uiteraard niet weg dat ik graag een oplossing voor bovenstaand probleem vind. :9

[ Voor 6% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 05-02-2007 22:33 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Als je kennis wil opbouwen, moet je ook eens wat durven. Voor de zoveelste keer: ja, het zal werken op 5V!
Dat schema dat je hierboven aanhaalt, sluit je aan op 5V, en je speelt eens met die potmeter tot het goed is. Als je de mogelijkheid hebt: hang er een oscilloscoop aan, en kijk hoe het allemaal werkt.

Als je trouwens één knipperled in serie met een hoop gewone led's zet, zullen ze allemaal knipperen, kan misschien handig zijn in je wagentje (voorschakelweerstand is het standaard verhaal, verliesspanningen optellen, en met de restspanning en de gewenste stroom bereken je de weerstand).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Condensatoren van 47F lijkt mij sterk, waarschijnlijker 47uF/nF.

• ERIKvanPAASSEN
naftebakje schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:54:
Voor de zoveelste keer: ja, het zal werken op 5V!
Dat schema dat je hierboven aanhaalt, sluit je aan op 5V, en je speelt eens met die potmeter tot het goed is. Als je de mogelijkheid hebt: hang er een oscilloscoop aan, en kijk hoe het allemaal werkt.
Van het IC'tje had ik inmiddels begrepen dat die werkte op 5V, maar van die schakeling wist ik het niet. Morgen ga ik even alle benodigdheden in huis halen en die schakeling proberen te maken. Heb inmiddels één van m'n twee 555's gegrilled. :P
naftebakje schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:54:
Als je trouwens één knipperled in serie met een hoop gewone led's zet, zullen ze allemaal knipperen, kan misschien handig zijn in je wagentje (voorschakelweerstand is het standaard verhaal, verliesspanningen optellen, en met de restspanning en de gewenste stroom bereken je de weerstand).
Heb ze parallel geschakeld zitten, op een met twee dezelfde weerstandjes gemaakte spanningsdeler die weer op 5V staat. Werkt prima, brandt niet door. Toch bedankt voor de tip! :)
furby-killer schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:56:
Condensatoren van 47F lijkt mij sterk, waarschijnlijker 47uF/nF.
Sorry, fout ja. :X
47uF is 't.

[ Voor 75% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 06-02-2007 00:04 ]

Pagina: 1